Schijnbare tegenstrijdigheden

Plaats reactie
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Bertiel »

wij zijn op dit moment in Handelingen aan het lezen aan tafel. Vanochtend viel mij wat op waar ik eens met jullie over van gedachten wil wisselen. Weet niet of het hier al eerder besproken is, in het beroemde boek van Polyander kwam ik het niet tegen
Paulus weet zich gebonden door de Geest om naar Jeruzalem te gaan (Hand 20:22), bevestigd later door Agabus (Hand 21:11).
Nu staat er tussenin dat de discipelen van Tyrus door de Geest Paulus zeiden dat hij NIET naar Jeruzalem moest gaan (Hand 21:4).

Ik ga er 100% vanuit dat de bijbel Gods woord en onfeilbaar is.
Wie kan mij dit verklaren? Kwam met de kantekeningen niet veel verder, Matthew Henry wijst op een dwaling, maar dat kan ik zo uit de schrift niet halen.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 24 mar 2023, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 24 mar 2023, 06:59 wij zijn op dit moment in Handelingen aan het lezen aan tafel. Vanochtend viel mij wat op waar ik eens met jullie over van gedachten wil wisselen. Weet niet of het hier al eerder besproken is, in het beroemde boek van Polyander kwam ik het niet tegen
Paulus weet zich gebonden door de Geest om naar Jeruzalem te gaan (Hand 20:22), bevestigd later door Agabus (Hand 21:11).
Nu staat er tussenin dat de discipelen van Tyrus door de Geest Paulus zeiden dat hij NIET naar Jeruzalem moest gaan (Hand 21:4).

Ik ga er 100% vanuit dat de bijbel Gods woord en onfeilbaar is.
Wie kan mij dit verklaren? Kwam met de kantekeningen niet veel verder, Matthew Henry wijst op een dwaling, maar dat kan ik zo uit de schrift niet halen.
De studiebijbel zegt het volgende:

Het Evangelie was in Tyrus ooit verkondigd door vluchtelingen uit Jeruzalem (vgl. Hand.11:19). Misschien heeft Paulus er vanuit Antiochië (Hand.12:26) zelf ook gewerkt. Het gezelschap heeft de gelovigen gezocht en gevonden. Lucas noemt hen discipelen of leerlingen (vgl. Hand.6:1; 11:26; 14:22). De discipelen komen met een woord voor Paulus. De Heilige Geest heeft hun duidelijk gemaakt dat Paulus te Jeruzalem in ernstige moeilijkheden zal komen (vgl. vs.11). Zij spreken wat de Heilige Geest hun te kennen heeft gegeven uit en voegen daar (goed bedoeld) aan toe dat de apostel niet naar Jeruzalem moet gaan. Het is in dit vers dus niet de Heilige Geest die zegt dat Paulus niet naar Jeruzalem moet reizen! Dat zou in tegenspraak zijn met bv. Hand.20:22 en 21:11-14. Maar er is wel sprake van een verkeerde menselijke conclusie uit wat de Heilige Geest heeft gezegd. Paulus gaat niet in op de woorden van deze broeders, maar wordt wel bevestigd (vgl. Hand.20:23) in zijn door de Heilige Geest geleide besluit op te gaan naar Jeruzalem (Hand.19:21).

Vervolgens over handelingen 21:11:

De profetie ligt in dezelfde lijn van wat Paulus reeds eerder door de Heilige Geest duidelijk is geworden (Hand.20:22,23). Agabus kondigt Paulus’ gevangenschap in Jeruzalem aan, maar voegt daar in tegenstelling tot de discipelen te Tyrus (zie comm. vs.4) niet aan toe, dat de apostel niet verder moet reizen (zie echter vs.12). De profeet heeft de gordel van Paulus, welke diende om bij het lopen de kleding omhoog te houden, genomen en daarmee zijn (eigen) handen en voeten gebonden. Daarmee geeft hij aan wat er in Jeruzalem met de apostel zal gaan gebeuren. De Joden zullen hem boeien (vgl. vs.23) en overleveren aan de heidenen. De profetie doet sterk denken aan de woorden van de Here Jezus (Luc.9:44; 24:7). Strikt genomen hebben de Joden Paulus niet vrijwillig aan de heidenen (de Romeinen) overgeleverd (vs.33), maar de strekking van de profetie is geheel juist.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Bertiel »

dank je wel!
Laatst gewijzigd door Bertiel op 24 mar 2023, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door -DIA- »

Er is een boek over schijnbare tegenstrijdigheden:
https://www.uitgeverijdenhertog.nl/volw ... 3130632/4/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 24 mar 2023, 09:39 Er is een boek over schijnbare tegenstrijdigheden:
https://www.uitgeverijdenhertog.nl/volw ... 3130632/4/
Daar staat alleen het antwoord op Bertiels vraag niet in, zie openingspost...
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Posthoorn »

Kan titel topic met hoofdletter? Zoals we dat op school geleerd hebben. ::please
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: SCHIJNBARE TEGENSTRIJDIGHEDEN

Bericht door Bertiel »

ZO BETER? :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: SCHIJNBARE TEGENSTRIJDIGHEDEN

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 24 mar 2023, 10:33 ZO BETER? :D
Volgens mij werd enkel de eerste letter bedoeld, Bertiel. Niet het hele topic in hoofdletters
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Bertiel »

Het is ook niet vlug goed
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Schijnbare tegenstrijdigheden

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 24 mar 2023, 10:39 Het is ook niet vlug goed
Maar nu vast wel :D
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: SCHIJNBARE TEGENSTRIJDIGHEDEN

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef: 24 mar 2023, 10:33 ZO BETER? :D
:super
Plaats reactie