(Straat)evangelisatie

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Marck »

Orchidee schreef: 21 apr 2023, 09:56 Wij hebben een evangelisatiecomissie:
https://www.laankerk.nl/de-gemeente/evangelisatie/
Dank voor de info! Mooie site trouwens.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Marck »

En wie van de ja antwoorders hier doen er ook zelf aan mee? Zijn er dus refoforummers die zelf de stoute schoenen aantrekken en in weer en wind, met de folder of de Bijbel in de hand, mensen aanspreken?
En zo ja, hoe ben je daartoe gekomen? Welke "talenten" kun je daarbij gebruiken?

Hoop iets specifieker te zijn. :-)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Ararat »

Ik heb respect voor mensen die met een folder en Bijbel in de hand anderen aanspreken. Toch twijfel ik of dit de meest geschikte manier is. Zou relatie niet een betere basis zijn om te getuigen met daden en woorden?

Maar misschien verschuil ik me nu achter deze mening omdat ik niet goed durf... Het eerste doe ik (dus) niet, het 2e wel.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Marck »

Ararat schreef: 22 apr 2023, 07:46 Ik heb respect voor mensen die met een folder en Bijbel in de hand anderen aanspreken. Toch twijfel ik of dit de meest geschikte manier is. Zou relatie niet een betere basis zijn om te getuigen met daden en woorden?

Maar misschien verschuil ik me nu achter deze mening omdat ik niet goed durf... Het eerste doe ik (dus) niet, het 2e wel.
Eerlijke en ook voor mij herkenbare reactie Ararat.
Straat evangelisatie heeft natuurlijk wel zijn bijbelse papieren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef: 22 apr 2023, 07:46 Ik heb respect voor mensen die met een folder en Bijbel in de hand anderen aanspreken. Toch twijfel ik of dit de meest geschikte manier is. Zou relatie niet een betere basis zijn om te getuigen met daden en woorden?

Maar misschien verschuil ik me nu achter deze mening omdat ik niet goed durf... Het eerste doe ik (dus) niet, het 2e wel.
Het 1e moet ook bij jezelf én bij de omgeving passen.
Bij jezelf: je moet een behoorlijk extraverte persoon zijn, of (om het in DISC-termen uit te drukken) een rode, of in ieder geval gele, persoonlijkheid hebben.
Bij introverte (DISC: blauwe of groene persoonlijkheid) is deze vorm minder passend.

Vanuit de relatie is sowieso altijd een betere basis dan zomaar een folder droppen.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Mannetje »

Dat laatste hangt ook van de ontvanger af. Weet van vroeger iemand die juist altijd blij was met een foldertje. Een gesprek was te direct, maar een foldertje kon je gewoon eens rustig in je eentje lezen.
In het evangelisatiewerk is er geen of/of, denk ik. Zaait aan alle wateren.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Misschien kan jij dan wel de vragen van Marck beantwoorden: hoe ben je er toe gekomen? Welke talenten zet je daarvoor in?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Herman »

Marck schreef: 22 apr 2023, 06:49 En wie van de ja antwoorders hier doen er ook zelf aan mee? Zijn er dus refoforummers die zelf de stoute schoenen aantrekken en in weer en wind, met de folder of de Bijbel in de hand, mensen aanspreken?
En zo ja, hoe ben je daartoe gekomen? Welke "talenten" kun je daarbij gebruiken?

Hoop iets specifieker te zijn. :-)
Ik doe dit sinds een jaar. Dat heeft twee redenen: de kerkenraad heeft de wens uitgesproken dat de gemeente ook regulier betrokken is bij evangelisatiewerk. En zelf wilde voelde ik ook al tijden de drang om de straat op te gaan.

Het plan is eenvoudig. Laat een hoop folders drukken. Ga op een drukke plek staan en probeer de folders uit te delen en mensen te vragen of ze weten wat pasen is. Elke andere bijbelse vraag is ook geschikt.

Volgens de kleuren ben ik niet geschikt. Maar dat geeft helemaal niet. Je staat daar ook omdat de Heere vaak zelf de gelegenheid heeft.

En weer en wind spelen wel mee. Bij nat en koud weer sta je er nagenoeg voor niks.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Chrisje72 »

Onze kerk staat midden in het centrum. Op bijzondere dagen handen wij een banner op een delen een cadeautje uit met daarbij een kaartje ofzo met prikkelende tekst. En proberen zo met mensen in contant te komen. Ook lopen ze naar de overkant, over de markt. Gaat uit van de evangelisatiecommissie maar zij vragen ook andere gemeenteleden om te helpen.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef: 22 apr 2023, 10:49 Misschien kan jij dan wel de vragen van Marck beantwoorden: hoe ben je er toe gekomen? Welke talenten zet je daarvoor in?
Zelf heb ik weinig ervaring met straatevangelisatie. Heb weleens op een jaarmarkt gestaan, maar verder niet.

Ik ga alleen maar door wat ik dus van iemand ooit hoorde, dat zij juist blij was met foldertjes door de bus, die ze rustig en vrijblijvend kon lezen.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door helma »

Wat ik een heel handig en bruikbaar middel vind is de qr sleutelhanger met de Bijbel-app.
https://biblefactory.org/nl/sleutelhang ... l-app.html

Heb er altijd een paar op zak/in mijn tas.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1140
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Anselmus »

Marck schreef:En wie van de ja antwoorders hier doen er ook zelf aan mee? Zijn er dus refoforummers die zelf de stoute schoenen aantrekken en in weer en wind, met de folder of de Bijbel in de hand, mensen aanspreken?
En zo ja, hoe ben je daartoe gekomen? Welke "talenten" kun je daarbij gebruiken?

Hoop iets specifieker te zijn. :-)
Ik zit niet zelf in de commissie, maar help wel af en toe bij de activiteiten.

Ik vind het moeilijk, ik vind het soms spannend, soms zoek ik naar woorden ook al ben ik extravert, maar ik vind dat ik geen nee kan zeggen als er gevraagd wordt om te helpen anderen uit te nodigen, aan te spreken en soms een Bijbel mee te geven. Ik denk dat presentie en relatie helpend is om vanuit verbinding door te geven wat het geloof voor mij/onze gemeente betekent. Eat helpt is dat ik makkelijk een gesprek begin en kritische vragen kan handelen ook al heb ik niet een adequaat antwoord.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1492
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Bourdon16 »

Ik probeer ik onze eigen straat op mijn manier wat 'te doen'.
We hebben een gezin in de straat die niks weten van het geloof. De kinderen spelen regelmatig bij ons en eten ook wel mee.
Er staan vaak christelijke kinderliedjes op en we bidden en danken en lezen uit de kinderbijbel.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Louis2 »

Zelf heb ik een aantal keren meegedaan aan straatevangelisatie.
ik vond het echt doodeng.
Maarja, ik ben de drempel nu wel over.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: (Straat)evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef: 22 apr 2023, 20:20
Marck schreef:En wie van de ja antwoorders hier doen er ook zelf aan mee? Zijn er dus refoforummers die zelf de stoute schoenen aantrekken en in weer en wind, met de folder of de Bijbel in de hand, mensen aanspreken?
En zo ja, hoe ben je daartoe gekomen? Welke "talenten" kun je daarbij gebruiken?

Hoop iets specifieker te zijn. :-)
Ik zit niet zelf in de commissie, maar help wel af en toe bij de activiteiten.

Ik vind het moeilijk, ik vind het soms spannend, soms zoek ik naar woorden ook al ben ik extravert, maar ik vind dat ik geen nee kan zeggen als er gevraagd wordt om te helpen anderen uit te nodigen, aan te spreken en soms een Bijbel mee te geven. Ik denk dat presentie en relatie helpend is om vanuit verbinding door te geven wat het geloof voor mij/onze gemeente betekent. Eat helpt is dat ik makkelijk een gesprek begin en kritische vragen kan handelen ook al heb ik niet een adequaat antwoord.
Dat had ik van jou niet verwacht, omdat je behoorlijk extravert bent. Zo zie je maar: het kan verschillend zijn.
Plaats reactie