Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:49
Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 16:29
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:07 Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
Zeker, als vind ik zo'n opmerking over het Heilig Avondmaal dan wel weer aangrijpend.
Ja, vooral ook het smoesje wat hij er achter zegt.
Maar goed, ik vond het verder een leuk artikel om te lezen.
Smoesje?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:49
Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 16:29
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 16:07 Mooie artikelen gisteren en vandaag in het Nederlands Dagblad over en uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland, dat deze week 70 jaar bestaat.
Gisteren over het ontstaan van de GGiN, en vandaag twee inkijkjes: 1 van een oude dame die de scheuring bewust heeft meegemaakt, en 1 van een gezin dat in de GGIN kerkt.
Zeker, als vind ik zo'n opmerking over het Heilig Avondmaal dan wel weer aangrijpend.
Ja, vooral ook het smoesje wat hij er achter zegt.
Maar goed, ik vond het verder een leuk artikel om te lezen.
Ik doelde ook op die zin. De strijd kan ik goed begrijpen, maar we moeten er niet van maken dat het niet zoveel uitmaakt.


Het ging om dit citaat:
ND schreef:‘Wij gaan geen van beiden aan. Die vrijmoedigheid voel ik niet’, vertelt vader Marco. ‘Waarbij ik geloof dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.’

Frans vraagt wat zijn vader daarmee bedoelt. Die verduidelijkt: ‘Dat er nu mensen aan het Heilig Avondmaal gaan die straks voor een gesloten hemelpoort zullen staan.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... nederland-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Inderdaad.
Zo klinkt het een beetje als een lot uit de loterij. Bovendien gaat het niet om de hemel.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:06 Inderdaad.
Zo klinkt het een beetje als een lot uit de loterij. Bovendien gaat het niet om de hemel.
Ik vermoed dat jij hen niet persoonlijk kent. Vanwaar je kwalificatie als smoesje?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Marck schreef: 03 jun 2023, 21:13
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:06 Inderdaad.
Zo klinkt het een beetje als een lot uit de loterij. Bovendien gaat het niet om de hemel.
Ik vermoed dat jij hen niet persoonlijk kent. Vanwaar je kwalificatie als smoesje?
Ik ken de prediking van de GGiN te Alblasserdam.
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 21:03
Het ging om dit citaat:
ND schreef:‘Wij gaan geen van beiden aan. Die vrijmoedigheid voel ik niet’, vertelt vader Marco. ‘Waarbij ik geloof dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.’

Frans vraagt wat zijn vader daarmee bedoelt. Die verduidelijkt: ‘Dat er nu mensen aan het Heilig Avondmaal gaan die straks voor een gesloten hemelpoort zullen staan.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... nederland-
Ik kan alleen de foto bekijken en het gezin heeft in mijn oog een nogal moderne uitstraling.

Wat betekent geen vrijmoedigheid hebben om aan het HA aan te gaan? Een eufemistische uitdrukking dat we onbekeerd zijn en midden in de dood liggen of dat we ons als kleingelovige bestempelen zonder een zodanig (grote) geloofszekerheid om aan het HA aan te gaan? Maar als kleingelovige klinkt het weer een beetje als grootspraak , hoe waar het feitelijk ook is, om te zeggen dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.
Laatst gewijzigd door GGotK op 03 jun 2023, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Marck schreef: 03 jun 2023, 21:13
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:06 Inderdaad.
Zo klinkt het een beetje als een lot uit de loterij. Bovendien gaat het niet om de hemel.
Ik vermoed dat jij hen niet persoonlijk kent. Vanwaar je kwalificatie als smoesje?
Wellicht is smoesje een wat krasse kwalificatie. Maar het is wellicht ook een wereld van verschil als het gaat om de zienswijze t.o.v. het HA. Ik begrijp ergens beide zienswijzen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef: 03 jun 2023, 22:28
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:13
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:06 Inderdaad.
Zo klinkt het een beetje als een lot uit de loterij. Bovendien gaat het niet om de hemel.
Ik vermoed dat jij hen niet persoonlijk kent. Vanwaar je kwalificatie als smoesje?
Wellicht is smoesje een wat krasse kwalificatie. Maar het is wellicht ook een wereld van verschil als het gaat om de zienswijze t.o.v. het HA. Ik begrijp ergens beide zienswijzen.
Daar heb je wellicht gelijk in.
Maar de betekenis van het HA is in ieder geval verkeerd.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb zelf het hele artikel gelezen maar het is in mijn ogen wel stereotype bevindelijk-gereformeerd. Alleen dan geen zwarte kleding maar vrolijke maar voor de rest is de zienswijze typisch bevindelijke-stroming achtig.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

GGotK schreef: 03 jun 2023, 22:14
Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 21:03
Het ging om dit citaat:
ND schreef:‘Wij gaan geen van beiden aan. Die vrijmoedigheid voel ik niet’, vertelt vader Marco. ‘Waarbij ik geloof dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.’

Frans vraagt wat zijn vader daarmee bedoelt. Die verduidelijkt: ‘Dat er nu mensen aan het Heilig Avondmaal gaan die straks voor een gesloten hemelpoort zullen staan.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... nederland-
Ik kan alleen de foto bekijken en het gezin heeft in mijn oog een nogal moderne uitstraling.
Wat bedoel je met een nogal moderne uitstraling? Dat de kledingstijl actueel is?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef: 03 jun 2023, 22:14
Bezorgd schreef: 03 jun 2023, 21:03
Het ging om dit citaat:
ND schreef:‘Wij gaan geen van beiden aan. Die vrijmoedigheid voel ik niet’, vertelt vader Marco. ‘Waarbij ik geloof dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.’

Frans vraagt wat zijn vader daarmee bedoelt. Die verduidelijkt: ‘Dat er nu mensen aan het Heilig Avondmaal gaan die straks voor een gesloten hemelpoort zullen staan.’
https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... nederland-
Ik kan alleen de foto bekijken en het gezin heeft in mijn oog een nogal moderne uitstraling.

Wat betekent geen vrijmoedigheid hebben om aan het HA aan te gaan? Een eufemistische uitdrukking dat we onbekeerd zijn en midden in de dood liggen of dat we ons als kleingelovige bestempelen zonder een zodanig (grote) geloofszekerheid om aan het HA aan te gaan? Maar als kleingelovige klinkt het weer een beetje als grootspraak , hoe waar het feitelijk ook is, om te zeggen dat er in de hemel mensen zullen zijn die niet aan het avondmaal zijn geweest en andersom ook.
Het gaat mij niet om de discussies of iemand wel of geen vrijmoedigheid heeft. Het kan een hele worsteling zijn. Ik denk zelfs dat iedereen die eerlijk is daar ook wel iets van kent. Dat is een heel persoonlijke zaak.
Mij gaat het om het punt om het niet aangaan bijna goed te praten. 'Er komen er Boven die nooit aangegaan zijn.' Ja maar dat is grote schuld.
En er ook nog eens op te wijzen dat er schijnchristenen kunnen zitten.
Dat had hij niet moeten zeggen. Als die gedachten werkelijk leven ben je van je plek. We hebben in zo'n situatie genoeg aan het 'Strijd gij om in te gaan"

En laten we het nu niet op die man in hakken, dat is al snel het gevaar. Ik las ook over mooie navolgingswaardige elementen van huisgodsdienst bv.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Dat het bij deze beste man zo is, zal ik zeker niet beweren, daar wil ik het volgende niet aan koppelen (want volgens mij is het enige wat hij hier wil zeggen: de Avondmaalsgang is niet doorslaggevend) maar in enkele kerkelijke flanken ben ik weleens bang dat afblijven eerder als teken van het ware wordt gezien dan aangaan. Als je aangaat, verbeeld je je mogelijk wat. Ik geloof gelijk dat het als ambtsdrager makkelijker spreken is met rechteloze tobbers die in de bank blijven zitten dan met mensen die in eigengerechtigheid aan de Tafel aanzitten (voorzegd in de Bijbel dat ze er zullen zijn), maar daarmee mag niet vergeten worden dat we ook uiterst hoogmoedig in de bank kunnen blijven zitten, terwijl het 's Meesters liefdesbevel is en blijft: doe dat tot Mijn gedachtenis.

Het is een ernstige aanklacht als we daaraan niet kunnen beantwoorden, in welke hoedanigheid dan ook.
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

Het valt mij op dat de GGiN Alblasserdam per 31-12-2021 4 ouderlingen heeft op 1450 leden. (Barneveld 6 op 3.900 leden.) Beide gemeente hebben een veelvoud aan diakenen. In de praktijk nemen diakenen in zulke situaties vaak taken op zich die bij het ambt van ouderling horen. Hangt het geringe aantal onderlingen samen met de schroom om aan het avondmaal te gaan?

Ps. Bedrijven die last hebben van een vergadercultuur kunnen mogelijk een keer in gesprek gaan met sommige kerkenraden van grote gemeenten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 05 jun 2023, 01:19 Het valt mij op dat de GGiN Alblasserdam per 31-12-2021 4 ouderlingen heeft op 1450 leden. (Barneveld 6 op 3.900 leden.) Beide gemeente hebben een veelvoud aan diakenen. In de praktijk nemen diakenen in zulke situaties vaak taken op zich die bij het ambt van ouderling horen. Hangt het geringe aantal onderlingen samen met de schroom om aan het avondmaal te gaan?

Ps. Bedrijven die last hebben van een vergadercultuur kunnen mogelijk een keer in gesprek gaan met sommige kerkenraden van grote gemeenten.
Lijkt me eerder het opzien en het verantwoordelijkheidsbesef, omdat het ouderlingschap ook een leerambt is. Hier is het ook zo, het diakenambt lijkt eerder aangenomen dan het ouderlingschap. Beide ambten hebben mensen overigens een grote verantwoordelijkheid voor de gemeenten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 05 jun 2023, 01:19 Het valt mij op dat de GGiN Alblasserdam per 31-12-2021 4 ouderlingen heeft op 1450 leden. (Barneveld 6 op 3.900 leden.) Beide gemeente hebben een veelvoud aan diakenen. In de praktijk nemen diakenen in zulke situaties vaak taken op zich die bij het ambt van ouderling horen. Hangt het geringe aantal onderlingen samen met de schroom om aan het avondmaal te gaan?

Ps. Bedrijven die last hebben van een vergadercultuur kunnen mogelijk een keer in gesprek gaan met sommige kerkenraden van grote gemeenten.
Barneveld heeft 8 ouderlingen volgens mij, nog erg weinig natuurlijk. Zo kreeg een kennis van mij die daar kerkt doopbezoek van een diaken, zoiets lijkt mij toch een taak voor een ouderling.
In hoeverre dit te maken heeft met de Avondmaalsgang weet ik niet, ik weet niet hoeveel mannen er in die gemeente aangaan.
Plaats reactie