Hoe was je zondag [2]?

DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Job schreef: 07 aug 2023, 10:06
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.
Ik begrijp uit je woorden dat het een beetje is tegengevallen. Zo'n openbare recensie doet me toch wat pijn, ook al ken ik de predikant, de kerkelijke en de burgerlijke gemeente in het geheel niet en heb ik dan ook geen persoonlijke belangen. Ik denk dat je hiermee moet oppassen, al helemaal op basis van (denk ik?) één ervaring.

Vind ik trouwens van veel posts in dit topic, ook de uiterst positieve zonder onderbouwing. Ik denk dat het niet goed is om het spreken Gods tot ons (dat is immers de prediking) te beschouwen op basis van wat wij erbij voelden.
Waarom vind je dat? De gastvrijheid van een gemeente is één van de bijbelse kenmerken van een ware kerk. Niet minder expliciet dan uitspraken over het spreken van de zusters van de gemeente in de erediensten. Als ik lees wat hier verder over kerken over tafel gaat, valt dit nog alles mee.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6817
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Kun je dit staven met voorbeelden?

Verder is dit negativisme weer erg jammer. Willen we de oude waarheid nog wel horen, vraag ik me dan af?
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

Blijkbaar is Zeeuw teleurgesteld in het feit dat de Garderense HHG (qua uitstraling) niet leek op zijn eigen gemeente.
De keren dat ds Zoet bij ons was preekte hij helemaal niet in wensende zin.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 07 aug 2023, 10:06
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.
Ik begrijp uit je woorden dat het een beetje is tegengevallen. Zo'n openbare recensie doet me toch wat pijn, ook al ken ik de predikant, de kerkelijke en de burgerlijke gemeente in het geheel niet en heb ik dan ook geen persoonlijke belangen. Ik denk dat je hiermee moet oppassen, al helemaal op basis van (denk ik?) één ervaring.

Vind ik trouwens van veel posts in dit topic, ook de uiterst positieve zonder onderbouwing. Ik denk dat het niet goed is om het spreken Gods tot ons (dat is immers de prediking) te beschouwen op basis van wat wij erbij voelden.
De preek was, zoals ik aangeef, goed. De manier waarop wij als ‘vreemdelingen’ niet begroet werden niet.
Het mag ook wat pijn doen soms. Wellicht wordt er lering uit getrokken.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 07 aug 2023, 14:25
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.

In de middag naar de eigen gemeente geluisterd waar ds Blijderveen voorging.
Kun je dit staven met voorbeelden?

Verder is dit negativisme weer erg jammer. Willen we de oude waarheid nog wel horen, vraag ik me dan af?
Met voorbeelden? Ja, letterlijk een aantal keer dit gehoord. Wat weinig afdeed aan de boodschap verder, maar het voelde wat voorwaardelijk.
Wat het met oude waarheid te maken heeft is me verder een raadsel. Je kunt het overigens best terugluisteren vermoed ik.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 07 aug 2023, 14:33 Blijkbaar is Zeeuw teleurgesteld in het feit dat de Garderense HHG (qua uitstraling) niet leek op zijn eigen gemeente.
De keren dat ds Zoet bij ons was preekte hij helemaal niet in wensende zin.
Nou, ja, ik dacht dat buitenstaanders wat hartelijk begroet werden, maar ik ben naïef geweest. De dominee deed dit overigens wel in zijn gebed. En deed dat netjes en fijn.
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 07 aug 2023, 14:06
Job schreef: 07 aug 2023, 10:06
Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 09:29 Gisteren naar de HHK in Garderen geweest. Preek van ds Zoet over Elia. Rondgang langs de profetenscholen; doorgang door de Jordaan en opgang naar de Hemel. Veel waarheden gehoord, goede voordracht en veel ‘vraag er maar veel om’.
Enige versterking van gastvrije houding zou de leden van de gemeente niet misstaan. Een iets sneller zangtempo wellicht ook, maar ‘s lands wijs, ‘s lands eer.
Ik begrijp uit je woorden dat het een beetje is tegengevallen. Zo'n openbare recensie doet me toch wat pijn, ook al ken ik de predikant, de kerkelijke en de burgerlijke gemeente in het geheel niet en heb ik dan ook geen persoonlijke belangen. Ik denk dat je hiermee moet oppassen, al helemaal op basis van (denk ik?) één ervaring.

Vind ik trouwens van veel posts in dit topic, ook de uiterst positieve zonder onderbouwing. Ik denk dat het niet goed is om het spreken Gods tot ons (dat is immers de prediking) te beschouwen op basis van wat wij erbij voelden.
Waarom vind je dat? De gastvrijheid van een gemeente is één van de bijbelse kenmerken van een ware kerk. Niet minder expliciet dan uitspraken over het spreken van de zusters van de gemeente in de erediensten. Als ik lees wat hier verder over kerken over tafel gaat, valt dit nog alles mee.
Ja, dat is een beetje mijn gevoel. Bij ons worden gasten altijd in de hal door de koster en vaak ook (tot 5/10 minuten voor de dienst) door dominee of ambtsdragers. En ook door gemeenteleden als je iemand niet kent bv.
Maar wellicht is dat op sommige plaatsen minder gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier zijn de diensten van de HHG Garderen,
na te luisteren:
https://www.hhggarderen.nl/diensten/preken-beluisteren
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11796
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef: 07 aug 2023, 15:30 Hier zijn de diensten van de HHG Garderen,
na te luisteren:
https://www.hhggarderen.nl/diensten/preken-beluisteren
Fijn. Ik ga ook nog zeker een keer terugluisteren. Dan hoor ik vast weer andere dingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef: 07 aug 2023, 15:52
Johann Gottfried Walther schreef: 07 aug 2023, 15:30 Hier zijn de diensten van de HHG Garderen,
na te luisteren:
https://www.hhggarderen.nl/diensten/preken-beluisteren
Fijn. Ik ga ook nog zeker een keer terugluisteren. Dan hoor ik vast weer andere dingen.
Dan kan je beter een totaal andere preek terug luisteren. Dan hoor je zeker weer andere dingen. ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moet zeggen dat ik er altijd naar uit kijk als ds. Zoet bij ons op het preekrooster staat. En begin vorig jaar met vreugde in Garderen heb gekerkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2661
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Op de Veluwe is men meestal wat geslotener dan in andere delen van het land. Bij ons staan de koster en leden van de kerkvoogdij bij de diverse ingangen en die begroeten de mensen. Maar niet de dominee of de kerkenraad.
Verder zijn de verschillen in de prediking vooral een afspiegeling van de breedte in de HHK denk ik.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
Bevindelijk schreef: 31 jul 2023, 10:08
HersteldHervormd schreef: 31 jul 2023, 08:57
Bevindelijk schreef: 31 jul 2023, 08:52 Is die tweede dienst na te luisteren?
Er zijn meerdere V/D Brinks hè ;)
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10466
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:Blijkbaar is Zeeuw teleurgesteld in het feit dat de Garderense HHG (qua uitstraling) niet leek op zijn eigen gemeente.
De keren dat ds Zoet bij ons was preekte hij helemaal niet in wensende zin.
Zo 'ken' ik de prediking van ds Zoet wél;' vraag er maar véél om' .
Een dooddoener vind ik dat altijd ( iedereen die dat zegt, niet alleen van een predikant)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan niet anders zeggen dan dat Ds. Zoet een welmenend aanbod van genade verkondigd. Hij zal wel wat meer de nadruk leggen op zelfbeproeving als wat linksere HHK predikanten.

Maar ik denk dan: als we werkelijk genade mogen kennen, dan hoeven we daar helemaal niet bang voor te zijn. Dan zorgt dat er voor dat we dieper gefundeerd worden in Christus. De enige reden om daar bang voor te zijn is als we niets hebben, en onze eigen gerechtigheden krampachtig vast- en onszelf overeind willen houden. Maar ook dan is het heilzaam dat dat uit onze handen word geslagen, zodat we werkelijk als een naakte en arme zondaar aan de voeten van Christus terecht mogen komen.

Ik zou me eerder zorgen maken als dat element zou ontbreken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 aug 2023, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie