Weer Heartcry

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Weer Heartcry

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Gian schreef:ps, het zou een blamage voor Jezus zijn om Hem als koning van de kerk te noemen, want die kerk is 1 grote puinhoop.
Is het ook een blamage als Hij Koning is over lammen, kreupelen, blinden, en degenen die uit de heggen de steggen komen?

Ik weet niet waarom je deze vergelijking maakt, maar zolang die blinde en kreupele en lammen er een puinhoop van maken is het idd een blamage.
Enerzijds willen we blind en kreupel zijn, anderzijds prijzen we ons gelukkig met onze kerk.
Ik heb niet zoveel met dat soort vromigheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Weer Heartcry

Bericht door Bert Mulder »

Grace schreef:
parsifal schreef:Bert, hoort dit forum ook niet onder leiding van een kerkenraad te staan?
---knip--- Niet op de persoon spelen; mvg Tib
Excuse me,

Maar, voor zover ik het weet, heb ik niet mijzelf aangesteld als 'Evangelist', een ambt dat alleen aan de geinstitueerde kerk toebehoord. Hetwelk uw leider, Dhr. Baan, wel gedaan heeft...

Verder:

Ik geef duidelijk aan wat mijn belijdenis is.

En, hoewel mijn ambt als ouderling aan mijn gemeente alleen gebonden is, in elk geval sta ik in het ambt.

Misschien zou je zo vriendelijk willen zijn te vertellen waarom Heartcry NL lijnrecht tegen Heartcry USA in gaat? In plaats van dit tot een persoonlijke aanval op mijn persoon te maken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Weer Heartcry

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Geestelijk voor de gemeente, bestaande uit Jood en heiden. Er is dus geen aparte status meer voor het volk Israël.

Idd, op dit moment is jood en heiden één. Elke gelovige jood behoort tot de Gemeente.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Weer Heartcry

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Geestelijk voor de gemeente, bestaande uit Jood en heiden. Er is dus geen aparte status meer voor het volk Israël.

Idd, op dit moment is jood en heiden één. Elke gelovige jood behoort tot de Gemeente.
Er is geen reden te veronderstellen dat dit anders zal worden. Daar lees ik in het NT tenminste niets over.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6314
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Weer Heartcry

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: Geestelijk voor de gemeente, bestaande uit Jood en heiden. Er is dus geen aparte status meer voor het volk Israël.

Idd, op dit moment is jood en heiden één. Elke gelovige jood behoort tot de Gemeente.
Er is geen reden te veronderstellen dat dit anders zal worden. Daar lees ik in het NT tenminste niets over.
We zullen zien..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Weer Heartcry

Bericht door Grace »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Geestelijk voor de gemeente, bestaande uit Jood en heiden. Er is dus geen aparte status meer voor het volk Israël.

Idd, op dit moment is jood en heiden één. Elke gelovige jood behoort tot de Gemeente.
Nee, de gelovige jood en de gelovige heiden is één. 3 groepen dus....
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Weer Heartcry

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
Luther schreef:
Gian schreef:ps, het zou een blamage voor Jezus zijn om Hem als koning van de kerk te noemen, want die kerk is 1 grote puinhoop.
Is het ook een blamage als Hij Koning is over lammen, kreupelen, blinden, en degenen die uit de heggen de steggen komen?

Ik weet niet waarom je deze vergelijking maakt, maar zolang die blinde en kreupele en lammen er een puinhoop van maken is het idd een blamage.
Enerzijds willen we blind en kreupel zijn, anderzijds prijzen we ons gelukkig met onze kerk.
Ik heb niet zoveel met dat soort vromigheid.

Dat kan je vroomheid noemen, maar volgens mij is het juist een kernpunt van het geloof dat Jezus Koning is over lammen, kreupelen, blinden en de degenen die uit de heggen en steggen komen. Dan is het ook niet vreemd dat Hij ook Koning is over een kerk die niet één lijkt. Maar de kerk is wel één. Wat de kerk is zijn die mensen die Jezus als Heer aanvaarden. Ik kan geen Grieks maar volgens mij had 'kerk' altijd te maken met het woord Kurios wat volgens mij Heer betekent, en wat weer op Christus slaat, of iets dergelijks. Daarom belijden we met de twaalf artikelen ook dat we geloven in een heilige algemene christelijke kerk. De kerk is namelijk niet één door materiële zaken, maar door geestelijke zaken. Ik geloof één heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen; Dus dan mogen, nee moeten, we ons gelukkig prijzen met onze kerk. Niet omdat wij het zo goed doen, maar omdat het Zijn kerk is. Oftewel je moet anders tegen de kerk aan kijken. En dat moet iedereen waarschijnlijk wel leren, gezien al de verdeeldheid die er is... (of is dit ook alles vromigheid?..)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Weer Heartcry

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Grace schreef:
parsifal schreef:Bert, hoort dit forum ook niet onder leiding van een kerkenraad te staan?
heb ik ook al meerdere keren gedacht. heb jij wel toestemming, bert, om hier te 'evangeliseren' en te 'leren' ? staat het wel onder toezicht van de kerkenraad?
Excuse me,

Maar, voor zover ik het weet, heb ik niet mijzelf aangesteld als 'Evangelist', een ambt dat alleen aan de geinstitueerde kerk toebehoord. Hetwelk uw leider, Dhr. Baan, wel gedaan heeft...

Verder:

Ik geef duidelijk aan wat mijn belijdenis is.

En, hoewel mijn ambt als ouderling aan mijn gemeente alleen gebonden is, in elk geval sta ik in het ambt.

Misschien zou je zo vriendelijk willen zijn te vertellen waarom Heartcry NL lijnrecht tegen Heartcry USA in gaat? In plaats van dit tot een persoonlijke aanval op mijn persoon te maken?

*Waarom behoort het ambt Evangelist alleen aan de geïnstitueerde kerk toe? De kerk is Christus' kerk en niet een instituut. Dat institutionele denken werkt ook in het geheel niet, zie maar op de RKkerk. Instituten rotten, de kerk van Christus niet.

*Het zou kunnen dat ze hun belijdenis niet geven omdat ze anders toch altijd afgeschoten worden, wat hun belijdenis ook is. En ik denk ook dat dat gebeurt. Miss niet eens omdat ze er verkeerde dingen in zetten, maar omdat de nadruk dan weer te veel op de rechtvaardigmaking ligt, of te veel op de ervaring, of teveel op dit, of teveel op dat, weet ik veel. Dat zou best kunnen.
Maar aan de andere kant klopt het niet wat u schrijft want als we hun visie lezen (http://www.heartcry.nl/index.php?paginaID=2057), dan wordt daar veeel meer mee gezegd dan met alle gereformeerde belijdenisgeschriften die veel kerken hanteren. Want die kúnnen wel veel zeggen, maar ze doen het niet. Kijk maar naar de PKN die ook de belijdenis heeft van de drie formulieren van enigheid.
En een grondslag heeft Heartcry USA wel:
En om diezelfde reden kiezen we ervoor onze grondslagen, samen met die van de Reformatie, kernachtig te formuleren: Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fide, Solus Christus en Soli Deo Gloria.
*Ik weet ook niet waarom Heartcry NL tegen Heartcry USA ingaat. Maar om dat nou lijnrecht te noemen. Ja ik zie ook wel de tegenstrijdigheid. Maar wat is dit toch materieel gedacht... Ze staan in de geestelijke dingen waarschijnlijk keurig op één lijn met Heartcry USA. In ieder geval beter dan gereformeerd kerken die allen dezelfde belijdenisgeschriften hebben.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weer Heartcry

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Luther schreef:
Gian schreef:ps, het zou een blamage voor Jezus zijn om Hem als koning van de kerk te noemen, want die kerk is 1 grote puinhoop.
Is het ook een blamage als Hij Koning is over lammen, kreupelen, blinden, en degenen die uit de heggen de steggen komen?

Ik weet niet waarom je deze vergelijking maakt, maar zolang die blinde en kreupele en lammen er een puinhoop van maken is het idd een blamage.
Enerzijds willen we blind en kreupel zijn, anderzijds prijzen we ons gelukkig met onze kerk.
Ik heb niet zoveel met dat soort vromigheid.
Ik wil maar aangeven dat jij het koningschap van Christus wel op een vreemde manier invult, alsof Christus alleen Koning zou willen zijn over mensen die eerst hebben laten zien dat ze dat waard zijn.
Vind je het geen genade en een wonder dat Christus Koning over Zijn kerk is, ondanks het feit dat wij daar een puinhoop van maken? Is dat niet juist het wonder van het Evangelie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Weer Heartcry

Bericht door Marck »

Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weer Heartcry

Bericht door Tiberius »

Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord.
Ja dat viel me ook op.
Voornamelijk negatief richting psychologen.

Blijkbaar gaan dagbladen opeens meer aan onderzoeksjournalistiek doen: een paar weken geleden het RD over een stichting en nu ND over HeartCry.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Weer Heartcry

Bericht door Marck »

Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:07
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord.
Ja dat viel me ook op.
Voornamelijk negatief richting psychologen.

Blijkbaar gaan dagbladen opeens meer aan onderzoeksjournalistiek doen: een paar weken geleden het RD over een stichting en nu ND over HeartCry.
Het RD volgde recent volgens mij het ND met een onderzoek naar een RK stichting. Daar was vanuit het ND nog wat kritiek op. Maar hier ging het idd over Heartcry.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Weer Heartcry

Bericht door newton »

Marck schreef:
Tiberius schreef: 03 jun 2023, 21:07
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord.
Ja dat viel me ook op.
Voornamelijk negatief richting psychologen.

Blijkbaar gaan dagbladen opeens meer aan onderzoeksjournalistiek doen: een paar weken geleden het RD over een stichting en nu ND over HeartCry.
Het RD volgde recent volgens mij het ND met een onderzoek naar een RK stichting. Daar was vanuit het ND nog wat kritiek op. Maar hier ging het idd over Heartcry.
https://twitter.com/gepmoerkerken/statu ... YRtgCcVVSA

6 maanden onderzoek van het RD. Halverwege dat onderzoek komt het ND met een gelijksoortig verhaal, maar blijkbaar wel een andere invalshoek.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weer Heartcry

Bericht door Herman »

Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Evangelist
Berichten: 489
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Weer Heartcry

Bericht door Evangelist »

Herman schreef: 05 jun 2023, 18:42
Marck schreef: 03 jun 2023, 21:06 Afgelopen week weer veel aandacht voor Stichting Heartcry in het ND. Met name hun volgens het ND negatieve benadering van de reguliere hulpverlening. Hoop dat ik het goed verwoord. Hierdoor zouden mensen in de problemen zijn geraakt.
Ik lees zojuist het vraaggesprek met Arjan Baan in het ND, maar ik sta behoorlijk sprakeloos. Hebben ze dan bij het ND echt geen attitude meer voor waarden en normen die eeuwenlang als juist en christelijk hebben gegolden?
Het is goed dat deze stichting flink onder de loep genomen wordt. Zeer terecht dat het ND hier stevig in duikt.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie