Weer Heartcry

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weer Heartcry

Bericht door Herman »

Evangelist schreef: 05 jun 2023, 18:48
Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42 Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Ik heb weinig tot nooit kennis genomen van wat ze doen, enige radicaliteit kan je niet ontzegt worden, maar als je geen attitude hebt voor de bijbelse boodschap dat een seksueel losbandig leven onder de afkeuring van God valt, dan stel je m.i. de verkeerde vragen als journalist.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Weer Heartcry

Bericht door Susanna »

Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Dit heeft mijn interesse. Ik kan het artikel niet lezen.
Wie heeft het wel gelezen en kan in eigen woorden iets zeggen hierover aan de hand van onderstaande punten?

1. Wat is de centrale boodschap van het artikel?
2. Wat zijn de belangrijkste bevindingen, conclusies die worden gedeeld
3. Wie is de journalist, wat is zijn achtergrond (heeft hij meer over dit soort onderwerpen geschreven)
4. Zijn er belangrijke statistieken, gegevens of feiten gedeeld die te checken zijn?
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Weer Heartcry

Bericht door Cyrillus »

Susanna schreef: 06 jun 2023, 13:31
Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Dit heeft mijn interesse. Ik kan het artikel niet lezen.
Wie heeft het wel gelezen en kan in eigen woorden iets zeggen hierover aan de hand van onderstaande punten?

1. Wat is de centrale boodschap van het artikel?
2. Wat zijn de belangrijkste bevindingen, conclusies die worden gedeeld
3. Wie is de journalist, wat is zijn achtergrond (heeft hij meer over dit soort onderwerpen geschreven)
4. Zijn er belangrijke statistieken, gegevens of feiten gedeeld die te checken zijn?
Aan de hand van onderstaande link kan je dat zelf doen. Het hele artikel wordt uitgebreid besproken. Hoofdlijn: de schrijvers van het artikel hebben niet zo zeer een probleem met stichting Heartcry maar met de Bijbel zelf.
https://www.youtube.com/watch?v=Pqza1eknwMM
Als de link verwijderd wordt (ik weet niet wat hier is toegestaan): zoek op Youtube onder bijv. de termen Heartcry, Christelijke Apologeet.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Weer Heartcry

Bericht door Cyrillus »

Evangelist schreef: 05 jun 2023, 18:48
Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Je bedoelt dat je het dus eens bent met de schrijvers van het artikel?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weer Heartcry

Bericht door Terri »

Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.


Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Eens, voor Heartcry kan je in principe elke Bijbelgetrouwe organisatie invullen. Maar we zijn het juiste Bijbelse zicht echt aan het kwijtraken.
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Weer Heartcry

Bericht door Evangelist »

Cyrillus schreef: 09 jun 2023, 17:44
Evangelist schreef: 05 jun 2023, 18:48
Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Je bedoelt dat je het dus eens bent met de schrijvers van het artikel?
Ja, dat bedoel ik. Helaas weet ik ook van zeer nabij dat het klopt wat er staat over het afwijzen van professionele psychische hulp en tot wat voor drama's dat heeft geleid.
Hartelijke groet,
Evangelist
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Weer Heartcry

Bericht door Cyrillus »

Evangelist schreef: 10 jun 2023, 00:16
Cyrillus schreef: 09 jun 2023, 17:44
Evangelist schreef: 05 jun 2023, 18:48
Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42

Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Je bedoelt dat je het dus eens bent met de schrijvers van het artikel?
Ja, dat bedoel ik. Helaas weet ik ook van zeer nabij dat het klopt wat er staat over het afwijzen van professionele psychische hulp en tot wat voor drama's dat heeft geleid.
Waarom zou ik je geloven als een psychiater die Heartcry goed kent, dit ongeloofwaardig vindt? Zonder verifieerbaar bewijs dit soort beweringen doen is gevaarlijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Weer Heartcry

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 10 jun 2023, 02:07
Evangelist schreef: 10 jun 2023, 00:16
Cyrillus schreef: 09 jun 2023, 17:44
Evangelist schreef: 05 jun 2023, 18:48 Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Je bedoelt dat je het dus eens bent met de schrijvers van het artikel?
Ja, dat bedoel ik. Helaas weet ik ook van zeer nabij dat het klopt wat er staat over het afwijzen van professionele psychische hulp en tot wat voor drama's dat heeft geleid.
Waarom zou ik je geloven als een psychiater die Heartcry goed kent, dit ongeloofwaardig vindt? Zonder verifieerbaar bewijs dit soort beweringen doen is gevaarlijk.
Ik sta wat ambivalent tegenover het ND artikel. Maar het punt wat @Evangelist noemt herken ik helaas wel. Vind het ND artikel niet erg christelijk geschreven maar lees deze krant bijna nooit dus weet niet of dit de normale wijze van schrijven is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Michaels
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:12

Re: Weer Heartcry

Bericht door Michaels »

Hier de verklaring / reactie van Heartcry.

https://www.heartcry.nl/over-ons/in-het ... juni-2023/
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Weer Heartcry

Bericht door Evangelist »

Cyrillus schreef: 10 jun 2023, 02:07
Evangelist schreef: 10 jun 2023, 00:16Helaas weet ik ook van zeer nabij dat het klopt wat er staat over het afwijzen van professionele psychische hulp en tot wat voor drama's dat heeft geleid.
Waarom zou ik je geloven als een psychiater die Heartcry goed kent, dit ongeloofwaardig vindt? Zonder verifieerbaar bewijs dit soort beweringen doen is gevaarlijk.
Je hoeft mij niet te geloven. Ik heb jouw overtuiging niet nodig. Maar als iemand door iemand van HeartCry bijna geprest wordt om zware medicatie te laten staan en het in Gods kracht zonder medicatie te proberen, dan is dat niet alleen laakbaar en spelen met mensenlevens, maar verraadt ook een verkeerd beeld van ziekte en gezondheid. Het miskent de gebrokenheid. Het brengt ook pastoraal in grote moeilijkheden. Want als je dan toch niet geneest, dan - zo was het oordeel - heb je te weinig in geloof gebeden.
Dit in combinatie met de verwarrende visie op rechtvaardigmaking en heiligmaking maakt dat ik HeartCry een gevaarlijke stichting vind.
Hartelijke groet,
Evangelist
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Weer Heartcry

Bericht door Cyrillus »

Evangelist schreef: 10 jun 2023, 14:14
Cyrillus schreef: 10 jun 2023, 02:07
Evangelist schreef: 10 jun 2023, 00:16Helaas weet ik ook van zeer nabij dat het klopt wat er staat over het afwijzen van professionele psychische hulp en tot wat voor drama's dat heeft geleid.
Waarom zou ik je geloven als een psychiater die Heartcry goed kent, dit ongeloofwaardig vindt? Zonder verifieerbaar bewijs dit soort beweringen doen is gevaarlijk.
Je hoeft mij niet te geloven. Ik heb jouw overtuiging niet nodig. Maar als iemand door iemand van HeartCry bijna geprest wordt om zware medicatie te laten staan en het in Gods kracht zonder medicatie te proberen, dan is dat niet alleen laakbaar en spelen met mensenlevens, maar verraadt ook een verkeerd beeld van ziekte en gezondheid. Het miskent de gebrokenheid. Het brengt ook pastoraal in grote moeilijkheden. Want als je dan toch niet geneest, dan - zo was het oordeel - heb je te weinig in geloof gebeden.
Dit in combinatie met de verwarrende visie op rechtvaardigmaking en heiligmaking maakt dat ik HeartCry een gevaarlijke stichting vind.
"Je hoeft mij niet te geloven. Ik heb jouw overtuiging niet nodig"
Wat is dat voor opmerking? Mijn overtuiging staat hier buiten. In feite is wat jij naar voren brengt een zware beschuldiging die in het openbaar gedaan wordt. Je mag jezelf best realiseren dat het richting Heartcry wel zo eerlijk is daar wat meer onderbouwing voor te geven dan 'geloof mij maar'. Immers, jouw visie op de rechtvaardigmaking en heiligmaking suggereert dat jij niet onbevooroordeeld bent.
Wat ik graag wil weten is of dit algemeen beleid is bij Heartcry of een incident. Want nergens krijg ik de indruk dat Heartcry professionele psychische hulp afwijst, integendeel. En hoe lang is deze gebeurtenis geleden?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Weer Heartcry

Bericht door Job »

Betekent de topictitel eigenlijk dat het weer eens over HeartCry gaat? Of is het een oproep om HeartCry te weren?
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Weer Heartcry

Bericht door MGG »

Job schreef: 10 jun 2023, 23:11 Betekent de topictitel eigenlijk dat het weer eens over HeartCry gaat? Of is het een oproep om HeartCry te weren?
Gezien het een topic uit 2009 is, ga ik voor optie 1.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Weer Heartcry

Bericht door Susanna »

Michaels schreef: 10 jun 2023, 13:41 Hier de verklaring / reactie van Heartcry.

https://www.heartcry.nl/over-ons/in-het ... juni-2023/
Ik heb de video van die psychiater ook gekeken. Iemand deelde die hier maar ik kan hem niet terug vinden. Dus wie hem ook deelde: bedankt. Toch bleef ik een paar gedachten houden na de video.

Dat heiligheids-denken? Dat kan toch moedeloos maken op den duur?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weer Heartcry

Bericht door Terri »

Susanna schreef: 12 jun 2023, 13:17
Michaels schreef: 10 jun 2023, 13:41 Hier de verklaring / reactie van Heartcry.

https://www.heartcry.nl/over-ons/in-het ... juni-2023/
Ik heb de video van die psychiater ook gekeken. Iemand deelde die hier maar ik kan hem niet terug vinden. Dus wie hem ook deelde: bedankt. Toch bleef ik een paar gedachten houden na de video.

Dat heiligheids-denken? Dat kan toch moedeloos maken op den duur?
Mee eens. Het is weliswaar een Bijbels geluid ( nieuwe testament) en in theorie waar, maar helaas is de praktijk enorm weerbarstig.
Het is een tegenhang tegen de soms gebezigde uitspraak: we blijven zondaars ( dit kan gemakzucht veroorzaken). Ik denk dat als iemand wederom geboren wordt er een nieuwe mens ontstaat en deze nieuwe mens zondigt niet. De oude mens wel. Hier ontstaat vaak verwarring over.
En er wordt onderscheid gemaakt tussen een vleselijke christen en een geestelijke christen.
Zo maar even wat gedachten waarvan ik denk dat het zo bedoeld wordt. Helaas hangt het bootje regelmatig te scherp naar links of rechts en dan zijn de tegenwerpingen idem.
Plaats reactie