Gereformeerde Gemeenten

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:55
Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 09:35
HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:04 Ik snap CvdW wel, als er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf, dan is de rechterlijke weg wel nodig.
Dit is bij ernstige misdrijven. Bij kleine conflicten zou de kerkelijke gang wel moeten functioneren? Vinden jullie dat het huidige systeem goed functioneert?
Maar hiermee zeg je volgens mij wel dat eerst de kerkelijke weg bewandeld dient te worden. En bij 'misdrijven' kan een wereldlijke rechtzaak naast de kerkelijke weg prima samen gaan.
Dat lijkt me logisch, als ik een conflict op mijn hobbyclub heb volgt er ook eerst intern een gesprek, als voorbeeld.
Als de kerkenraad of iemand uit de kerkenraad een conflict heeft met een ander gemeentelid dan lijkt het me logisch dat de kerkelijke weg bewandeld word. Maar zoals andere zich al afvroegen: Word standaard niet het hand boven de hoofd gehouden? Ofwel: Functioneert de kerkelijke weg?
Ik kan begrijpen dat je als kerkenraad 1 geluid wil laten horen. Dat is ook ten goede van de gemeente. En niet dat een gemeentelid iets aankaart bij ouderling X, die het niet met hem eens is en dan bij ouderling Y het aankaart. Ik denk dat het helaas in veel gevallen zo is, maar niet zo behoort te zijn. Dat is helaas de zondige mens, die op dat moment niet meer ziet wat zijn taak is, namelijk het dienen van Christus. Betekent niet dat we de kerkelijke weg dan maar moeten afschrijven. Het word in Gods woord duidelijk aangewezen namelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hier wat berichten geknipt. We stoppen ook met het bespreken van de specifieke casus. Berichten worden verwijderd.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 10:01
HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:55
Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 09:35
HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:04 Ik snap CvdW wel, als er daadwerkelijk sprake is van een misdrijf, dan is de rechterlijke weg wel nodig.
Dit is bij ernstige misdrijven. Bij kleine conflicten zou de kerkelijke gang wel moeten functioneren? Vinden jullie dat het huidige systeem goed functioneert?
Maar hiermee zeg je volgens mij wel dat eerst de kerkelijke weg bewandeld dient te worden. En bij 'misdrijven' kan een wereldlijke rechtzaak naast de kerkelijke weg prima samen gaan.
Dat lijkt me logisch, als ik een conflict op mijn hobbyclub heb volgt er ook eerst intern een gesprek, als voorbeeld.
Als de kerkenraad of iemand uit de kerkenraad een conflict heeft met een ander gemeentelid dan lijkt het me logisch dat de kerkelijke weg bewandeld word. Maar zoals andere zich al afvroegen: Word standaard niet het hand boven de hoofd gehouden? Ofwel: Functioneert de kerkelijke weg?
Ik kan begrijpen dat je als kerkenraad 1 geluid wil laten horen. Dat is ook ten goede van de gemeente. En niet dat een gemeentelid iets aankaart bij ouderling X, die het niet met hem eens is en dan bij ouderling Y het aankaart. Ik denk dat het helaas in veel gevallen zo is, maar niet zo behoort te zijn. Dat is helaas de zondige mens, die op dat moment niet meer ziet wat zijn taak is, namelijk het dienen van Christus. Betekent niet dat we de kerkelijke weg dan maar moeten afschrijven. Het word in Gods woord duidelijk aangewezen namelijk.
Daarom heb je vervolgstappen waarbij de belanghebbende geen macht hebben.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 07 jun 2023, 10:12
Piet Puk schreef: 07 jun 2023, 10:01
HersteldHervormd schreef: 07 jun 2023, 09:55
Dat lijkt me logisch, als ik een conflict op mijn hobbyclub heb volgt er ook eerst intern een gesprek, als voorbeeld.
Als de kerkenraad of iemand uit de kerkenraad een conflict heeft met een ander gemeentelid dan lijkt het me logisch dat de kerkelijke weg bewandeld word. Maar zoals andere zich al afvroegen: Word standaard niet het hand boven de hoofd gehouden? Ofwel: Functioneert de kerkelijke weg?
Ik kan begrijpen dat je als kerkenraad 1 geluid wil laten horen. Dat is ook ten goede van de gemeente. En niet dat een gemeentelid iets aankaart bij ouderling X, die het niet met hem eens is en dan bij ouderling Y het aankaart. Ik denk dat het helaas in veel gevallen zo is, maar niet zo behoort te zijn. Dat is helaas de zondige mens, die op dat moment niet meer ziet wat zijn taak is, namelijk het dienen van Christus. Betekent niet dat we de kerkelijke weg dan maar moeten afschrijven. Het word in Gods woord duidelijk aangewezen namelijk.
Daarom heb je vervolgstappen waarbij de belanghebbende geen macht hebben.
Klopt, maar die vervolgstappen kun je niet nemen zonder schriftelijke bevestiging van een kerkenraad dat deze door de kerkenraad is afgehandeld en op welke wijze. Anders kun je geen appèl instellen. En meestal zie je dat er of gesprekken volgen of dat getreuzeld word met het afgeven hiervan, waarbij de moed om verder te gaan, je ontnomen word.
MichelT
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 feb 2023, 17:29

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MichelT »

De Gereformeerde Gemeenten zijn met 554 leden gekrompen in 2022
Het aantal leden is 107,303
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

MichelT schreef: 08 jun 2023, 14:06 De Gereformeerde Gemeenten zijn met 554 leden gekrompen in 2022
Het aantal leden is 107,303
Baart dat je zorgen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

MichelT schreef: 08 jun 2023, 14:06 De Gereformeerde Gemeenten zijn met 554 leden gekrompen in 2022
Het aantal leden is 107,303

Als je de cijfers ziet van leden die in één jaar zijn vertrokken is het nog schrikbarender:

https://www.rd.nl/artikel/1023223-leden ... pkn-en-hhk


Opvallend is het grote aantal (doop)leden dat naar de Protestantse Kerk in Nederland (983) en Hersteld Hervormde Kerk (703), samen 1686, vertrok. Ook het aantal onttrekkingen is met 462 hoger dan het jaar ervoor: 319.

Naar overige (kerk)genootschappen vertrokken 166 leden, naar de Christelijke Gereformeerde Kerken 134, naar de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland 55 en naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 44. In totaal verlieten 2621 (doop)leden de GG, bijna 600 meer dan in 2021.





Tegelijkertijd ben ik bang dat het in andere kerkverbanden niet anders is.
In kerkelijk NL is het momenteel overal onrustig.
En de Coronatijd heeft daar wel aan bijgedragen vermoed ik.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 09 jun 2023, 10:10
MichelT schreef: 08 jun 2023, 14:06 De Gereformeerde Gemeenten zijn met 554 leden gekrompen in 2022
Het aantal leden is 107,303

Als je de cijfers ziet van leden die in één jaar zijn vertrokken is het nog schrikbarender:

https://www.rd.nl/artikel/1023223-leden ... pkn-en-hhk


Opvallend is het grote aantal (doop)leden dat naar de Protestantse Kerk in Nederland (983) en Hersteld Hervormde Kerk (703), samen 1686, vertrok. Ook het aantal onttrekkingen is met 462 hoger dan het jaar ervoor: 319.

Naar overige (kerk)genootschappen vertrokken 166 leden, naar de Christelijke Gereformeerde Kerken 134, naar de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland 55 en naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland 44. In totaal verlieten 2621 (doop)leden de GG, bijna 600 meer dan in 2021.





Tegelijkertijd ben ik bang dat het in andere kerkverbanden niet anders is.
In kerkelijk NL is het momenteel overal onrustig.
En de Coronatijd heeft daar wel aan bijgedragen vermoed ik.
Verdrietige cijfers. Zowel het aantal mensen dat volwassen gedoopt is als de onttrekkingen houden ons een spiegel voor.

Helaas daalt het ledenaantal in kerkelijke Nederland in rap tempo. Ik vermoed dat het aantal kerkgangers nog harder daalt. Volgens mij is de HHK het enige kerkverband dat nog groeit. Haal je van die groei het import overschot van de GG af, dan zit je helaas ook op krimp.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Als ik even snel kijk dan is dit dalende ledenaantal ook vooral het gevolg van zeer veel vertrekkers in een tiental gemeenten (zoals HIA). Het geboorteoverschot van o.a. classis Barneveld kan dat niet meer compenseren, waar dat voorheen wel kon. Natuurlijk is de tijd van groei van de GG voorbij, maar dit schrikbarende grote verlies komt m.i. toch vooral door een aantal gemeenten waar het erg rommelt en veel onvrede is. En er zijn meer van zulke "rommelende" gemeenten vergeleken met een aantal jaar terug.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef: 09 jun 2023, 10:45 Als ik even snel kijk dan is dit dalende ledenaantal ook vooral het gevolg van zeer veel vertrekkers in een tiental gemeenten (zoals HIA). Het geboorteoverschot van o.a. classis Barneveld kan dat niet meer compenseren, waar dat voorheen wel kon. Natuurlijk is de tijd van groei van de GG voorbij, maar dit schrikbarende grote verlies komt m.i. toch vooral door een aantal gemeenten waar het erg rommelt en veel onvrede is. En er zijn meer van zulke "rommelende" gemeenten vergeleken met een aantal jaar terug.
Toch is het ook een ontwikkeling in diverse kerkverbanden de laatste tijd. In de GGiN is dit ook het geval. Daar zijn ook een aantal gemeenten die afgelopen jaar door diverse kwesties voor een verlies hebben gezorgd.
Ben benieuwd naar cijfers van de OGGiN. Het lijkt of het daar een beetje aan voorbijgaat of het komt omdat ze geen cijfers publiceren (toch zo dom nog niet).
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

als je in de HHK de cijfers per gemeente naast elkaar zet, dan haal je ook de gemeente met problemen er zo uit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Bruna schreef: 09 jun 2023, 11:19 Toch is het ook een ontwikkeling in diverse kerkverbanden de laatste tijd. In de GGiN is dit ook het geval. Daar zijn ook een aantal gemeenten die afgelopen jaar door diverse kwesties voor een verlies hebben gezorgd.
Ben benieuwd naar cijfers van de OGGiN. Het lijkt of het daar een beetje aan voorbijgaat of het komt omdat ze geen cijfers publiceren (toch zo dom nog niet).
Is dat laatste niet struisvogelpolitiek? Zo van, we publiceren de cijfers niet dus is er ook geen achteruitgang in ledenaantal.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Bertiel schreef: 09 jun 2023, 11:25 als je in de HHK de cijfers per gemeente naast elkaar zet, dan haal je ook de gemeente met problemen er zo uit
Die zijn voor een niet HHK-lid niet zo snel te vinden volgens mij.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

correct, die staan in het boekje enkel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Het valt mij op dat het RD bij de HHK geen idee informatie geeft over de mutatie in het ledenaantal. Weet iemand of de HHK wil dat zulke cijfers niet in de krant komen? Bij de GG(iN) worden deze cijfers namelijk wel gedeeld.
Plaats reactie