De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door helma »

Herman schreef:
Ararat schreef: 11 mar 2023, 18:50 Wat maakt dat je zo reageert? Ik vul in: cynisch? Jaloers? Teleurgesteld? Ongelovig?
Er zijn al wat berichten ter verduidelijking verplaatst, maar mijn waarneming gaat het hier om het niet tonen van het nodige empathisch vermogen. Bij een ernstig zieke ga je ook niet over jezelf zitten vertellen dat je zo gezond bent. Dan geef je aandacht aan degene die lijdt.
En dan mag je ook vertellen dat je een kundig Geneesheer weet...die op andere plaatsen mensen met dezelfde kwaal geholpen heeft!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 13 mar 2023, 08:42 en dus moeten de grote daden van de Heere maar onder het tapijt omdat het ergens anders minder gaat?
Nee.

Maar je moet wel de tijd en plaats weten om iets te zeggen.

Tactvol reageren is ook belangrijk. Nu kwam het allemaal nogal bot over en getuigde het van weinig empathisch vermogen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

Volgens mij lopen er twee lijnen in deze discussie door elkaar.

Het bericht van Terri bracht dat al samen.

Er is onmiskenbaar afname van kerkelijke betrokkenheid en afname van ledenaantallen. Dat geeft geen reden tot vreugde, neem ik aan. Die nuchterheid heeft niets met cynisme, jaloezie of wat dan ook te maken.

Dat er op plaatsen sprake zal zijn van groei in het geloof of dat er mensen tot bekering komen is een reden van grote vreugde. Zelfs als is het er maar één. Dat er belangstelling is voor het Woord, ook onder jongeren, is ook reden tot vreugde.

Maar, en ik behoor zeker niet tot de pessimisten, ik zie niet in dat er een grote opwekking gaande is. Ik zie wel dat de Heere God nog steeds werkt en (nog)niet geweken is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 13 mar 2023, 08:42 en dus moeten de grote daden van de Heere maar onder het tapijt omdat het ergens anders minder gaat?
Ja, zeker op de wijze waarop het op dit forum - voortdurend - gebeurd. Er komt natuurlijk geen werkelijke ontmoeting of gesprek met de ander als de negatieve kanten van het kerkzijn in Nederland niet worden beaamd. Je zult maar predikant zijn in een grote hervormde gemeente en jaarlijks een daling noteren van 100 of meer leden en in de avonddienst voor bejaarden en lege kerkbanken preken. Of een Rooms-Katholieke parochie hebben waar de aantallen nog wat desastreuzer naar beneden gaan.

Dan past te spreken over dat God naar zijn goedheid nog een overblijfsel vergaderd. Dat geeft een heel andere (en juistere dimensie) op de staat van de kerk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 13 mar 2023, 09:37 Volgens mij lopen er twee lijnen in deze discussie door elkaar.

Het bericht van Terri bracht dat al samen.

Er is onmiskenbaar afname van kerkelijke betrokkenheid en afname van ledenaantallen. Dat geeft geen reden tot vreugde, neem ik aan. Die nuchterheid heeft niets met cynisme, jaloezie of wat dan ook te maken.

Dat er op plaatsen sprake zal zijn van groei in het geloof of dat er mensen tot bekering komen is een reden van grote vreugde. Zelfs als is het er maar één. Dat er belangstelling is voor het Woord, ook onder jongeren, is ook reden tot vreugde.

Maar, en ik behoor zeker niet tot de pessimisten, ik zie niet in dat er een grote opwekking gaande is. Ik zie wel dat de Heere God nog steeds werkt en (nog)niet geweken is.
Mooie en samenvattende posting, los van de waargenomen vreugde is het een terechte constatering.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Alle berichten in een krant zijn niet altijd verontrustend, soms ook wel aangrijpend.
Dan is aangrijpend een beter woord.
In een regionale krant, Het Kompas, vond ik zo'n stukje.
Ingrijpend ook, in het leven van een predikant...
https://www.hetkompassliedrecht.nl/loka ... -mijn-hart
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 30 mar 2023, 18:02 Alle berichten in een krant zijn niet altijd verontrustend, soms ook wel aangrijpend.
Dan is aangrijpend een beter woord.
In een regionale krant, Het Kompas, vond ik zo'n stukje.
Ingrijpend ook, in het leven van een predikant...
https://www.hetkompassliedrecht.nl/loka ... -mijn-hart
Bedankt @DIA. Aangrijpend maar zeker ook vertroostend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 31 dec 2022, 16:59
Ad Anker schreef:Volgens mij hebben we daar terdege en gezinsgids voor. Daar zie je nog wel eens wat moois. RD is voor het nieuws. Ook kerkelijk nieuws. En bijvoorbeeld de onrust rond dr. vd Brink komt niet aan de orde. Dat is een keuze. Maar wel krijgt ds. de Kok bijna 2 pagina's vanwege het aannemen van een beroep. Ook een keuze. Maar verder prima hoor. Maar 5 minuten, dan is de krant wel uit. En dan is het best prijzig. ;)
Terdege en de Gezinsgids krijg ik vlekken van. Net als het RD magazine. Allemaal ootmoedige mensen die hun goede werken etaleren. Daar kan ik slecht tegen. Het RD magazine blader ik snel doorheen en die andere twee glossy’s blijven geheel ongelezen. Dat bevalt prima.
De Gezinsgids bestaat 75 jaar. Ik weet niet anders of de Gezinsgids komt bij ons in de brievenbus. Hij is zelfs enkele jaren ouder dan ikzelf. Er staan nu een mooi artikel in over de ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Ja inderdaad, zoals huisman het omschrijft, zo ervaar ik de Gezinsgids van de laatste jaren ook. Dat was tot (ongeveer jaren 70/80) wel anders, toen dhr. Eggebeen en dhr. P. Kuijt nog gezag hadden onder ons. Het is zo zoetsappig geworden, helaas! En een alternatief is er ook niet.
Een uittreksel van het Jubileumartikel is hieronder te lezen.
https://www.gezinsgids.nl/jubileuminterview/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door MGG »

https://nos.nl/artikel/2485801-utrechts ... an-gedacht

Gelukkig lezen we ook positieve zaken. Hopelijk komt het plastic rietje weer terug. Milkshakes door een papieren rietje drinken blijft een kleine ergenis.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Eloesje »

MGG schreef: 07 aug 2023, 21:24 https://nos.nl/artikel/2485801-utrechts ... an-gedacht

Gelukkig lezen we ook positieve zaken. Hopelijk komt het plastic rietje weer terug. Milkshakes door een papieren rietje drinken blijft een kleine ergenis.
Nog beter is om gewoon helemaal geen milkshakes te kopen maar lekker zelf te maken. Veel gezonder, minder afval, goedkoper en dan kunnen dat soort bedrijven ook dicht, beter voor de hart en vaatziekten in Nederland
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door dennis »

-DIA- schreef: 03 jun 2023, 20:15
huisman schreef: 31 dec 2022, 16:59
Ad Anker schreef:Volgens mij hebben we daar terdege en gezinsgids voor. Daar zie je nog wel eens wat moois. RD is voor het nieuws. Ook kerkelijk nieuws. En bijvoorbeeld de onrust rond dr. vd Brink komt niet aan de orde. Dat is een keuze. Maar wel krijgt ds. de Kok bijna 2 pagina's vanwege het aannemen van een beroep. Ook een keuze. Maar verder prima hoor. Maar 5 minuten, dan is de krant wel uit. En dan is het best prijzig. ;)
Terdege en de Gezinsgids krijg ik vlekken van. Net als het RD magazine. Allemaal ootmoedige mensen die hun goede werken etaleren. Daar kan ik slecht tegen. Het RD magazine blader ik snel doorheen en die andere twee glossy’s blijven geheel ongelezen. Dat bevalt prima.
De Gezinsgids bestaat 75 jaar. Ik weet niet anders of de Gezinsgids komt bij ons in de brievenbus. Hij is zelfs enkele jaren ouder dan ikzelf. Er staan nu een mooi artikel in over de ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte. Ja inderdaad, zoals huisman het omschrijft, zo ervaar ik de Gezinsgids van de laatste jaren ook. Dat was tot (ongeveer jaren 70/80) wel anders, toen dhr. Eggebeen en dhr. P. Kuijt nog gezag hadden onder ons. Het is zo zoetsappig geworden, helaas! En een alternatief is er ook niet.
Een uittreksel van het Jubileumartikel is hieronder te lezen.
https://www.gezinsgids.nl/jubileuminterview/
Over die onrust m.b.t. V.d. Brink: ik herinner me dat het RD daar wel een stuk over had. Een tweegesprek met hem en ds. Visscher uit Amersfoort.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.rd.nl/artikel/1031734-itali ... uitspraken

Waarom hangen zoveel (ex) militairen naar uiterst rechts?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Is dat bewezen of is dat een inschatting? Het zou best eens zo kunnen zijn, maar ik weet niet of het waar is.

Ik vermoed dat militairen meer dan gemiddeld hechten aan (hierarchische) orde en structuur. Mensen die niet met orde en structuur om kunnen gaan, zullen niet snel een hoge functie in het leger krijgen.

Dus bij zo'n zelfselectie krijg je al snel relatief meer extreme types ertussen. Daarnaast is het denk ik ook moeilijk om met veel zachtmoedigheid bekleed te zijn en toch in het leger te functioneren. Maar misschien is dat een vooroordeel.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 23 aug 2023, 22:36 Is dat bewezen of is dat een inschatting? Het zou best eens zo kunnen zijn, maar ik weet niet of het waar is.

Ik vermoed dat militairen meer dan gemiddeld hechten aan (hierarchische) orde en structuur. Mensen die niet met orde en structuur om kunnen gaan, zullen niet snel een hoge functie in het leger krijgen.

Dus bij zo'n zelfselectie krijg je al snel relatief meer extreme types ertussen. Daarnaast is het denk ik ook moeilijk om met veel zachtmoedigheid bekleed te zijn en toch in het leger te functioneren. Maar misschien is dat een vooroordeel.
Ik heb dat wel eens gelezen ook, vooral in Amerika speelt dit. Of dat bewijs is weet ik niet.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... genwerking
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 23 aug 2023, 23:00
DDD schreef: 23 aug 2023, 22:36 Is dat bewezen of is dat een inschatting? Het zou best eens zo kunnen zijn, maar ik weet niet of het waar is.

Ik vermoed dat militairen meer dan gemiddeld hechten aan (hierarchische) orde en structuur. Mensen die niet met orde en structuur om kunnen gaan, zullen niet snel een hoge functie in het leger krijgen.

Dus bij zo'n zelfselectie krijg je al snel relatief meer extreme types ertussen. Daarnaast is het denk ik ook moeilijk om met veel zachtmoedigheid bekleed te zijn en toch in het leger te functioneren. Maar misschien is dat een vooroordeel.
Ik heb dat wel eens gelezen ook, vooral in Amerika speelt dit. Of dat bewijs is weet ik niet.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... genwerking
Homofobe uitspraken zijn niet goed te praten, maar anderzijds wel te begrijpen. Juist in een hiërarchische context waarbij mannen ook gezamenlijk slapen en douchen is het 'verlekkerd kijken' en hierdoor misbruik moeilijker te ontlopen.
Plaats reactie