Christenen en het Joodse volk

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Herman »

Rineke schreef: 31 mar 2023, 16:28 Voor mijn thesis ben ik benieuwd wat het Joodse volk voor de christen betekent. Dat is een vrij brede vraag maar het lijkt mij interessant als jullie gewoon simpelweg beschrijven uit welk kerkverband jullie komen, wat jullie beeld is van het Joodse volk en wat het voor jullie betekent. Eventueel zou ik jullie er dan graag nog wat vervolgvragen over stellen. Alvast bedankt!
Ik ben op mijn beurt dan wel benieuwd hoe deze reacties hier in een thesis terecht gaan komen.

Afijn. Zelf ben ik niet zo positief over het Joodse volk. Dat komt allereerst doordat ik geen enkel persoon in mijn nabije omgeving de Joodse nationaliteit/etniciteit bezit. Daardoor wordt het vooral een volk uit de bijbel. Daarvoor heb ik een voorliefde en een grote bekendheid met hun geschiedenis vanuit het Oude Testament en ik heb ook met heel veel interesse de Geschiedenis van de Joden van de auteur Simon Schama gelezen.

Ik onderschrijf vanuit Romeinen 11 dat in de Bijbel beloften liggen voor het Joodse volk. Niettemin denk ik niet dat welke willekeurige mens ook kan inzien hoe en op welke wijze de Heere dat zal gaan doen. De terugkeer van het volk in 1948 naar het land Palestina heeft grote verwachtingen geschept. Ik vraag me af of die verwachtingen wel terecht zijn geweest. Onlangs bestudeerde ik Daniël 9. Hij krijgt dan een gezicht van het herstel van de tempel naar een gebouw wat wij kennen als de tweede tempel, maar ziet tegelijkertijd voorspelt worden dat ook deze tempel zal vergaan. Dat is voor mij een reden om het niet in het karakter van het volk als verkozen volk te zoeken, maar ik verwacht alleen een toekomst als Joden door het geloof in Christus opnieuw een heilig volk worden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef: 04 apr 2023, 15:20
Susanna schreef: 04 apr 2023, 14:47
-DIA- schreef: 03 apr 2023, 22:46
Susanna schreef: 03 apr 2023, 22:18 Ze vraagt volgens mij naar een persoonlijke visie.
Onze persoonlijke visie kan niet anders zijn dan wat de Bijbel ons leert.
Wij kunnen niet profeteren, maar we zeggen wel dat er naar de Bijbel beloften voor het joodse volk liggen.
Heel mooi gezegd. Ik ben het daarmee eens. Maar de interpretatie van de Bijbel en de betekenis van Israël voor het christendom zijn door de geschiedenis hebben niet stil gestaan en dat geleid tot verschillende standpunten binnen de christelijke gemeenschap. Sommige van de vroegste christenen zagen zichzelf als de ware Israëlieten en beschouwden de Joden als afvalligen die de profetieën van de Messias niet hadden begrepen.

Onze persoonlijk visie kan dus wel degelijk iets anders zeggen dan wat de Bijbel ons leert? Maar dat is niet goed.
Dat begrijp ik, maar ik ga niet mee met het zogenaamde 'Nieuwe Licht' dat men meent te ontwaren. We hebben in ons leven te veel gezien waar 'Nieuw Licht' uiteindelijk toe leidt. Dit is geen onwil, maar de ervaring van verschillende zaken waarover zogenaamd een 'Nieuw Licht' over opging.
Wat de Bijbel zegt geloven we, maar hoe dat zal gaan, daar kunnen en mogen we niet indringen.
Ik heb nog nooit gehoord over nieuw licht. Bedoel je de sekte Eastern Lightning? Dat is inderdaad niet Bijbels.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door DDD »

DIA doelt op iedereen die het op een voor hem belangrijk punt niet met hem eens is, maar wel bevindelijk gereformeerd zegt te zijn.
-DIA- schreef: 03 apr 2023, 22:46
Susanna schreef: 03 apr 2023, 22:18 Ze vraagt volgens mij naar een persoonlijke visie.
Onze persoonlijke visie kan niet anders zijn dan wat de Bijbel ons leert.
Wij kunnen niet profeteren, maar we zeggen wel dat er naar de Bijbel beloften voor het joodse volk liggen.
Ik zie hier anders regelmatig visies van jou langskomen die de Bijbel ons niet leert. En dat zul je bij mij andersom ook hebben.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 apr 2023, 23:36 DIA doelt op iedereen die het op een voor hem belangrijk punt niet met hem eens is, maar wel bevindelijk gereformeerd zegt te zijn.
-DIA- schreef: 03 apr 2023, 22:46
Susanna schreef: 03 apr 2023, 22:18 Ze vraagt volgens mij naar een persoonlijke visie.
Onze persoonlijke visie kan niet anders zijn dan wat de Bijbel ons leert.
Wij kunnen niet profeteren, maar we zeggen wel dat er naar de Bijbel beloften voor het joodse volk liggen.
Ik zie hier anders regelmatig visies van jou langskomen die de Bijbel ons niet leert. En dat zul je bij mij andersom ook hebben.
Heel bijzonder eigenlijk dat u voor mij kunt denken, en uitleggen wat ik bedoel. Ik denk dat u toch eerst een betere studie van mij en de leer gereformeerde leer u eigen moet maken, wilt u een beetje begrijpen wat ik bedoel.
Wij gaan uit van de gereformeerde leer, overeenkomstig Schrift en belijdenis. Ja, dat is een probleem aan het worden, omdat juist dit exclusief denken en belijden meer en meer onder druk komt te staan. Verder heb ik niet de behoefte om u voor de zoveelste maal te corrigeren als u denkt dat u me begrijpt. Daar bedank ik een keer voor, dat is dacht ik genoeg geweest. Ik denk er serieus over dit forum voorgoed te verlaten zolang u voor mij denkt of de gereformeerde (bevindelijke) leer denkt te kunnen doorgronden. De meeste tegenkanting denk ik, en de grootste afstand in denken ligt wel zo ongeveer tussen u en mij, tussen de rede en het bevindelijk belijden, zie de Drie formulieren van Enigheid. Het voortdurende (al dan niet bewust) karikaturiseren van deze leer staat me vreselijk tegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door DDD »

Exact wat ik schrijf.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 apr 2023, 23:56 Exact wat ik schrijf.
Wat bent u toch lief :love
(Ik denk dan maar aan een andere wang, wellicht begrijpt u dat?)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik wel, maar het is niet terecht. Ik schrijf helemaal niets onaardigs. Dat kan ik in dit geval omgekeerd niet zeggen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 05 apr 2023, 00:09 Dat begrijp ik wel, maar het is niet terecht. Ik schrijf helemaal niets onaardigs. Dat kan ik in dit geval omgekeerd niet zeggen.
Omdat u in feite niet beseft wat u in feite schrijft, of misschien ook wel, maar dan gaat u precies de andere kant op.
En hiermee stop ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door DDD »

Ik begrijp uitstekend wat ik schrijf maar jij begrijpt niet wat ik schrijf.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 05 apr 2023, 00:22 Ik begrijp uitstekend wat ik schrijf maar jij begrijpt niet wat ik schrijf.
Wat u zegt moet moet dus wel noodwendig zo zijn, gewoon omdat u het zegt, wie verder gaat gaat dan u kunt komen met het verstand is fout en daarom heeft het geen om meer te zeggen. Begrijpt u dat?
Ik wil hierbij enkele vragen stellen, niet om hier openbaar te beantwoorden, maar om rustig over na te denken.
a. Voelt u het verschil tussen geestelijk en rationeel denken?
b. Denkt u dat we de ratio dan geheel uitschakelen?
c. Is verstandelijk weten en kennen voldoende?
d. Wat is er meer nodig dan het puur rationeel denken?
e. Wat zou het Woord bedoelen met de natuurlijke mens?
f. Weet u dat voor de natuurlijke mens de dingen die 'des Geestes Gods' zijn een dwaasheid zijn?
e. Is het nodig de dingen die de natuurlijke mens niet verstaat, toch te verstaan?
f. Hoe zou dat mogelijk zijn? Vanuit de mens, of is daar meer voor nodig?
g. Wat zou die bovennatuurlijke kennis inhouden? Of bestaat die in uw gedachten niet?
h. Is dit een afwijkend denken van de leer die de Bijbel leert?
Ik noem slechts één tekst: Gelooft u, dat de natuurlijke mens niet kan verstaan de dingen die 'des Geestes Gods' zijn.
i. Gelooft u dat dit ook beleden kan worden zonder 'wederbarende ganande'?
j. Als dit zo is, waar ligt dan het verschil?
k. Tenslotte denk ik dat hier het verschil ligt, hoe we de Bijbel lezen en verstaan. Denk u dat ook?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Ambtenaar »

Rineke schreef: 31 mar 2023, 16:28 Voor mijn thesis ben ik benieuwd wat het Joodse volk voor de christen betekent. Dat is een vrij brede vraag maar het lijkt mij interessant als jullie gewoon simpelweg beschrijven uit welk kerkverband jullie komen, wat jullie beeld is van het Joodse volk en wat het voor jullie betekent. Eventueel zou ik jullie er dan graag nog wat vervolgvragen over stellen. Alvast bedankt!
Neem contact op met Christenen voor Israël. En kijk op de website van de diverse kerken. Daar is voldoende informatie te vinden over dit onderwerp. Daar heb je meer aan dan hier een algemene vraag stellen. En kun je bovendien in je thesis verwijzen naar herleidbare bronnen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 05 apr 2023, 08:35
Rineke schreef: 31 mar 2023, 16:28 Voor mijn thesis ben ik benieuwd wat het Joodse volk voor de christen betekent. Dat is een vrij brede vraag maar het lijkt mij interessant als jullie gewoon simpelweg beschrijven uit welk kerkverband jullie komen, wat jullie beeld is van het Joodse volk en wat het voor jullie betekent. Eventueel zou ik jullie er dan graag nog wat vervolgvragen over stellen. Alvast bedankt!
Neem contact op met Christenen voor Israël. En kijk op de website van de diverse kerken. Daar is voldoende informatie te vinden over dit onderwerp. Daar heb je meer aan dan hier een algemene vraag stellen. En kun je bovendien in je thesis verwijzen naar herleidbare bronnen.
Het is de vraag of die informatie op te splitsen is naar verschillende kerkverbanden, bijvoorbeeld.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Susanna »

Herman schreef: 05 apr 2023, 16:16
Ambtenaar schreef: 05 apr 2023, 08:35
Rineke schreef: 31 mar 2023, 16:28 Voor mijn thesis ben ik benieuwd wat het Joodse volk voor de christen betekent. Dat is een vrij brede vraag maar het lijkt mij interessant als jullie gewoon simpelweg beschrijven uit welk kerkverband jullie komen, wat jullie beeld is van het Joodse volk en wat het voor jullie betekent. Eventueel zou ik jullie er dan graag nog wat vervolgvragen over stellen. Alvast bedankt!
Neem contact op met Christenen voor Israël. En kijk op de website van de diverse kerken. Daar is voldoende informatie te vinden over dit onderwerp. Daar heb je meer aan dan hier een algemene vraag stellen. En kun je bovendien in je thesis verwijzen naar herleidbare bronnen.
Het is de vraag of die informatie op te splitsen is naar verschillende kerkverbanden, bijvoorbeeld.
Dat kan heel goed. PKN en Gerefomeerde Gemeente zijn bijvoorbeeld heel verschillend hierin. De Protestantse Kerk in Nederland heeft zich uitgesproken tegen "Jodenzending". Zelfs niet er voor bidden? Het ligt, aldus dr. A. J. Plaisier, "niet op de weg van de kerk om te bidden voor de bekering van Joden." Zij stelt dat het "proselytiseren onder Joden" onwenselijk is, omdat het "een directe bedreiging vormt voor de goede verhoudingen tussen joden en christenen."

Dit is tegen het zere been van in Nederland wonende Joden die in Messias Yeshua geloven. Zij zeggen dat je Israël hun Messias niet mag onthouden. Volgens mij denkt de Gereformeerde Gemeente daarin anders dan de PKN?

De PKN kiest de kant van de Joden die niet in de Messias geloven.
De Gereformeerde Gemeente ziet dat anders.
Dit is allemaal op internet te vinden.
Lies
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2023, 12:48

Re: Christenen en het Joodse volk

Bericht door Lies »

Ik was op mijn tv aan het zappen, toen kwam ik op de zender van www.family7.nl
Op dat moment begon een serie over een profeet. En later bleek over meer profeten. Daar wordt uitleg over de profetieën gegeven vanuit de meest oorspronkelijke vertaling door Gert van de Weerd. Deze man heeft er 32 jaar over gestudeerd en vertaald. Dat is zo bijzonder. Het gaat heel veel over Israël en de toekomst daarvan. En over de gemeente des Heren. En over hoe het met ongelovigen gaat. Ik heb nu naar 4 ervan geluisterd. Echt indrukwekkend. Ook over openbaring.

Omdat ik geen week wilde wachten op de volgende uitzending ben ik lid geworden voor €3 in de maand. Echt een aanrader.
Plaats reactie