Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Mannetje »

Over deze aanpak kun je zeker twisten, maar volgens mij begint het probleem ermee dat het meisje een te kort rokje aanheeft. Als zij gewoon een rok van voorgeschreven lengte aan had, was dit niet gebeurd, toch?
-
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 17:01
MGG schreef: 09 jun 2023, 16:12 Waarom niet? Wie beslist het anders? Mogelijk ouders, maar ik mag hopen dat die hun kinderen niet dwingen om kleding te dragen die niet in lijn zijn met de schoolregels.
Omdat ik de uitwassen heb meegemaakt. Bij het Van Lodenstein College had je in mijn tijd de plv. rector De Jager. Ik heb meegemaakt dat een klasgenootje van mij op haar knieën moest gaan zitten. Als het rokje de grond niet raakte, moest ze naar huis om een langere aan te trekken. Mede vanwege haar zussen hadden ze kennelijk een bepaalde reputatie.
Verschrikkelijk!
Mannetje schreef: 09 jun 2023, 17:15 Over deze aanpak kun je zeker twisten, maar volgens mij begint het probleem ermee dat het meisje een te kort rokje aanheeft. Als zij gewoon een rok van voorgeschreven lengte aan had, was dit niet gebeurd, toch?
Ik mag aannemen dat je niet twist over deze aanpak. Die is gewoon verschrikkelijk. Een vriendin van mij zat waarschijnlijk ten tijde van @ ambtenaar ook op het Van Lodestein. Van haar hoorde ik ook soortgelijke verhalen, zoals de afstand meten met een centimeter tussen rok en knie. En zoals @eloesjr al schetst. Een rokje wordt bij lange meiden met lange benen sneller te kort.

Ik blijf blij dat mijn dochter gewoon met rokje, jurkje en ( korte) broek naar school kan zonder dat iemand haar de maat neemt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 17:01 Omdat ik de uitwassen heb meegemaakt. Bij het Van Lodenstein College had je in mijn tijd de plv. rector De Jager. Ik heb meegemaakt dat een klasgenootje van mij op haar knieën moest gaan zitten. Als het rokje de grond niet raakte, moest ze naar huis om een langere aan te trekken. Mede vanwege haar zussen hadden ze kennelijk een bepaalde reputatie.
Die methode is op de middelbare school waar ik zat ook lang gebruikt. Dat was nog in het pre-internet-tijdperk en de korte rokken van toen zouden nu niet meer als kort worden bestempeld. Ook stond daar de conrector 's morgens bij de ingang van de garderobe te controleren of meiden die in broek naar school fietsten, niet in hun broek vanaf buiten de garderobe binnen kwamen. Los van wat je daarvan vindt: een ondankbare taak om als man van middelbare leeftijd zo met de kleding van jonge meisjes bezig te moeten zijn.

Naschrift: er waren in die tijd ook schoolrokken voorradig. Voor als de rok te kort was bevonden. Vormeloze donkere en lange zakken met het logo van de school erop als ik het me goed herinner. Je zou denken dat meiden zich zouden schamen als ze die moesten dragen, maar sommigen droegen het met opgeheven hoofd, als een troffee.

Terugdenkend kan ik alleen maar concluderen: principieel zag alles er toen zoveel eenvoudiger uit dan nu. We hadden hetzelfde hart als jongeren nu maar we leefden zoveel afgeschermder van de wereld. Maar ook toen leefde het idee dat het bijna niet erger kon worden.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door CvdW »

Job schreef: 12 jun 2023, 00:31
Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 17:01 Omdat ik de uitwassen heb meegemaakt. Bij het Van Lodenstein College had je in mijn tijd de plv. rector De Jager. Ik heb meegemaakt dat een klasgenootje van mij op haar knieën moest gaan zitten. Als het rokje de grond niet raakte, moest ze naar huis om een langere aan te trekken. Mede vanwege haar zussen hadden ze kennelijk een bepaalde reputatie.
Die methode is op de middelbare school waar ik zat ook lang gebruikt. Dat was nog in het pre-internet-tijdperk en de korte rokken van toen zouden nu niet meer als kort worden bestempeld. Ook stond daar de conrector 's morgens bij de ingang van de garderobe te controleren of meiden die in broek naar school fietsten, niet in hun broek vanaf buiten de garderobe binnen kwamen. Los van wat je daarvan vindt: een ondankbare taak om als man van middelbare leeftijd zo met de kleding van jonge meisjes bezig te moeten zijn.

Naschrift: er waren in die tijd ook schoolrokken voorradig. Voor als de rok te kort was bevonden. Vormeloze donkere en lange zakken met het logo van de school erop als ik het me goed herinner. Je zou denken dat meiden zich zouden schamen als ze die moesten dragen, maar sommigen droegen het met opgeheven hoofd, als een troffee.

Terugdenkend kan ik alleen maar concluderen: principieel zag alles er toen zoveel eenvoudiger uit dan nu. We hadden hetzelfde hart als jongeren nu maar we leefden zoveel afgeschermder van de wereld. Maar ook toen leefde het idee dat het bijna niet erger kon worden.
Dit is algemeen gesteld. Er zullen altijd mensen zijn die kijken naar de dag en verder hebben ze geen zicht. Dit is ook een logische gedachte, want we weten niet wat morgen zijn zal. Andere kant er zijn ook mensen die wel verder denken en de toestand aanschouwen en verwachten dat het erger kan worden. De verdrukking zal alleen maar toenemen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2962
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Job »

CvdW schreef: 12 jun 2023, 06:28
Job schreef: 12 jun 2023, 00:31
Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 17:01 Omdat ik de uitwassen heb meegemaakt. Bij het Van Lodenstein College had je in mijn tijd de plv. rector De Jager. Ik heb meegemaakt dat een klasgenootje van mij op haar knieën moest gaan zitten. Als het rokje de grond niet raakte, moest ze naar huis om een langere aan te trekken. Mede vanwege haar zussen hadden ze kennelijk een bepaalde reputatie.
Die methode is op de middelbare school waar ik zat ook lang gebruikt. Dat was nog in het pre-internet-tijdperk en de korte rokken van toen zouden nu niet meer als kort worden bestempeld. Ook stond daar de conrector 's morgens bij de ingang van de garderobe te controleren of meiden die in broek naar school fietsten, niet in hun broek vanaf buiten de garderobe binnen kwamen. Los van wat je daarvan vindt: een ondankbare taak om als man van middelbare leeftijd zo met de kleding van jonge meisjes bezig te moeten zijn.

Naschrift: er waren in die tijd ook schoolrokken voorradig. Voor als de rok te kort was bevonden. Vormeloze donkere en lange zakken met het logo van de school erop als ik het me goed herinner. Je zou denken dat meiden zich zouden schamen als ze die moesten dragen, maar sommigen droegen het met opgeheven hoofd, als een troffee.

Terugdenkend kan ik alleen maar concluderen: principieel zag alles er toen zoveel eenvoudiger uit dan nu. We hadden hetzelfde hart als jongeren nu maar we leefden zoveel afgeschermder van de wereld. Maar ook toen leefde het idee dat het bijna niet erger kon worden.
Dit is algemeen gesteld. Er zullen altijd mensen zijn die kijken naar de dag en verder hebben ze geen zicht. Dit is ook een logische gedachte, want we weten niet wat morgen zijn zal. Andere kant er zijn ook mensen die wel verder denken en de toestand aanschouwen en verwachten dat het erger kan worden. De verdrukking zal alleen maar toenemen.
Toch zette het me wel aan het denken toen ik het zo opschreef. Veel schoolleiders, predikanten, ouders en misschien ook wel de jeugd zelf zouden er grif voor tekenen terug te gaan naar de situatie zoals die toen was. Terwijl "we" ook toen doorgaand gewaarschuwd werden voor hoe donker de tijd was en hoe slecht de jeugd leefde. Eigenlijk was dat maar relatief, met de kennis van nu.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door parsifal »

Mijn vrouw heeft pas wat kleding gezocht online en ik heb iets te veel reformatorische theologie opgezocht en nu krijg ik reclames van een webwinkel die qua naam een theologie website kan zijn, maar qua jurkjes die ze verkopen, waarschijnlijk niet door de keuring op een reformatorische school komen (en niet ten onrechte).

Reformatorisch onderwijs heeft zeker zijn waarde en we hebben het echt overwogen voor onze kinderen. Vooral vanwege Bijbel-onderwijs en een omgeving waar de vriendjes ook een Christelijke thuisomgeving hebben. Een belangrijk punt voor ons (en waar we inderdaad verschillen van wat ik me herinner van vrienden op reformatorische scholen) is dat we onze kinderen willen opvoeden als kinderen van wie God al de Vader is, die niet alleen bidden om een nieuw hart, maar er ook al voor danken. Misschien is dit ook aanwezig bij de reformatorische school bij ons in de buurt, maar het is zeker aanwezig bij de School met de Bijbel in onze woonplaats. Dan is verder reizen niet perse nodig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Nou, met deze temperaturen: 'tsjonge, raar papa, ik had het zo warm vandaag met mijn lange broek op school. En die meiden allemaal maar lekker in korte rokjes. Dat is toch niet eerlijk?'.
'Tsja, de school vindt 'als je later in de maatschappij gaat werken, draag je ook geen korte broek''.
'Maar, dragen de vrouwen op uw werk dan ook van die korte rokjes?'
'......'
'U draagt toch ook een korte broek naar uw werk?'
'.....'
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Orchidee »

Tja...
Opvoeden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef: 13 jun 2023, 11:57 Tja...
OpvoedenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In deze ben ik gewoon heel eerlijk: 'nee jongen, ik begrijp het ook niet. Maar dat is jammer dan voor je'. :-)
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door DDD »

Ik bedacht wel dat het dragen van een lange broek help in de gewenning voor zondagse kerkgang in warme kleren. Ik verbaasde mij er zondag weer over dat er dus mensen zijn die met 30 graden nog gewoon in een zwart pak rondlopen én normaal functioneren. Dat kan dus wel.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:00
Orchidee schreef: 13 jun 2023, 11:57 Tja...
OpvoedenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In deze ben ik gewoon heel eerlijk: 'nee jongen, ik begrijp het ook niet. Maar dat is jammer dan voor je'. :-)
Arm joch!

Ik ben dan toch blij dat ze alle 4 in korte broek naar school konden. De jongste twee op hun birkenstocks en de oudste twee toch nog met witte sneakers en witte sportsokken. Dat laatste schijnt hip te zijn.
Laatst gewijzigd door merel op 13 jun 2023, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 13 jun 2023, 12:01 Ik bedacht wel dat het dragen van een lange broek help in de gewenning voor zondagse kerkgang in warme kleren. Ik verbaasde mij er zondag weer over dat er dus mensen zijn die met 30 graden nog gewoon in een zwart pak rondlopen én normaal functioneren. Dat kan dus wel.
Ik draag op zondag niet persé warme kleren. Gewoon een pantalon en een overhemd. De kinderen dragen al helemaal geen al te warme kleren dan.
Online
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 13 jun 2023, 12:03
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:00
Orchidee schreef: 13 jun 2023, 11:57 Tja...
OpvoedenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In deze ben ik gewoon heel eerlijk: 'nee jongen, ik begrijp het ook niet. Maar dat is jammer dan voor je'. :-)
Arm joch!

Ik ben dan toch blij dat ze alle 4 in korte broek naar school konden. De jongste twee op hun Birkenstock s en de oudste twee toch nog met witte sneakers en witte sportsokken. Dat laatste schijnt hip te zijn.
Ja, tot ik onlangs witte sportsokken in sneakers droeg, dat werd toch afgekeurd.
Ik ben benieuwd wat de uitslag zou zijn wanneer er over dit onderwerp een enquête onder de ouders zou worden gedaan. Ik denk zomaar dat de uitslag vrij dominant 1 kant uit zou hellen.
MGG
Berichten: 3519
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

DDD schreef: 13 jun 2023, 12:01 Ik bedacht wel dat het dragen van een lange broek help in de gewenning voor zondagse kerkgang in warme kleren. Ik verbaasde mij er zondag weer over dat er dus mensen zijn die met 30 graden nog gewoon in een zwart pak rondlopen én normaal functioneren. Dat kan dus wel.
Dat zal wel wennen. Ik vroeg het ooit aan dakdekkers die in de felle zon met een brander bezig waren. Hun reactie was iets in de zin van, niet aanstellen en de warmte negeren.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:09
merel schreef: 13 jun 2023, 12:03
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:00
Orchidee schreef: 13 jun 2023, 11:57 Tja...
OpvoedenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
In deze ben ik gewoon heel eerlijk: 'nee jongen, ik begrijp het ook niet. Maar dat is jammer dan voor je'. :-)
Arm joch!

Ik ben dan toch blij dat ze alle 4 in korte broek naar school konden. De jongste twee op hun Birkenstock s en de oudste twee toch nog met witte sneakers en witte sportsokken. Dat laatste schijnt hip te zijn.
Ja, tot ik onlangs witte sportsokken in sneakers droeg, dat werd toch afgekeurd.
Ik ben benieuwd wat de uitslag zou zijn wanneer er over dit onderwerp een enquête onder de ouders zou worden gedaan. Ik denk zomaar dat de uitslag vrij dominant 1 kant uit zou hellen.
Ach, ik moet er wel om grinniken. De mussen vallen van het dak en pubers trekken dikke witte sokken aan, omdat het hip is. In mijn tienertijd wilde je niet gezien worden met witte sokken. Ik vind het nu wel grappig. Zoonlief draagt hamburgers als applicatie op zn sokken en zijn zus kersjes.
Plaats reactie