Gebedsgenezing

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Bezorgd »

Ik las dit artikel:

Huisarts Dick Kruijthoff had een chronisch zieke patiënt die na gebed hersteld was van haar ziekte. Morgen promoveert hij op onderzoek naar genezingservaringen.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b162a059/
Trouw schreef:Corlien Doodkorte (63) was acht jaar lang genezen van Parkinson
Terwijl Corlien Doodkorte (63) na drie jaar in een rolstoel weer gewoon liep en alles weer kon, zat haar man een maandlang vrijwel sprakeloos op de bank. “Ik had Corlien heel erg ziek meegemaakt, ik durfde niet te geloven dat ze genezen was van Parkinson”, zegt hij als hij even aanschuift bij het gesprek met zijn vrouw. “Het was te groot om te omarmen.”

(..)
In 2012 bezocht het gezin een paasconferentie. Bij de bijeenkomst op Goede Vrijdag schoof ze in haar rolstoel aan bij haar familie.

Het was géén speciale gebedsbijeenkomst, maar voorganger Wilkin van de Kamp vroeg de zaal met 1500 mensen wel of er zieken waren voor wie ze konden bidden. “Ik stak mijn hand op, al kwam ik er niet voor genezing. Ik heb een diepe band met God, ik praatte de hele dag met Hem”, zegt Corlien Doodkorte, die lid is van de Evangeliegemeente in Ermelo.

Na de oproep van de voorganger liep er een man op haar af. “Hij vroeg of hij voor mij mocht bidden. Ik kende hem niet, maar ik zei: natuurlijk mag dat. Ik kwam wel even uit mijn rolstoel, om te laten zien dat ik kon staan. Ik dacht: anders gaan ze zo meteen nog een wonder claimen.”

Haar echtgenoot ging achter haar staan, de onbekende legde zijn hand op haar hoofd. “Iedereen ging bidden, er was zoveel geroezemoes dat ik niet kon horen wat de man zei. Maar God hoorde het wel, daarvan ben ik overtuigd.

“Ik voelde een wolk zware, warme lucht, die hing als een soort warme mist over de rij voor en achter mij. Iedereen keek naar me. Ik had het gevoel dat het netje om mijn hoofd langzaam los ging. Ik voelde dat ik kon opstaan en weglopen.”

Pillen
De voorganger vroeg of de mensen naar voren wilden komen die een verandering hadden ervaren. “Ik kwam uit mijn rolstoel en liep zo naar hem toe. Wilkin zei: probeer uit wat je kan en ga naar je huisarts.”

Haar familie zag haar de hele zaal rondlopen. ”Dit is niet normaal, dacht ik, ik ben gek! Mijn man en kinderen dachten dat ook. Ik vroeg mijn dochter om in mijn rolstoel te gaan zitten. Ik heb haar naar ons chalet geduwd.”

Daags na Pasen had ze een afspraak met haar neuroloog. “Ik voelde dat er een groot wonder was gebeurd, maar ik wilde dat de neuroloog zelf constateerde dat ik beter ben. Ik vroeg of hij mij kon testen. Ik kon alles wat ik eerder niet kon. De neuroloog viel bijna van zijn stoel. Ik moest vertellen wat er was gebeurd zonder dat ik een idioot leek. Ik zei: er is voor mij gebeden. Ik weet niet hoe het werkt, maar dit is het.”

Onder zijn begeleiding bouwde ze haar pillen af – het waren er 33. Ze hield er één over, zonder dat tabletje werd ze stijf. “Ik had het nog een beetje en zo voelde het ook. Ik denk dat ik voor 90 procent genezen was.”

(..)
In 2015 kreeg ze een nieuwe neuroloog. “Zij wist ervan, in mijn dossier stond: ‘spectaculaire verbetering door gebed’. Ik deed een test en er werd een scan gemaakt, om andere oorzaken uit te sluiten. Ze concludeerde dat ik nog steeds Parkinson had.”

Drie jaar geleden kwam een deel van de symptomen terug. “Ik vond dat heel erg”, zegt Corlien. “Het is een heel proces geweest, maar ik aanvaard nu dat het zo is en ben dankbaar dat ik acht jaar geen klachten heb gehad.”
Altijd weer apart. Aan de ene kant lezen we de bijbel en zien we dat genezingswonderen bestaan, anderzijds zijn er altijd weer veel vragen.
Zou het kunnen dat in deze tijd, waar zoveel mensen niet meer van God weten, deze wonderen toch weer een plek krijgen in de gemeente? En gebruikt worden om mensen tot geloof te brengen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Terri »

Hoe duid je dat het ( tenminste dat hoor/lees ik vaker) een tijdelijke/gedeeltelijke genezing is?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebedsgenezing

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 25 apr 2023, 17:42 Hoe duid je dat het ( tenminste dat hoor/lees ik vaker) een tijdelijke/gedeeltelijke genezing is?
Daar staat vast meer over in proefschrift.

Hizkia kreeg 15 jaar. Ik weet niet hoeveel de dochter van Jairus, Lazarus of de velen anderen die genezen werden kregen. Ook tijdelijke genezing is genade.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebedsgenezing

Bericht door DDD »

Ik vind het toch wel een intrigerend artikel. Ook deze bespiegeling, trouwens:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bb97ce28/

Er gebeuren gewoon wonderlijke dingen in de breedte van christelijk Nederland (veel verder gaat mijn kennis niet, maar zulke dingen gebeuren ook in het buitenland, tot zelfs mensen die uit de doden opstaan, begreep ik wel eens). Ik las ook van een voorganger die wilde stoppen met zijn werk, dat zelfs niet met zijn vrouw had besproken, maar van een wildvreemde voorganger toch iedere dag een bos bloemen kreeg, totdat hij zich gewonnen gaf.

Ik denk dat het goed is om zulke wonderen als tekenen van Gods koninkrijk te zien. Het wordt pas een probleem, als je er een nieuwe wet van maakt. Zo van: als je dit zelf niet meemaakt, dan ben je geen echte gelovige. Het woord van Jezus geldt nog steeds: zalig zijn zij die niet zullen hebben gezien, en toch zullen geloven.

Ik moet zeggen, dat zulke dingen mij wel bemoedigen. Het is alleen geen reden om trots op te zijn, integendeel. Eigenlijk is het misschien nog wel eerder een ernstige zaak dat God zulke bijzondere moeite voor je moet doen, om je bij de les te houden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Thea »

Ik ben nu het boek 'de smokkelaar' van Anne vd Bijl aan het lezen. Het leven van die man bestond ook uit tal van wonderen. Het lijkt, dat als je het van een wonder verwacht, God het ook geeft. ( hoewel dat natuurlijk ook weer geen rekensommetje is.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef: 25 apr 2023, 15:18 Ik las dit artikel:

Huisarts Dick Kruijthoff had een chronisch zieke patiënt die na gebed hersteld was van haar ziekte. Morgen promoveert hij op onderzoek naar genezingservaringen.
Ik hoorde van een medestudent die bij hem in de straat woont dat hij rond de 60 zaken heeft bestudeerd. Met complete toegang tot het medische dossier. Het lijkt me een waardevolle studie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Lilian1975 »

Onlangs viel ons juist ook dit op bij het lezen van de Schrift. Toen de discipelen werden uitgezonden, ook Judas, kregen ze allen macht om te genezen, duivelen uit te werpen. (O.a. Mattheus 10)
Judas die we horen belijden : Jezus is de Messias.
Judas die bijna tot het einde trouw leek te zijn.
Judas.... die Jezus verraadde.
Wanneer we alleen op tekenen zouden zien...?
Ook zij die niet ware discipelen zijn, kunnen dus wonderen en tekenen doen in Zijn Naam.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Bezorgd »

Lilian1975 schreef: 26 apr 2023, 10:09 Onlangs viel ons juist ook dit op bij het lezen van de Schrift. Toen de discipelen werden uitgezonden, ook Judas, kregen ze allen macht om te genezen, duivelen uit te werpen. (O.a. Mattheus 10)
Judas die we horen belijden : Jezus is de Messias.
Judas die bijna tot het einde trouw leek te zijn.
Judas.... die Jezus verraadde.
Wanneer we alleen op tekenen zouden zien...?
Ook zij die niet ware discipelen zijn, kunnen dus wonderen en tekenen doen in Zijn Naam.
Eens. Maar is dit niet vaak onze grondhouding?
Horen we over een wonder, en dan is een eerste reactie "Ja maar"
Terwijl Judas er maar 1 was, de rest deed het wel vanuit een waar geloof.

Zo is het ontvangen van genezing ook niet gebonden aan waar geloof. Zie de 10 melaatsen.
De vraag is, zijn we het bijbelse zicht op genezing door het gebed niet een beetje kwijt geraakt in onze gezindte?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Bezorgd »

Thea schreef: 26 apr 2023, 10:01 Ik ben nu het boek 'de smokkelaar' van Anne vd Bijl aan het lezen. Het leven van die man bestond ook uit tal van wonderen. Het lijkt, dat als je het van een wonder verwacht, God het ook geeft. ( hoewel dat natuurlijk ook weer geen rekensommetje is.)
Pas een boek gelezen over een Russische Evangelist, boekje van Friedensstimme (Hij kent mijn weg - Korte biografie van Oleg Ljoebitsj)
Indrukwekkend boekje. Die man ervaart zoveel wonderen en bijzondere leidingen, dat je bij het lezen zelfs denkt, is dit echt?
Daar schrok ik van. Met een heel rechtzinnig gezicht belijden we : "En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Maar ten diepste geloof ik/ geloven we daar vaak maar heel weinig van.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef: 26 apr 2023, 10:15
Lilian1975 schreef: 26 apr 2023, 10:09 Onlangs viel ons juist ook dit op bij het lezen van de Schrift. Toen de discipelen werden uitgezonden, ook Judas, kregen ze allen macht om te genezen, duivelen uit te werpen. (O.a. Mattheus 10)
Judas die we horen belijden : Jezus is de Messias.
Judas die bijna tot het einde trouw leek te zijn.
Judas.... die Jezus verraadde.
Wanneer we alleen op tekenen zouden zien...?
Ook zij die niet ware discipelen zijn, kunnen dus wonderen en tekenen doen in Zijn Naam.
Eens. Maar is dit niet vaak onze grondhouding?
Horen we over een wonder, en dan is een eerste reactie "Ja maar"
Terwijl Judas er maar 1 was, de rest deed het wel vanuit een waar geloof.

Zo is het ontvangen van genezing ook niet gebonden aan waar geloof. Zie de 10 melaatsen.
De vraag is, zijn we het bijbelse zicht op genezing door het gebed niet een beetje kwijt geraakt in onze gezindte?
Ik geloof zeker in wonderen. Voorzichtigheid impliceert niet dat er geen wonderen ervaren worden. Weet ook dat er op gebed uitkomsten zijn geweest/zijn. Wonderlijk. Toch komen die dingen niet in het nieuws.... Ik weet het gebeuren van Janneke Vlot nog heel goed... en ook alle vragen die het opriep mbt de uitwerking ervan. Ja ik huiver. Ik denk niet dat een wonder een doel op zich is. En dat we dus voorzichtig moeten zijn met als bewijs van iets.
Het ik verwacht het van Hem alleen. Ziet niet op wonderen die ons tijdelijk aards geluk geeft. Maar veel dieper toch? Het grootste Wonder. Gered zijn door Zijn Bloed. Dat is een wonder waar je niet over uitgesproken raakt. Maar doet ook het zoeken bij Hem alleen in Zijn Woord. Daar ligt het bewijs.... niet in wonderen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 26 apr 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gebedsgenezing

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 26 apr 2023, 10:22
Thea schreef: 26 apr 2023, 10:01 Ik ben nu het boek 'de smokkelaar' van Anne vd Bijl aan het lezen. Het leven van die man bestond ook uit tal van wonderen. Het lijkt, dat als je het van een wonder verwacht, God het ook geeft. ( hoewel dat natuurlijk ook weer geen rekensommetje is.)
Pas een boek gelezen over een Russische Evangelist, boekje van Friedensstimme (Hij kent mijn weg - Korte biografie van Oleg Ljoebitsj)
Indrukwekkend boekje. Die man ervaart zoveel wonderen en bijzondere leidingen, dat je bij het lezen zelfs denkt, is dit echt?
Daar schrok ik van. Met een heel rechtzinnig gezicht belijden we : "En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Maar ten diepste geloof ik/ geloven we daar vaak maar heel weinig van.
Gaat dat over die man die engelen zag? Ds. Hogchem heeft er wel eens over verteld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 26 apr 2023, 10:38
Bezorgd schreef: 26 apr 2023, 10:22
Thea schreef: 26 apr 2023, 10:01 Ik ben nu het boek 'de smokkelaar' van Anne vd Bijl aan het lezen. Het leven van die man bestond ook uit tal van wonderen. Het lijkt, dat als je het van een wonder verwacht, God het ook geeft. ( hoewel dat natuurlijk ook weer geen rekensommetje is.)
Pas een boek gelezen over een Russische Evangelist, boekje van Friedensstimme (Hij kent mijn weg - Korte biografie van Oleg Ljoebitsj)
Indrukwekkend boekje. Die man ervaart zoveel wonderen en bijzondere leidingen, dat je bij het lezen zelfs denkt, is dit echt?
Daar schrok ik van. Met een heel rechtzinnig gezicht belijden we : "En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Maar ten diepste geloof ik/ geloven we daar vaak maar heel weinig van.
Gaat dat over die man die engelen zag? Ds. Hogchem heeft er wel eens over verteld.
Dat is een andere denk ik.
Dit ging meer over een wonderlijke bekering en roeping.
Maar ook wat betreft zegen op zijn werk en uitreddingen tijdens het evangelisatiewerk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Bezorgd »

Nu ook een artikel in het RD:
RD schreef:Wat wilt u zeggen tegen christenen die sceptisch staan tegenover gebedsgenezing?

„Ik denk dat het goed is om een open houding aan te nemen. Deze studie maakt duidelijk dat stereotype beelden niet opgaan. Genezing gebeurt niet alleen in gebedsgenezingsdiensten waar een bepaalde atmosfeer wordt opgeroepen door een spreker en door muziek. Ook mensen met een reformatorische achtergrond meldden zich aan voor mijn onderzoek. Het lijkt mij mooi als we in de reformatorische kring meer aandacht hebben voor ziekenzalving, zoals beschreven in Jakobus 5. Zodat christenen die in hun eigen gemeente geen ruimte ervaren om te bidden voor genezing, niet naar een gebedsgenezingsdienst hoeven te vluchten.”
https://www.rd.nl/artikel/1018606-plots ... len-omhuld
Plaats reactie