Gelezen, gedacht, gehoord...

MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 mei 2023, 22:10 En twee (!) treinstations.

Ik denk trouwens dat Boskoop voor een studie in Gouda helemaal zo gek niet is. Maar dat allemaal helemaal terzijde.

Ik zie een schone taak voor rijke diaconieën: ga kamers verhuren. Misschien is dat nog wat voor onze kerkelijke gemeente ook. Dan komen er gelijk wat meer studenten naar de kerk.
Laten we net als de RK vastgoed exploiteren. Hun hebben daar hele goede ervaringen mee ;)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef: 31 mei 2023, 22:33 Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Daar zou ik serieus best een fonds voor willen zien, voor christelijke jonge starters die graag willen trouwen, maar echt geen woonruimte kunnen vinden, of alleen op twee fulltime salarissen. Of een stichting die woonruimte aan zulke stellen verhuurd voor een betaalbaar tarief.
Jonge singles mogen dan meteen ook plekken voor komen, want ook die kunnen inderdaad nauwelijks aan woonruimte komen.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Bizar nog wel.

Studenten hebben doorgaans de gewoonte na hun studie weer andere woonruimte te zoeken. Of jongelui die uit huis willen kunnen zo die kans krijgen voordat ze zich kunnen settelen in een werkomgeving of eengezinswoning.

Mensen die afgestudeerd zijn vinden doorgaans daarna een baan, wat ook doorgaans financieringsmogelijkheden met zich mee brengt.

Blijft dus een prima idee, om als kerkgemeenschap te helpen bij de eerste stap en zo ook jongelui een kans te geven zich in een kerkgemeenschap thuis te voelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Orchidee schreef: 31 mei 2023, 22:33 Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Ja. Waarom niet?

De heilige apostel Paulus schrijft over de kerkelijke gemeente als het huisgezin van God. Vind je het ook een bizar idee als ouders voor woonruimte van hun kinderen zorgen?

En waarom vind je dit eigenlijk een bizar idee? Waar mogen diaconieën en kerkvoogdijen dan wel in investeren? In fossiele energie?

Kerken hebben al eeuwen pachtgronden en huurhuizen. Ik zie totaal het probleem niet.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 mei 2023, 23:35
Orchidee schreef: 31 mei 2023, 22:33 Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Ja. Waarom niet?

De heilige apostel Paulus schrijft over de kerkelijke gemeente als het huisgezin van God. Vind je het ook een bizar idee als ouders voor woonruimte van hun kinderen zorgen?

En waarom vind je dit eigenlijk een bizar idee? Waar mogen diaconieën en kerkvoogdijen dan wel in investeren? In fossiele energie?

Kerken hebben al eeuwen pachtgronden en huurhuizen. Ik zie totaal het probleem niet.
Volgens mij is dat alleen bij de PKN en RK.
Zover ik weet maken afgescheiden kerken erfenissen meestal ten gelde. Waarom zouden kerken moeten investeren? Overtollige liquide middelen kunnen naar mijn idee beter besteed worden aan zending, evangelisatie of noodhulp.

Als je de stukken van diverse PKN gemeente en Roomse parochies bekijkt, dan zie je dat beleggingsinkomsten nodig zijn om de kosten te dekken. Het heeft wat moois dat ze daardoor kunnen blijven bestaan. Tegelijkertijd is het verdrietig dat de leden niet bereid zijn om de kosten te dekken.
Laatst gewijzigd door MGG op 31 mei 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:21
DDD schreef: 31 mei 2023, 22:10En twee (!) treinstations.
Wat is er zo fijn aan de trein als vervoermiddel? Ik vind dat het ontzettend duur is en vaak dubbel zo duur kost.
Mijn auto staat geregeld twee weken stil, maar kost toch 400 euro per maand. Mijn treinabonnement gebruik ik bijna iedere dag, en kost 150 euro per maand. Dus ik kan dat niet helemaal volgen. Voor de kosten van mijn treinabonnement kan ik mijn auto nog niet eens opladen, laat staan de overige vaste kosten.

Maar goed, een enkele keer is het fijn dat er een auto is, daar niet van. Maar de trein is helemaal niet duur, maar mijns inziens juist goedkoop. Jonge kinderen kunnen zelfs gratis mee.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

MGG schreef: 31 mei 2023, 23:40
DDD schreef: 31 mei 2023, 23:35
Orchidee schreef: 31 mei 2023, 22:33 Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Ja. Waarom niet?

De heilige apostel Paulus schrijft over de kerkelijke gemeente als het huisgezin van God. Vind je het ook een bizar idee als ouders voor woonruimte van hun kinderen zorgen?

En waarom vind je dit eigenlijk een bizar idee? Waar mogen diaconieën en kerkvoogdijen dan wel in investeren? In fossiele energie?

Kerken hebben al eeuwen pachtgronden en huurhuizen. Ik zie totaal het probleem niet.
Volgens mij is dat alleen bij de PKN en RK.
Zover ik weet maken afgescheiden kerken erfenissen meestal ten gelde. Waarom zouden kerken moeten investeren? Overtollige liquide middelen kunnen naar mijn idee beter besteed worden aan zending, evangelisatie of noodhulp.
Enig eigen vermogen voor een kerkelijke gemeenschap is heel goed. Er moet geld zijn voor het pensioen van de predikanten bijvoorbeeld. Volgens mij zijn er ook Gereformeerde Gemeenten met een hoog eigen vermogen. Dat kan prima worden geïnvesteerd in woonruimte in de buurt van Gereformeerde Gemeenten die plek genoeg hebben in de kerk.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 mei 2023, 23:44
MGG schreef: 31 mei 2023, 23:40
DDD schreef: 31 mei 2023, 23:35
Orchidee schreef: 31 mei 2023, 22:33 Bizar idee!
Worden jonge stellen/starters daarna ook geholpen aan woonruimte als ze afgestudeerd zijn?
Ja. Waarom niet?

De heilige apostel Paulus schrijft over de kerkelijke gemeente als het huisgezin van God. Vind je het ook een bizar idee als ouders voor woonruimte van hun kinderen zorgen?

En waarom vind je dit eigenlijk een bizar idee? Waar mogen diaconieën en kerkvoogdijen dan wel in investeren? In fossiele energie?

Kerken hebben al eeuwen pachtgronden en huurhuizen. Ik zie totaal het probleem niet.
Volgens mij is dat alleen bij de PKN en RK.
Zover ik weet maken afgescheiden kerken erfenissen meestal ten gelde. Waarom zouden kerken moeten investeren? Overtollige liquide middelen kunnen naar mijn idee beter besteed worden aan zending, evangelisatie of noodhulp.
Enig eigen vermogen voor een kerkelijke gemeenschap is heel goed. Er moet geld zijn voor het pensioen van de predikanten bijvoorbeeld. Volgens mij zijn er ook Gereformeerde Gemeenten met een hoog eigen vermogen. Dat kan prima worden geïnvesteerd in woonruimte in de buurt van Gereformeerde Gemeenten die plek genoeg hebben in de kerk.
Of het net als de GG Oosterend giften overmaken naar landelijke deputaatschappen. Als kerk zelf beleggen heeft in mijn ogen teveel haken en ogen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat zijn wij dan niet eens.

Het is mijns inziens heel goed als een kerkelijke gemeenschap er voor zorgt dat jongeren op een gezond moment zonder hoge financiële lasten kunnen trouwen en kinderen krijgen.

En het spreekt vanzelf dat alleenstaanden al helemaal een kerkelijk huis zouden moeten kunnen krijgen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Mee eens. Alleen zou dat meer iets zijn voor de grote steden, zoals Rotterdam, Utrecht etc. Misschien Gouda ook nog wel. Wat tegenwoordig ook wel een optie is, is een extra kamer/ruimte creëren in een verzorgingshuis of verpleeghuis. Studenten kunnen daar( tegen een lager tarief) op kamers en verrichten dan per week een aantal uren vrijwilligerswerk.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 31 mei 2023, 18:02
Ik snap je bevreemding. Het is ook dubbel, dat voelt voor mij/ons ook wel.

Het is misschien wel een slap compromis om te kiezen voor aanwezig te zijn in de huiskamer, dan op de eigen kamer of buitenshuis. Waarbij bij de twee laatste opties we ook geen illusie hebben dat ze geen dingen zien/horen die we liever niet hebben. Ook bij ons is het niet zo zwart-wit.

Als de inwendige behoefte of overtuiging er niet is om dicht bij de Heere God te leven en het leven daarnaar in te richten zal er altijd discussie over zijn, denk ik.

Als de kinderen vragen: Pa, mogen we naar Appelpop? Dan zal ik nooit zeggen dat ik dat goed vind of toestemming geeft. Wel geef ik aan dat de deur open blijft, en als er problemen zijn ze kunnen bellen. En ik probeer vanuit de liefde voor de Heere aan te geven dat ik ze liever niet zie gaan.

Zo proberen we maar een beetje op te voeden….
Ik zie het niet als een slap compromis. Zo zoek je binnen het gezin het gesprek, oplossing en maak je keuzes. Zo doen wij het ook. Alleen dan meer in de openheid.
Wel verbaas ik mij over de reacties van anderen in dit topic. Althans verschil in reacties naar wie het betreft. Jij krijgt als reactie; 'fijn dat jullie het gesprek aangaan' en ik krijg als reactie 'ik ben blij dat andere ouders daar anders instaan'of 'hoe kan jij dat verantwoorden met de doopbelofte'.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

MGG schreef: 31 mei 2023, 23:40 Als je de stukken van diverse PKN gemeente en Roomse parochies bekijkt, dan zie je dat beleggingsinkomsten nodig zijn om de kosten te dekken. Het heeft wat moois dat ze daardoor kunnen blijven bestaan. Tegelijkertijd is het verdrietig dat de leden niet bereid zijn om de kosten te dekken.
Dit is wel nogal kort door de bocht natuurlijk. De onderhoudskosten van de oude grote gebouwen waar PKN en RK gemeenten vaak in kerken liggen vele malen hoger dan die van de relatief moderne kerken in de gereformeerde gezindte. Als je dat dan met 200 trouwe leden (en dan reken ik al ruim voor veel gemeentes) moet ophoesten dan gaat dat gewoon niet. Dat ligt dan niet aan de bereidheid van de leden om geld af te dragen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

DDD schreef: 31 mei 2023, 23:41
GerefGemeente-lid schreef: 31 mei 2023, 22:21
DDD schreef: 31 mei 2023, 22:10En twee (!) treinstations.
Wat is er zo fijn aan de trein als vervoermiddel? Ik vind dat het ontzettend duur is en vaak dubbel zo duur kost.
Mijn auto staat geregeld twee weken stil, maar kost toch 400 euro per maand. Mijn treinabonnement gebruik ik bijna iedere dag, en kost 150 euro per maand. Dus ik kan dat niet helemaal volgen. Voor de kosten van mijn treinabonnement kan ik mijn auto nog niet eens opladen, laat staan de overige vaste kosten.

Maar goed, een enkele keer is het fijn dat er een auto is, daar niet van. Maar de trein is helemaal niet duur, maar mijns inziens juist goedkoop. Jonge kinderen kunnen zelfs gratis mee.
Als station naast de voordeur is, is met de trein zeker een optie. Er zijn gebieden waar dit minder werkt. Bijvoorbeeld Oostkapelle of Kamperland.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef: 01 jun 2023, 08:39
MGG schreef: 31 mei 2023, 23:40 Als je de stukken van diverse PKN gemeente en Roomse parochies bekijkt, dan zie je dat beleggingsinkomsten nodig zijn om de kosten te dekken. Het heeft wat moois dat ze daardoor kunnen blijven bestaan. Tegelijkertijd is het verdrietig dat de leden niet bereid zijn om de kosten te dekken.
Dit is wel nogal kort door de bocht natuurlijk. De onderhoudskosten van de oude grote gebouwen waar PKN en RK gemeenten vaak in kerken liggen vele malen hoger dan die van de relatief moderne kerken in de gereformeerde gezindte. Als je dat dan met 200 trouwe leden (en dan reken ik al ruim voor veel gemeentes) moet ophoesten dan gaat dat gewoon niet. Dat ligt dan niet aan de bereidheid van de leden om geld af te dragen.
Onze gemeente heeft ook best wat aan vermogen en bezittingen. Dat wordt verstandig ingezet.
Als je de koe verkoopt kan je hem niet meer melken.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Precies, het bezitten van grond of huizen en dat verpachten of verhuren levert zekerheid op voor de lange termijn. Onze gemeente heeft volgens mij geen grond maar de PKN gemeentes in bijvoorbeeld Otterlo of Lunteren wel. En dat gaat zo om tientallen hectares.
Plaats reactie