Schepping in 6 dagen.

Het ontstaan van de schepping

Peiling eindigde op 09 jan 2022, 22:13

Is gebeurd in 6x 24 uur
25
52%
Is gebeurd in 6 dagen (van niet 24 uur)
6
13%
Is een combinatie van schepping en evolutie
5
10%
Is gebeurd door evolutie
2
4%
Weet ik niet.
10
21%
 
Totaal aantal stemmen: 48

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind dit vrij schokkend om op een reformatorisch forum te lezen.
Wat vind je schokkend?
Deze zin:
merel schreef:Ik volg hierin de wetenschap en ga ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is en niet in 6 x 24 uur is ontstaan.
Ja, ik weet niet hoe oud de aarde is. De aarde was woest en leeg. Er staat niet bij hoe oud de aarde was, er staat ook niet bij wanneer de schepping precies heeft plaats gevonden. Of dat nu 6000 jaar of 10000 jaar geleden is, vind ik niet nodig om te weten. Als dat wel nodig was, had het er wel bij gestaan. Tegelijk zie ik voldoende aanwijzingen om die 10000 jaar ook wel als uiterste grens te zien. Er staat dat de Heere geschapen heeft in zes dagen. Dat is voor mij genoeg. Ik vind het schokkend als mensen daaraan gaan tornen.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Henk J »

merel schreef: Precies, dat is ook mijn uitgangspunt. Daarnaast begint de bijbel ook met de zin 'God schiep hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg'. Blijkbaar was de aarde er al. Ik volg hierin de wetenschap en ga ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is en niet in 6 x 24 uur is ontstaan. Verder maak ik mij er niet zo druk om.
Wat bedoel je hier precies? Dat God de aarde niet geschapen heeft? Of dat God eerst de aarde schiep, toen miljarden jaren wachtte, en daarna Adam en Eva uit stof formeerde?
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Mannetje »

Het inpassen van wetenschap in het Bijbelse scheppingsverhaal vraagt volgens mij nog meer geloof dat het geloof in de schepping.
Een proces van evolutie, wat door mutaties, catastrofes, enz., voor de zondeval plaats zou vinden staat op gespannen voet met het gegeven dat de dood de straf op de zonde is.
Het scheppen van Adam en Eva, als de eerste twee mensen, de voorouders van het gehele menselijk geslacht, past niet in een evolutie van primaat op primaat.

Dus als je 6 dagen een metafoor zouden zijn, dan kun je niet ineens vanaf Genesis 3 letterlijk gaan lezen. Wil je dat wel doen, dan vraagt dat wel heel veel geloof...
-
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bertiel »

hoho, we hebben het hier over een oude aarde creationist tegenover een jonge aarde creationist.
dat is heel wat anders dan theïstische evolutie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef:hoho, we hebben het hier over een oude aarde creationist tegenover een jonge aarde creationist.
dat is heel wat anders dan theïstische evolutie
Merel wil de wetenschap volgen... Dat gaat wel verder dan jonge vd oude aarde creationisme.
-
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
Bertiel schreef:hoho, we hebben het hier over een oude aarde creationist tegenover een jonge aarde creationist.
dat is heel wat anders dan theïstische evolutie
Merel wil de wetenschap volgen... Dat gaat wel verder dan jonge vd oude aarde creationisme.
Wie zegt dat? Ik heb alleen de oudheid van de aarde benoemd.

Nog steeds staat mijn vraag open; wat is de bedoeling van dit topic?
Laatst gewijzigd door merel op 20 feb 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind dit vrij schokkend om op een reformatorisch forum te lezen.
Wat vind je schokkend?
Deze zin:
merel schreef:Ik volg hierin de wetenschap en ga ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is en niet in 6 x 24 uur is ontstaan.
Ja, ik weet niet hoe oud de aarde is. De aarde was woest en leeg. Er staat niet bij hoe oud de aarde was, er staat ook niet bij wanneer de schepping precies heeft plaats gevonden. Of dat nu 6000 jaar of 10000 jaar geleden is, vind ik niet nodig om te weten. Als dat wel nodig was, had het er wel bij gestaan. Tegelijk zie ik voldoende aanwijzingen om die 10000 jaar ook wel als uiterste grens te zien. Er staat dat de Heere geschapen heeft in zes dagen. Dat is voor mij genoeg. Ik vind het schokkend als mensen daaraan gaan tornen.
Dank! Wij zijn het op de meeste lijnen helemaal eens!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door refo »

Er staat helemaal niet dat de aarde in zes dagen geschapen is.
Er staat dat de aarde 'in het begin' geschapen is. Daarna volgden de zes dagen.
En de eerste dagen werd er ook niets geschapen, maar alleen scheiding aangebracht: tussen licht en duisternis, tussen water beneden en water boven, tussen oceaan en land.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Er staat helemaal niet dat de aarde in zes dagen geschapen is.
Er staat dat de aarde 'in het begin' geschapen is. Daarna volgden de zes dagen.
En de eerste dagen werd er ook niets geschapen, maar alleen scheiding aangebracht: tussen licht en duisternis, tussen water beneden en water boven, tussen oceaan en land.
Naarmate de tijd voortschrijdt krijgen we steeds meer licht hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:Er staat helemaal niet dat de aarde in zes dagen geschapen is.
Er staat dat de aarde 'in het begin' geschapen is. Daarna volgden de zes dagen.
En de eerste dagen werd er ook niets geschapen, maar alleen scheiding aangebracht: tussen licht en duisternis, tussen water beneden en water boven, tussen oceaan en land.
Dan gebruiken ze bij ons in de kerk vast een verkeerde Bijbel. Daar wordt regelmatig gelezen dat de Heere in zes dagen de hemel en de aarde gemaakt heeft, de zee, en al wat daarin is.
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Mannetje »

merel schreef: Precies, dat is ook mijn uitgangspunt. Daarnaast begint de bijbel ook met de zin 'God schiep hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg'. Blijkbaar was de aarde er al. Ik volg hierin de wetenschap en ga ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is en niet in 6 x 24 uur is ontstaan. Verder maak ik mij er niet zo druk om.
merel schreef:
Mannetje schreef:
Bertiel schreef:hoho, we hebben het hier over een oude aarde creationist tegenover een jonge aarde creationist.
dat is heel wat anders dan theïstische evolutie
Merel wil de wetenschap volgen... Dat gaat wel verder dan jonge vd oude aarde creationisme.
Wie zegt dat? Ik heb alleen de oudheid van de aarde benoemd.
Tsja, ik lees hierboven iets ofzo...

Waar het mij om gaat is dat je makkelijk kunt zeggen: ik volg de wetenschap en verder maak ik mij er niet druk om, maar je kunt op dit onderwerp niet even de wetenschap volgen... dat heeft nogal vergaande consequenties en roept nogal wat vragen op namelijk. Om en de Bijbel letterlijk te nemen, als het gaat om Adam en Eva en zondeval, in verhouding tot bijvoorbeeld Romeinen, en om "de wetenschap" te volgen is nogal een lastige kwestie, waarvoor mijns inziens minstens zoveel geloof nodig is als voor het geloof in een schepping in korte tijd.
Nog steeds staat mijn vraag open; wat is de bedoeling van dit topic?
Dat zou de topicstarter beter kunnen verwoorden.
-
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
refo schreef:Er staat helemaal niet dat de aarde in zes dagen geschapen is.
Er staat dat de aarde 'in het begin' geschapen is. Daarna volgden de zes dagen.
En de eerste dagen werd er ook niets geschapen, maar alleen scheiding aangebracht: tussen licht en duisternis, tussen water beneden en water boven, tussen oceaan en land.
Naarmate de tijd voortschrijdt krijgen we steeds meer licht hè?
De vraag is maar, of je dat ook bevindelijk weet.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Er staat helemaal niet dat de aarde in zes dagen geschapen is.
Er staat dat de aarde 'in het begin' geschapen is. Daarna volgden de zes dagen.
En de eerste dagen werd er ook niets geschapen, maar alleen scheiding aangebracht: tussen licht en duisternis, tussen water beneden en water boven, tussen oceaan en land.
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door Bert Mulder »

merel schreef:
Precies, dat is ook mijn uitgangspunt. Daarnaast begint de bijbel ook met de zin 'God schiep hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg'. Blijkbaar was de aarde er al. Ik volg hierin de wetenschap en ga ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is en niet in 6 x 24 uur is ontstaan. Verder maak ik mij er niet zo druk om.
11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Schepping in 6 dagen.

Bericht door learsi »

Voor de geïnteresseerden, op internet is het boek (geschreven in het Engels) The Genesis Account van Jonathan D Sarfati te koop.
Ondertitel: A Theological, historical and scientific commentary om Genesis 1-11 (785 pagina’s)(waarvan 75 bladzijden index)
(86 bladzijden inleiding)

De eerste 3 hoofdstukken nemen 318 pagina’s in beslag.
Zeer de moeite van het lezen waard!

Hg
Learsi
Plaats reactie