Erdee

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

Marck schreef: 03 jun 2023, 21:36 Wat vond je van Huib de Vries recent over gezangen?
Mooi interview. Hou zelf ook veel van Johannes de Heer.
Geen muzikale hoogstandjes en hoogdravendheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Ik vond zelf ook wel een mooi en eerlijk verhaal. Zeker niet een verhaal waar je het wel of niet eens mee hoeft te zijn. Waren zijn persoonlijke ervaringen met diverse muziekstijlen.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Erdee

Bericht door vriend-en-metgezel »

Het verbaast me dat het RD in onderstaand artikel ds. J.M.J. Kieviet aanduidt als "ds. Jaap Kieviet". Is dat een nieuwe koers van het RD, afgekeken van het ND?
(N.B. ik kan het artikel door de betaalmuur niet helemaal lezen, dus misschien zegt Jaap zelf wel dat hij aangeduid wil worden als Jaap, maar anders wel opmerkelijk, hoewel principieel geen probleem natuurlijk)
https://www.rd.nl/artikel/1023170-prote ... -gevoelens
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Langzaam maar zeker verandert het RD ook mee.
Het staat in de krant ook een beetje bijzonder onder de foto: ds. J.M.J. Kieviet en Marchinus Uitbeijerse.
Eigenlijk hoeft er ook niet ds. voor te staan: hij zit niet in die organisatie vanwege zijn predikantschap.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

vriend-en-metgezel schreef: 09 jun 2023, 12:06 Het verbaast me dat het RD in onderstaand artikel ds. J.M.J. Kieviet aanduidt als "ds. Jaap Kieviet". Is dat een nieuwe koers van het RD, afgekeken van het ND?
(N.B. ik kan het artikel door de betaalmuur niet helemaal lezen, dus misschien zegt Jaap zelf wel dat hij aangeduid wil worden als Jaap, maar anders wel opmerkelijk, hoewel principieel geen probleem natuurlijk)
https://www.rd.nl/artikel/1023170-prote ... -gevoelens
Ik neem aan dat predikanten dat zelf mogen weten. Als in een persbericht de voornaam staat, vind ik dat je het als krant niet kunt maken om er ineens voorletters van te maken. Andersom vind ik ook twijfelachtig trouwens. Mensen mogen toch zelf weten hoe ze aangeduid worden?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 09 jun 2023, 13:06 Ik neem aan dat predikanten dat zelf mogen weten. Als in een persbericht de voornaam staat, vind ik dat je het als krant niet kunt maken om er ineens voorletters van te maken. Andersom vind ik ook twijfelachtig trouwens. Mensen mogen toch zelf weten hoe ze aangeduid worden?
Nee, ik zou gewoon één lijn trekken als krant. Waarom wel minister president Mark Rutte en CEO Peter Wennink, maar niet dominee Pieter Jansen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:10
DDD schreef: 09 jun 2023, 13:06 Ik neem aan dat predikanten dat zelf mogen weten. Als in een persbericht de voornaam staat, vind ik dat je het als krant niet kunt maken om er ineens voorletters van te maken. Andersom vind ik ook twijfelachtig trouwens. Mensen mogen toch zelf weten hoe ze aangeduid worden?
Nee, ik zou gewoon één lijn trekken als krant. Waarom wel minister president Mark Rutte en CEO Peter Wennink, maar niet dominee Pieter Jansen?
Eens. Alleen voorletters is iets van de vorige eeuw. Daarvoor werd dat ook nooit zo gedaan en nu zie je het steeds minder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 09 jun 2023, 13:23
Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:10
DDD schreef: 09 jun 2023, 13:06 Ik neem aan dat predikanten dat zelf mogen weten. Als in een persbericht de voornaam staat, vind ik dat je het als krant niet kunt maken om er ineens voorletters van te maken. Andersom vind ik ook twijfelachtig trouwens. Mensen mogen toch zelf weten hoe ze aangeduid worden?
Nee, ik zou gewoon één lijn trekken als krant. Waarom wel minister president Mark Rutte en CEO Peter Wennink, maar niet dominee Pieter Jansen?
Eens. Alleen voorletters is iets van de vorige eeuw. Daarvoor werd dat ook nooit zo gedaan en nu zie je het steeds minder.
En je vader en moeder bij de voornaam noemen, je leraar ook, de koning ook evenals de vuilnisman. Is dit nivellering of is dit dat niet. En laten we dat over onze kant gaan? Of is het misschien zo dat alles wat oud is ouderwets is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:48
En je vader en moeder bij de voornaam noemen, je leraar ook, de koning ook evenals de vuilnisman. Is dit nivellering of is dit dat niet. En laten we dat over onze kant gaan? Of is het misschien zo dat alles wat oud is ouderwets is?
Ach kom, het verschil tussen jij en u is in ons regionale dialect niet aanwezig. Michiel de Ruiter, Floris de vijfde en Wulfert Floor worden ook gewoon met voornaam benoemd. Soms zelfs met functies die ze nooit bekleed hebben. Ooit hoorde ik "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor". ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Is het nieuw om de koning bij zijn voornaam te noemen dan? Toen ik een klein kind was, spraken wij al over Koningin Beatrix en niemand vond dat onbeleefd, bij mijn weten.

Volgens mij gebeurde dat zelfs al bij koningin Wilhelmina.

Kan het zijn dat je hier de feiten niet helemaal scherp hebt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 12 jun 2023, 22:53 Is het nieuw om de koning bij zijn voornaam te noemen dan? Toen ik een klein kind was, spraken wij al over Koningin Beatrix en niemand vond dat onbeleefd, bij mijn weten.

Volgens mij gebeurde dat zelfs al bij koningin Wilhelmina.

Kan het zijn dat je hier de feiten niet helemaal scherp hebt?
Het hier is het zelfs de gewoonte. Maar kijk eens naar de ontwikkeling. Het begon in de jaren 70. Sommige kinderen mochten hun ouders bij hun voornaam noemen. Ik vrees dat daar toch die geest van de revolutie van de jaren 60 en 70 achter zat. Juist omdat we deze zo heel bewust hebben meegemaakt en dit voor ogen zagen gebeuren. Zelfs zonder tv, pc, en alleen een vaste telefoon was net in huis. Een mooie grijze, die hing in een koude gang, dus ja, als het koud was belde je echt niet lang... Met een busje erbij. Dan konden buren die even bij ons kwamen om te bellen de minuten opnemen en het 'verbelde' geld dan daarin deponeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:48
En je vader en moeder bij de voornaam noemen, je leraar ook, de koning ook evenals de vuilnisman. Is dit nivellering of is dit dat niet. En laten we dat over onze kant gaan? Of is het misschien zo dat alles wat oud is ouderwets is?
Het gaat om de inconsequentie van het Erdee. Als je Mark Rutte schrijft, moet je ook Gerrit Kersten schrijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef: 13 jun 2023, 07:40
-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:48
En je vader en moeder bij de voornaam noemen, je leraar ook, de koning ook evenals de vuilnisman. Is dit nivellering of is dit dat niet. En laten we dat over onze kant gaan? Of is het misschien zo dat alles wat oud is ouderwets is?
Het gaat om de inconsequentie van het Erdee. Als je Mark Rutte schrijft, moet je ook Gerrit Kersten schrijven.
Henri Kersten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: 13 jun 2023, 07:43

Henri Kersten.
Precies. Je kunt toch merken dat ik geen GG-er ben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef: 12 jun 2023, 20:48
Tiberius schreef: 09 jun 2023, 13:23
Ambtenaar schreef: 09 jun 2023, 13:10
DDD schreef: 09 jun 2023, 13:06 Ik neem aan dat predikanten dat zelf mogen weten. Als in een persbericht de voornaam staat, vind ik dat je het als krant niet kunt maken om er ineens voorletters van te maken. Andersom vind ik ook twijfelachtig trouwens. Mensen mogen toch zelf weten hoe ze aangeduid worden?
Nee, ik zou gewoon één lijn trekken als krant. Waarom wel minister president Mark Rutte en CEO Peter Wennink, maar niet dominee Pieter Jansen?
Eens. Alleen voorletters is iets van de vorige eeuw. Daarvoor werd dat ook nooit zo gedaan en nu zie je het steeds minder.
En je vader en moeder bij de voornaam noemen, je leraar ook, de koning ook evenals de vuilnisman. Is dit nivellering of is dit dat niet. En laten we dat over onze kant gaan? Of is het misschien zo dat alles wat oud is ouderwets is?
Het is juist precies andersom.
Eeuwenlang is het gebruik van voornamen normaal geweest; zie de geschiedenisboeken, de Bijbel, enz.
Maar in de vorige eeuw is er een geslacht opgestaan dat dat kennelijk ouderwets vond en voorletters ging gebruiken, wellicht om zichzelf te verheffen. (Volgens mij was dat alleen in Nederland het geval, maar dat weet ik niet zeker.)
Terecht en prima om te kappen met die nieuwerwetsheid.
Plaats reactie