In memoriam

Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Henk J »

Klavart schreef:Organist Amdré de Jager overleden
https://www.orgelnieuws.nl/organist-and ... overleden/
Ach, 59 is nog helemaal niet zo oud...
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

Oud zendeling Ank Chappon overleden
https://www.rd.nl/artikel/1008680-oud-z ... -overleden

Ik herinner we het recente interview inzet rd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Oud zendeling Ank Chappon overleden
https://www.rd.nl/artikel/1008680-oud-z ... -overleden

Ik herinner we het recente interview inzet rd.
Ik heb dat interview afgelopen zomer ook gelezen, en er van genoten. Wat een gedreven en authentieke zuster was ze. Een beetje als Corrie ten Boom.

In het interview schreef ze:
De Chinezen bidden dat ik 100 word. Ik geloof dat de Heer komt en zegt: „Ank, kom maar.” Ik heb alles al klaarliggen voor de begrafenis. En een brief, waarin staat: „Als je deze brief krijgt, ga niet huilen, want dan ben ik daar waar ik al mijn hele leven naar verlangd heb.

Moge ze haar wens verkregen hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: In memoriam

Bericht door CvdW »

Moge ze haar wens verkregen hebben.
Hoe moet ik deze zin lezen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Moge ze haar wens verkregen hebben.
Hoe moet ik deze zin lezen?
De zin staat in wensende zin. Ik hoop van harte dat ze haar wens heeft verkregen, en nu voor eeuwig de Heere groot mag maken. Ik schrijf dat niet om dat ik daar aan twijfel, maar omdat de Heere volmaakt de Zijnen kent.

Laten we verder maar terughoudend zijn daarover. Er zullen uit alle kerkelijke denominaties, natiën en talen zijn die het Lam mogen grootmaken. En er zullen Reformatorische kerkgangers ontbreken. Voor een ieder van ons geldt: volgt gij mij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: In memoriam

Bericht door Emma de Jong »

Dhr. Mauritz (oud-directeur JBGG en CGO) overleden.

https://www.rd.nl/artikel/1009596-voorm ... -overleden
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Emma de Jong schreef:Dhr. Mauritz (oud-directeur JBGG en CGO) overleden.

https://www.rd.nl/artikel/1009596-voorm ... -overleden
Dat is een groot gemis. Iemand die zijn leven verteerd heeft in de dienst des Heeren.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

dr. H. de Jong is overleden. Ik vond het een van de meest aansprekende predikanten uit mijn jeugd. Een groot mens, die voor velen zeer inspirerend was en die met zijn orginele gedachten over bijbeluitleg en cultuur van bijzondere betekenis was.

Hij heeft mijns inziens volstrekt terecht een eredoctoraat ontvangen. Al had dat ook wel 20 jaar eerder mogen gebeuren, maar dat terzijde.

Ik zie inmiddels dat ook het ND er uitgebreider aandacht aan besteedt. Het RD had er wel wat meer ruimte voor mogen inruimen, mijns inziens. Het staat misschien wat verder weg van de achterban, vanwege zijn beweerdelijk vrijzinnige standpunten over de bijbeltoepassing. Hij stond daarin misschien wat meer in de traditie van de ethischen dan van de ultra-gereformeerden. Ik heb niet eens zo heel veel van hem gelezen, maar wat hij schreef, was vaak zeldzaam vroom en zeldzaam intelligent.

Ik zie trouwens dat het overlijden van Beatrijs Ritsema hier niet is genoemd. Haar naam mag, als spiegel van de moderne cultuur, toch niet in dit draadje ontbreken.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: In memoriam

Bericht door refomart »

DDD schreef: 22 mar 2023, 23:18 dr. H. de Jong is overleden. Ik vond het een van de meest aansprekende predikanten uit mijn jeugd. Een groot mens, die voor velen zeer inspirerend was en die met zijn orginele gedachten over bijbeluitleg en cultuur van bijzondere betekenis was.

Hij heeft mijns inziens volstrekt terecht een eredoctoraat ontvangen. Al had dat ook wel 20 jaar eerder mogen gebeuren, maar dat terzijde.
ND schreef schreef:Dominee Henk de Jong (87) werd ooit geschorst en krijgt nu eredoctoraat

De kern van zijn boodschap is volgens de predikant zelf dat de Bijbel uitgelegd moet worden in de tijd waarin die gelezen wordt. ‘Daarvoor is het nodig dat je een zekere relativering aanbrengt in het schriftgeloof, de Bijbel is geen foutloos boek.’

Die manier van bijbeluitleg was ooit omstreden. ‘Vandaag (december 2019) krijgt hij voor diezelfde opvattingen een eredoctoraat.’
Zonder een uitspraak te doen over het eredoctoraat is het verlenen daarvan een duidelijk bewijs van schuivende panelen onder ons. De vraag ligt daarmee voor de hand of de Kerk nog te vinden is in de kerk.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Dit is niet het draadje om over het inerrantisme te schrijven. Daar kun je een ander draadje voor gebruiken.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: In memoriam

Bericht door Refogast »

Koordirigent en organist Teke Bijlsma (86) is afgelopen dinsdag overleden.
Christen
Berichten: 761
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: In memoriam

Bericht door Christen »

Ik heb hier muziek van hem. Ik speel het graag.

Dat de nagedachtenis in het werk ook tot zegen mag zijn. Hij mag nu genieten van hemelse muziek en van God.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1438
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: In memoriam

Bericht door Bourdon16 »

Refogast schreef: 07 apr 2023, 13:46 Koordirigent en organist Teke Bijlsma (86) is afgelopen dinsdag overleden.
Ach.. ik luister graag naar zijn werk. Een cd uit Haarlem met prachtige muziek bijvoorbeeld. Heb er nog weleens met hem over gemaild.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Ach...veel goede herinneringen aan zijn orgelmuziek. Mijn man en ik luisteren er allebei graag naar.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: In memoriam

Bericht door Louis2 »

Gisteren overleed Huub Oosterhuis.
https://nos.nl/artikel/2470881-theoloog ... -overleden
Iemand die bij mijn ouders en de rest van mijn familie erg geliefd was.
Ik luister graag naar sommige liederen van hem.
Plaats reactie