Positief topic over de GGIN

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:29
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 09:23
pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:02
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
De manier hoe hier weer een oude Godsgezant wordt afgeschreven. Streep er door. Geen geroepen knecht. Een dwaalleraar.
Niets op inhoudt, maar om de naam.
Dat kan hooguit slaan op de zinsnede van Simon. Waar het jullie op slaat begrijp ik minder goed. Draai het even om, hoeveel gezanten zijn er door jou van de soortgelijke kritiek voorzien? Laten we even eerlijk in de spiegel kijken beste Bezorgd. Ik kan overigens de prediking van deze predikant waarderen, met name zijn laatste preek rondom de watersnoodherdenking.
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door refo »

Tiberius schreef: 08 apr 2023, 08:27 Eens met Evangelist.
Dat men zich op synodaal niveau bezondigt door niet één te willen zijn, is nog geen vrijbrief om die zonde op alle andere niveaus ook te praktiseren. De kerk is tenslotte geen Befehl-ist-befehl-organisatie.
Op zich wel juist, maar ze moeten ook weer geen wig drijven tussen GG-predikanten. Die mag wel wat zeggen, maar díe niet.
Want het hooggeroemde eenheidsstreven verdient meestal die naam niet. Het mondt het liefst uit in het stichten van een nieuwe kerk van mensen die ook als wij denken. Waardoor de breuk weer groter is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 07 apr 2023, 23:48 Ik denk dat @Bloksteen wel gelijk heeft dat de GGiN de GG in puriteins opzicht inhalen. Zeg ik met wat spijt als gergemmer. Op de één of andere wijze lukt dat in de gereformeerde gemeenten veel minder (algemeen gesproken): een rijke aanbieding, zonder tegelijk te verwateren in levensstijl.

Ik kijk er met positieve jaloezie naar. Een rijke Christus verkondigen, terwijl ook de doodsstaat recht overeind blijft staan en er op levensopenbaring (lees: degelijkheid, afgezonderder leven van de wereld) minder wordt ingeboet: in de geref.gem.in Ned. zie ik het gebeuren.

De gemeenten van enkele GG-predikanten die gezien worden als ruim in de aanbieding (door anderen als links of licht betiteld) roepen bij mij helaas meer en meer vervreemding op.
Mooi post Job.
Ik herken je gedachtegang.
Tegelijkertijd kun je je afvragen of de zogenoemde verwatering van levensstijl echt een verwatering is.
Wat mij juist opvalt is dat bij een rijkere aanbieding, of een meer puriteinse prediking, bepaalde cultuurvormen verdwijnen, maar het praktisch christendom juist veel meer gepraktiseerd wordt.
Inzet voor Evangelisatie, zending, diaconaat, hulp aan de naaste etc, etc.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

refo schreef: 08 apr 2023, 10:32
Tiberius schreef: 08 apr 2023, 08:27 Eens met Evangelist.
Dat men zich op synodaal niveau bezondigt door niet één te willen zijn, is nog geen vrijbrief om die zonde op alle andere niveaus ook te praktiseren. De kerk is tenslotte geen Befehl-ist-befehl-organisatie.
Op zich wel juist, maar ze moeten ook weer geen wig drijven tussen GG-predikanten. Die mag wel wat zeggen, maar díe niet.
Want het hooggeroemde eenheidsstreven verdient meestal die naam niet. Het mondt het liefst uit in het stichten van een nieuwe kerk van mensen die ook als wij denken. Waardoor de breuk weer groter is.
Dus een select aantal GG predikanten aan het woord laten in een blad van de GGiN is vanuit de GGiN een wig drijven tussen predikanten uit de GG? Ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord. Die predikanten hebben hun standpunten, ongeacht ze wel of niet voor dat jongerenblad worden gevraagd. Volgens mij zijn het vooral de GG (leden en predikanten) zelf die deze wig drijven. Ik lees hier vaak genoeg over een linker en rechterflank die alleen maar verder uit elkaar gedreven wordt. En ik lees ook dat rechts GG de GGiN inhaalt. Dus wie drijft nu een wig? Kom op zeg, want een onzin als je mening is dat dit zou komen omdat een select aantal predikanten meedoet aan een artikel voor dit blad. Is dat een steek naar de predikant die er nu instaat?

Pff, is het GG topic soms op slot? Kapen we toch een ander topic…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:30
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Ja dan moet ik het toch voor Pietje opnemen. Hij bedoelt natuurlijk dat genoemde predikant v.w.b. leer niet echt overeenkomt met de leer uit de GGiN. Het zou opmerkelijk zijn als je hem dan over iets anders wel aan het woord laat in het jongerenblad terwijl juist rondom stukken uit zijn hand veel te doen was. Voor dat standpunt heb ik alle begrip.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 08 apr 2023, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 10:42
refo schreef: 08 apr 2023, 10:32
Tiberius schreef: 08 apr 2023, 08:27 Eens met Evangelist.
Dat men zich op synodaal niveau bezondigt door niet één te willen zijn, is nog geen vrijbrief om die zonde op alle andere niveaus ook te praktiseren. De kerk is tenslotte geen Befehl-ist-befehl-organisatie.
Op zich wel juist, maar ze moeten ook weer geen wig drijven tussen GG-predikanten. Die mag wel wat zeggen, maar díe niet.
Want het hooggeroemde eenheidsstreven verdient meestal die naam niet. Het mondt het liefst uit in het stichten van een nieuwe kerk van mensen die ook als wij denken. Waardoor de breuk weer groter is.
Dus een select aantal GG predikanten aan het woord laten in een blad van de GGiN is vanuit de GGiN een wig drijven tussen predikanten uit de GG? Ik heb nog nooit zoveel onzin gehoord. Die predikanten hebben hun standpunten, ongeacht ze wel of niet voor dat jongerenblad worden gevraagd. Volgens mij zijn het vooral de GG (leden en predikanten) zelf die deze wig drijven. Ik lees hier vaak genoeg over een linker en rechterflank die alleen maar verder uit elkaar gedreven wordt. En ik lees ook dat rechts GG de GGiN inhaalt. Dus wie drijft nu een wig? Kom op zeg, want een onzin als je mening is dat dit zou komen omdat een select aantal predikanten meedoet aan een artikel voor dit blad. Is dat een steek naar de predikant die er nu instaat?

Pff, is het GG topic soms op slot? Kapen we toch een ander topic…
Eens. Laat de redactie lekker zelf kiezen welke dominee om een bijdrage gevraagd wordt. Dat dit een wig zou drijven tussen GG dominees is wel heel ver gezocht. Op rf worden kleine/onbelangrijke zaken in de regel behoorlijk uitvergroot.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 10:46
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:30
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Ja dan moet ik het toch voor Pietje opnemen. Hik bedoelt natuurlijk dat genoemde predikant v.w.b. leer niet echt overeenkomt met de leer uit de GGiN. Het zou opmerkelijk zijn als je hem dan over iets anders wel aan het woord laat in het jongerenblad terwijl juist rondom stukken uit zijn hand veel te doen was. Voor dat standpunt heb ik alle begrip.
Simon, bedoel je nu te zeggen dat ik vind dat de leer van de GG-predikanten in het jongerenblad niet overeen komt met de GGiN? Daar wil ik me niet over uitlaten, maar vermoed dat deze toch hetzelfde is. En richting Bezorgd: ik ga geen oordeel vellen over roeping en stast van andere predikanten, zelfs al zijn het voor mij verderweg staande PKN-predikanten. Mij komen dergelijke oordelen totaal niet toe.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 08 apr 2023, 10:56
Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 10:46
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 10:30
Ik doelde vooral op Pietje Puk.
Als ik kritiek heb, zijn het vragen bij de leer. Op de inhoud.
Nooit heb ik , zover ik weet, een predikant afgeschreven op staat of roeping.

Maar als ik er teveel in heb gelezen, is dat alleen maar fijn.
Ja dan moet ik het toch voor Pietje opnemen. Hik bedoelt natuurlijk dat genoemde predikant v.w.b. leer niet echt overeenkomt met de leer uit de GGiN. Het zou opmerkelijk zijn als je hem dan over iets anders wel aan het woord laat in het jongerenblad terwijl juist rondom stukken uit zijn hand veel te doen was. Voor dat standpunt heb ik alle begrip.
Simon, bedoel je nu te zeggen dat ik vind dat de leer van de GG-predikanten in het jongerenblad niet overeen komt met de GGiN? Daar wil ik me niet over uitlaten, maar vermoed dat deze toch hetzelfde is. En richting Bezorgd: ik ga geen oordeel vellen over roeping en stast van andere predikanten, zelfs al zijn het voor mij verderweg staande PKN-predikanten. Mij komen dergelijke oordelen totaal niet toe.
Nee, van de andere predikant die je noemde in je post.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door mulder »

ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. waarom dan die focus op attestaties of kanselruil? laten we eerst elkander maar eens geestelijk herkennen. met duizenden in hetzelfde kerkgebouw past toch niet. en dan zijn er ook nog eens de culturele verschillen denk aan bruidsjurken en zangtempo of kerkvideo.

- waarom zo de eenheid zoeken met de rechtse kant van GG als er in de GGIN zelf niet altijd eenheid is? Ds. Geuze is niet overal welkom want hij zou te evangelisch zijn. Komt ds. Van voorden langs dan blijven halve gemeenten en zelfs kerkenraadsleden thuis! Prediking van de nieuwe lichting predikanten wordt door ouderen massaal te licht bevonden. Eerst eenheid in het eigen verband maar eens zoeken. door de nieuwe predikingstijl is er een wig tussen twee groepen in de GGIN. waarom dan zo flirten met GG in een jongerenblad??

- daarnaast is het opmerkelijk dat de predikanten van de GG die graag met GGIN samen zouden gaan (ds. Huijser benoemt het zelf in zijn preken op de kansel..) ook niet eerst de eenheid in het eigen kerkverband zoeken. ik ben soms bang dat de liefde naar GGIN er is om kerkpolitieke redenen: samengaan geeft de GG een ruk naar rechts. ik ben geen hartenkenner maar ben soms bang dat er meer achter zit en misschien ben ik negatief tja dat kan. maar laat hen ook maar eerst eenheid zoeken in de eigen organisatie.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

mulder schreef: 08 apr 2023, 11:07 ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. waarom dan die focus op attestaties of kanselruil? laten we eerst elkander maar eens geestelijk herkennen. met duizenden in hetzelfde kerkgebouw past toch niet. en dan zijn er ook nog eens de culturele verschillen denk aan bruidsjurken en zangtempo of kerkvideo.

- waarom zo de eenheid zoeken met de rechtse kant van GG als er in de GGIN zelf niet altijd eenheid is? Ds. Geuze is niet overal welkom want hij zou te evangelisch zijn. Komt ds. Van voorden langs dan blijven halve gemeenten en zelfs kerkenraadsleden thuis! Prediking van de nieuwe lichting predikanten wordt door ouderen massaal te licht bevonden. Eerst eenheid in het eigen verband maar eens zoeken. door de nieuwe predikingstijl is er een wig tussen twee groepen in de GGIN. waarom dan zo flirten met GG in een jongerenblad??

- daarnaast is het opmerkelijk dat de predikanten van de GG die graag met GGIN samen zouden gaan (ds. Huijser benoemt het zelf in zijn preken op de kansel..) ook niet eerst de eenheid in het eigen kerkverband zoeken. ik ben soms bang dat de liefde naar GGIN er is om kerkpolitieke redenen: samengaan geeft de GG een ruk naar rechts. ik ben geen hartenkenner maar ben soms bang dat er meer achter zit en misschien ben ik negatief tja dat kan. maar laat hen ook maar eerst eenheid zoeken in de eigen organisatie.
Eerste punt eens.
Tweede is mijn inziens onzin. Nooit van gehoord, en ik zie (zo ver ik kan zien) in de WS dat ze overal uitgenodigd worden.
Derde punt lijkt me ook onzin, want we weten beiden dat dit niet gaat gebeuren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 11:25
mulder schreef: 08 apr 2023, 11:07 ik ben ook echt niet blij met deze kruisbestuiving. een paar redenen

- de Bijbel roept op tot eenheid maar doelt daarop niet als eerste op eenheid tussen denominaties. want die bestonden toen niet. het gaat om geestelijke eenheid. waarom dan die focus op attestaties of kanselruil? laten we eerst elkander maar eens geestelijk herkennen. met duizenden in hetzelfde kerkgebouw past toch niet. en dan zijn er ook nog eens de culturele verschillen denk aan bruidsjurken en zangtempo of kerkvideo.

- waarom zo de eenheid zoeken met de rechtse kant van GG als er in de GGIN zelf niet altijd eenheid is? Ds. Geuze is niet overal welkom want hij zou te evangelisch zijn. Komt ds. Van voorden langs dan blijven halve gemeenten en zelfs kerkenraadsleden thuis! Prediking van de nieuwe lichting predikanten wordt door ouderen massaal te licht bevonden. Eerst eenheid in het eigen verband maar eens zoeken. door de nieuwe predikingstijl is er een wig tussen twee groepen in de GGIN. waarom dan zo flirten met GG in een jongerenblad??

- daarnaast is het opmerkelijk dat de predikanten van de GG die graag met GGIN samen zouden gaan (ds. Huijser benoemt het zelf in zijn preken op de kansel..) ook niet eerst de eenheid in het eigen kerkverband zoeken. ik ben soms bang dat de liefde naar GGIN er is om kerkpolitieke redenen: samengaan geeft de GG een ruk naar rechts. ik ben geen hartenkenner maar ben soms bang dat er meer achter zit en misschien ben ik negatief tja dat kan. maar laat hen ook maar eerst eenheid zoeken in de eigen organisatie.
Eerste punt eens.
Tweede is mijn inziens onzin. Nooit van gehoord, en ik zie (zo ver ik kan zien) in de WS dat ze overal uitgenodigd worden.
Derde punt lijkt me ook onzin, want we weten beiden dat dit niet gaat gebeuren.
Gaat goed Simon, ook hier met je eens! Alleen dat jongerenblad zorgt voor een 'wig' tot nu toe :D
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Geytenbeekje »

Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 11:33 Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Klopt, maar heeft vermoedelijk een andere trieste reden.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 11:33 Het is wel zo dat ds v Voorden minder vaak beroepen wordt dan andere predikanten.
Ben geen insider dus weet het fijne ook niet van af.
Dat zal waarschijnlijk komen door de situatie in Opheusden. Ook heeft hij in mijn ogen (of oren ;)) weinig spreekgaven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Het klopt wat mulder zegt, niet elke predikant wordt in elke gemeente gevraagd.
Ik denk niet een heel groot probleem, maar voor de GGiN vond ik het wel opvallend om te horen.
Plaats reactie