De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Plaats reactie
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door HersteldHervormd »

Aangezien er nog geen topic is over dit specifieke thema wil ik er graag een starten.
Een paar triggers om de discussie op gang te helpen.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
2: Wat is de perceptie van racisme en hoe subjectief is deze?
3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
4: In hoeverre is iedereen gelijk?
5: Is woke, in de breedste zin, Bijbels?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door refomart »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 12:31 Aangezien er nog geen topic is over dit specifieke thema wil ik er graag een starten.
Een paar triggers om de discussie op gang te helpen.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
2: Wat is de perceptie van racisme en hoe subjectief is deze?
3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
4: In hoeverre is iedereen gelijk?
5: Is woke, in de breedste zin, Bijbels?
Het meest eenvoudig is om deze vragen in omgekeerde richting te benaderen.
5: Is woke, in de breedste zin, Bijbels?
Duidelijk niet. Anders zou het door de kerk worden uitgedragen en dat is niet het geval. Het lijkt meer op de oude communistische beweging die ook stond voor herverdeling van vermogen en bezit, maar geen religieuze grondslag kende. Overeenkomst tussen beide is de claim op een wereldwijde omwenteling, zo nodig met geweld. Beide stromingen zijn daaruit dictatoriaal en totalitair.

4: In hoeverre is iedereen gelijk?
Een christelijk antwoord is dat God iedereen gelijk geschapen heeft. In het mens-zijn is daarom iedereen gelijk. Dat betekent niet dat daarom iedereen gelijk behandeld moet worden. God heeft ook voorzien in rangen en standen, ambten en overheden. Zijn voorzienigheid gaat over de verdeling van rijkdom en armoede.

3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
Ja, elke cultuur die geen basis heeft in Gods woord moet als zondig worden verworpen.

2: Wat is de perceptie van racisme en hoe subjectief is deze?
Zuiver racisme is er nauwelijks. Veel van het hedendaagse racisme is verbonden met cultuur en identiteit. Daarmee is het meer discriminatie dan racisme. Wat betreft discriminatie zie mijn antwoord op vraag 3 en 4.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
De ontwikkeling van de woke-ideologie laat zien dat het verder gaat dan uiten van kritiek. Het gaat om de wil tot dominantie en de toe-eigening van het bezit van een ander. Zo bezien een door en door verkeerde ideologie die in strijd is met Bijbelse uitgangspunten.

Tot slot wat vragen.
- is het wenselijk om alle culturen als gelijk te zien en vermenging daarvan na te streven?
- wat zijn de gevolgen van de vermenging van culturen op waarden en normen?
- wat zijn de gevolgen van vermengde waarden en normen op de identiteitsontwikkeling?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door parsifal »

In zijn boek "Dominion" beargumemteert Tom Holland dat Woke ideologie een soort doorgeslagen ethiek gebaseerd op Christelijke waarden is en alleen in (post) Christelijke cultuur kon ontstaan. Daar zit wel wat in denk ik.

Een beetje bewust zijn van culturele gevoeligheden is niet verkeerd. Ook is een afkeer van seksisme en foute grappen niet verkeerd. Ik denk wel dat de genadeloosheid en de niet-vergevingsgezindheid van wokebeweging inherent anti-Christelijk is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door HersteldHervormd »

refomart schreef: 05 aug 2023, 13:29
4: In hoeverre is iedereen gelijk?
Een christelijk antwoord is dat God iedereen gelijk geschapen heeft. In het mens-zijn is daarom iedereen gelijk. Dat betekent niet dat daarom iedereen gelijk behandeld moet worden. God heeft ook voorzien in rangen en standen, ambten en overheden. Zijn voorzienigheid gaat over de verdeling van rijkdom en armoede.

3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
Ja, elke cultuur die geen basis heeft in Gods woord moet als zondig worden verworpen.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
De ontwikkeling van de woke-ideologie laat zien dat het verder gaat dan uiten van kritiek. Het gaat om de wil tot dominantie en de toe-eigening van het bezit van een ander. Zo bezien een door en door verkeerde ideologie die in strijd is met Bijbelse uitgangspunten.

Tot slot wat vragen.
- is het wenselijk om alle culturen als gelijk te zien en vermenging daarvan na te streven?
- wat zijn de gevolgen van de vermenging van culturen op waarden en normen?
- wat zijn de gevolgen van vermengde waarden en normen op de identiteitsontwikkeling?
4: Ik denk dat de woke begint met goede bedoelingen, iedereen is gelijk. Iedereen verdiend dezelfde kansen. Ik denk niet dat het persé gaat over rangen en standen, al bemoeit woke zich daar ook wel degelijk mee. Ik ben het eens met jou punt over voorzienigheid, de Heere God bepaald wat er in je leven gebeurd.
3: Ik weet niet of een cultuur zondig kan zijn of niet, volgens mij kan alleen een mens zonden doen. Kan je hier nog wat inhoudelijker op reageren? Vind jij dat je als West Europeaan mag zeggen dat je onze Nederlandse cultuur beter vind dan een Arabische cultuur? Als voorbeeld?
1: Waaruit vind jij blijken dat woke bezit wil toe-eigenen?

Ik splits jouw vragen even op in a b c, dat is wat makkelijker.

a: Tsja is het wenselijk? Ooit zei iemand eens tegen mij dat vele volkeren in Europa ook van de ene naar de andere plaats trokken dus in hoeverre kon je spreken over culturen? Die veranderen nou eenmaal. Je zag lang in Nederland een christelijke samenleving, dat is in rap tempo veranderd naar een liberale samenleving. M.i. staat dat los van woke. Je kan niet anders dan accepteren dat Nederland multicultureel is geworden. Of je het moet stimuleren is de vraag, ik weet dat eerlijk gezegd niet. Ik heb persoonlijk niet zo veel behoefte aan allerlei buitenlandse culturen.
b: Nederland is niet voor niets een geweldig land om in te wonen, m.i. hebben onze voorouders en hun voorouders dat voor ons gerealiseerd. Woke haalt direct de kolonisatie tevoorschijn en heeft dus kritiek op de welvaart van de westerse landen. Dat is natuurlijk gedeeltelijk wel waar. Er zijn Europese landen die ook aardig wat slaven verhandeld hebben, maar die anno 2023 niet echt een heel erg welvarende landen zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg welvarende landen die vrijwel niks daarmee te maken hebben gehad. Maar terug naar het eigenlijke punt; als je gaat kijken hoe het gaat in de landen waar de culturen dan vandaan komen gaat het vaak zeer en zeer slecht. In principe moet je als christen voor al je naasten zorgen, dus kan je de buitenlanders (inclusief hun culturen!) niet weigeren. Ik denk dat je aan oudere van dagen beter kan vragen of Nederland er beter van is geworden.
c: Dat is zeer gevaarlijk, woke koppelt namelijk man/vrouw/etc los van geslacht. We mogen het zelf verzinnen. Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: 05 aug 2023, 15:58 In zijn boek "Dominion" beargumemteert Tom Holland dat Woke ideologie een soort doorgeslagen ethiek gebaseerd op Christelijke waarden is en alleen in (post) Christelijke cultuur kon ontstaan. Daar zit wel wat in denk ik.

Een beetje bewust zijn van culturele gevoeligheden is niet verkeerd. Ook is een afkeer van seksisme en foute grappen niet verkeerd. Ik denk wel dat de genadeloosheid en de niet-vergevingsgezindheid van wokebeweging inherent anti-Christelijk is.
Eens met dat laatste. Het valt mij ook op dat er altijd een dader - slachtoffer perspectief is, waarbij de dader voorbaat al fout is, en het slachtoffer in een hoekje gezet moet worden waar ze niet meer aangesproken kunnen en mogen worden.

Jij werkt toch ook op een universiteit? Als ik aan woke denk, denk ik vaak aan studenten op de uni. Kan en wil je daar persoonlijk wat over zeggen? Word er bijvoorbeeld snel geklaagd dat een docent racistisch is omdat de lectuurlijst niet inclusief is o.i.d.? Ik hoor dat soort verhalen wel eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door parsifal »

In de wiskunde is er weinig woke. Er zijn wel wat uizonderingen die bijvoorbeeld Francis Galton of Ronald Fisher niet willen noemen in de theorieen die ze mede hebben ontworpen, omdat ze ook heel foute ideeen hadden (Galton wordt weleens grondlegger van eugenetica genoemd). Ik heb nog geen klagende studenten gehad als ik les geef over Galton-Watson processen.

Wel heb ik ooit een klagende student gehad toen ik over verspreiding van epidemieen op een zomerschool lesgaf en ik het had over "he or she infects ..." dat zou te binair gedacht zijn :(.

Ook heb ik wel eens een klagende student gehad toen ik bewoordingen gebruikte die wat veroordelend konden zijn voor mensen die veel verschillende partners hebben bij een college waar de verspreiding van HIV en andere SOAs werden besproken. Dat was op zich wel een goed punt, want stigmatisering helpt echt niets bij bestrijden van dit soort ziektes en als taalgebruik een hindernis kan opleveren voor mensen om te luisteren is het goed om dat aan te passen (de boodschap en de wiskunde blijft wel het zelfde natuurlijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door refomart »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28
refomart schreef: 05 aug 2023, 13:29
4: In hoeverre is iedereen gelijk?
Een christelijk antwoord is dat God iedereen gelijk geschapen heeft. In het mens-zijn is daarom iedereen gelijk. Dat betekent niet dat daarom iedereen gelijk behandeld moet worden. God heeft ook voorzien in rangen en standen, ambten en overheden. Zijn voorzienigheid gaat over de verdeling van rijkdom en armoede.

3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
Ja, elke cultuur die geen basis heeft in Gods woord moet als zondig worden verworpen.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
De ontwikkeling van de woke-ideologie laat zien dat het verder gaat dan uiten van kritiek. Het gaat om de wil tot dominantie en de toe-eigening van het bezit van een ander. Zo bezien een door en door verkeerde ideologie die in strijd is met Bijbelse uitgangspunten.
4: Ik denk dat de woke begint met goede bedoelingen, iedereen is gelijk. Iedereen verdiend dezelfde kansen. Ik denk niet dat het persé gaat over rangen en standen, al bemoeit woke zich daar ook wel degelijk mee. Ik ben het eens met jou punt over voorzienigheid, de Heere God bepaald wat er in je leven gebeurd.
3: Ik weet niet of een cultuur zondig kan zijn of niet, volgens mij kan alleen een mens zonden doen. Kan je hier nog wat inhoudelijker op reageren? Vind jij dat je als West Europeaan mag zeggen dat je onze Nederlandse cultuur beter vind dan een Arabische cultuur? Als voorbeeld?
1: Waaruit vind jij blijken dat woke bezit wil toe-eigenen?
Hier ligt een duidelijk verschil in onze benadering. Ik zie die goede bedoelingen helemaal niet. Ik zie onvrede, hebzucht, egoïsme samenwerken in de richting van iets wat als beter wordt gedacht, en dat bestaat uiteindelijk in een absolute dominantie ter compensatie van de al dan niet terecht ervaren minderwaardigheid.

Ik geloof ook niet dat iedereen dezelfde kansen verdiend. Los van de Bijbelse notie die hiervoor geen ruimte laat, doet het onrecht aan hele groepen mensen. Van iedereen mag worden verwacht dat de geschonken talenten zo goed en volledig mogelijk worden ingezet en benut. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee iedereen dezelfde kansen verdiend en het dus maar moet presteren! Aan die prestatiedrang gaan hele generaties kapot. Om tot een goede samenleving te komen zijn er van Godswege rangen en standen, daaruit wordt de opvoeding en de regering vorm gegeven.

Een cultuur is geen dood ding, geen voorwerp. Het is de expressie van menselijk handelen. Dat handelen wordt weer gedragen door de waarden en de normen van de optredende mens. Daarmee is cultuur deels een verbindende factor (zo doen wij het hier), maar ook een grens aangevende factor in de richting van hen die de waarden en normen niet delen en zaken anders doen. Dat is een feitelijke constatering. Het waardeoordeel beter dan bijv. de Arabische cultuur vloeit voort uit de verbinding van waarden en normen aan religie. Vandaar dat ik zeg dat elke cultuur die niet haar waarden en normen put uit het gezaghebbende woord van God minder is. De christelijke cultuur is daarmee de maat der zaken. De christelijke religie is daarmee de maat van de christelijke cultuur.

Dat woke bezit wil toe-eigenen ligt in de woke ideologie besloten. Het is een ideologie ontsproten aan hebzucht en onterecht ervaren minderwaardigheid.

Op jouw reactie op mijn vragen hoop ik later terug te komen.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door refomart »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28
refomart schreef: 05 aug 2023, 13:29 Tot slot wat vragen.
- is het wenselijk om alle culturen als gelijk te zien en vermenging daarvan na te streven?
- wat zijn de gevolgen van de vermenging van culturen op waarden en normen?
- wat zijn de gevolgen van vermengde waarden en normen op de identiteitsontwikkeling?
Ik splits jouw vragen even op in a b c, dat is wat makkelijker.
a: Tsja is het wenselijk? Ooit zei iemand eens tegen mij dat vele volkeren in Europa ook van de ene naar de andere plaats trokken dus in hoeverre kon je spreken over culturen? Die veranderen nou eenmaal. Je zag lang in Nederland een christelijke samenleving, dat is in rap tempo veranderd naar een liberale samenleving. M.i. staat dat los van woke. Je kan niet anders dan accepteren dat Nederland multicultureel is geworden. Of je het moet stimuleren is de vraag, ik weet dat eerlijk gezegd niet. Ik heb persoonlijk niet zo veel behoefte aan allerlei buitenlandse culturen.
b: Nederland is niet voor niets een geweldig land om in te wonen, m.i. hebben onze voorouders en hun voorouders dat voor ons gerealiseerd. Woke haalt direct de kolonisatie tevoorschijn en heeft dus kritiek op de welvaart van de westerse landen. Dat is natuurlijk gedeeltelijk wel waar. Er zijn Europese landen die ook aardig wat slaven verhandeld hebben, maar die anno 2023 niet echt een heel erg welvarende landen zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg welvarende landen die vrijwel niks daarmee te maken hebben gehad. Maar terug naar het eigenlijke punt; als je gaat kijken hoe het gaat in de landen waar de culturen dan vandaan komen gaat het vaak zeer en zeer slecht. In principe moet je als christen voor al je naasten zorgen, dus kan je de buitenlanders (inclusief hun culturen!) niet weigeren. Ik denk dat je aan oudere van dagen beter kan vragen of Nederland er beter van is geworden.
c: Dat is zeer gevaarlijk, woke koppelt namelijk man/vrouw/etc los van geslacht. We mogen het zelf verzinnen. Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Op de vragen zou ik nog terugkomen. Je hebt deels gelijk als je zegt dat deze vragen los staan van woke. Maar woke beoogt cultuurverandering. En zo bezien hebben mijn vragen alles met woke te maken.

Cultuurverandering, wat is dat en welk doel dient het? In mijn voorgaande bijdrage heb ik mij op het standpunt gesteld dat de waarden en normen die een cultuur dragen, fungeren als de grenzen tussen culturen. Cultuurverandering is dan het verleggen van die grenzen door een verandering van waarden en normen. Dat verleggen komt niet uit de lucht vallen, maar is een antwoord op veranderende omstandigheden, bijv. bevolkingsgroei, economische ontwikkeling of het ontstaan van nieuwe inzichten. Dat verleggen van die grenzen creëert dan een toestand waarbij de praktijk en de overgeleverde waarden en normen met elkaar blijven corresponderen.
Dit is een natuurlijk proces, dat zeker niet gelijk is aan een proces van cultuurverandering door het overnemen van waarden en normen uit een of meerdere andere culturen. Die veranderingen is dan het gevolg van de werking van migratie en de wereldwijde massamedia. Zijn dat de bronnen tot cultuurverandering dan zullen vragen beantwoord moeten worden inzake de gelijkwaardigheid van de waarden en de normen (de rol van de religie?) alsook over de gewenstheid van die verandering (draagvlak). Er is immers geen sprake van een gedeelde gemeenschap waarin allen deelnemen.

Het probleem wat zich nu voordoet is dat voor een liberale samenleving dergelijke vragen eigenlijk niet spelen. Er is immers de rechtsstaat en iedereen is gelijk. Dat wordt dan ook gelijk vertaald in: iedereen heeft evenveel recht. Grondslag is dan: God en de duivel zijn gelijk en iedereen verdient een gelijke kans. Met andere woorden Nederland was een goed land om in te wonen, maar is dat allang niet meer. Ook onze voorouders wisten buitenlanders te helpen, maar wel onder de paraplu van art. 36 NGB. Dus geen integratiedebat. De keuze was assimileren of eruit! Een christen kan een dergelijke openheid naar andere culturen nooit goedkeuren.

Wat betreft de identiteitsontwikkeling wijs je op een kenmerk van woke. Je kunt dat kenmerk het best omschrijven als losbandigheid, door hen aangeduid met de term vrijheid.
Een mens ontwikkeld zelf een eigen identiteit. Zonder een dergelijke identiteit ontstaat een lege persoonlijkheid. De identiteitsopbouw gebeurd door deelname van die persoon aan diverse gemeenschappen. Zo maakt iemand deel uit van een gezin, een vereniging, een kerkelijke gemeente, een burgerlijke gemeente, etc. De menselijke identiteit kent een zekere gelaagdheid. Aan de andere kant is de menselijke psyché zo opgebouwd dat in het logische bewustzijn zich geen grote tegenstellingen mogen voordoen. De waarden en normen van de gemeenschappen waarvan iemand deel uitmaakt zullen niet gelijk zijn, maar ook niet met elkaar in strijd. Die strijdigheid kan wel ontstaan als er waarden en normen van buitenaf plotsklaps ingevoerd worden. De kans is groot dat iemand dan in een identiteitscrises beland of in grote onzekerheid komt. De menselijke psyché is ook zo gebouwd dat geleefd kan worden met een beperkte mate van risico’s en onzekerheden, en dat ook maar voor een bepaalde periode. Kortom dergelijke wijzigingen in waarden en normen zijn uitermate ongezond en destructief voor een samenleving. Denk maar aan het grote aantal zelfdodingen onder jongeren.

Je schreef ook: Ik denk dat je aan oudere van dagen beter kan vragen of Nederland er beter van is geworden. Dat deed mij denken aan het tafereel bij de kassa van de Hema vandaag.
Een ouder echtpaar ruim in de 80 wilde een pannetje afrekenen. Ze vertelden me dat ze in het krantje hadden gelezen dat het een aanbieding was met de Hema-pas. Die werd vol trots getoond.
Toen ze aan de beurt waren zei de kassière: deze kaart is niet geactiveerd, dat moet u eerst op de computer doen. Waarop de man zei: maar die hebben wij helemaal niet, dat is ons ook nooit gezegd. Waarop de kassière zei: nu, dan doet u het toch gewoon op uw mobiel. Het echtpaar keek elkaar is meewarig aan en schudde hun hoofden. De kassière vervolgde; dan kan ik niets voor u doen. Het echtpaar betaalde zonder hun voordeel te krijgen en verliet de winkel. Uiteraard werd het pannetje niet ingepakt, want we zijn goed voor het milieu.
Ik kan je vertellen dat de uitdrukking op hun gezichten niet was: vroeger was het beter. De uitdrukking was: van ons hoeft het niet meer, we hebben hier zo genoeg van.

Dit gebeurt dus in Nederland, een land dat zo goed zou zijn. Ik vraag me dan af, welke waarden en normen liggen er ten grondslag aan een samenleving die zo met haar ouderen omgaat? Waar zou voor mij de prioriteit liggen als ik me ergens zorgen over zou maken, bij woke of dichter bij huis?
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door -DIA- »

Wat deze dominee hier zegt heb ik al meerdere malen hier op dit forum opgemerkt.
Misschien geloven deze dominee meer dan mij. Ik weet het niet, maar beluister het maar eens.
https://www.youtube.com/watch?v=fwXQAFK5RrE
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door Psalm »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 12:31 Aangezien er nog geen topic is over dit specifieke thema wil ik er graag een starten.
Een paar triggers om de discussie op gang te helpen.

1: Heeft woke niet gewoon gelijk in de te geuite kritiek?
2: Wat is de perceptie van racisme en hoe subjectief is deze?
3: Mag je eigenlijk de ene cultuur beter vinden dan de ander?
4: In hoeverre is iedereen gelijk?
5: Is woke, in de breedste zin, Bijbels?
1. Dat is niet eenvoudig te beantwoorden. Het gaat bij woke om sociale ongelijkheid. In het nieuws hoor je vaak over racisme, homohaat, vrouwenhaat etc. Ik denk dat er in sommige gevallen inderdaad sprake is van onrechtvaardige ongelijkheid. Maar de vraag is natuurlijk: wanneer is er sprake van onrechtvaardige ongelijkheid? Hier verschillen de meningen over. Vanuit een christelijk wereldbeeld is een homohuwelijk bijvoorbeeld niet toegestaan. Dit wordt door seculieren als sociale ongelijkheid gezien. Terwijl vanuit Bijbels perspectief het een rechtvaardig verbod is en dus per definitie niet ongelijk. Maar een huwelijk met een minderjarige wordt door de seculiere samenleving ook verafschuwd. Hier hoor je de woke beweging dus ook niet over. Terwijl radicale moslims dit als sociale ongelijkheid zouden kunnen zien.

2. Tja, ik heb soms het beeld dat gekleurde mensen vaak een perceptie van discriminatie opplakken. Wat je vaak hoort is de beschuldiging dat een docent een leerling om zijn of haars huidskleur lager heeft ingeschat. Dit soort beschuldiging zullen soms terecht zijn. Maar in de meeste gevallen worden deze docenten toch geframed.

Ik hoorde ook laatst een verhaal dat iemand zich gediscrimineerd voelde omdat de docent in het verleden had gezegd dat hij extra zijn best moest doen. Zijn interpretatie was dat die docent dit gezegd had vanuit een racistisch wereldbeeld. Het is dan altijd lastig te beoordelen of dit zo is. Maar persoonlijk denk ik dat docent gezien heeft dat hij op bepaalde vlakken gewoon achterliep doordat hij op kinderleeftijd naar Nederland is gekomen. Tja, dan sta ja gewoon 2-0 achter omdat je heel veel bagage niet hebt meegekregen. Dat is natuurlijk geen racisme.

3. Ik denk het wel. Je ziet dat de ene cultuur ook beter functioneert dan de andere. Als alle culturen per definitie gelijk zijn; waarom strijdt woke dan tegen de dominante cultuur?

4. Iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk.

5. Woke is niet per definitie Bijbels. Maar in sommige situaties kan woke een overlap hebben met Bijbelse waarden en normen.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door Profesto »

Ik lees in dit topic vooral berichten van mensen die discriminatie en racisme wel een beetje mee vinden vallen. Of dat het overdreven wordt.

Ik voel daarbij weinig empathie. Ook heb ik de indruk, maar dat kan ik natuurlijk heel erg mis hebben, dat degenen die aan het woord kwamen, zelf weinig of geen ongelijke behandeling hebben ervaren.
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28 Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik begrijp niet waarom je stelt dat er ingegrepen zou worden in het proces van opgroeien.
Wat denk je dat er gebeurt? Dat woke personen actief ingrijpen bij nietsvermoedende jongeren? Of hoe bedoel je dit?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door HersteldHervormd »

Profesto schreef: 05 aug 2023, 22:15 Ik lees in dit topic vooral berichten van mensen die discriminatie en racisme wel een beetje mee vinden vallen. Of dat het overdreven wordt.

Ik voel daarbij weinig empathie. Ook heb ik de indruk, maar dat kan ik natuurlijk heel erg mis hebben, dat degenen die aan het woord kwamen, zelf weinig of geen ongelijke behandeling hebben ervaren.
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28 Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik begrijp niet waarom je stelt dat er ingegrepen zou worden in het proces van opgroeien.
Wat denk je dat er gebeurt? Dat woke personen actief ingrijpen bij nietsvermoedende jongeren? Of hoe bedoel je dit?
Dat ging om een transitie tijdend de pubertijd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 23:56
Profesto schreef: 05 aug 2023, 22:15 Ik lees in dit topic vooral berichten van mensen die discriminatie en racisme wel een beetje mee vinden vallen. Of dat het overdreven wordt.

Ik voel daarbij weinig empathie. Ook heb ik de indruk, maar dat kan ik natuurlijk heel erg mis hebben, dat degenen die aan het woord kwamen, zelf weinig of geen ongelijke behandeling hebben ervaren.
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28 Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik begrijp niet waarom je stelt dat er ingegrepen zou worden in het proces van opgroeien.
Wat denk je dat er gebeurt? Dat woke personen actief ingrijpen bij nietsvermoedende jongeren? Of hoe bedoel je dit?
Dat ging om een transitie tijdend de pubertijd.
Ik pikte deze zin van jou er even uit omdat ik het een duidelijk beeld van framing en makkelijk feitenvrij roeptoeteren vindt. Het is wat mij betreft behoorlijk makkelijk geformuleerd. Zo van: Woke is slecht want ze grijpen in tijdens de puberteit. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder aanleiding. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder voortraject.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door merel »

Profesto schreef: 07 aug 2023, 08:34
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 23:56
Profesto schreef: 05 aug 2023, 22:15 Ik lees in dit topic vooral berichten van mensen die discriminatie en racisme wel een beetje mee vinden vallen. Of dat het overdreven wordt.

Ik voel daarbij weinig empathie. Ook heb ik de indruk, maar dat kan ik natuurlijk heel erg mis hebben, dat degenen die aan het woord kwamen, zelf weinig of geen ongelijke behandeling hebben ervaren.
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 16:28 Er gebeurd heel veel wanneer een jongen en man word, en een meisje een vrouw. Ik denk dat iedere volwassene dat wel kan beamen, ook vanuit eigen leven. Het is zo gevaarlijk om tijdens dat proces in te grijpen, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik begrijp niet waarom je stelt dat er ingegrepen zou worden in het proces van opgroeien.
Wat denk je dat er gebeurt? Dat woke personen actief ingrijpen bij nietsvermoedende jongeren? Of hoe bedoel je dit?
Dat ging om een transitie tijdend de pubertijd.
Ik pikte deze zin van jou er even uit omdat ik het een duidelijk beeld van framing en makkelijk feitenvrij roeptoeteren vindt. Het is wat mij betreft behoorlijk makkelijk geformuleerd. Zo van: Woke is slecht want ze grijpen in tijdens de puberteit. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder aanleiding. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder voortraject.
Ik pik dit er even uit.

BNN heeft al voor het hele Woke gebeuren een documentaire gemaakt over spijtoptanten na transitie en daarbij het voortraject van het AMC onder de loep genomen. Dat voortraject stelt weinig voor. Meerdere tieners/jongvolwassenen die volop in transitie zaten werden geïnterviewd over dit voortraject en gaven allen aan dat het met 2 psychologische gesprekken wel klaar was. Ook kwam diverse oudere spijtoptanten aan het woord. Een grote groep was na de ingreep onvindbaar voor het AMC. Men gaat ervan uit dat dit de spijtoptanten betreft.

Ik meen wel te kunnen zeggen dat de huidige tieners die in transitie zijn gezien moeten worden als proefkonijnen. Men weet immers nog te weinig wat deze vroege ingreep met hen op den duur doet.
Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: De woke ideologie; gevaarlijk of nodig?

Bericht door Profesto »

merel schreef: 07 aug 2023, 11:31
Profesto schreef: 07 aug 2023, 08:34
HersteldHervormd schreef: 05 aug 2023, 23:56
Profesto schreef: 05 aug 2023, 22:15 Ik lees in dit topic vooral berichten van mensen die discriminatie en racisme wel een beetje mee vinden vallen. Of dat het overdreven wordt.

Ik voel daarbij weinig empathie. Ook heb ik de indruk, maar dat kan ik natuurlijk heel erg mis hebben, dat degenen die aan het woord kwamen, zelf weinig of geen ongelijke behandeling hebben ervaren.
Ik begrijp niet waarom je stelt dat er ingegrepen zou worden in het proces van opgroeien.
Wat denk je dat er gebeurt? Dat woke personen actief ingrijpen bij nietsvermoedende jongeren? Of hoe bedoel je dit?
Dat ging om een transitie tijdend de pubertijd.
Ik pikte deze zin van jou er even uit omdat ik het een duidelijk beeld van framing en makkelijk feitenvrij roeptoeteren vindt. Het is wat mij betreft behoorlijk makkelijk geformuleerd. Zo van: Woke is slecht want ze grijpen in tijdens de puberteit. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder aanleiding. Alsof dat zomaar gebeurt, zonder voortraject.
Ik pik dit er even uit.

BNN heeft al voor het hele Woke gebeuren een documentaire gemaakt over spijtoptanten na transitie en daarbij het voortraject van het AMC onder de loep genomen. Dat voortraject stelt weinig voor. Meerdere tieners/jongvolwassenen die volop in transitie zaten werden geïnterviewd over dit voortraject en gaven allen aan dat het met 2 psychologische gesprekken wel klaar was. Ook kwam diverse oudere spijtoptanten aan het woord. Een grote groep was na de ingreep onvindbaar voor het AMC. Men gaat ervan uit dat dit de spijtoptanten betreft.

Ik meen wel te kunnen zeggen dat de huidige tieners die in transitie zijn gezien moeten worden als proefkonijnen. Men weet immers nog te weinig wat deze vroege ingreep met hen op den duur doet.
Dan mag je dat wel even onderbouwen, want je geeft enkel wat anekdotische voorbeelden.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het aandeel spijtoptanten na geslachtsveranderende medische ingrepen slechts 0,5% is. Dat is onfortuinlijk, maar eigenlijk onontkoombaar omdat mensen zich tijdens hun leven nu eenmaal blijven ontwikkelen.
Verder wordt er bij kinderen alleen na een diagnose (diverse onderzoeken, testen en gesprekken) bij het begin van de puberteit puberteitsremmers verstrekt. Vanaf het 15e jaar worden geslachtshormonen verstrekt en operaties vinden, met uitzondering van borstverwijderende operaties bij transgender jongens, niet plaats voor het 18e levensjaar.

Artsen en hulpverleners moeten zich in Nederland kunnen verantwoorden voor hun beroepsmatig handelen. Bovenstaande ingrijpende zaken worden daarom echt niet lichtvaardig toegepast.
Plaats reactie