Dr. de Vries maakt hier onderscheid in dwaling en ketterij. De vraag is of dat inhoudelijk wel mogelijk is. De algemene definitie van beide zijn: Ketterij, heresie of dwaalleer is een welbewuste en opzettelijke afwijking van wat in een bepaalde geloofsgemeenschap of geloof- of kerkleer wordt beschouwd als behorend tot de fundamentele geloofsleer. Wie deze afwijking aanhangt, is voor de anderen een ketter.Dr. P. de Vries schreef:Eerlijk gezegd volg ik Van den Brink ook niet zondermeer na in zijn zienswijze dat het arminianisme geen dwaling is maar een ketterij. Ik ben ervan overtuigd dat arminianisme een grote bedreiging is voor Gods kerk. Maar arminianisme is nog geen pelagianisme. Op de positieve uiteenzetting van de geloofsleer volgt in de Dordtse Leerregels de verwerping van de dwalingen, maar niet die van de ketterijen.
Geeft het onderscheid van Dr. de Vries geen ruimte aan allerlei wind van leer? Geeft het onderscheid niet de noodzaak om te gaan meten in mate van bedreiging? Is dat niet strijdig met het Bijbelse principe dat er is :
1 de gezonde leer,
2 alles wat niet is de gezonde leer?
Duidelijk is wel dat altijd een gezonde dogmatiek een eerste vereiste is. Daarin ligt immers de geloofsleer vast!
Deze denklijn van Dr. de Vries volgend zou het zomaar kunnen zijn dat de kerkelijke verdeeldheid in Nederland een gedachtenspinsel is. De 2 of 3 verbondenleer, het zijn slechts een zienswijzen. De leeruitspraken 1931 vormen slechts een zienswijze. In geloofsleer is alles nog één. In kerkelijk Nederland is alleen sprake van verschillende organisatievormen. Afscheiding is slechts een denkbeeld, geen praktijk. Uiteraard kan deze redenering ook worden toegepast op andere onderwerpen, zoals gezag van de Schrift, hermeneutiek, vrouw in het ambt, seksualiteit, etc.Dr. P. de Vries schreef:Ik wil ook de vinger leggen bij de constatering van Van den Brink dat er tussen de Dordtse vaderen verschillen waren in theologische zienswijzen. De geloofsleer moeten wij niet met theologische zienswijzen verwarren. Dan mogen er binnen de kerk verschillende zienswijzen naast elkaar staan.
Waar houdt het verschil in zienswijze op en gaat het verschil over in ketterij/dwaling?
Uiteraard hebben de antwoorden op deze vragen ook gevolgen op de manier van beoordelen van de 'kleine lettertjes' en het boek van Dr. van den Brink.