Zoveel preken

Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Zoveel preken

Bericht door Mauries06 »

Altijd die argumenten over wel of niet 2 diensten op zondag... als je echt de dienst van de HEERE lief hebt en Hem wil zoeken, ben ik van mening dat je je plek op zondag in beide diensten niet leeg laat. Natuurlijk kan je soms verhinderd zijn door ziekte o.i.d, maar ik hoop dat het mag zijn zoals in psalm 122 staat:

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie, wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan;
Kom, ga met ons en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin,
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wel saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.

Dan tellen de menselijke argumenten niet meer, maar smacht je juist naar de preken en om onder het woord van God te zitten, in Zijn huis!

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zoveel preken

Bericht door CvdW »

Mauries06 schreef: 08 mei 2023, 10:47 Altijd die argumenten over wel of niet 2 diensten op zondag... als je echt de dienst van de HEERE lief hebt en Hem wil zoeken, ben ik van mening dat je je plek op zondag in beide diensten niet leeg laat. Natuurlijk kan je soms verhinderd zijn door ziekte o.i.d, maar ik hoop dat het mag zijn zoals in psalm 122 staat:

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie, wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan;
Kom, ga met ons en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin,
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wel saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.

Dan tellen de menselijke argumenten niet meer, maar smacht je juist naar de preken en om onder het woord van God te zitten, in Zijn huis!

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Dan ga je drie keer op een zondag naar de kerk. Als er maar twee diensten zijn in je gemeente dan is er vast in een naburige gemeente tussentijds wel een kerkdienst waar je naar toe kunt. Denk ook aan de kerkdiensten doordeweeks.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zoveel preken

Bericht door Posthoorn »

Mauries06 schreef: 08 mei 2023, 10:47 Altijd die argumenten over wel of niet 2 diensten op zondag... als je echt de dienst van de HEERE lief hebt en Hem wil zoeken, ben ik van mening dat je je plek op zondag in beide diensten niet leeg laat. Natuurlijk kan je soms verhinderd zijn door ziekte o.i.d, maar ik hoop dat het mag zijn zoals in psalm 122 staat:

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie, wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan;
Kom, ga met ons en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin,
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wel saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.

Dan tellen de menselijke argumenten niet meer, maar smacht je juist naar de preken en om onder het woord van God te zitten, in Zijn huis!

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
De kerk is niet Gods huis. En niet alle preken zijn zodanig, dat je er naar zou 'smachten'. Idem voor wat de samenkomsten zelf betreft.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zoveel preken

Bericht door Thea »

Pardon, dat vind ik wel een degradatie van het kerk-zijn en de bediening der verzoening :nonnon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zoveel preken

Bericht door Terri »

De tempel was Gods huis heb ik altijd begrepen. De kerk wordt een huis van gebed genoemd. Door de prediking is het idd een plek van de bediening van verzoening. Maar al die betekenissen lopen een beetje door elkaar.
Net zoals gemeente. Voor velen is de gemeente de kerk. Maar in de Bijbel is ook sprake van het lichaam van Christus, Zijn gemeente. Overigens komt het woord kerk niet voor in de Bijbel.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zoveel preken

Bericht door CvdW »

Ik hoor het de dominee nog zeggen vanaf de preekstoel dat je je plaats niet leeg mag laten in de kerk. Bij ons waren er drie diensten (Zeeland), terwijl in de rest van het land slechts twee diensten zijn (dat was mijn beleving in die tijd).
Hoe moet je daarmee omgaan? Worden er alleen mensen bekeerd in Zeeland die drie diensten bezoeken of worden er ook mensen bekeerd die twee diensten bezoeken. Post van Mauries06 begrijp ik wel, maar er zitten veel kanttekeningen bij.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zoveel preken

Bericht door Erskinees »

Mauries06 schreef: 08 mei 2023, 10:47 Altijd die argumenten over wel of niet 2 diensten op zondag... als je echt de dienst van de HEERE lief hebt en Hem wil zoeken, ben ik van mening dat je je plek op zondag in beide diensten niet leeg laat. Natuurlijk kan je soms verhinderd zijn door ziekte o.i.d, maar ik hoop dat het mag zijn zoals in psalm 122 staat:

Ik ben verblijd, wanneer men mij
Godvruchtig opwekt: "Zie, wij staan
Gereed, om naar Gods huis te gaan;
Kom, ga met ons en doe als wij."
Jeruzalem, dat ik bemin,
Wij treden uwe poorten in;
Daar staan, o Godsstad, onze voeten.
Jeruzalem is wèl gebouwd,
Wel saâmgevoegd: wie haar beschouwt,
Zal haar voor 's Bouwheers kunstwerk groeten.

Dan tellen de menselijke argumenten niet meer, maar smacht je juist naar de preken en om onder het woord van God te zitten, in Zijn huis!

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Een kind van God krijgt bij zijn bekering niet een totaal nieuw karakter. Er staat niet in de Schrift dat Gods volk bedeeld wordt met een volkomen concentratievermogen of met een zin om op zondag twee keer naar de kerk te gaan. Is het een goede en mooie traditie? Vast wel. Maar ik kan mij nooit vinden in mensen of predikanten die vinden dat Gods volk nooit een plaats of weekdienst zal leeglaten. Dat is gewoon een lokroep om de kerk vol te krijgen.

Ieder kind van God heeft een eigen karakter. De een kan goed stilzitten en luisteren. De ander niet. De een kan goed concentreren. De ander niet. Het is onjuist dat Gods kinderen altijd zin hebben om naar de kerk te gaan en dat alles in de eredienst fantastisch is.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zoveel preken

Bericht door Thea »

Zeker heb je er niet altijd zin in. Maar volgens mij ligt de oplossing niet in dan maar je plaats leeg laten. Ik las het pas nog van een oudvader, die dor zijn binnenkamer in ging en er weer levendig uit kwam. Een kerkdienst is een werkplaats van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zoveel preken

Bericht door Terri »

Thea schreef: 08 mei 2023, 13:05 Zeker heb je er niet altijd zin in. Maar volgens mij ligt de oplossing niet in dan maar je plaats leeg laten. Ik las het pas nog van een oudvader, die dor zijn binnenkamer in ging en er weer levendig uit kwam. Een kerkdienst is een werkplaats van de Heilige Geest.
Je bedoeld dat hij voor zichzelf stille tijd hield? Dat is toch wat anders als een kerkdienst?
Een kerkdienst bijwonen kan heel veel obstakels hebben. Net wat Erskinees schreef. En dan hebben we het nog niet eens over lichamelijke en psychische problemen. Ik vind die oproep altijd wat schurend. En ik ken er velen die juist van het bezoeken van kerkdiensten hun zaligheid maken....
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Zoveel preken

Bericht door MePaul »

CvdW schreef: 08 mei 2023, 12:23 Ik hoor het de dominee nog zeggen vanaf de preekstoel dat je je plaats niet leeg mag laten in de kerk. Bij ons waren er drie diensten (Zeeland), terwijl in de rest van het land slechts twee diensten zijn (dat was mijn beleving in die tijd).
Hoe moet je daarmee omgaan? Worden er alleen mensen bekeerd in Zeeland die drie diensten bezoeken of worden er ook mensen bekeerd die twee diensten bezoeken. Post van Mauries06 begrijp ik wel, maar er zitten veel kanttekeningen bij.
Overal waar het Woord opengaat, komen mensen tot geloof. Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben ik in het midden. Ook in plaatsen waar 1 dienst is door gewoonte of door financiële redenen werkt God met de Heilige Geest! Kerkdiensten met daarin een onder andere een preek, gebed en zingen zijn ontzettend belangrijk, want God werkt daar waar het Woord opengaat. Het zou heel apart zijn als je gewoon in vrijheid naar de kerk kan gaan dat je dan thuisblijft. In landen waar christenen vervolgd worden doen de christenen er alles aan (met gevaar voor eigen leven) om alsnog samen te komen.

In de Oude Kerk in Barneveld zijn 4 diensten op een zondag en het is de gewoonte om er 2 te bezoeken. Ik bezoek er vaak 2, maar regelmatig ga ik ook 3 keer. Waarom? Niet omdat ik wil laten zien dat ik "zo gelovig" of "vroom" ben, maar omdat ik er naar verlang om God meer en meer te leren kennen. Ik heb Hem nodig elke dag en ben zo zwak en ongehoorzaam soms en daarom wil ik graag daar zijn waar Hij centraal staat!

Nog een toevoeging: uiteraard begrijp ik het als iemand door gezondheidsredenen (psychisch, lichamelijk etc.) niet naar de kerk kan komen. Dat neemt niet weg dat je wel alles moet doen om te proberen om de kerkdiensten te bezoeken en het ook in gebed mee te nemen. God kan ook bijzondere kracht/moed/mogelijkheden geven om alsnog de samenkomsten te bezoeken. Dit alles tot eer van Zijn Naam en tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk!
Laatst gewijzigd door MePaul op 08 mei 2023, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zoveel preken

Bericht door KDD »

Gisteren gelezen:
ds Lamain schreef: En nu staat er in Psalm 87: De Heere bemint de poorten Sions boven alle woningen Jakobs. De huiselijke godsdienst is goed, noodzakelijk, nuttig en profijtelijk, maar de openbare godsdienst die staat er verre boven en u moet zijn waar het volk vergaderd is en waar God Zijn knechten zendt en waar God Zijn knechten zalft en waar er kracht van de bediening uitgaat.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zoveel preken

Bericht door Susanna »

KDD schreef: 08 mei 2023, 14:18 Gisteren gelezen:
ds Lamain schreef: En nu staat er in Psalm 87: De Heere bemint de poorten Sions boven alle woningen Jakobs. De huiselijke godsdienst is goed, noodzakelijk, nuttig en profijtelijk, maar de openbare godsdienst die staat er verre boven en u moet zijn waar het volk vergaderd is en waar God Zijn knechten zendt en waar God Zijn knechten zalft en waar er kracht van de bediening uitgaat.
Dat is wel een heel vrije interpretatie van deze psalm.

De zin "De Heere bemint de poorten Sions boven alle woningen Jakobs" betekent dat God een bijzondere voorliefde heeft voor de stad Jeruzalem had. Jeruzalem werd gezien als de plaats waar God in het bijzonder aanwezig was in de tempel. Daarnaast is er nogal een verschil tussen toen en nu in het samenkomen.

Wat is voor jou de link tussen wat deze dominee zegt, de kerkdiensten, Israël, Jeruzalem? Wat heeft huiselijke godsdienst met de poorten Sion te maken.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Zoveel preken

Bericht door Bruna »

CvdW schreef: 08 mei 2023, 12:23 Ik hoor het de dominee nog zeggen vanaf de preekstoel dat je je plaats niet leeg mag laten in de kerk. Bij ons waren er drie diensten (Zeeland), terwijl in de rest van het land slechts twee diensten zijn (dat was mijn beleving in die tijd).
Hoe moet je daarmee omgaan? Worden er alleen mensen bekeerd in Zeeland die drie diensten bezoeken of worden er ook mensen bekeerd die twee diensten bezoeken. Post van Mauries06 begrijp ik wel, maar er zitten veel kanttekeningen bij.
Is (3 diensten) nog steeds op veel plaatsen in Zeeland. Bij jou afgeschaft?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zoveel preken

Bericht door CvdW »

Nee, is niet afgeschaft. Ik ben verhuisd naar een plaats waar twee kerkdiensten zijn.
Plaats reactie