Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?
Hier is de link waar je zowel losse artikelen als een online-abo kunt kopen.memento schreef:Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?
Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...Afgewezen schreef: ↑10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Ach, 't is nog maar ruim 17 jaar geleden. Kan nog komen-DIA- schreef: ↑15 mar 2023, 08:15Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...Afgewezen schreef: ↑10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.Herman schreef: ↑16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?-DIA- schreef: ↑16 mar 2023, 10:22Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.Herman schreef: ↑16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑16 mar 2023, 12:04Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?-DIA- schreef: ↑16 mar 2023, 10:22Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.Herman schreef: ↑16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.