Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Valcke, ik word moe van de immer beschuldigende toon die jij aanneemt tegenover een ieder die het niet met jou eens is.
Natuurlijk heb ik hierover nagedacht. Anders zou ik deze dingen niet zeggen. En ik heb het volste recht om mij tegenover jou op de Bijbel te beroepen.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 13 apr 2023, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef: 13 apr 2023, 11:51 De voorbede van Christus vloeit overigens ook uit Zijn middelaarsambt. Hij is Middelaar in eeuwigheid. Ook hier weer de verwarring tussen Christus als Middelaar en de Goddelijke natuur van de Zoon.
Als dat zo is, is Zijn verhoging dan niet in feite een degradatie ten opzichte van Zijn staat vóór Zijn komst op aarde? Terwijl Hij gebeden heeft: "En nu, verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid die Ik bij U had eer de wereld was." En elders in de Bijbel lezen we dat God "Hem uitermate verhoogd heeft en een naam gegeven boven alle naam".
Valcke
Berichten: 7631
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Posthoorn, het gaat er niet om of je het mij wel of niet met mij eens bent. Maar zomaar roepen dat de belijdenissen ernaast zitten, is buitengewoon kwalijk.

::please
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3999
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 11:52 Valcke, ik word moe van de immer beschuldigende toon die jij aanneemt tegenover een ieder die het niet met jou eens is.
Natuurlijk heb ik hierover nagedacht. Anders zou ik deze dingen niet zeggen. En ik heb het volste recht om mij tegenover jou op de Bijbel te beroepen.
Gelukkig kun je je prima zelf verdedigen, maar het is inderdaad een heel akelige en arrogante houding waarmee @Valcke z'n mede-posters te woord staat.
Daarom is het ook een beschuldiging die veel over hem zelf zegt. Heel jammer. Elke theologische discussie vervalt dan in sarcasme en vijandigheid.
En dat is toch juist niet te combineren met een spreken over deze Goddelijke zaken?
We hebben het dan toch niet over een constructie hoe e.e.a. werkt van bv een magnetron?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, graag met respect voor je opponenten discussiëren en on-topic blijven, niet op de persoon.
Valcke
Berichten: 7631
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Ik discussieer alleen binnen de kaders van de belijdenissen. Wanneer iemand de belijdenissen ter discussie stelt, mag en moet daarvan wat gezegd worden.
Valcke
Berichten: 7631
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Valcke »

Terri schreef: 13 apr 2023, 12:02
Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 11:52 Valcke, ik word moe van de immer beschuldigende toon die jij aanneemt tegenover een ieder die het niet met jou eens is.
Natuurlijk heb ik hierover nagedacht. Anders zou ik deze dingen niet zeggen. En ik heb het volste recht om mij tegenover jou op de Bijbel te beroepen.
Gelukkig kun je je prima zelf verdedigen, maar het is inderdaad een heel akelige en arrogante houding waarmee @Valcke z'n mede-posters te woord staat.
Daarom is het ook een beschuldiging die veel over hem zelf zegt. Heel jammer. Elke theologische discussie vervalt dan in sarcasme en vijandigheid.
En dat is toch juist niet te combineren met een spreken over deze Goddelijke zaken?
We hebben het dan toch niet over een constructie hoe e.e.a. werkt van bv een magnetron?
Met alle respect: ik ben juist degene die het eerbiedig spreken over de Drie-eenheid ten zeerste voorsta. Van vijandigheid is geen sprake. Daarbij ben ik ook volstrekt op de inhoud gebleven. Jammer en diep droevig dat je zo op de persoon reageert.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef: 13 apr 2023, 12:31
Met alle respect: ik ben juist degene die het eerbiedig spreken over de Drie-eenheid ten zeerste voorsta. Van vijandigheid is geen sprake. Daarbij ben ik ook volstrekt op de inhoud gebleven. Jammer en diep droevig dat je zo op de persoon reageert.
Niet volstrekt op de inhoud:
Valcke schreef: 13 apr 2023, 11:45 Dat verdraagt zich niet met hier maar wat roepen over een onderwerp waarin je je m.i. nauwelijks verdiept hebt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door huisman »

Misschien is dit een te ingewikkeld onderwerp voor een zinvolle discussie op dit forum.

Leestip: De twee delen Kom en zie van prof.dr. M.J. Kater. Vooral deel twee met als ondertitel: ‘De pre-existentie van de Zoon belicht vanuit de existentie van Jezus, de Christus’ kan helpend zijn

Verder vind ik het proefschrift van prof.dr. A. Baars een naslagwerk als het gaat over de triniteitsleer. (Titel: Om Gods verhevenheid en Zijn nabijheid)

Als we nu in deze boeken wat studeren kunnen we na de zomer een RF studiedag organiseren over dit thema.


Lijkt mij beter dan al die RF bacchanalen met wijn, whisky en sigaren :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Misschien is dit een te ingewikkeld onderwerp voor een zinvolle discussie op dit forum.

Leestip: De twee delen Kom en zie van prof.dr. M.J. Kater. Vooral deel twee met als ondertitel: ‘De pre-existentie van de Zoon belicht vanuit de existentie van Jezus, de Christus’ kan helpend zijn

Verder vind ik het proefschrift van prof.dr. A. Baars een naslagwerk als het gaat over de triniteitsleer. (Titel: Om Gods verhevenheid en Zijn nabijheid)

Als we nu in deze boeken wat studeren kunnen we na de zomer een RF studiedag organiseren over dit thema.
Lijkt mij beter dan al die RF bacchanalen met wijn, whisky en sigaren :huhu
Studiedag, afgesloten met een bacchanaal dan maar? Of een studiedag met een colbertje met blauwe knoopjes? :)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Mag het even serieus blijven, heren?
::please
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3999
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Terri »

huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Misschien is dit een te ingewikkeld onderwerp voor een zinvolle discussie op dit forum.

Zeer mee eens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 13:22 Mag het even serieus blijven, heren?
::please

Mijn bijdrage is serieus. Alleen de laatste zin is wat lichtvoetig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6516
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef: 13 apr 2023, 13:31
huisman schreef: 13 apr 2023, 13:12 Misschien is dit een te ingewikkeld onderwerp voor een zinvolle discussie op dit forum.

Zeer mee eens.
Ik ben het er niet mee eens. Wel is het een discussie die met de uiterste behoedzaamheid moet gebeuren. Maar de Drie-eenheid is geen onderwerp, gereserveerd voor theologen, maar is bedoeld voor de gewone gelovige.
Het goede van een forum als dit is, dat je je opvattingen kunt toetsen aan de werkelijkheid. Door reacties van anderen ga je dan de dingen beter doordenken of je ziet juist wat er onhoudbaar is in je gedachtegang.
Wanneer dat meteen wordt afgeserveerd met 'tegen de belijdenis', 'te ingewikkeld', sla je alles dood. Dan kan er niet verder doorgedacht en doorgesproken worden.
Zeeuw
Berichten: 11658
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goddelijke natuur van de Heere Jezus

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 13 apr 2023, 13:31
Posthoorn schreef: 13 apr 2023, 13:22 Mag het even serieus blijven, heren?
::please

Mijn bijdrage is serieus. Alleen de laatste zin is wat lichtvoetig.
Mea culpa. Ik liet me even gaan...
Plaats reactie