Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ararat »

Orchidee schreef: 25 mar 2023, 20:00 Niet iedere hhk kerkenraad nodigd alle predikanten uit en niet iedere hhk predikant gaat in op een uitnodiging van een kerkenraad.
Mijn vraag ging over getalsmatige verhouding :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Klopt, maar ik heb niet het idee dat het heel scheef verdeeld is qua predikanten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Valcke »

Herman schreef: 22 mar 2023, 09:48De SV is helaas niet geschikt voor grondig onderzoek, omdat zij niet gebaseerd is op actuele handschriften én omdat zij een soort van nederhebreeuws vertaald.
Bijzondere opvatting.

1. SV niet gebaseerd op "actuele handschriften"? Gods Woord is dus niet de eeuwen door getrouw bewaard en overgeleverd? We hebben actuele handschriften nodig, gevonden in Egypte en omstreken (waar al zeer snel ketterijen voet aan de grond kregen), handschriften die in zichzelf wemelen van de fouten en onderling duizenden verschillen kennen? Geleerden zouden uit deze verschillen dan Gods Woord moeten destilleren?
(In plaats van dat we Gods Woord eenvoudig mogen / kunnen lezen in de (grond)tekst waarover in de kerkelijke overlevering grote consensus bestaat. En we voor het OT dezelfde tekst hanteren als de Joden de eeuwen door gedaan hebben en nog doen.)

2. SV in "een soort van nederhebreeuws": juist daardoor komt Gods Woord zeer dichtbij. We kunnen dan grondig en bijna letterlijk lezen wat er in het Hebreeuws staat, zeker wanneer we nog de taalkundige kanttekeningen in de SV erbij lezen.

Daarmee verwerp ik andere hulpmiddelen niet. En natuurlijk: de SV blijft een vertaling. De studie van de Bijbel in de grondtalen is onvervangbaar. Echter, deze sneer naar de SV doet nogal bizar aan.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

Henk J schreef: 25 mar 2023, 13:58 Voor Benjamin is ds. Van der Toorn de eerste predikant ook. Katwijk aan zee is daarmee wel uniek binnen de HHK. Er zijn een aantal plaatsen met twee domineesplaatsen maar geen een met drie.
Volgens mij zijn er in de hhk slechts 2 gemeenten met 2 plaatsen voor dominees en 1 met 3.
Lunteren, Barneveld, Katwijk.
Echter ik zie daar vacante plaatsen.
Dus meer dominees hebben in 1 gemeente is bij hhk sowieso uniek.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Fransman »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 mar 2023, 17:12 Katwijk aan Zee is in meerdere opzichten een uniek dorp. :)
Zeker weten :)
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Fransman »

2e Hans schreef: 25 mar 2023, 22:43
Henk J schreef: 25 mar 2023, 13:58 Voor Benjamin is ds. Van der Toorn de eerste predikant ook. Katwijk aan zee is daarmee wel uniek binnen de HHK. Er zijn een aantal plaatsen met twee domineesplaatsen maar geen een met drie.
Volgens mij zijn er in de hhk slechts 2 gemeenten met 2 plaatsen voor dominees en 1 met 3.
Lunteren, Barneveld, Katwijk.
Echter ik zie daar vacante plaatsen.
Dus meer dominees hebben in 1 gemeente is bij hhk sowieso uniek.
Urk
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1452
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Delftenaar »

Benjamin in Katwijk is in meerdere opzichten de Benjamin. Maar ook hij wordt volwassen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Nasrani »

Fransman schreef: 25 mar 2023, 23:10
2e Hans schreef: 25 mar 2023, 22:43
Henk J schreef: 25 mar 2023, 13:58 Voor Benjamin is ds. Van der Toorn de eerste predikant ook. Katwijk aan zee is daarmee wel uniek binnen de HHK. Er zijn een aantal plaatsen met twee domineesplaatsen maar geen een met drie.
Volgens mij zijn er in de hhk slechts 2 gemeenten met 2 plaatsen voor dominees en 1 met 3.
Lunteren, Barneveld, Katwijk.
Echter ik zie daar vacante plaatsen.
Dus meer dominees hebben in 1 gemeente is bij hhk sowieso uniek.
Urk
Putten heeft ook 2 predikanten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Ds. Hoek is in Putten niet full-time predikant, hij geeft ook nog les.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door 2e Hans »

Urk zijn echt 2 verschillende gemeenten.
Katwijk trouwens ook.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Charles »

Ik las het ja. Schokkend. Ik moet zeggen dat de HHK wel grossiert in allerlei moeilijke/bijzondere gevallen. Begon ooit met een bommelding en daarna heb ik nog heel wat gevallen voorbij zien komen. Het zou mij huiverig maken om ooit overstap naar HHK te maken.
Laatst gewijzigd door Charles op 29 mar 2023, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

Zullen we het verder maar niet bespreken?
-
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 29 mar 2023, 12:09
Zullen we het verder maar niet bespreken?
Lijkt me een goed plan. Las het gisteren ook al. Heb er gemengde gevoelens bij.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Erskinees »

Stel de rechter komt tot de conclusie dat dit waar is. Kun je dan predikant blijven of niet? Zover ik weet zegt de kerkorde hier niets over.
Plaats reactie