Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Dat mag ook. Maar als Zwolle wil blijven, blijft er geen andere optie over dan de optie die ik hierboven beschrijf.
Dat is niet waar. De Generale Synode kan ook besluiten dat het iedere gemeente vrij staat om zelf een keuze te maken, waarbij de Synode uitspreekt dat het de voorkeur heeft dat het meerderheidsstandpunt wordt gevolgd. Ik ken de CGK niet heel goed, maar als de Synode zo een keuze zou maken, dan komen de BhP-ers in opstand en verplaats de discussie zich naar de rechterzijde.
Ik denk dat dit in tegenspraak is met de DKO. Die kerkorde is een stuk rechtlijniger dan 1951.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door deschpin »

GerefGemeente-lid schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Maar wie gaat en wie blijft? Zolang je vooral vindt dat de ander moet gaan, kom je er nog niet uit...
Laten we beginnen met Zwolle.
Precies. Per direct een spoedzitting plannen voor de Generale Synode binnen 6 weken na vandaag en de gemeente onder de tucht stellen, de kerkenraad laten aftreden en wat broeders uit Urk de honneurs laten waarnemen.
Afbeelding
Afbeelding

Wellicht heb je wel eens gehoord van een eenheid in verscheidenheid, dat werkt niet in ieder kerkverband op dezelfde manier.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

https://cvandaag.nl/premium/94911-class ... hwfchAVGRM
Ook de lijn van prof. Selderhuis lijkt zich te richten op een ander kerkmodel. Verontrustend, jammer dat er geen stappen gezet worden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Het is in ieder geval een heel nietszeggend stukje.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik zie zelden zoveel verstandige woorden bij elkaar op Refoforum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Sorry DDD, ik heb wat weggehaald. :)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat hindert niets, in dit geval. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het is nietszeggend in dit geval omdat hij irenische en gematigde woorden spreekt over de ontstane situatie. En dat terwijl lezers een bepaalde standpunt verwachten, overeenkomstig hun eigen geldende normen.
Dit inzicht van Selderhuis hadden een aantal CGK'ers en criticasters ook in 2022 of in 2021 al en het had van meer visie getuigd als ze toen bijvoorbeeld al besloten hadden hun kerkmodel op de schop te gooien.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is ook helemaal niet goed. Er is een geestelijke strijd gaande. De geest van vrede wordt verstoord door mensen die hun eigen zin willen doordrijven, met de Bijbel in de hand of in het belang van Gods gemeente. Dat gebeurt aan beide kanten van het conflict. Dat zijn echter zaken die in het Koninkrijk van God niet passen. De kerk is niet van ons, maar van Christus.

Dus ik vind zijn woorden zeer op zijn tijd gesproken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Eerder heeft hij wel andere woorden gesproken. Die mis ik nu.
Misschien wordt het wel tijd om zijn punt wat betreft herverkaveling aan de GS voor te leggen. https://cvandaag.nl/81681-herman-selder ... srecht-cgk

Of stel een commissie van wijze mannen aan, die gemeenten als Zwolle, die blijven weigeren zich te voegen aan de GS besluiten, in een vriendelijk maar dringend gesprek te vragen of er misschien toch geen mogelijkheid is dat ze zich volledig bij de GKV aansluiten. Om zo de rust binnen de kerk te bewaren.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

Vind het juist een veelzeggend stuk. Het laat zien dat de CGK beweegt naar een plurale kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef: De geest van vrede wordt verstoord door mensen die hun eigen zin willen doordrijven, met de Bijbel in de hand of in het belang van Gods gemeente.
Vanuit mijn perspectief doet de rechterzijde niks verkeerd. Het gaat niet om een eigen zin doordrijven, maar het eenvoudig vasthouden aan je eigen bijbelse principes, die je al decennia ( + de 1.900 jaar daar aan voorafgaande) deel laten uitmaken van de christelijke kerk. Misschien kan je als rechterzijde ook gewoon een anathema uitspreken. Dat is in ieder geval goed duidelijk.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nou, de kerkenraad van Urk Eben Haezer heeft al wel het een en ander aan kerkrechtelijke vrijheden genomen.

Maar goed. Het is waar dat de rechterflank in veel opzichten rechtstreekser aansluit bij de gereformeerde traditie op dit punt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Ik zou bijna zeggen: Werkt hier een kerkverband nog? Overigens ik denk die dominee van die gemeente wel ergens te kennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie