Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door -DIA- »

Hoe staan we, als we ons christen noemen, tegenover oosterse zelfverlossingstechnieken. Ik denk aan bv. yoga.
Ik denk zelf dat we ons daar beter niet mee moeten inlaten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Yoga
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlossing

Citaat:
Yogapedia legt So'ham uit
De So'ham mantra wordt al duizenden jaren gebruikt om jezelf te identificeren met de Universele Werkelijkheid. In Tantra en Kriya yoga staat het bekend als ajapa japa - een constant bewustzijn van de mantra, zonder het te chanten. Er wordt ook aangenomen dat So'ham een antwoord is op Koham, wat betekent"Wie ben ik?" Het universum beantwoordt deze vraag met So'ham en communiceert dat "Jij hetzelfde bent als ik."
Als een combinatie van Sah en Aham symboliseert So'ham ook de kracht van Shiva en Shakti en vormt het de mannelijke en vrouwelijke krachten van het universum.

Einde citaat.

Zelf heb ik, hoewel mij meerdere malen aanbevolen, deze zelfverlossingstechnieken ofwel yoga en verwante, altijd geweigerd. Waarom? Omdat dit naar mijn overtuiging niet in een christelijk denken past.
Mensen kunnen overspannen worden. Maar dan lijkt het me nog niet zo om een weg van zelfverlossing uit een heidens denken te volgen. Of ontspanning altijd verkeerd is? Ik denk het niet, maar ik denk dat we wel bewust moeten zijn welke achtergrond deze ontspanningstechnieken hebben. Worden hier heidense elementen gebruikt om de rust te zoeken? Wel geloof ik dat juist in deze tijd de satan uiterst actief is. Velen zoeken rust. Velen lijden psychisch. Velen ook zoeken zelfverlossing. Het christendom heeft altijd dit soort zelfverlossing afgewezen maar leerde de verlossing van de zonde door het kruisoffer van Jezus Christus. En Jezus zegt Zelf: Ik zal u rust geven.

Even wat gedachten hieromtrent. Ik weet niet of ik hier te eng ben? Daarom leg ik ook de vraag in het midden: Hoe denken we over deze dingen. Ze zijn meer dan ooit aanwezig in deze onrustige wereld, waar velen gespannen, ja overspannen lijken, en wat horen we ook veel over een woordje dat we een tiental jaren terug nog niet kenden: Burn-out.
Wat ook veel zegt: Open YouTube eens en wat een veelheid aan 'helende muziek' komen we daar tegen. Zachte muziek, vogelgeluiden, klaterende beekjes... We zoeken rust.
Soms kom ik tot de gedachte: de wal kon het schip wel eens keren. Want als we deze zachte (als het ware in slaap wiegende muziek) eens zetten tegenover de rauwe en harde Heavy Metal en andere pop- en rock-music . Is deze actie ook niet mede een reactie op dit geweld?

Iets anders: Ook velen hebben vanwege spanningen hyperventilatie. Het heeft naar mijn gevoelen toch iets te zeggen in deze zo onrustige wereld, waar eigenlijk geen rust gevonden word.
Lijdt je aan hyperventilatie, dan is dat iets waar ik ook aan lijdt. Je adem onder controle houden is moeilijker dan sommigen denken. Maar ik geloof niet dat een vorm van Yoga of een andere op oosterse meditatie geënte vormen van zelfverlossing hier te verdedigen zijn.
Ik lees van één rustpunt: Ik zal u rust geven. Maar dan wel in het geloof, dat Hij die het doen kan ook wil doen. Op uw noodgeschrei deed Ik grote wonderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 03 apr 2023, 10:18 Hoe staan we, als we ons christen noemen, tegenover oosterse zelfverlossingstechnieken. Ik denk aan bv. yoga.
Ik denk zelf dat we ons daar beter niet mee moeten inlaten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Yoga
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlossing

Citaat:
Yogapedia legt So'ham uit
De So'ham mantra wordt al duizenden jaren gebruikt om jezelf te identificeren met de Universele Werkelijkheid. In Tantra en Kriya yoga staat het bekend als ajapa japa - een constant bewustzijn van de mantra, zonder het te chanten. Er wordt ook aangenomen dat So'ham een antwoord is op Koham, wat betekent"Wie ben ik?" Het universum beantwoordt deze vraag met So'ham en communiceert dat "Jij hetzelfde bent als ik."
Als een combinatie van Sah en Aham symboliseert So'ham ook de kracht van Shiva en Shakti en vormt het de mannelijke en vrouwelijke krachten van het universum.

Einde citaat.

Zelf heb ik, hoewel mij meerdere malen aanbevolen, deze zelfverlossingstechnieken ofwel yoga en verwante, altijd geweigerd. Waarom? Omdat dit naar mijn overtuiging niet in een christelijk denken past.
Mensen kunnen overspannen worden. Maar dan lijkt het me nog niet zo om een weg van zelfverlossing uit een heidens denken te volgen. Of ontspanning altijd verkeerd is? Ik denk het niet, maar ik denk dat we wel bewust moeten zijn welke achtergrond deze ontspanningstechnieken hebben. Worden hier heidense elementen gebruikt om de rust te zoeken? Wel geloof ik dat juist in deze tijd de satan uiterst actief is. Velen zoeken rust. Velen lijden psychisch. Velen ook zoeken zelfverlossing. Het christendom heeft altijd dit soort zelfverlossing afgewezen maar leerde de verlossing van de zonde door het kruisoffer van Jezus Christus. En Jezus zegt Zelf: Ik zal u rust geven.

Even wat gedachten hieromtrent. Ik weet niet of ik hier te eng ben? Daarom leg ik ook de vraag in het midden: Hoe denken we over deze dingen. Ze zijn meer dan ooit aanwezig in deze onrustige wereld, waar velen gespannen, ja overspannen lijken, en wat horen we ook veel over een woordje dat we een tiental jaren terug nog niet kenden: Burn-out.
Wat ook veel zegt: Open YouTube eens en wat een veelheid aan 'helende muziek' komen we daar tegen. Zachte muziek, vogelgeluiden, klaterende beekjes... We zoeken rust.
Soms kom ik tot de gedachte: de wal kon het schip wel eens keren. Want als we deze zachte (als het ware in slaap wiegende muziek) eens zetten tegenover de rauwe en harde Heavy Metal en andere pop- en rock-music . Is deze actie ook niet mede een reactie op dit geweld?

Iets anders: Ook velen hebben vanwege spanningen hyperventilatie. Het heeft naar mijn gevoelen toch iets te zeggen in deze zo onrustige wereld, waar eigenlijk geen rust gevonden word.
Lijdt je aan hyperventilatie, dan is dat iets waar ik ook aan lijdt. Je adem onder controle houden is moeilijker dan sommigen denken. Maar ik geloof niet dat een vorm van Yoga of een andere op oosterse meditatie geënte vormen van zelfverlossing hier te verdedigen zijn.
Ik lees van één rustpunt: Ik zal u rust geven. Maar dan wel in het geloof, dat Hij die het doen kan ook wil doen. Op uw noodgeschrei deed Ik grote wonderen.
Ik doe veel ademhalingsoefeningen. Zowel de Wim Hof, 40 keer diep in en beetje uit en dan adem lang inhouden, als oefeningen met 4 seconden in, 4 vast, 4 uit, 4 vast etc. Ik heb daarmee mijn ademhaling heel goed onder controle gekregen moet ik zeggen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door -DIA- »

Ik heb zelf de zogenaamde 'Methode van Dixhoorn' wel gedaan. Deze werkt inderdaad ontspannend. Maar naar mijn gevoel slechts kort. Het geneest niet blijvend. Daarvoor zou de bron, die spanning tot tot overspanning maakt weggenomen moeten worden. Er is altijd een bron. Waar is die bron, of kan ook: wie is die bron?
De genoemde methode werkt, maar naar mijn ervaring niet als de bron niet wordt weggenomen.
Wat ik ook merk: er is in deze tijd meer dan ooit spanning en overspanning. En dat in een tijd dat we zoveel hebben wat onze voorvaders niet hadden. Waar ze hard moesten werken en zich nauwelijks konden bedruipen, was er meer rust, dan nu in een tijd van zoveel medisch kunnen en zoveel gemakken.
Voorbeeld: In de jaren 50 en 60 woonden we op het platteland. Mijn ouders hadden het toen niet breed. Om zo te zeggen moest elk dubbeltje worden omgekeerd voor het uitgegeven kon worden. We hadden geen auto, geen radio, geen tv, en eerst zelfs nog geen wasmachine. Toch... en dat is het opmerkelijke: er was meer rust dan nu, met alle verworvenheden van nu, lijkt de spanning toe te nemen.
https://www.youtube.com/@janvandixhoorn3780
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door -DIA- »

Dat brengt me dan tot de vraag: Heeft de welvaart en vooruitgang ons gelukkiger gemaakt, of juist meer ongelukkig en ontevreden.
We hoorden dat juist dit jaar er in Europa meer stakingen waren dan ooit tevoren.
Is dat burgerlijke ongehoorzaamheid? Wekt dit ook geen spanning, of zou een staking rust geven als we onze werkgever (harde heer, die we, naar Paulus zegt, ook gehoorzaam moeten zijn) chanteren? Tenminste: als we er van uitgaan dat staking een vorm van chantage is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 03 apr 2023, 10:40 Ik heb zelf de zogenaamde 'Methode van Dixhoorn' wel gedaan. Deze werkt inderdaad ontspannend. Maar naar mijn gevoel slechts kort. Het geneest niet blijvend. Daarvoor zou de bron, die spanning tot tot overspanning maakt weggenomen moeten worden. Er is altijd een bron. Waar is die bron, of kan ook: wie is die bron?
De genoemde methode werkt, maar naar mijn ervaring niet als de bron niet wordt weggenomen.
Wat ik ook merk: er is in deze tijd meer dan ooit spanning en overspanning. En dat in een tijd dat we zoveel hebben wat onze voorvaders niet hadden. Waar ze hard moesten werken en zich nauwelijks konden bedruipen, was er meer rust, dan nu in een tijd van zoveel medisch kunnen en zoveel gemakken.
Voorbeeld: In de jaren 50 en 60 woonden we op het platteland. Mijn ouders hadden het toen niet breed. Om zo te zeggen moest elk dubbeltje worden omgekeerd voor het uitgegeven kon worden. We hadden geen auto, geen radio, geen tv, en eerst zelfs nog geen wasmachine. Toch... en dat is het opmerkelijke: er was meer rust dan nu, met alle verworvenheden van nu, lijkt de spanning toe te nemen.
https://www.youtube.com/@janvandixhoorn3780
Als ik met mijn ouders terugspreek over de jaren 50, 60 en 70 was er ook lang niet altijd rust en genoeg stress. Vooral veel financiële stress. Niet alles was beter vroeger.
Je zult inderdaad de bron van spanning weg moeten nemen, anders is het maar symptoombestrijding.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door -DIA- »

Symptomen hebben een oorzaak. Die komen niet vanzelf. Er is wat gebeurd.
Wat veranderingen, die weer leidden tot spanningen en overspanningen ook teweegbrachten zouden we zo kunnen nazeggen als hieronder. Ons dorp onderging in slechts luttele jaren een revolutie, een stille revolutie, maar desondanks een ingrijpende:

Ons dorp was niet bijzonder, maar wel uniek. Zoom in op zijn geschiedenis, zoals een bekend schrijver deed in een boek, en je leert ze kennen, de mannen en vrouwen die er hun leven doorbrachten, allen met hun eigen verhaal. Hoe God verdween uit ons dorp is de biografie van een dorp dat eerst in de luwte van de tijd verbleef en eeuwen bijna niet veranderde, en vervolgens diezelfde tijd als een storm over zich heen voelde razen. De oude boerensamenleving, waar verhoudingen gestold waren, taken vastlagen en verwachtingen bescheiden waren, veranderde. Er kwamen mensen van elders, die niet of anders groetten, er kwamen landbouw- en melkmachines, er kwam nieuwbouw, er kwam lawaai, terwijl geuren en kleuren veranderden. In de beschrijving van dat proces, van hoe die oude vertrouwde tijd achter de horizon van de geschiedenis verdween, toont de schrijver zich een historisch chroniqueur van formaat: uitermate goed gedocumenteerd, zonder neiging tot melancholisch mijmeren, en met een beeldende stijl.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door Thea »

Psychische problemen vragen om een psychologische aanpak. Een bezoek brengen aan de psycholoog is in deze tijd veel minder een taboe dan 'vroeger'. Dat vind ik een winst van deze tijd, alsmede de openheid om moeilijke dingen te bespreken met anderen. Dus niet alles is er op achteruit gegaan. Onze tijd kenmerkt zich wel door enorm individualisme. Dat brengt veel eenzaamheid teweeg. Maar zoek daar psychologische hulp voor. Psyche en ziel zijn echt twee verschillende 'werelden'.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 03 apr 2023, 11:43 Psychische problemen vragen om een psychologische aanpak. Een bezoek brengen aan de psycholoog is in deze tijd veel minder een taboe dan 'vroeger'. Dat vind ik een winst van deze tijd, alsmede de openheid om moeilijke dingen te bespreken met anderen. Dus niet alles is er op achteruit gegaan. Onze tijd kenmerkt zich wel door enorm individualisme. Dat brengt veel eenzaamheid teweeg. Maar zoek daar psychologische hulp voor. Psyche en ziel zijn echt twee verschillende 'werelden'.
Dat denk ik zeker ook.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door -DIA- »

Thea schreef: 03 apr 2023, 11:43 Psychische problemen vragen om een psychologische aanpak. Een bezoek brengen aan de psycholoog is in deze tijd veel minder een taboe dan 'vroeger'. Dat vind ik een winst van deze tijd, alsmede de openheid om moeilijke dingen te bespreken met anderen. Dus niet alles is er op achteruit gegaan. Onze tijd kenmerkt zich wel door enorm individualisme. Dat brengt veel eenzaamheid teweeg. Maar zoek daar psychologische hulp voor. Psyche en ziel zijn echt twee verschillende 'werelden'.
Hier zou ik de nadruk op willen leggen. Het individualisme viert hoogtij, en de liefde verkilt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Verlossing- en zelfverlossingstechnieken...

Bericht door Thea »

Ja, dat klopt @Dia. Maar de tijd kun je niet veranderen en jezelf wel. Daar ligt de oplossing ( hoe moeilijk dat ook is).
Plaats reactie