Het duiden van Gods leiding op microniveau

refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door refomart »

Om de grote werken Gods te kunnen vertellen en daardoor bij te dragen aan de opbouw en bevestiging van de Waarheid van Gods woord en zijn beloften is het noodzakelijk die werken Gods ook op te merken. Het niet onderkennen van de voorzienigheid en regering Gods leidt tot geloofsarmoede. Nu is dat opmerken niet altijd eenvoudig. Het kan dan een hulp zijn om te vernemen hoe anderen dat hebben gedaan. Als voorbeeld wil ik Huntington noemen.

Bekend genoeg is zijn boek met de titel: God de kassier der armen. Hij heeft nog een tweede boekje geschreven over Gods handelen in zijn leven, wat de andere kant laat zien. De titel is: De naakte boog Gods. Als onderwerp geeft hij aan: “Voor het tegenwoordige denk ik hoofdzakelijk over de oordelen Gods te handelen, welke ik weet dat Hij over de vervolgers gebracht heeft, die mij tegenstaan.”

Voor degene die wel eens een bezoek hebben gebracht aan de Tower in Londen kan het nuttig zijn om zijn boekje met de titel: Roofgoed gehaald uit de staatsgevangenis, eens te lezen. Hij vertelt daarin zijn ervaring van een bezoek aan de Tower en welke geestelijke lessen hij daaruit weet te trekken. Zo kan dus ook een reis of een bezoek bijdragen aan het opmerken van het handelen van God.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Het duiden van Gods leiding op microniveau

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef: 30 mei 2023, 19:36
Susanna schreef: 30 mei 2023, 17:06 Wanneer iemand wedergeboren is mag Hij wandelen in Christus. Dan ontvang je wijsheid en onderscheiding om situaties en gebeurtenissen op een "bovennatuurlijke" manier te begrijpen en te interpreteren. Dit duiden gaat verder dan menselijke logica en begrip; het is de werking van de Geest in je leven.

Alleen als iemand tot geloof gekomen is kan hij of zij Gods leiding duiden. De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Gelovigen dwalen soms ook wel eens in sommige zaken, maar die vergissingen zijn niet essentieel voor hun redding. Dit kan gebeuren wanneer ze niet genoeg aandacht besteden aan het ontwikkelen van het vermogen om goed te kunnen onderscheiden, of het gebed verwaarlozen.

Als kind van de hemelse Vader, gered door het bloed van in Jezus Christus, duid je de dingen ( ook op microniveau ) op een andere manier dan wanneer God NIET jouw Vader is.
Ik vraag me het af. De tovenaars bij Farao zeiden ook " dit is Gods vinger". Ze zagen wel degelijk de leiding van de HEERE in de tekenen.
Dat is een goeie. Ik denk dat ze een bepaald soort begrip hadden van de bovennatuurlijke aard van deze tekenen, maar geen diep geestelijk inzicht hadden in de aard van God en Zijn wil.
Plaats reactie