“Vraag er maar veel om.”

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 09 aug 2023, 11:02
2e Hans schreef: 09 aug 2023, 10:52
Cyrillus schreef: 09 aug 2023, 10:13 Zie jij het zich bekeren in Joel dan als niet activistisch? Er staan bijna alleen maar actieve woorden in de tekst.
Laat ik een poging wagen om uit te leggen dat een actie iets anders is dat activistisch én dat bekering en geloof weliswaar actief is én tegelijkertijd een gave!

Als geloof/bekering een gave is (en dat is het!), dan is God de Gever.

Elke vergelijking gaat mank, maar laat ik proberen het vergelijken met een gave in de intermenselijke verhoudingen.

Je bent jarig.
Je vraagt een cadeau
Je krijgt een cadeau.

Dat cadeau is gekocht, iemand geeft het je.

Je neemt het aan.
Je pakt het uit.
Je bedankt hartelijk.
Je gebruikt het.


In zo’n voorbeeld zie ik heel veel acties. Natuurlijk jij vraagt, jij krijgt, jij bedankt en jij gebruikt het. Het willen/wensen ontstaat in jou. Alle acties in dit voorbeeld zijn belangrijk. Het aannemen, uitpakken, bedanken, gebruiken.

Bij wie begint dan de gave/het cadeau? Bij de gever of bij jou?

Volgens mij begint zoiets daadwerkelijk bij de koop van het cadeau (bij de gever dus). Zonder die koop, is er geen cadeau. Zonder de gever komt het cadeau niet bij jou.

Het wonderlijke van geloof is (en daar gaat mijn vergelijking volledig mank) dat God zelfs zorgt voor het willen. De ontdekking van het geloof is: zelfs de acties (die ik doe) komen van God. Toch maakt ons dat beslist niet werkeloos of afwachtend:

Fillipensen 2
“ werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
14 Doet alle dingen zonder murmureren en tegenspreken;
15 Opdat gij moogt onberispelijk en oprecht zijn, kinderen Gods zijnde, onstraffelijk in het midden van een krom en verdraaid geslacht, onder welke gij schijnt als lichten in de wereld”.
Je had je de moeite kunnen besparen want dat onderschrijf ik. Dat is het punt niet. Ik had wel beter het woord actief i.p.v. activistisch kunnen gebruiken. Het punt is dat als we dogmatisch correct gaan praten (met 2 woorden zoals gg-lid dat graag ziet) we de Bijbel dicht doen. In Joel 2 staan talloze actieve woorden. Natuurlijk moet God dat geven - niemand op dit forum betwist dat. Maar Joël zegt niet: laat u bekeren, bidt er maar veel om. Joël zegt: bekeer u met uw hart. Dat is 100% bijbeltaal want het staat in de Bijbel. Waarom staat er niet in Joël: laat u bekeren, bidt er maar veel om?
God eist Zijn beeld terug. Daarom staat de eis van geloof en bekering recht overeind. Dat is mijn punt ook helemaal niet en dat moet zeer zeker ook altijd gepredikt worden.

Echter houd jij er een dogmatiek op na die insinueert dat er in de prediking niets gezegd mag worden over de onmogelijkheid aan de kant van de mens. Dat is uit eerdere discussies al gebleken.

Juist in de DL staat heel duidelijk dat God dit zonder ons in ons werkt. Als dat niet meer in de prediking gesteld wordt, worden de mensen bedrogen.

Vandaar mijn uitspraak over het spreken met twee woorden. Dat heeft niets met een dogmatiek te maken maar met het feit dat we geen remonstrantse insinuaties moeten verkondigen, net zo min als een prediking waarin alleen gewezen wordt op de onmogelijkheid van de mens.

Juist het feit dat er in de mens zélf niets ligt wat tot zijn eigen zaligheid geschieden zou, maakt het wonder van de genade Gods zo groot. Sola gratia, door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen!

En daarom de oproep: 'Vraag er maar veel om!' God eist bekering en geloof en we kunnen niet aan die eis voldoen. Maar het aanhoudend gebed, het kermen, zuchten en wenen van verloren zondaren, zal bij God vandaan verhoord worden! De beweringen hier dat dit met lijdelijkheid te maken zou hebben vind ik dus een valse en onjuiste bewering.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bezorgd »

In heel deze discussie is het misschien goed om gezamenlijk deze preek eens te beluisteren.

Een preek nav NGB artikel 22 aan de hand van Efeze 2: 8-9:
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

"Door het geloof alleen"

Zeer leerzame preek (de hele serie trouwens)

https://www.cgkrijnsburg.nl/index.php/kerkdiensten/4854 (luisteren)

https://kerkdienstgemist.nl/stations/24 ... 2440002406 (luisteren en kijken)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben ziek van al die on­derschei­dingen over gelo­ven, of het gebed om genade opdat je het geloof ontvangt. Als je kan geloven zonder zo’n gebed, doe het dan. Maar als iemand ge­voelt dat alleen God hem datgene wat hij no­dig heeft, geven kan, zullen al de [forummers (JCP)] in de wereld niet kunnen ver­hinderen dat hij daarom bidt.

Ds. J. Duncan
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 09 aug 2023, 12:25 Ik ben ziek van al die on­derschei­dingen over gelo­ven, of het gebed om genade opdat je het geloof ontvangt. Als je kan geloven zonder zo’n gebed, doe het dan. Maar als iemand ge­voelt dat alleen God hem datgene wat hij no­dig heeft, geven kan, zullen al de [forummers (JCP)] in de wereld niet kunnen ver­hinderen dat hij daarom bidt.

Ds. J. Duncan
bedankt voor de quote
wat heeft dit met de oproep die hoort te klinken in de prediking te maken?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:29
J.C. Philpot schreef: 09 aug 2023, 12:25 Ik ben ziek van al die on­derschei­dingen over gelo­ven, of het gebed om genade opdat je het geloof ontvangt. Als je kan geloven zonder zo’n gebed, doe het dan. Maar als iemand ge­voelt dat alleen God hem datgene wat hij no­dig heeft, geven kan, zullen al de [forummers (JCP)] in de wereld niet kunnen ver­hinderen dat hij daarom bidt.

Ds. J. Duncan
bedankt voor de quote
wat heeft dit met de oproep die hoort te klinken in de prediking te maken?
Het lijkt me duidelijk dat dit citaat het door @Zeeuw gewraakte zinnetje in een heel ander daglicht plaatst.

Het zou hem daarom sieren als hij zijn negatieve post zou terugnemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

als je nu eerst eens verdiept in wat de werkelijke discussie is in plaats van iedereens intenties te verdraaien
bedankt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:41 als je nu eerst eens verdiept in wat de werkelijke discussie is in plaats van iedereens intenties te verdraaien
bedankt
Daar ben ik niet mee begonnen. Eén zinnetje uit een prediking van een gezant van Christuswege gezonden, worden verdraaid!

Daar strijd ik tegen! Als zulke zaken de vrucht zijn van de prediking, mogen we daar elkaar best in opscherpen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 aug 2023, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

nee, dat is niet het geval, begrijpend lezen is een vak blijkt maar weer.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:43 nee, dat is niet het geval, begrijpend lezen is een vak blijkt maar weer.
Jawel hoor. Ik heb het net duidelijk uit de doeken gedaan. Er leggen hier mensen een eigen begrip over een bepaald zinnetje, waarmee een predikant, een dienstknecht van God wordt aangevallen en waar God niet aan Zijn eer komt.

En dat is echt een hele slechte zaak. Ik vind het bedroevend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:29
J.C. Philpot schreef: 09 aug 2023, 12:25 Ik ben ziek van al die on­derschei­dingen over gelo­ven, of het gebed om genade opdat je het geloof ontvangt. Als je kan geloven zonder zo’n gebed, doe het dan. Maar als iemand ge­voelt dat alleen God hem datgene wat hij no­dig heeft, geven kan, zullen al de [forummers (JCP)] in de wereld niet kunnen ver­hinderen dat hij daarom bidt.

Ds. J. Duncan
Volgens mij is iedereen het hier over eens dat er een bevel tot geloof en bekering moet klinken

bedankt voor de quote
wat heeft dit met de oproep die hoort te klinken in de prediking te maken?
Iedereen in dit topic is het eens dat het bevel tot geloof en bekering moet klinken in de prediking, dus dat is niet het punt. We onderschrijven allemaal door ons forumlidmaatschap de Dordtse Leerregels, en dat staat daar met niet mis te verstane bewoordingen in.

Het punt is dat sommigen vinden dat een dominee daarnaast niet mag oproepen om er maar veel voor te bidden.

En daar wordt ik met rabbi Duncan ziek van. Zolang het bevel van geloof en bekering duidelijk klinkt mogen Gods knechten aansporen om het gebed om de Heilige Geest. En mag een ieder daarom bidden. Ongeacht wat kerkgangers of forummers daarvan vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

echt waar, wat zijn jullie slechte lezers of ontzettende verdraaiers van andermans woorden.

Niemand, maar dan werkelijk ook niemand heeft hier gezegd dat een dominee niet mag oproepen er veel om te bidden.
Ik kan er ontzettend boos over worden dat jullie zo bewust woorden van een ander zitten te verdraaien!!!!

Waar tegen geageert wordt is het feit dat als dit het enige is wat klinkt, of dat conform het bevel is van de Dordse leerregels
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:49Waar tegen geageert wordt is het feit dat als dit het enige is wat klinkt, of dat conform het bevel is van de Dordse leerregels
Uiteraard is het niet goed als dat het enige is wat er klinkt.

Maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dat niet het enige is wat klinkt in de prediking van de predikant waar het in dit topic om begon. Daar heb ik hem vaak genoeg voor gehoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

ik wil niet op één predikant blijven hangen, maar wel over een voorkomend fenomeen

Daarnaast blijf ik het bijzonder min van je vinden dat je woorden bewust verdraaid, valt me echt tegen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Het blijft ingewikkeld. Ga nu (GGlid) geen oproep doen om woorden terug te nemen. Noem een dominee gewoon dominee ipv gezant etc... Dat hoeft allemaal niet. Waarom worden intenties in twijfel getrokken en kan GGlid niet begrijpend lezen, Bertiel?
Ik snap dat dit een discussie oproept maar een beetje aardig mag best. Scherp mag ook, maar dan op de inhoud.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 12:53Daarnaast blijf ik het bijzonder min van je vinden dat je woorden bewust verdraaid, valt me echt tegen
Ik vind het jammer dat je mij daar ten onrechte van beschuldigd. Het is namelijk niet mijn gewoonte om woorden van anderen bewust te verdraaien.

Overigens erken ik wel enige irritatie :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie