Kleine ergernissen

Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Ah, bedoelde jij dat. Ik gebruik nog vaak lagere school en kleuterschool. Ik erger mij daar iig niet aan ;)
Posthoorn schreef: 07 jun 2023, 08:57
merel schreef: 07 jun 2023, 08:09
Posthoorn schreef: 06 jun 2023, 22:02 We moeten weer naar het oude systeem: PA en OK.
PA en OK ken ik niet. Wat houdt dat in?
PA = Pedagogische academie. Drie jaar. Dan werd je juf of meester op de lagere school (klas 1 t/m 6 = groep 3 t/m 8). Je moest havo hebben voor deze opleiding.
OK=Opleiding Kleuterleidsters. Ook drie jaar. Dan werd je kleuterjuf (tegenwoordig groep 1 en 2). Je moest mavo hebben voor deze opleiding.

Mijn klasgenoten waren de laatste lichting PA'ers. Daarna kwam de Pabo. Grote misser. Mannen weggejaagd van de opleiding. Meisjes die eigenlijk geschikt waren voor kleuterjuf moesten moeilijke sommen gaan leren.
Ik denk dat je daar een punt hebt. Al zie ik dat de academische Pabo inmiddels wel in dat gat gesprongen is. Bij ons op school zijn in de bovenbouw jonge vrouwen ( en zelfs een man) werkzaam die deze opleiding hebben gedaan. Ik vind het een verademing en hoop dat het vervolg krijgt. Al begrijp ik ook wel dat deze jonge mensen meer ambitie hebben en waarschijnlijk doorstromen naar besturen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

merel schreef: 06 jun 2023, 18:55 Haha, zo mocht mijn nichtje die de pabo heeft gedaan alleen maar lesgeven in groep 3 en 4. Zij stond niet boven de rekenstof van de bovenbouw, oftewel ze snapte vanaf groep 5/6 de rekensommen niet meer.
Dat is wel beroerd. Over rekenen heb ik natuurlijk een sterkere mening dan over andere vakken, maar het gaat zo vaak al op de lagere school verkeerd. Stampen en ezelsbruggen leren, zonder te begrijpen. Ik begrijp dat je het dan op een gegeven moment niet meer begrijpt. Staartdeling als recept leer je niet veel van, "Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde" geeft geen enkel begrip en het is ook moeilijk uit te leggen als je het niet begrijpt. En er is zoveel goed materiaal. Van "numberblocks" voor peuters. De boeken van actrice (en wiskundige) Danica McKellar zijn wel erg hollywood en leeg, maar zijn educatief best sterk.
Toch wordt er zo vaak gewerkt naar de juiste antwoorden kunnen verkrijgen, zonder dat het echte begrip wordt gekweekt. Dat echte begrip zorgt er echt voor dat alles op den duur makkelijker wordt, minder tijd kost en zelfs als je het vergeet, makkelijk weer op te halen is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Orchidee »

Wat kunnen mensen vreselijk in een slachtofferrol kruipen zeg!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 07 jun 2023, 13:37 Wat kunnen mensen vreselijk in een slachtofferrol kruipen zeg!
Wat bedoel je?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

parsifal schreef: 07 jun 2023, 13:26
merel schreef: 06 jun 2023, 18:55 Haha, zo mocht mijn nichtje die de pabo heeft gedaan alleen maar lesgeven in groep 3 en 4. Zij stond niet boven de rekenstof van de bovenbouw, oftewel ze snapte vanaf groep 5/6 de rekensommen niet meer.
Dat is wel beroerd. Over rekenen heb ik natuurlijk een sterkere mening dan over andere vakken, maar het gaat zo vaak al op de lagere school verkeerd. Stampen en ezelsbruggen leren, zonder te begrijpen. Ik begrijp dat je het dan op een gegeven moment niet meer begrijpt. Staartdeling als recept leer je niet veel van, "Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde" geeft geen enkel begrip en het is ook moeilijk uit te leggen als je het niet begrijpt. En er is zoveel goed materiaal. Van "numberblocks" voor peuters. De boeken van actrice (en wiskundige) Danica McKellar zijn wel erg hollywood en leeg, maar zijn educatief best sterk.
Toch wordt er zo vaak gewerkt naar de juiste antwoorden kunnen verkrijgen, zonder dat het echte begrip wordt gekweekt. Dat echte begrip zorgt er echt voor dat alles op den duur makkelijker wordt, minder tijd kost en zelfs als je het vergeet, makkelijk weer op te halen is.
Het probleem is alleen dat regels als "delen door een breuk" niet worden aangeleerd, maar ook dat er geen logisch alternatief voor wordt gegeven. Eenvoudigweg omdat heel het concept van rekenen met breuken in het hoofd van de leerkracht ontbreekt. Die weet ook niet meer dan de trucjes en zelfs dat soms niet.

En als bepaalde basiskennis niet aanwezig is, blijf je tijdens het uitleggen van wiskunde veel tijd verliezen aan vragen die niet nodig zijn.

Tegelijk ondersteun ik je pleidooi voor begrip. Maar begrip wil ook niet lekker groeien zonder kennis.

Ik zeg maar zo tegen mijn leerlingen: wiskunde loopt op twee benen, kennis en inzicht. Ontbreekt een van beide, dan loop je mank. Zijn ze er beiden niet, dan lig je op je gezicht.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Orchidee schreef: 07 jun 2023, 13:37 Wat kunnen mensen vreselijk in een slachtofferrol kruipen zeg!
Wat bedoel je?
Niets persoonlijks, gewoon een ergernis!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 07 jun 2023, 14:46
Het probleem is alleen dat regels als "delen door een breuk" niet worden aangeleerd, maar ook dat er geen logisch alternatief voor wordt gegeven. Eenvoudigweg omdat heel het concept van rekenen met breuken in het hoofd van de leerkracht ontbreekt. Die weet ook niet meer dan de trucjes en zelfs dat soms niet.

En als bepaalde basiskennis niet aanwezig is, blijf je tijdens het uitleggen van wiskunde veel tijd verliezen aan vragen die niet nodig zijn.

Tegelijk ondersteun ik je pleidooi voor begrip. Maar begrip wil ook niet lekker groeien zonder kennis.

Ik zeg maar zo tegen mijn leerlingen: wiskunde loopt op twee benen, kennis en inzicht. Ontbreekt een van beide, dan loop je mank. Zijn ze er beiden niet, dan lig je op je gezicht.
Als vuistregel :OO3 zou ik toch zeggen dat het leren van trucjes geen enkele zin heeft als het niet gecombineerd wordt met begrip. Ja, je kunt er mogelijk hogere cijfers mee halen voor een toets, maar je hebt er verder niets aan voor de toekomst. Basiskennis moet er zijn (tafels stampen is niet verkeerd), maar dat is iets anders dan trucjes (waar bijvoorbeeld ook de staartdeling onder valt wat mij betreft) kennen. Die trucjes kunnen dienen als sluiproute langs begrip en zouden alleen gebruikt moeten worden als je het trucje begrijpt.

En iedereen die HAVO heeft afgerond kan echt het begrip wel kweken (en daardoor uiteindelijk minder tijd aan rekenen hoeven besteden). Er zijn mensen die goed en minder goed in wiskunde zijn natuurlijk, maar de wiskunde die aan basisschool rekenen ten grondslag ligt kan iedereen die op PABO is toegelaten aan, als er niet bij voorbaat wordt opgegeven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Goed. Maar het zou wellicht goed zijn als leerkrachten geregeld getoetst worden. Want er zitten echt wel mensen tussen die beter thuis zouden zijn in de kinderopvang.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

DDD schreef: 07 jun 2023, 22:25 Goed. Maar het zou wellicht goed zijn als leerkrachten geregeld getoetst worden. Want er zitten echt wel mensen tussen die beter thuis zouden zijn in de kinderopvang.
Helemaal mee eens. Ik ben wat dat betreft blij met de huidige directrice. Zij heeft de boel al behoorlijk opgeschud en liet zich tijdens een 1 op 1 gesprek ontvallen dat diverse docenten onder toezicht stonden. De namen kan ik zelf wel invullen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

En dan? Ik wil zeker niet pleiten voor onder de maat presterende leerkrachten, maar je personeel op een spoor "naar buiten" zetten is in deze tijd ook een risico.
-
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Mannetje schreef: 09 jun 2023, 08:36 En dan? Ik wil zeker niet pleiten voor onder de maat presterende leerkrachten, maar je personeel op een spoor "naar buiten" zetten is in deze tijd ook een risico.
Deels mee eens. Docenten in dienst houden die al jarenlang disfunctioneren is de andere kant van het verhaal. Iedereen was bang om bepaalde docenten te krijgen, omdat het betreffende kind/ klas zo een jaar achterstand op kon lopen. Een kind had meerdere jaren zulke docent. Resultaat: ruim een jaar achterstand met rekenen begin groep 8. Dat krijg je als een docent de klas de keuze geeft om buiten te spel of film te kijken in plaats van te rekenen.

De huidige directrice verwoordde het heel goed. Een aantal docenten is op de school lui geworden, omdat de kinderen al slim binnenkomen en vrijwel zonder inspanning doorstromen naar havo/vwo .
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

Zo had ik ook een Engels docente op de middelbare. Was heel gezellig in de derde maar opeens was ze vertrokken. En de docent van het vierde jaar, ervaren rot in het vak, schrok zich wild. Heeft zich helemaal naar gewerkt om onze klas zo bij te spijkeren dat we nog wat konden met de examens.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Moraal van het verhaal: een docent voor de klas betekent niet dat het onderwijs ook goed is.
Ik heb een vermoeden dat iets soortgelijks nu ook speelt op de middelbare van onze kinderen. De ' oude' docent Grieks en Latijn gaat over 3 jaar met pensioen en bouwt zijn uren af. Hij was streng, maar ook geliefd. De 'nieuwe' docent schijnt kleinerende opmerkingen te maken in de lessen, waardoor bijna iedereen de overstap maakt naar VWO ipv gymnasium. Hij vertrekt nu naar een andere school. Een van de kinderen heeft nu een andere docent en geeft nu aan dat het vak toch leuker is dan zij dacht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Slechte docenten zijn mijns inziens nooit een goede oplossing. Dan liever geen docent. Dat schaadt het aanzien van het vak ook niet en het is tenminste duidelijk dat de kinderen niets leren.

Bovendien is niets leren beter dan iets fout leren, naar mijn idee.

En het helpt de status van leerkrachten ook niet mee als je voor de klas kunt staan zonder dat je zelf het basisschoolniveau behaald hebt.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

DDD schreef: 09 jun 2023, 12:34 Slechte docenten zijn mijns inziens nooit een goede oplossing. Dan liever geen docent. Dat schaadt het aanzien van het vak ook niet en het is tenminste duidelijk dat de kinderen niets leren.

Bovendien is niets leren beter dan iets fout leren, naar mijn idee.

En het helpt de status van leerkrachten ook niet mee als je voor de klas kunt staan zonder dat je zelf het basisschoolniveau behaald hebt.
Mee eens. Als wij het hadden geweten, hadden wij het veel eerder zelf opgepakt.
Plaats reactie