Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 30 jun 2023, 23:09
DDD schreef: 30 jun 2023, 23:04 Ik heb al zes namen genoemd van driehonderd predikanten, toch? Zes namen van 50 predikanten waar ik het van kan beoordelen.

Ik vind dat ik er al best een goede toelichting op heb gegeven.
Dat zijn namen uitgesmeerd over een lange, lange periode. Je claim van 20% en alles wat je daaraan meent op te moeten hangen over de toelatingsprocedure deugt van geen kant. Het beste is om dingen te beweren die je met feiten kunt onderbouwen, anders zie je dat een ander gelijk de kans schoon ziet om ermee aan de haal te gaan. Met feitenvrije meningen komen we nergens.
Ik heb geen claim gedaan van 20 procent toch? Ik heb hooguit gezegd dat me dat niet zou verbazen. Maar dat kan prima wat overdreven zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 30 jun 2023, 20:31
Job schreef: 30 jun 2023, 11:41
MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17 We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Terecht dat je dit naar voren brengt. Het valt me trouwens op dat CVandaag wat minder juicy lijkt te gaan berichten, over de GG bijvoorbeeld. Als ze een relletje hadden willen schoppen hadden ze van de kerkvideo-uitspraak de titel kunnen maken, bijvoorbeeld. Fijn.
En wat de herhaling van dit standpunt betreft: zoiets is snel aan waarde-deflatie onderhevig en gaat dan alleen nog maar ergernis oproepen. Maar mogelijk voelt hij zich niet gehoord. Hopelijk is er iemand die deze broeder vaderlijk begeleidt in zijn nog steeds maar prille refo-schap. Ik herinner me, toen de legging een hot item was, dat het eindeloze hameren hierop ook door sommige mensen gebeurde: herhalen, herhalen, herhalen. Op de meest onmogelijke momenten, van ledenvergaderingen tot rouwdiensten. Naast een groep anderen herinner ik me daarin één persoon specifiek en ik realiseer me nu ineens dat juist hij ook uit de wereld afkomstig is. We mogen wel wat geduld hebben met deze lieden en enige bereidheid tonen in hun spiegel te kijken.
Een relatief bezien heel groot deel van de predikanten in de GG is uit de wereld afkomstig. Dat komt door het gebrekkige selectiesysteem. Ik geloof niet dat dat allemaal zulke extreem denkende mensen zijn.

Overigens is dat ook een boeiende opmerking in dit interview. Deze dominee benoemt het in dit interview ook letterlijk: het curatorium durfde niet te weigeren. Op zich is dat heel goed. Het zou een kwalijke zaak zijn als een curatorium bewust het werk van God zou tegenstaan. Maar het is wel een beetje vreemd als rond de 20 procent van de predikanten uit een buitenkerkelijk gezin afkomstig is. En ik kan er zo al zes noemen.
⬆️
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Precies.

Het is wel een beetje vreemd als dat zo is. En ik meld dat ik er zes kan noemen. Dus dan kan iedereen wel zelf bedenken dat dat eerste een schatting is, en dat ik er zes kan noemen.

Maar ook als het geen 20, maar 5 procent zou zijn (dat betwijfel ik) dan nog is het extreem veel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Geytenbeekje schreef: 30 jun 2023, 22:33 Uiteindelijk hebben ze wel eerst 2 jaar? in een GG gekerkt, dus in die tijd kom je wel onder het Woord en in de bubbel.
Het klopt gewoon ook helemaal niet joh. Maar DDD gaf al toe dat hij een slecht geheugen heeft, daar zal het wel aan liggen.

Waarom ik er toch een groot punt van maak: er worden grote woorden en oordelen aan iets gehangen wat niet waar is, zowel door DDD als door Bezorgd. Een reden gezocht om weer even fijn te kunnen bashen, ongeacht of de reden klopt. Blijft wonderlijk Afbeelding
Waarom vat jij dit op als ‘ fijn bashen’? Dat is toch helemaal niet het geval. Ik zie wel wat overdrijven, maar veel meer niet.

Niet zo overgevoelig ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 30 jun 2023, 23:25
Job schreef:
Geytenbeekje schreef: 30 jun 2023, 22:33 Uiteindelijk hebben ze wel eerst 2 jaar? in een GG gekerkt, dus in die tijd kom je wel onder het Woord en in de bubbel.
Het klopt gewoon ook helemaal niet joh. Maar DDD gaf al toe dat hij een slecht geheugen heeft, daar zal het wel aan liggen.

Waarom ik er toch een groot punt van maak: er worden grote woorden en oordelen aan iets gehangen wat niet waar is, zowel door DDD als door Bezorgd. Een reden gezocht om weer even fijn te kunnen bashen, ongeacht of de reden klopt. Blijft wonderlijk Afbeelding
Waarom vat jij dit op als ‘ fijn bashen’? Dat is toch helemaal niet het geval. Ik zie wel wat overdrijven, maar veel meer niet.

Niet zo overgevoelig ;) .
Wel gevoelig ja, maar ligt ook wel aan de twee personen die met deze creatieve feiten aan de haal gaan. Zowel DDD als Bezorgd kraken nogal eens een harde noot over mijn kerkverband. Ik vind het pijnlijk als door hun toedoen iets op internet staat wat gewoon niet klopt en waar mensen door op een idee worden gebracht.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Ik zal vast wat hebben overdreven.

Aangezien ik moeilijk deed over de wiskundesommen van Wim zal ik de inschatting maar verlagen naar 10 procent. Ik heb namelijk bij de meeste dominees geen idee. Ik weet dat er een paar kerkverlaters bij zitten, maar die zijn dan juist wel kerkelijk opgegroeid, maar dan in een andere kerk.

Ik houd me natuurlijk aanbevolen voor een preciezere inschatting. :)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik bash nergens.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 30 jun 2023, 23:39 Ik bash nergens.
Zeker wel. Er worden relatief veel mensen aangenomen die uit de wereld getrokken worden (klopt niet) en mensen afgewezen die geleidelijk geleid zijn (klopt ook niet) die nu elders dienen. Bash: curatorium
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Bij mij komt ook de naam van ds. P. Honkoop sr. nog boven. En zoals gezegd zullen er vast meer zijn. Als je beseft dat er per jaar nog minder dan 0,5% van de belijdende leden niet een kerkelijke achtergrond heeft is het dus enorm veel. Zoals gezegd vind ik dat niet zo’n probleem. Maar opvallend is het wel. De stelling van DDD klopt dus wel. En goede begeleiding is dan echt nodig. Als ik het artikel las schort het daar dan wel een beetje aan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

We komen met elkaar aan een zeer mager rijtje over vele decennia. Ds. Zippro hoort er eigenlijk niet eens bij want was al zo'n dertien jaar kerkelijk voor hij werd toegelaten. Dat zijn er dan enorm veel :quoi
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 30 jun 2023, 23:52 We komen met elkaar aan een zeer mager rijtje over vele decennia. Ds. Zippro hoort er eigenlijk niet eens bij want was al zo'n dertien jaar kerkelijk voor hij werd toegelaten. Dat zijn er dan enorm veel :quoi
Waarom zou je er dan niet bij horen? Dat is puur een nieuwsgierige vraag. Is het na 13 jaar niet bijzonder meer?

In dit geval speelt ook de familieband nog een rol, maar goed, daar zou je vanuit een verbondsgewijze benadering dan weer geen bijzondere conclusies aan behoeven te verbinden.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Job schreef: 30 jun 2023, 22:37
Geytenbeekje schreef: 30 jun 2023, 22:33 Uiteindelijk hebben ze wel eerst 2 jaar? in een GG gekerkt, dus in die tijd kom je wel onder het Woord en in de bubbel.
Het klopt gewoon ook helemaal niet joh. Maar DDD gaf al toe dat hij een slecht geheugen heeft, daar zal het wel aan liggen.

Waarom ik er toch een groot punt van maak: er worden grote woorden en oordelen aan iets gehangen wat niet waar is, zowel door DDD als door Bezorgd. Een reden gezocht om weer even fijn te kunnen bashen, ongeacht of de reden klopt. Blijft wonderlijk 🤔
Soms moet je mede forummers ook een pleziertje gunnen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 30 jun 2023, 23:59
Job schreef: 30 jun 2023, 23:52 We komen met elkaar aan een zeer mager rijtje over vele decennia. Ds. Zippro hoort er eigenlijk niet eens bij want was al zo'n dertien jaar kerkelijk voor hij werd toegelaten. Dat zijn er dan enorm veel :quoi
Waarom zou je er dan niet bij horen? Dat is puur een nieuwsgierige vraag. Is het na 13 jaar niet bijzonder meer?

In dit geval speelt ook de familieband nog een rol, maar goed, daar zou je vanuit een verbondsgewijze benadering dan weer geen bijzondere conclusies aan behoeven te verbinden.
Nee, ik bedoel dat iemand die al 13 jaar kerks is ook allengskens geleid kan zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 01 jul 2023, 00:05
Job schreef: 30 jun 2023, 22:37
Geytenbeekje schreef: 30 jun 2023, 22:33 Uiteindelijk hebben ze wel eerst 2 jaar? in een GG gekerkt, dus in die tijd kom je wel onder het Woord en in de bubbel.
Het klopt gewoon ook helemaal niet joh. Maar DDD gaf al toe dat hij een slecht geheugen heeft, daar zal het wel aan liggen.

Waarom ik er toch een groot punt van maak: er worden grote woorden en oordelen aan iets gehangen wat niet waar is, zowel door DDD als door Bezorgd. Een reden gezocht om weer even fijn te kunnen bashen, ongeacht of de reden klopt. Blijft wonderlijk 🤔
Soms moet je mede forummers ook een pleziertje gunnen.
Ik gun hen vrijwel alle pleziertjes, maar niet deze. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat ook de door DDD ingebrachte 10% natuurlijk bij lange na niet gehaald wordt. Maar dat doet er verder ook niet toe. Waar ik de kritische vinger bij leg, is de onheuse verwijten die op grond van deze onjuiste aanname het curatorium onder de neus worden gewreven. Gewoon onnodig. Maar het staat alweer op het web 🤷🏼‍♂️ krijg het er nog maar eens af zonder hulp van moderators.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

TSD schreef: 30 jun 2023, 16:13
MGG schreef: 30 jun 2023, 09:17
Erskinees schreef: 30 jun 2023, 07:39
Mistig schreef: 29 jun 2023, 22:48
Eens!
En terwijl hij het verheugend vindt om te preken voor ‘vogels van allerlei pluimage’ kan hij het niet laten weer op livestreams af te geven. Iets wat hij overal en steevast doet.
Dit interview verschijnt toch ook alleen op internet? Daar kan je toch dezelfde rommel vinden als op YouTube? Ik begrijp het niet zo goed.
Soort stokpaardje. Op de classis Utrecht ook al twee keer geagendeerd. Prima dat je er zo over denkt, maar ik ken geen enkele ds. die voorstander is van kerkvideo en vervolgens allerlei interviews over dat onderwerp kaapt. Nouja, het zal hem wel diep zitten.
We weten toch niet of Cvandaag of de dominee dit onderwerp aansneed?
Zijn zorg zit inderdaad diep. Gezien zijn achtergrond en de ontwikkelingen in refoland snap ik dat heel goed. (Hoewel ik zijn standpunt niet deel.)
Zijn standpunt is hier wel een soort van rode lap geworden zeg, sjonge jonge. Hij zegt letterlijk:

Ik vind het niet passend om daar een camera op te zetten. (...)
Daarom is het verstandiger om als kerk geen gebruik te maken van YouTube.”

Hij legt helemaal niemand iets op, geeft alleen zijn eigen mening, geeft niet af op mensen die er anders over denken en is genuanceerd in zijn conclusie ("is het verstandiger om").

Maar ja, het is Al-Chalabi en het gaat over videouitzendingen, dus ja. Ik ben het wel met Simon eens, hier is het een soort slagstok.

Verder: Prachtig interview!
Ik ben zeker niet tegen livestream. Ben het dus niet met deze dominee eens maar begrijp hem wel. Ik keek laatst een dienst terug van de GG Enter op Youtube. Begon met een reclame over vrouwelijke intieme hygiëne. Nu zal dat best belangrijk zijn maar dat verwacht ik niet als ik een kerkdienst wil kijken.

Er zijn ook kerken die geen reclame hebben op hun youtube uitzendingen. Moet je daar meer voor betalen om reclame-loos uit te zenden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie