Ontwikkelingen HHK

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 02 jun 2023, 00:15
-DIA- schreef: 02 jun 2023, 00:07 Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
Het is mijns inziens precies andersom. Jouw gedachten verduisteren het geestelijk leven.
Dat lijkt normaal: U denkt, ik weet niet of het uzelf opvalt, altijd precies andersom als ons vanouds is geleerd, door de van God geleerden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef: 02 jun 2023, 00:07 Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
Ik ben het wel met je eens hoor. Zo'n interview met dominee Heikamp, Britstra, of van Olst zal een hele andere dimensie hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: 02 jun 2023, 00:44
-DIA- schreef: 02 jun 2023, 00:07 Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
Ik ben het wel met je eens hoor. Zo'n interview met dominee Heikamp, Britstra, of van Olst zal een hele andere dimensie hebben.
Maar zo zou ik dat ook niet zeggen. Je hoeft geen namen te noemen, maar let wel op wat er eigenlijk precies gezegd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef: 01 jun 2023, 22:52
Geytenbeekje schreef: 01 jun 2023, 21:36
Posthoorn schreef: 01 jun 2023, 21:07 Ik pak deze topic maar even. Ik las in het RD de volgende uitspraak van ds. R. van Kooten:

"Hij [de prediker] mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie.”

Ik weet niet of het RD de woorden van ds. Van Kooten hier correct weergeeft. In elk geval, zoals het hier staat, heb ik daar wel ernstige bedenkingen tegen. Want iedereen die het Evangelie hoort, mag genodigd worden. Daar hoef je geen 'verbondskind' voor te zijn.
Vindt het ook wel een bijzondere uitspraak. Moet zeggen dat ik het wat bijzonder vindt dat hij zegt dat veel predikanten iets bijzonders willen maken ik herken dat binnen de hhk niet.
Mooi interview. De waarschuwing voor inlegkunde en vergeestelijken is me uit het hart gegrepen.
Ik vind het ook een mooi interview. En leerzaam voor onze gezindte. "Als ik de tekst geestelijk wil maken en daarom bijzondere dingen bedenk, dan zeg ik niet wat Christus zegt of Paulus zegt, maar breng ik mijn eigen waarheid'. Ik moest denken aan een artikel van wijlen ds. P. Honkoop in de Saambinder van vorige week over de volgordelijke beleving van de heilsfeiten. Een groot artikel met nauwelijks een verwijzing naar de Bijbel. Dat verraste me. Waar haalt hij het vandaan, denk ik dan. Ds. van Kooten zegt dan: 'dan zijn ze bij de neus genomen, want als het goed is, hebben ze gezien dat de preek uit de tekst komt.' Het artikel was geen preek natuurlijk, maar toch.

In onze hang naar het mystieke hebben we van dominees ook heel wat gemaakt: Zij zijn doorgevers van het geïnspireerde Woord, ze zijn zelf niet geïnspireerd. Ik vind het gebed wat ds. van Kooten wel mooi. Niet: mag ik doorgeholpen worden maar: mag ik de eer van Uw Naam niet in de weg staan. Prachtig om over na te denken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:03In onze hang naar het mystieke hebben we van dominees ook heel wat gemaakt: Zij zijn doorgevers van het geïnspireerde Woord, ze zijn zelf niet geïnspireerd. Ik vind het gebed wat ds. van Kooten wel mooi. Niet: mag ik doorgeholpen worden maar: mag ik de eer van Uw Naam niet in de weg staan. Prachtig om over na te denken.
Dat is inderdaad een leerzaam citaat om over na te denken.

Niet alleen voor dominees, maar ook voor kerkenraadsleden op huisbezoek, ouders in de opvoeding naar hun kinderen toe, en voor ieder christen in de dagelijkse omgang met anderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Dit is het niet. Hier wordt het geestelijke leven teveel in het menselijke, het beredenerende getrokken. Waar is dan het wonder van de wedergeboorte? Waar kun je dan nog jaloers op worden?
Ik kan de wind van voren verwachten als ik dit zeg, maar ik denk dat zulke langzame verandering vaak niet opgemerkt worden en dan vallen we van het een in het ander.
Waarom denk je dat het wonder van de wedergeboorte er uit is?

Moeten we jaloers worden op wat mensen allemaal hebben meegemaakt en en alle bevindingen en ondervindingen die zijn beleefd?

Recent hoorde ik het nog. Een oudere man die voor het groepje mensen rond hem heen al zijn ervaringen zijn leven door vertelde. Het was mooi, het was rijk. Maar nergens kwam Christus in beeld. Het verhaal ging over hem, niet wat Paulus schrijft: ‘Want ik heb niet voorgenomen‭ iets ‭te‭ ‭weten‭‭ onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.‭’
Een groot probleem (en ik denk dat ds. van Kooten dat aan de kaak wil stellen) is dat we Christus inruilen voor onze ervaringen. En dat klinkt wel mooi, wel heel geestelijk, wel heel bevindelijk, maar is niet schriftuurlijk en Christus ontnemen we daarbij de eer die Hij toekomt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 @Posthoorn: je spreek nu jezelf tegen.

Wie zijn er in het verbond?
Daar ga ik het nu niet over hebben. Het gaat mij om het woordje 'omdat'. Hoorders worden níét genodigd omdat ze in het verbond (zouden) zijn, maar omdat het Evangelie tot hen komt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Maar het Evangelie komt toch tot hen ómdat ze in het verbond zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef: 02 jun 2023, 08:55 Maar het Evangelie komt toch tot hen ómdat ze in het verbond zijn?
Nee. En al zou dat zo zijn, dan is dat niet de grond waarop ze genodigd worden. Hooguit het middel waardoor.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

Dat is niet waar. Ieder verbond bestaat uit twee delen. Het eerste is, dat God de zaligheid belooft, onder voorwaarde het tweede deel: geloof en bekering.

Dat geldt niet voor de mensen buiten het verbond. Zij hebben die belofte niet zo persoonlijk bij de doop ontvangen.

Ik vind dat je de waarde van de doop onderschat, maar dat is al eerder aan de orde geweest.
Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Jezus zegt niet dat zij geen kinderen van Abraham zijn. Hij zegt dat ze daaruit niet mogen concluderen dat ze zich niet hoeven te bekeren.

Het spijt me oprecht, maar dit is geen bijbeluitleg meer.

Dit valt in dezelfde categorie als dat een leraar op school tegen zijn zoon zegt: denk niet dat je omdat je mijn zoon bent niet aan de schoolregels moet houden en dat iemand anders dan beweert dat hij hem niet meer als zijn zoon beschouwt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Posthoorn »

Marc. 16: 15, 16 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Adagio »

Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GerefGemeente-lid »

Adagio schreef: 02 jun 2023, 09:27
Ad Anker schreef: 02 jun 2023, 08:34
Adagio schreef: 02 jun 2023, 08:08
CvdW schreef: 01 jun 2023, 22:05 Wie zijn er in het verbond?
Degenen die in een Abrahamspositie buiten Christus zijn, volgens interview:
"De voorganger mag dan echter niet uit het oog verliezen dat er ook hoorders buiten Christus zijn. Hij mag hen nodigen, omdat ze kinderen van het verbond zijn; ze staan in een Abrahamspositie."

In de Bijbel lees ik "Brengt dan vruchten voort der bekering waardig. En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken."
Dat vind ik geen recht doen aan de uitspraak, wat je (en ik) er ook van vindt: Hij zegt ook: Dit wil niet zeggen dat je behouden bent. God is verzoend door het werk van Zijn Zoon, maar richting de mens klinkt de oproep om je met God te laten verzoenen. Het gaat om de Christus-positie.
Inderdaad gelukkig dat heengewezen wordt naar Christus, wat zou het anders moeten zijn! "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem." En ik waardeer je inzet om te proberen een ieder het volle pond te geven.

In het 'nodigen omdat' zie ik echter weinig gelijkenis met de (hierboven aangehaalde) prediking van Johannes, of Jezus, of met de vele uitspraken zoals van Paulus over mensen die zich laten voorstaan op de besnijdenis. Paulus houdt de gemeenten van Galatië voor, dat een iegelijk die zich laat besnijden, een schuldenaar is de gehele wet te doen. In Johannes 8 houden de schriftgeleerden Jezus ook hun Abrahamspositie voor. Zijn antwoord tot hen was een wijzen op bekering: "Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken Abrahams doen". Of de preek van Petrus, waar hij het 'ganse huis van Israël' aanspreekt (Hand. 2: 36-38), en als er dan verslagenheid van hart gezien wordt, vervolgt hij met de noodzaak van bekering.
Inderdaad. Dit is o.a. ook een zeer groot bezwaar wat ik heb bij het lezen van het interview met deze predikant.

Die verslagenheid des harten en de noodzaak van waarachtige prediking zijn vandaag de dag juist zo van node in de prediking.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie