Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Anselmus »

gallio schreef:
Anselmus schreef: 06 mei 2023, 23:24
gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2023, 12:13 Petrus werkte toch ook gewoon nog als visser?

Denk je dat echt? Je weet toch dat je in de Bijbel (Lukas 5 en Lukas 18 bv) kan lezen dat ze alles verlieten en Jezus volgden? Dat Petrus na de opstanding nog een keer viste geeft niet aan dat hij dat tijdens zijn 'opleiding' ook nog gedaan zou hebben.
En de vele keren dat ze in de boot waren: storm op het meer, wonderbare visvangst, de keren dat Jezus vanwege de menigte in een boot ging? Er is zeker wat voor te zeggen dat ze nog regelmatig visten voor hun inkomen.
Als er staat dat Jezus ze dwong om in het schip te gaan en over te varen dan kun je daar toch niet uit concluderen dat ze visten ?

En als Jezus de schare leerde vanuit een schip dan denk ik niet dat de 12 allemaal met een hengel in de hand nog wat probeerden te vangen.
Ik heb gisteren alles nog eens nagelezen in het is inderdaad mogelijk dat ze niet meer gevist hebben. Commentaren zijn het er niet over eens. Sommigen gaan inderdaad mee met jou. Anderen geven aan dat Petrus een gezin had in Kapernaum dat veel vissers kende en dat Petrus nog viste ik zijn gezin te onderhouden. Hierdoor reageren de discipelen niet verbaasd als hij zegt "ik ga vissen". Ook dat zijn boot zal die tijd blijkbaar onderhouden is een zijn netten dus ook wijst in die richting. Ik het 'en zij verlieten alles en zijn Hem gevolgd ' kun je lezen voor dat moment of als definitief besluit.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie