Geloof

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloof

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 26 mei 2023, 20:03 Een overlegging des harten:

Elders op het forum kwam geloofsbelijdenis doen aan de orde. Of je belijdenis doet van de leer (beamen van Gods Woord, historieel geloof) of van je persoonlijke geloof, waar zaligmakend. Een uitgesleten discussie, ik heb er weinig trek in om hem weer leven in te blazen. Wel heeft mijn vraag ermee te maken.
Ik weet dat er (in ieder geval) in de GG predikanten zijn, die beweren dat jongeren belijdenis doen van het historisch geloof, zoals jij ook in dat andere topic zei.
Dat klopt niet en als dat gezegd werd, heb ik hen daar altijd op aangesproken. Want daarmee doe je geen recht aan de vragen van Voetius, waarop ze van harte ja op antwoorden.

Ik denk dat de sleutel zit in het zinnetje 'niet alleen voor anderen, maar ook voor mij' (zondag 7).
Wat ik bij veel mensen in de GG merk, is dat ze dat zinnetje niet kunnen nazeggen.
Ze geloven en belijden zeker dat Christus en al Zijn weldaden er is voor anderen, maar ze kunnen/durven er niet bij te zeggen 'ook voor mij'.
Tegelijkertijd hebben ze wel het verlangen om daar bij te horen.
Dat verlangen heb ik bij best veel belijdeniscatechisanten geproefd (inderdaad: niet bij allen; sommigen zijn introvert, of hoor je niet in een groepje).
Naar mijn mening kan je dat beslist niet op één lijn stellen met de duivelen, die weten dat er een God is en zij sidderen. En ook niet met het geloof in een stijgende zeespiegel.
Ik geloof vast dat er voor die jongeren (en ouderen) goede grond is om hen toe te laten tot het afleggen van geloofsbelijdenis, zonder dat je hoeft te zeggen dat het 'slechts' historisch geloof is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Geloof

Bericht door Orchidee »

Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

J. Calvijn schreef:
Ik weet, dat het sommigen hard toeschijnt, wanneer aan verworpenen geloof wordt toegekend, daar Paulus zegt (1 Thess. 1:4), dat het een vrucht der verkiezing is. Maar die moeilijkheid wordt gemakkelijk opgelost: want ofschoon slechts zij tot het geloof verlicht worden en de krachtige werking van het evangelie waarlijk gevoelen, die tot zaligheid verordineerd zijn, toont toch de ervaring aan, dat de verworpenen somtijds door een nagenoeg gelijk gevoelen worden getroffen als de uitverkorenen, zodat ze zelfs niet naar hun eigen oordeel in enig opzicht van de uitverkorenen verschillen. En daarom ligt er niets ongerijmds in, dat hun door de apostel een smaak van de hemelse gaven en door Christus een tijdelijk geloof wordt toegeschreven

(…)

Maar dit verhindert geenszins, dat die lagere werking des Geestes haar loop volbrengt ook in de verworpenen. Intussen wordt de gelovigen geleerd, zichzelf zorgvuldig en nederig te onderzoeken, opdat niet in plaats van de zekerheid des geloofs de zorgeloosheid des vleses over hen kome. Daarbij komt, dat de verworpenen nooit meer dan een onduidelijk besef der genade krijgen, zodat ze veeleer een schaduw aangrijpen dan een massief lichaam: want de vergeving der zonden bezegelt de Geest in eigenlijke zin alleen in de uitverkorenen, zodat ze die door een bijzonder geloof tot hun nut aanwenden. Met recht echter wordt van de verworpenen gezegd, dat ze geloven, dat God hun genadig is, omdat ze de gave der verzoening, zij het ook verward en niet duidelijk onderscheiden, aannemen: niet dat ze hetzelfde geloof of dezelfde wedergeboorte deelachtig zijn als de kinderen Gods, maar omdat ze onder de dekmantel der veinzerij hetzelfde beginsel des geloofs schijnen te hebben als zij. En ik ontken ook niet, dat God hun harten inzoverre verlicht, dat zij zijn genade bekennen; maar dat gevoelen onderscheidt Hij zo van het bijzonder getuigenis, dat Hij zijn uitverkorenen geeft, dat ze niet komen tot een grondige uitwerking en genieting. Want niet daarom betoont Hij zich hun goedgunstig, omdat Hij hen waarlijk aan de dood ontrukt en onder zijn hoede neemt, maar Hij openbaart hun slechts zijn ogenblikkelijke barmhartigheid. Maar alleen de uitverkorenen keurt Hij de levende wortel des geloofs waardig, opdat ze tot het einde toe volharden. Zo wordt deze tegenwerping weerlegd, dat indien God waarlijk zijn genade toont, dit voor eeuwig vast blijft: want niets verhindert, dat God sommigen verlicht met het ogenblikkelijke besef zijner genade, dat later weer verdwijnt.
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geloof

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef: 27 mei 2023, 15:26 Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....
Dat is inderdaad huiveringwekkend. Het probleem is alleen nog groter, ook in kerken waar belijdenis belijdenis van een waar en liefst verzekerd geloof moet zijn, haken er toch mensen af.
-
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

ds. L. Vroegindewei schreef:
(…)

Ik zou willen verdedigen, dat er buiten het ware zaligmakende geloof om een kennen en toestemmen van de waarheid van het Evangelie kan wezen. Wat ik bedoel moge het volgende toelichten. In de Acta van Nationale Synode van Dordrecht vindt men ook: et gevoelen der theologen van Groot-Brittanje over het 5de Artikel (der Leerregels. Over de niet-uitverkorenen schrijven zij het volgende: Sommige nietuitverkorenen wordt enige bovennatuurlijke verlichting gegeven, door kracht van welke zij verstaan, dat die dingen, die in Gods Woord verkondigd worden, waarachtig zijn, en geven aan dezelve een toe-stemming, die geenszins geveinsd is". Deze theologen ondersteunen hun stelling met Hebreën 6 : 4 en 10 : 16. Zij beroepen zich ook op de discipel Judas. Hij was een kind des verderfs, nochtans is hij met de kennis van het Evangelie begaafd geweest en daarom ook van Christus gezonden, samen met de andere apostelen om het Evangelie aan de Israëlieten te prediken. De mannen van Groot-Brittanje voegen er aan toe, dat Christus dezelfde straffen dreigt zowel degenen, die de predikatie van Judas zouden verachten, als aan de anderen (Matth. 19 : 9).

Voorts zeggen zij: „Deze allen zijn verlicht geweest met een bovennatuurlijke kennis der waarheid des Evangelies, welke verlichting van de Heilige Geest voortgekomen, een ware wetenschap in hun verstanden gebaard heeft, uit welke zij werkingen voortbrachten, zo menigmaal het nodig was, die overeenkomstig dezelve waren".

Deze dingen bestaan in allerlei vorm, zonder nog het ware zaligmakende geloof te zijn. Het is echter mogelijk, dat iemand verlicht is geworden en grote dingen doet voor het Evangelie en later verbroken wordt en tot het zaligmakende geloof komt. Nu kan men dit niet-zaligmakend geloof van twee kanten bekijken. Men kan het beproeven op zijn belijdenis-inhoud en er blij mee zijn als het Evangelie recht beleden wordt en als over Christus recht beleden wordt. Dan krijgt men deze belijdenis: Ik geloof van harte dat Jezus is de Christus, de enige Naam onder de hemel gegeven om daardoor zalig te worden. Met deze belijdenis kan men blij zijn. Aan de andere kant kan men bedroefd zijn als men ziet, dat iemand deze belijdenis houdt voor de belijdenis van het zaligmakend geloof. Dit namelijk is kort samen te vatten in de woorden: Ik geloof van harte dat Jezus is mijn Christus, mijn Borg en Zaligmaker.

(…)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloof

Bericht door huisman »

Orchidee schreef: 27 mei 2023, 15:26 Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....

Dat heeft toch niets te maken met belijdenis van de leer? Ik ken helaas veel van zulke mensen die na hun belijdenis direct Avondmaal hebben gevierd maar na jaren de kerk hebben verlaten en hardop zeggen dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Als ik Hebreën 6 : 4-8 leest over de afval van het geloof schrik ik altijd nog.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

ds. L. Vroegindeweij schreef:
Worden de dingen in het stuk van het belijdenis-doen niet onnodig moeilijk gemaakt? Waarom stelt men het niet zo, dat alleen zulken, die het ware geloof bezitten en belijden, voorzover de kerkeraad dat kan onderscheiden, tot het afleggen van openbare belijdenis worden toegelaten?

Ik neem aan, dat men veronderstelt, dat er in iedere gemeente recht gepredikt wordt en dat dus geen verkeerde leringen over het geloof in de gemeente worden gebracht. De zorg voor de reine leer is de eerste en zwaarste opdracht voor de kerk. Maar zou het dan niet beter zijn, dat alleen de ware gelovigen werden toegelaten tot het doen van belijdenis? Ik zou het geweldig vinden. Zo alleen gaat het goed, als het kan. Alleen vrees ik, dat het zo nog hopelozer mis zou gaan met de kerk als het nu al gaat. Dat heeft Luther wel goed gezien, dat de kerk niet kan bestaan uit enkel koren. Daar moet ook kaf zijn. Izaak moet zijn Ismaël hebben. De ware vromen kunnen hun vijanden niet missen. Zij worden zonder deze veel te hoogmoedig. Evenmin is een kerkeraad in staat om afdoende koren en kaf te onderscheiden. Maar waarom zouden we het dan niet overlaten aan de gemeenteleden zelf, zodat wij alleen tot de belijdenis toelaten, die voor direct toegang vragen tot het Heilig Avondmaal. Wat moeten wij dan met de anderen, die ook als lidmaten van Christus' gemeente gedoopt zijn?

Zolang men een kerk wil bouwen op het verbond en niet op de verkiezing zal men de openbare scheiding toch pas kunnen laten vallen op de dag des oordeels, zoals de Heere Jezus zegt in Matth. 8:12, , De kinderen der Koninkrijks zullen uitgeworpen worden". Maar zolang zij hier op aarde zijn, blijven het kinderen des Koninkrijks, die alleen onder de tucht der kerk komen als zij zich in leer of leven komen te ontgaan.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

huisman schreef: 27 mei 2023, 17:49
Orchidee schreef: 27 mei 2023, 15:26 Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....

Dat heeft toch niets te maken met belijdenis van de leer? Ik ken helaas veel van zulke mensen die na hun belijdenis direct Avondmaal hebben gevierd maar na jaren de kerk hebben verlaten en hardop zeggen dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Als ik Hebreën 6 : 4-8 leest over de afval van het geloof schrik ik altijd nog.
Wat bedoel je met belijdenis van de leer? Waarom zou je dat doen als je nog niet gelooft?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Geloof

Bericht door Orchidee »


huisman schreef:
Orchidee schreef: 27 mei 2023, 15:26 Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....

Dat heeft toch niets te maken met belijdenis van de leer? Ik ken helaas veel van zulke mensen die na hun belijdenis direct Avondmaal hebben gevierd maar na jaren de kerk hebben verlaten en hardop zeggen dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Als ik Hebreën 6 : 4-8 leest over de afval van het geloof schrik ik altijd nog.
Natuurlijk weet ik dat beide kanten er zijn @huisman (helaas).
Maar het belijdenis "moeten" doen van de leer omdat er anders niet gedoopt mag worden bijvoorbeeld is gewoon niet goed en werkt vaak averechts!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Geloof

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 30 mei 2023, 19:32
huisman schreef:
Orchidee schreef: 27 mei 2023, 15:26 Het is héél erg om mensen belijdenis van de leer te laten doen!(wel of niet gedwongen)
Ik heb 2 zwagers en een ex- schoonzus die bijna 50 jaar geleden belijdenis gedaan hebben in de ogg hier ter plaatse en die al minstens 45 jaar nooit meer naar de kerk gaan, een werelds leven leiden, de gek steken met gelovigen, erom lachen enz.
Huiveringwekkend vaak....

Dat heeft toch niets te maken met belijdenis van de leer? Ik ken helaas veel van zulke mensen die na hun belijdenis direct Avondmaal hebben gevierd maar na jaren de kerk hebben verlaten en hardop zeggen dat de Bijbel een sprookjesboek is.
Als ik Hebreën 6 : 4-8 leest over de afval van het geloof schrik ik altijd nog.
Natuurlijk weet ik dat beide kanten er zijn @huisman (helaas).
Maar het belijdenis "moeten" doen van de leer omdat er anders niet gedoopt mag worden bijvoorbeeld is gewoon niet goed en werkt vaak averechts!
Allemaal herkenbaar. Ook mensen die geen belijdenis deden, maar om te mogen dopen lid werden van de indertijd hervormde kerk en daarna niets meer met kerk/geloof te maken willen hebben.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

Ds. L. Vroegindeweij schreef: Toevluchtnemen is ingaan in de vrijstad en is meer dan uit de verte roepen of begeren. Daarom kan Comrie aan zijn beschrijving van het toevluchtnemend vertrouwen toevoegen, dat het tenslotte bestaat in dit betrouwen, dat noch dood noch duivel hen van de Heere scheiden zal, maar dat Gods wijsheid hen raad zal geven, Zijn macht hen redden en bewaren, Zijn goedheid hen vergeven en Zijn lankmoedigheid hen, niettegenstaande hun struikelingen dragen. Op het wezen van deze dingen komt het aan.
De doodslager is binnen de vrijstad en hij vertrouwt zich daaraan toe. De oudsten der stad moeten nu maar uitspraak over hem doen. Is het nu gemakkelijk om een oordeel uit te spreken en te zeggen: die tobberd daar is nog maar een dode zondaar, doch die ginds is begiftigd met het toevluchtnemend geloof? Dat is helemaal niet makkelijk. Dat hoeven wij niet te doen ook. Eerst is een a.s. moeder in verwachting, daarna wordt het kind geboren en dan zeggen we: ik heb een zoon of een dochter. Kan nu een zondaar, die God trekt uit de duisternis, voorzover we verstaan kunnen en daar hoop voor is, niet op Gods tijd wachten? Moeten de kaartjes al verzonden worden, voordat de Christus in 't hart duidelijk geboren is en de mens zich over Hem verheugt? Zelf zit men in uiterste nood, dat het nog op niets zal uitlopen en dit terecht. Wat kan het ons dan baten, al zouden anderen ons zalig spreken?
Plaats reactie