Mooi artikel

Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Mooi artikel

Bericht door Psalm »

De beeldvorming heb je als gemeente zelf ook in de hand. Als niemand voor de camera wil verschijnen wekt dat juist een verkeerde indruk. Het werkt juist de negatieve beeldvorming over de gemeenschap in de hand. Ze kunnen beter rustig uitleggen waarvoor ze staan. Het is trouwens ook een Bijbelse opdracht om verantwoording van je geloof af te leggen (1 Petrus 3.15).

Overigens is er voor niet kerkelijke mensen geen verschil te zien tussen GerGem en HHK. Voor hen is het gewoon "de zwarte kousen kerk". Dat de filmers de GerGem in Rijssen hebben uitgekozen is geen vreemde gedachtekronkel.

De documentaire vind ik overigens niet sterk. Ik denk dat de makers ook wel een "probleem" hebben gezocht die niet echt speelt. Het gaat ook meer over de landelijke politiek en niet eens zo zeer Christenen vs Moslims. Inhoudelijk is het gewoon een slechte documentaire.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mooi artikel

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 20 jul 2023, 07:59 De beeldvorming heb je als gemeente zelf ook in de hand. Als niemand voor de camera wil verschijnen wekt dat juist een verkeerde indruk. Het werkt juist de negatieve beeldvorming over de gemeenschap in de hand. Ze kunnen beter rustig uitleggen waarvoor ze staan. Het is trouwens ook een Bijbelse opdracht om verantwoording van je geloof af te leggen (1 Petrus 3.15).

Overigens is er voor niet kerkelijke mensen geen verschil te zien tussen GerGem en HHK. Voor hen is het gewoon "de zwarte kousen kerk". Dat de filmers de GerGem in Rijssen hebben uitgekozen is geen vreemde gedachtekronkel.

De documentaire vind ik overigens niet sterk. Ik denk dat de makers ook wel een "probleem" hebben gezocht die niet echt speelt. Het gaat ook meer over de landelijke politiek en niet eens zo zeer Christenen vs Moslims. Inhoudelijk is het gewoon een slechte documentaire.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Als je de film bekijkt doet het toch wel heel sterk vermoeden dat het over de leden van de Noorderkerk gaat. Deze kerk komt aan het begin pontificaal in beeld en later nog eens het interieur en worden de kerkgangers gefilmd. Deze beelden zijn nogal suggestief want niemand van deze kerk heeft meegewerkt aam de film. Nog meer opmerkingen over deze film? Ik probeer ze te beantwoorden en misverstanden weg te nemen. Misschien is het ook nuttig te weten dat we weet hadden van de film die over Staphorst werd gemaakt waarin een rebels lid van de kerk van Rouveen wordt gefilmd. Hier ook de suggestie, alsof het over de HHK van Staphorst gaat. Ook deze film gaat niet over wat het beweert te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Mooi artikel

Bericht door Psalm »

Ja, maar jij neemt dit denk ik te persoonlijk; dat ze de Noorderkerk (ik denk jouw kerk) in een negatief daglicht zetten. Voor de kijker speelt de Noorderkerk helemaal geen rol. het gaat de kijker om het grotere plaatje. Dat ze dan de Noorderkerk filmen is mijn inziens meer een toevalligheid. Ze hadden ook een andere GerGem of HHK kunnen filmen.

Verder zal seculier Nederland niet snel positief zijn over het orthodoxe Christendom. Dat komt omdat hun wereldbeeld totaal anders is dan die van ons. We moeten gewoon rustig verantwoording afleggen van ons geloof (conform 1 Petrus 3.15). Dat zal op weerstand stuiten; maar hebben Jezus, de apostelen en profeten dit ook niet gekend? De weerstand in Nederland valt in het niet in vergelijking met de weerstand waarmee vervolgde Christenen te maken krijgen. Ik denk dat we het eerder moeten zien als iets moois; dat we ondanks de afgunst toch mogen getuigen van de Hoop die in ons is!
-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mooi artikel

Bericht door -DIA- »

Psalm schreef: 20 jul 2023, 08:28 Ja, maar jij neemt dit denk ik te persoonlijk; dat ze de Noorderkerk (ik denk jouw kerk) in een negatief daglicht zetten. Voor de kijker speelt de Noorderkerk helemaal geen rol. het gaat de kijker om het grotere plaatje. Dat ze dan de Noorderkerk filmen is mijn inziens meer een toevalligheid. Ze hadden ook een andere GerGem of HHK kunnen filmen.

Verder zal seculier Nederland niet snel positief zijn over het orthodoxe Christendom. Dat komt omdat hun wereldbeeld totaal anders is dan die van ons. We moeten gewoon rustig verantwoording afleggen van ons geloof (conform 1 Petrus 3.15). Dat zal op weerstand stuiten; maar hebben Jezus, de apostelen en profeten dit ook niet gekend? De weerstand in Nederland valt in het niet in vergelijking met de weerstand waarmee vervolgde Christenen te maken krijgen. Ik denk dat we het eerder moeten zien als iets moois; dat we ondanks de afgunst toch mogen getuigen van de Hoop die in ons is!
Kan zijn, maar wat ik hoor is dat heel reformatorisch Rijssen (en dan bedoel ik drie gereformeerde gemeenten, 2 oudgereformeerde gemeenten, twee gereformeerde gemeenten in Ned. (binnen en buiten verband) en een groot deel van de HHK hier hetzelfde van gevoelen. Dat houdt in dat ik hier geen minderheidsstandpunt verkondig, naar mijn bescheiden mening. U mag als buitenstaander daar vanzelf anders over denken, maar weet dan wel dat het een feit is dat deze film geen eerlijke informatie van de werkelijkheid geeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Mooi artikel

Bericht door Thea »

Vreemd, dat ze in zo'n christelijk dorp vragen wat je van de moslims vindt. Dat is toch pure sensatie? Je gaat toch in een islamitisch land ook geen reportage maken en vragen wat ze van christenen vinden?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mooi artikel

Bericht door Terri »

Thea schreef: 20 jul 2023, 11:19 Vreemd, dat ze in zo'n christelijk dorp vragen wat je van de moslims vindt. Dat is toch pure sensatie? Je gaat toch in een islamitisch land ook geen reportage maken en vragen wat ze van christenen vinden?
:tilt
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mooi artikel

Bericht door refo »

Thea schreef: 20 jul 2023, 11:19 Vreemd, dat ze in zo'n christelijk dorp vragen wat je van de moslims vindt. Dat is toch pure sensatie? Je gaat toch in een islamitisch land ook geen reportage maken en vragen wat ze van christenen vinden?
Dat is precies het verschil met islamitische landen. Als je daar zo'n reportage maakt, word je opgepakt of erger.
In ons land kan dat in alle rust en vrijheid.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 20 jul 2023, 07:41
Bruna schreef: 20 jul 2023, 07:10 Waarom komt zo’n oude documentaire nu ineens naar boven?
@Dia. De heer Smeijers van de boekhandel heeft toch wel een GG inbreng?

Overigens heb ik nog Wiskunde van hem gehad, maar dat terzijde.
Deze lieve man is lid van de HHK. In de film is verder een moment te zien dat aan tafel gebeden wordt. Is dat niet als godslasterlijk omdat velen hier eerder om zullen lachten dan dat ze met eerbied en ontzag luisteren?
Nee, ik heb het uit zijn eigen mond gehoord, als deze man geweten had wat er in die film vertoond werd, dan had hij er niet aan meegewerkt.
Welnee. Dat is helemaal niet godslasterlijk. Integendeel.

Er zullen altijd mensen zijn die daarop negatief reageren, maar dat neemt het goede niet weg.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 20 jul 2023, 10:33
Psalm schreef: 20 jul 2023, 08:28 Ja, maar jij neemt dit denk ik te persoonlijk; dat ze de Noorderkerk (ik denk jouw kerk) in een negatief daglicht zetten. Voor de kijker speelt de Noorderkerk helemaal geen rol. het gaat de kijker om het grotere plaatje. Dat ze dan de Noorderkerk filmen is mijn inziens meer een toevalligheid. Ze hadden ook een andere GerGem of HHK kunnen filmen.

Verder zal seculier Nederland niet snel positief zijn over het orthodoxe Christendom. Dat komt omdat hun wereldbeeld totaal anders is dan die van ons. We moeten gewoon rustig verantwoording afleggen van ons geloof (conform 1 Petrus 3.15). Dat zal op weerstand stuiten; maar hebben Jezus, de apostelen en profeten dit ook niet gekend? De weerstand in Nederland valt in het niet in vergelijking met de weerstand waarmee vervolgde Christenen te maken krijgen. Ik denk dat we het eerder moeten zien als iets moois; dat we ondanks de afgunst toch mogen getuigen van de Hoop die in ons is!
Kan zijn, maar wat ik hoor is dat heel reformatorisch Rijssen (en dan bedoel ik drie gereformeerde gemeenten, 2 oudgereformeerde gemeenten, twee gereformeerde gemeenten in Ned. (binnen en buiten verband) en een groot deel van de HHK hier hetzelfde van gevoelen. Dat houdt in dat ik hier geen minderheidsstandpunt verkondig, naar mijn bescheiden mening. U mag als buitenstaander daar vanzelf anders over denken, maar weet dan wel dat het een feit is dat deze film geen eerlijke informatie van de werkelijkheid geeft.
Dat maakt het probleem niet minder erg natuurlijk. Het klinkt alsof er een breed gevoelen is dat het niet nodig is om zich wervend en vriendelijk op te stellen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 20 jul 2023, 07:50
DDD schreef: 20 jul 2023, 01:27 Het is natuurlijk heel treurig dat er geen mensen die bereid waren om verantwoording af te leggen. Ondertussen is er vast veel moeite besteed met folders rondbrengen of zelfs dat niet.

In ieder geval: zolang er niemand meewerkt, valt het de maker niet te verwijten als er iets niet klopt. Daar moet de kerkelijke gemeenschap dan zichzelf voor aankijken.
Dat is geheel andere zaak. We horen te allentijde bereid te zijn ons te verantwoorden. Ook hetgeen we op dit forum zeggen. Als we tevoren weten wat de inhoud van de film gaat worden (de man is bepaald geen aanhanger van een (reformatorische) kerk) is het dan verstandig hieraan mee te werken? Onze mensen lenen zich niet zoveel van tv-journalisten, kranten, of welke media ook. Denk ook maar aan de coronaperiode, waar irritaties ontstonden door opdringerige journalisten die enkel op sensatie uit waren.
Dat is dus precies het probleem. Rare vooroordelen, waardoor mensen zelf de negatieve beeldvorming in stand houden.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Mooi artikel

Bericht door Psalm »


-DIA- schreef:
Psalm schreef: 20 jul 2023, 08:28 Ja, maar jij neemt dit denk ik te persoonlijk; dat ze de Noorderkerk (ik denk jouw kerk) in een negatief daglicht zetten. Voor de kijker speelt de Noorderkerk helemaal geen rol. het gaat de kijker om het grotere plaatje. Dat ze dan de Noorderkerk filmen is mijn inziens meer een toevalligheid. Ze hadden ook een andere GerGem of HHK kunnen filmen.

Verder zal seculier Nederland niet snel positief zijn over het orthodoxe Christendom. Dat komt omdat hun wereldbeeld totaal anders is dan die van ons. We moeten gewoon rustig verantwoording afleggen van ons geloof (conform 1 Petrus 3.15). Dat zal op weerstand stuiten; maar hebben Jezus, de apostelen en profeten dit ook niet gekend? De weerstand in Nederland valt in het niet in vergelijking met de weerstand waarmee vervolgde Christenen te maken krijgen. Ik denk dat we het eerder moeten zien als iets moois; dat we ondanks de afgunst toch mogen getuigen van de Hoop die in ons is!
Kan zijn, maar wat ik hoor is dat heel reformatorisch Rijssen (en dan bedoel ik drie gereformeerde gemeenten, 2 oudgereformeerde gemeenten, twee gereformeerde gemeenten in Ned. (binnen en buiten verband) en een groot deel van de HHK hier hetzelfde van gevoelen. Dat houdt in dat ik hier geen minderheidsstandpunt verkondig, naar mijn bescheiden mening. U mag als buitenstaander daar vanzelf anders over denken, maar weet dan wel dat het een feit is dat deze film geen eerlijke informatie van de werkelijkheid geeft.
Ja, dat gaf ik ook al aan. De documentaire makers waren waarschijnlijk op zoek naar een probleem wat niet echt leeft in Rijssen. Dat zie je ook als je de documentaire bekijkt. Ik denk dat ze inderdaad op sensatie uit waren.

Maar dat neemt niet weg dat je de media kunt uitleggen hoe je er over denkt. Dat is een verantwoordelijkheid die wij hebben. Die christelijke boekhandelaar heeft daar gehoor aan gegeven. Dat vind ik een betere keuze dan de mensen die de documentaire makers niet te woord wilden staan.

De beeldvorming wordt alleen maar negatiever als je niet wilt meewerken. Dus het was positief geweest als ze dat wel hadden gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

-DIA-
Berichten: 32749
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mooi artikel

Bericht door -DIA- »

Vroeger in mijn jonge jaren hoorde ik het dialect van Holten. Ik ben tussen de Holtenaren opgegroeid, en leerde de oude zegswijzen in het dialect van Holten. Het Holtens is een beetje meer 'verhollandst' dan het Rijssens. In het Rijssens kom je veel meer voor buitenstaanders onbegrijpelijke woorden tegen.
Een van die Holtense zegswijzen vond ik wel een treffende. Iemand die altijd de schuld krijgt of nooit iets goed kon doen, die noemden ze daar in Holten met een uitdrukking die wel veelzeggend is, maar wel treffend. Van zo'n mens zei men dan: "Hij is altied 'et lilke deer". Begrijpen we deze oude Holtense uitdrukking? Ik weet niet of het in Rijssen ook bekend is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie