Ik vind het een verbijsterend eerlijk antwoord van je! Maar hiermee ben je wel een remonstrant van het zuiverste water. Dit is echt een afwijking van het Evangelie. Ik wil nu allerlei artikelen uit de Dordtse Leerregels gaan citeren, maar daar zie ik vanaf. Men leze ze zelf. Als deze samenvatting ook de samenvatting zou zijn van ds. Van den Brink, dan begrijp ik de titel van zijn boek nog beter: ‘Dordt zoals je Dordt niet kende.’ Of zou het dan moeten zijn: ‘Dordt zoals Dordt niet is’?Cyrillus schreef: ↑25 mei 2023, 08:52Deze samenvatting klopt als je naar het Evangelie luistert als Evangelie. Niet als je Wet en Evangelie vermengt, niet als je met een theologische polaroidbril Zijn Woord beoordeelt. Daarom maakt Van den Brink daar een onderscheid. Luisteren we naar Zijn Woord als zondaren of als theologen? De zondaar erkent en belijdt zijn zonden en zegt 'amen' op zijn Woord. De theoloog meent dat er eerst een wonder moet gebeuren vanwege zijn doodstaat en wacht op dat wonder. En dat, terwijl het wonder al heeft plaatsgehad.Framboos schreef: ↑25 mei 2023, 06:18 Even samenvatten om te zien of ik je goed begrepen heb: God houdt van alle mensen en zegt tegen iedereen dat Hij van ze houdt. Het enige wat wij moeten doen is die liefdesverklaring accepteren. Het is onze keuze of we die wel of niet accepteren.
Klopt deze samenvatting?
En zo ja, hoe accepteren we concreet deze liefdesverklaring?
Pierre heeft gelijk als hij daarvan zegt: een onmachtige God en een almachtige zondaar. Als wij loslaten dat er een wonder in je leven moet plaatsvinden, het wonder van de wedergeboorte, dan zijn we veel kwijt! (Daarmee bedoel ik niet: wacht maar af tot er iets mystieks/bijzonders gebeurt, enz. Daarmee bedoel ik ook niet te zeggen dat niet iedereen naar Christus mag vluchten.)
Wat doe je trouwens met een tekst als: ‘En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.’ (Joh. 5:40)