Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

De reisgenoten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Afbeelding
Het meisje met de parel en Gezicht op Delft van Johannes Vermeer (1632-1675) behoren tot de meest gewaardeerde schilderijen ter wereld. Ondanks zijn vermaarde reputatie weten we zo goed als niets over de Delftse meester-schilder. Er is geen brief of ander schrijven van hem bewaard gebleven, alleen in notarisakten wordt zijn naam een enkele maal genoemd. Tekeningen, schetsen, voorstudies of andere artistieke uitingen ontbreken. Zijn biografie bestaat voor een groot deel uit vermoedens en veronderstellingen. We moeten het doen met de vijfendertig schilderijen die de tand des tijds hebben doorstaan.

Wat wilde Vermeer met zijn schilderijen zeggen, wat vertellen ze over zijn leven, wat weten we over zijn werkwijze, wie waren zijn modellen, wie zijn opdrachtgevers? Aart Aarsbergen gaat in dit boek op zoek naar de ‘man’ achter de schilder en plaatst hem in de turbulente wereld waarin hij leefde – de Gouden Eeuw. Hij brengt de schilder dichterbij door werkelijkheid, mythe en fantasie te scheiden.

Aart Aarsbergen (1953) studeerde geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij was van 2001 tot 2018 hoofdredacteur van de Nederlandse editie van National Geographic. Hij publiceert in diverse media over geschiedenis, politiek, sport en literatuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Marck schreef: 05 jun 2023, 15:51 De Heiligmaking van Ridderus
En wie is de schrijver? :) of bestaat de titel uit minder dan vier woorden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef: 05 jun 2023, 22:58
Marck schreef: 05 jun 2023, 15:51 De Heiligmaking van Ridderus
En wie is de schrijver? :) of bestaat de titel uit minder dan vier woorden?
Iets van vragen naar de bekende weg :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

De eeuw van de vrouw, Suzanna Jansen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef: 05 jun 2023, 23:04
parsifal schreef: 05 jun 2023, 22:58
Marck schreef: 05 jun 2023, 15:51 De Heiligmaking van Ridderus
En wie is de schrijver? :) of bestaat de titel uit minder dan vier woorden?
Iets van vragen naar de bekende weg :hum
Kwam een beetje voort uit een som die rond ging op sociale media, waar verschillende antwoorden mogelijk waren. In taal heb je ook van dit soort dubbelzinnigheden en dit is er een van.

Zelf nog steeds met Tom Holland's boeken bezig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De merkwaardigste lotgevallen van Petrus van der Velden (overleden 1723) predikant te Lekkerland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1102
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef: 20 mei 2023, 22:46 Heb nog een boek van Jip en Janneke staan. Daar verheugd papa zich al behoorlijk op
Op school vond ik het leuk als eruit voorgelezen werd. Recent las ik hem voor en viel het me op dat ze in bijna elk verhaaltje ruzie maken.

Zelf lees ik nu De keuze van Edith Eger en de Tatoeëerder van Auschwitz van Heather Morris. Beiden vind ik indrukwekkend en huiveringwekkend om te lezen. Wat een machtsmisbruik en wat een onrecht is er in Auschwitz geweest.

Volgende week ga ik nadenken over mijn vakantiestapel.
In ieder geval gaat mee
- De onzichtbare maat van Kinneging
- Dominion van Holland
- Institutie vertaald door Veldman
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Ben nu 'Bezwaren tegen de geest der eeuw' van Da Costa weer aan het lezen.
Ontzettend actueel eigenlijk!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Jeremiah »

Leven uit Christus - Ralph Erskine

Een beschrijving van de gevende liefde van Christus en de aannemende daad van het geloof.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Interessant. Met name het artikel van Maarten Wisse was voor mij eye-opener.

Afbeelding
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Wat heeft hij te melden? Ik zat nog een jaar bij hem in de klas.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6460
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 30 jun 2023, 10:12 Wat heeft hij te melden? Ik zat nog een jaar bij hem in de klas.
Ik heb hem gekend als Aagtekerkse jongen in de GG aldaar.

Wat zegt hij? Dat veel GG-preken weinig te melden hebben, soms helemaal niet zo bevindelijk zijn, maar "je kunt er nog wel waarde aan ontlenen omdat de predikant jou en jij door je aanweizgheid de predikant bevestigt in de opvatting dat de dingen zo zijn zoals hij zegt dat ze zijn".

Ook het hoofdstuk van John Exalto is voor mij eye-opener.

Ik snap nu waarom ik me niet zo happy voel in de GG maar er toch lid ben. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

DDD schreef: 30 jun 2023, 10:12 Wat heeft hij te melden? Ik zat nog een jaar bij hem in de klas.
Hij maakt een aantal punten waarin jij je wel zal herkennen. 1. Spreek actuele taal die weer begrepen wordt als authentiek en niet als stereotype. 2. Verhoog het niveau van de informatiewaarde 3. Spreek de gemeente niet als mensen die horen bij vastgestelde categorieën, maar laat de verkondiging levend en aan allen plaatsvinden.

Hij legt een zere plek bij de juiste bevindelijke preek, door uit een preek van ds. P. Honcoop (1964) te citeren en daaruit te concluderen dat daar sprake is van het onder woorden brengen van echte vreugde.

Ik vond niet alle gedeelten even sterk. Juist de Taäle Kanaäns zorgt voor een jargon dat het onbeschrijfelijke van een Godsontmoeting toch een taal geeft. Daarbij maak ik de kanttekening dat veel staande uitdrukkingen al niet meer gebruikt worden.

Speciaal voor @Maanenschijn is er ook een nog paragraaf over notities maken in de dienst. :D
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 30 jun 2023, 10:50
DDD schreef: 30 jun 2023, 10:12 Wat heeft hij te melden? Ik zat nog een jaar bij hem in de klas.
Ik heb hem gekend als Aagtekerkse jongen in de GG aldaar.

Wat zegt hij? Dat veel GG-preken weinig te melden hebben, soms helemaal niet zo bevindelijk zijn, maar "je kunt er nog wel waarde aan ontlenen omdat de predikant jou en jij door je aanweizgheid de predikant bevestigt in de opvatting dat de dingen zo zijn zoals hij zegt dat ze zijn".

Ook het hoofdstuk van John Exalto is voor mij eye-opener.

Ik snap nu waarom ik me niet zo happy voel in de GG maar er toch lid ben. :)
Het is ook weer niet dat CGK of GB-preken nu altijd zo grondig zijn. In de GKV ook niet. Je kijkt bij andere kerkverbanden al snel naar de toppers onder de predikanten, maar dat zijn er meestal maar een paar.
Plaats reactie