Positief topic over de GGIN

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef: 08 apr 2023, 13:16
Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:30
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Ja dan moet ik het toch voor Pietje opnemen. Hij bedoelt natuurlijk dat genoemde predikant v.w.b. leer niet echt overeenkomt met de leer uit de GGiN. Het zou opmerkelijk zijn als je hem dan over iets anders wel aan het woord laat in het jongerenblad terwijl juist rondom stukken uit zijn hand veel te doen was. Voor dat standpunt heb ik alle begrip.
Toch zou het in de Puriteinisering van de GGIN best passen om genoemde predikant ruimte te geven. Hij is een groot kenner en preekt overeenkomstig.
Op welke predikant doel je nu?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Mannetje »

Waarschijnlijk ds. C. Harinck
-
Evangelist
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef: 08 apr 2023, 09:31
MGG schreef: 08 apr 2023, 08:21
MGG schreef: 07 apr 2023, 23:36
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:30
Daar gaat het toch niet om? GGiN zitten al heel wat jaren op landelijk niveau te praten met de GG. Allemaal moeilijk, verschillen en dan nu dit?
In mijn ogen gaat het daar wel om. Zou iemand theologische vragen niet mogen beantwoorden omdat hij predikanten is in een kerkverband met een ander naampje? Zou Christus dat in Johannes 17 vers 22 bedoeld hebben?
@Piet Puk ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Zo moeilijk is dat antwoord niet. Ze zijn op dit moment niet samen. Als GGiN dan een initiatief neemt voor een blad voor jongeren verwacht ik artikelen van personen uit het kerkverband met standpunten zoals dit kerkverband heeft ingenomen.

Als je dan echt zo graag een blad wil met artikelen of bijdragen vanuit de GG bel je naar de jeugdbond en vraag je: zullen we samen een jongerenblad opzetten, net zoals we met de catechisatie-methode hebben gedaan? Zo ja, dan is de huidige vorm prima, zo niet dan verwacht ik bijdragen van personen uit de GGiN
Heel eng en naar kerkisme.
Ben je echt zo vijandig tegenover andere kerken? (Zeker als er inhoudelijk - wat daar gaat het tenslotte om! - werkelijk geen verschil is.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Richard W »

Job schreef: 07 apr 2023, 23:48 Ik denk dat @Bloksteen wel gelijk heeft dat de GGiN de GG in puriteins opzicht inhalen. Zeg ik met wat spijt als gergemmer. Op de één of andere wijze lukt dat in de gereformeerde gemeenten veel minder (algemeen gesproken): een rijke aanbieding, zonder tegelijk te verwateren in levensstijl.

Ik kijk er met positieve jaloezie naar. Een rijke Christus verkondigen, terwijl ook de doodsstaat recht overeind blijft staan en er op levensopenbaring (lees: degelijkheid, afgezonderder leven van de wereld) minder wordt ingeboet: in de geref.gem.in Ned. zie ik het gebeuren.

De gemeenten van enkele GG-predikanten die gezien worden als ruim in de aanbieding (door anderen als links of licht betiteld) roepen bij mij helaas meer en meer vervreemding op.
Ik vind het juist zo aangrijpend dat als een gemeente niet verwatert in levensstijl en ondanks de juiste kleding(kleur), haardracht, bijbelvertaling, zondagsheiliging, mediagebruik, verzeker en vaccinatie keuzes, ernstige predikers en dito preken, er toch zo weinig doorbraak is tot een echt levend geloof. Dat je zo weinig levende getuigen van Christus ontmoet die mogen én kunnen zeggen dat Christus ook voor hun zonden is gestorven en zij uit het verlossingswerk van Christus (blijmoedig) mogen leven. Ik vind dat echt heel aangrijpend. Mensen die kunnen zeggen: "Zie, ik dien u nu zo vele jaren, en heb nooit uw gebod overtreden, en gij hebt mij nooit een bokje gegeven, opdat ik met mijn vrienden mocht vrolijk zijn." Deze vraag zou ik ook wel eens zo graag aan RF'ers willen stellen die precies weten hoe het allemaal moet en gaat. Heb je persoonlijk Christus al tot je deel? Als je die vraag nog met "nee" moet beantwoorden dan betekent het dat je Hem verloochent. Er zijn maar twee wegen, óf je bent een onderdaan van Koning Jezus, of van de duivel. En dat laatste kan ook met een zéér godsdienstige en rechtzinnige levensstijl. "Zo gij Zijn stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord; Verhardt u niet, maar laat u leiden."
Gezegende Pasen gewenst!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

Richard W schreef: 08 apr 2023, 13:52
Job schreef: 07 apr 2023, 23:48 Ik denk dat @Bloksteen wel gelijk heeft dat de GGiN de GG in puriteins opzicht inhalen. Zeg ik met wat spijt als gergemmer. Op de één of andere wijze lukt dat in de gereformeerde gemeenten veel minder (algemeen gesproken): een rijke aanbieding, zonder tegelijk te verwateren in levensstijl.

Ik kijk er met positieve jaloezie naar. Een rijke Christus verkondigen, terwijl ook de doodsstaat recht overeind blijft staan en er op levensopenbaring (lees: degelijkheid, afgezonderder leven van de wereld) minder wordt ingeboet: in de geref.gem.in Ned. zie ik het gebeuren.

De gemeenten van enkele GG-predikanten die gezien worden als ruim in de aanbieding (door anderen als links of licht betiteld) roepen bij mij helaas meer en meer vervreemding op.
Ik vind het juist zo aangrijpend dat als een gemeente niet verwatert in levensstijl en ondanks de juiste kleding(kleur), haardracht, bijbelvertaling, zondagsheiliging, mediagebruik, verzeker en vaccinatie keuzes, ernstige predikers en dito preken, er toch zo weinig doorbraak is tot een echt levend geloof. Dat je zo weinig levende getuigen van Christus ontmoet die mogen én kunnen zeggen dat Christus ook voor hun zonden is gestorven en zij uit het verlossingswerk van Christus (blijmoedig) mogen leven. Ik vind dat echt heel aangrijpend. Mensen die kunnen zeggen: "Zie, ik dien u nu zo vele jaren, en heb nooit uw gebod overtreden, en gij hebt mij nooit een bokje gegeven, opdat ik met mijn vrienden mocht vrolijk zijn." Deze vraag zou ik ook wel eens zo graag aan RF'ers willen stellen die precies weten hoe het allemaal moet en gaat. Heb je persoonlijk Christus al tot je deel? Als je die vraag nog met "nee" moet beantwoorden dan betekent het dat je Hem verloochent. Er zijn maar twee wegen, óf je bent een onderdaan van Koning Jezus, of van de duivel. En dat laatste kan ook met een zéér godsdienstige en rechtzinnige levensstijl. "Zo gij Zijn stem dan heden hoort, Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord; Verhardt u niet, maar laat u leiden."
Gezegende Pasen gewenst!
Klopt, dat is heel erg. Maar die mensen bedoel ik dan ook niet.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:40
Job schreef: 07 apr 2023, 23:48 Ik denk dat @Bloksteen wel gelijk heeft dat de GGiN de GG in puriteins opzicht inhalen. Zeg ik met wat spijt als gergemmer. Op de één of andere wijze lukt dat in de gereformeerde gemeenten veel minder (algemeen gesproken): een rijke aanbieding, zonder tegelijk te verwateren in levensstijl.

Ik kijk er met positieve jaloezie naar. Een rijke Christus verkondigen, terwijl ook de doodsstaat recht overeind blijft staan en er op levensopenbaring (lees: degelijkheid, afgezonderder leven van de wereld) minder wordt ingeboet: in de geref.gem.in Ned. zie ik het gebeuren.

De gemeenten van enkele GG-predikanten die gezien worden als ruim in de aanbieding (door anderen als links of licht betiteld) roepen bij mij helaas meer en meer vervreemding op.
Mooi post Job.
Ik herken je gedachtegang.
Tegelijkertijd kun je je afvragen of de zogenoemde verwatering van levensstijl echt een verwatering is.
Wat mij juist opvalt is dat bij een rijkere aanbieding, of een meer puriteinse prediking, bepaalde cultuurvormen verdwijnen, maar het praktisch christendom juist veel meer gepraktiseerd wordt.
Inzet voor Evangelisatie, zending, diaconaat, hulp aan de naaste etc, etc.
Hoi Bezorgd, dat laatste is indd mooi en ook wel een confronterende spiegel voor mezelf en ook wel voor mijn gemeente, waar dat minder openbaar functioneert. Toch wringt het bij mij regelmatig (ik wil echt niet alles en iedereen over één kam scheren of makkelijk oordelen) dat ik in de uitingsvormen die worden gekozen weinig meer herken. En waren het alleen de uitingsvormen maar, maar ook in kernzaken merk en voel ik een uit elkaar groeien. Dat vind ik heel moeilijk te begrijpen en te duiden. En ik ben echt wel bereid om door wat culturele zaken heen te prikken.

In een gemeente als van ds. Roos, waar een onverbloemd Evangelie wordt verkondigd, zie je ook een inloophuis geopend worden. Tegelijk blijft het een zeer behoudende gemeente, behoudende mensen, met een behoudende levensstijl, en dan echt niet alleen voor de vorm, maar een leven passend bij de leer. Uiteraard ook niet bij iedereen, maar toch... Daar ben ik echt jaloers op.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 08 apr 2023, 13:40 Waarschijnlijk ds. C. Harinck
O. Ik zag hem eerder in deze discussie niet voorbijkomen. Het ging eerst over ds. Verschuure.

Overigens is de prediking van ds. Harinck gewoon een gemiddelde GG-prediking hoor. Veel mensen doen daar wat vreemd over, maar ik hoor hem heel regelmatig en ik vind dat wel echt zo.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 08 apr 2023, 15:42
Mannetje schreef: 08 apr 2023, 13:40 Waarschijnlijk ds. C. Harinck
O. Ik zag hem eerder in deze discussie niet voorbijkomen. Het ging eerst over ds. Verschuure.

Overigens is de prediking van ds. Harinck gewoon een gemiddelde GG-prediking hoor. Veel mensen doen daar wat vreemd over, maar ik hoor hem heel regelmatig en ik vind dat wel echt zo.
Of je het ermee eens bent of niet: het is geen onomstreden predikant omdat hij niet klakkeloos meegaat in de heersende opvattingen. Hij houdt openlijk de leer tegen het licht in zijn boeken. Dat weet toch iedereen. Los even van wat ik daar wel of niet van vind.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 08 apr 2023, 15:45
GerefGemeente-lid schreef: 08 apr 2023, 15:42
Mannetje schreef: 08 apr 2023, 13:40 Waarschijnlijk ds. C. Harinck
O. Ik zag hem eerder in deze discussie niet voorbijkomen. Het ging eerst over ds. Verschuure.

Overigens is de prediking van ds. Harinck gewoon een gemiddelde GG-prediking hoor. Veel mensen doen daar wat vreemd over, maar ik hoor hem heel regelmatig en ik vind dat wel echt zo.
Of je het ermee eens bent of niet: het is geen onomstreden predikant omdat hij niet klakkeloos meegaat in de heersende opvattingen. Hij houdt openlijk de leer tegen het licht in zijn boeken. Dat weet toch iedereen. Los even van wat ik daar wel of niet van vind.
Jawel. Maar er zijn meer predikanten die dat deden. Het punt was dat dat vooral vooraanstaande predikanten waren (ds. Moerkerken) of zijn (ds. A. Schot) die een groot draagvlak hebben binnen de gemeenten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 12:23 In Gouda zetten ze igg vol in op GG predikanten ;)
https://www.ggin-gouda.nl/kerkdiensten
Inderdaad.
Zowel in Gerbrandyweg als in Stationsplein: https://www.kerktijden.nl/gemeente/1214 ... tionsplein
;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bij zijn jubileumrede heeft ds Harinck duidelijk aan gegeven dat er zaken in de Ger Gem worden geleerd die onbijbels zijn.
En er zijn andere predikanten die dat juist als kenmerken van Bijbelse prediking zien dus ja dat is wel een ding.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Ararat »

Zijn GG-perikelen positief voor de GGiN of zijn er een paar mensen off-topic? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef: 08 apr 2023, 15:42
Mannetje schreef: 08 apr 2023, 13:40 Waarschijnlijk ds. C. Harinck
O. Ik zag hem eerder in deze discussie niet voorbijkomen. Het ging eerst over ds. Verschuure.

Overigens is de prediking van ds. Harinck gewoon een gemiddelde GG-prediking hoor. Veel mensen doen daar wat vreemd over, maar ik hoor hem heel regelmatig en ik vind dat wel echt zo.
Volledig mee eens! Ik vind het ernstig dat er door velen zo negatief (soms zelfs minachtend) over hem gesproken wordt.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Richard W »

Job schreef: 08 apr 2023, 15:33
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:40
Job schreef: 07 apr 2023, 23:48 Ik denk dat @Bloksteen wel gelijk heeft dat de GGiN de GG in puriteins opzicht inhalen. Zeg ik met wat spijt als gergemmer. Op de één of andere wijze lukt dat in de gereformeerde gemeenten veel minder (algemeen gesproken): een rijke aanbieding, zonder tegelijk te verwateren in levensstijl.

Ik kijk er met positieve jaloezie naar. Een rijke Christus verkondigen, terwijl ook de doodsstaat recht overeind blijft staan en er op levensopenbaring (lees: degelijkheid, afgezonderder leven van de wereld) minder wordt ingeboet: in de geref.gem.in Ned. zie ik het gebeuren.

De gemeenten van enkele GG-predikanten die gezien worden als ruim in de aanbieding (door anderen als links of licht betiteld) roepen bij mij helaas meer en meer vervreemding op.
Mooi post Job.
Ik herken je gedachtegang.
Tegelijkertijd kun je je afvragen of de zogenoemde verwatering van levensstijl echt een verwatering is.
Wat mij juist opvalt is dat bij een rijkere aanbieding, of een meer puriteinse prediking, bepaalde cultuurvormen verdwijnen, maar het praktisch christendom juist veel meer gepraktiseerd wordt.
Inzet voor Evangelisatie, zending, diaconaat, hulp aan de naaste etc, etc.
Hoi Bezorgd, dat laatste is indd mooi en ook wel een confronterende spiegel voor mezelf en ook wel voor mijn gemeente, waar dat minder openbaar functioneert. Toch wringt het bij mij regelmatig (ik wil echt niet alles en iedereen over één kam scheren of makkelijk oordelen) dat ik in de uitingsvormen die worden gekozen weinig meer herken. En waren het alleen de uitingsvormen maar, maar ook in kernzaken merk en voel ik een uit elkaar groeien. Dat vind ik heel moeilijk te begrijpen en te duiden. En ik ben echt wel bereid om door wat culturele zaken heen te prikken.

In een gemeente als van ds. Roos, waar een onverbloemd Evangelie wordt verkondigd, zie je ook een inloophuis geopend worden. Tegelijk blijft het een zeer behoudende gemeente, behoudende mensen, met een behoudende levensstijl, en dan echt niet alleen voor de vorm, maar een leven passend bij de leer. Uiteraard ook niet bij iedereen, maar toch... Daar ben ik echt jaloers op.
Fijn om te lezen en mooi dat deze gemeente zo betrokken is. Ik heb daar heel veel bewondering voor en ik heb ds. Roos erg hoog staan. Maar hoeveel mensen die zich met harte en ziel hier overal voor inzetten wat zeer te waarderen is zijn wedergeboren Christenen? Avondmaal is niet altijd een graadmeter, maar hoeveel avondmaalgangers zijn er in deze gemeente van zo'n 4.000 leden? Dat grijpt mij erg aan. Ik heb 10-tallen familieleden in dit kerkverband, die in uitingsvormen allemaal zeer netjes leven. Helaas ontmoet ik hiertussen zelfden of nooit een wedergeboren Christen. En bij de 10-tallen sterfgevallen die ik in mijn familie in deze kringen meemaak is er nog nooit een hoop voor de overlevende uitgesproken. Wij zijn geen hartekenners en hoeven gelukkig niet te oordelen, maar ik kan hier van wakker liggen en vind dit zo aangrijpend.
Vandaar dat ik wel houd van de radicale prediking van een ds. Simons.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Hendrien »

Wat @Richard zegt was ook net mijn vraag. Hoe is het in Barneveld? Komen er daadwerkelijk ook velen tot bekering en geloof in de Heere Jezus? zijn er inderdaad honderden Avondmaalsgangers? Dan word ik ook jaloers....
Plaats reactie