Reformatie en Nadere Reformatie

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...

Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?
cannabis

Bericht door cannabis »

Hmmm... they are sticky on that. I suggest a university library. Maybe this forum can subscribe to journals like these for the benefit of the readers? There are some great articles in Westminster Theological Review, Seventeenth Century History, Harvard Theological Review, etc.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

memento schreef:
cannabis schreef:Actually, see the last issue of the 2004 Scottish Journal of Theology for some interesting insights on this topic.
Ik denk niet dat velen die hier zullen lezen...

Heb je een link waar ik me kan aanmelden als lid?
Hier is de link waar je zowel losse artikelen als een online-abo kunt kopen.

Je kunt ze ook in Utrecht in de universiteitsbieb komen bekijken en kopiëren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef: 10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 15 mar 2023, 08:15
Afgewezen schreef: 10 okt 2005, 15:32 Mensen, voor ons als leketheologen, wat de meesten onder ons zijn, is het verschrikkelijk moeilijk om de verschillen tussen Reformatie en Nadere Reformatie op formule te brengen. Iemand die er volgens mij wel een beetje kijk op heeft, is prof. Graafland. Die had met zijn dissertatie De zekerheid van het geloof ineens het licht gezien: de Reformatie is beter dan de Nadere Reformatie. Maar wat schrijft hij aan het eind van loopbaan als hoogleraar?
"Intussen zijn (...) in de loop van mijn onderzoek Calvijn en de Gereformeerde orthodoxie en de Nadere Reformatie weer dichter bij elkaar gekomen. (...) Ik heb namelijk ontdekt, dat ook de geloofsvragen, waarmee de Nadere Reformatie heeft geworsteld, reeds bij Calvijn zijn te vinden. Want naast de zekerheid van het ware geloof, kende hij ook de dreiging van het oppervlakkige, niet-ware geloof. Daarbij viel ook bij hem het zwaartepunt in het bevindelijk werk van de Heilige Geest. Ook hier geldt, dat de accenten en gradaties in de Nadere Reformatie wel verschillen, maar de kern van de zaak is gelijk."
Als we dat in het oog houden, kunnen we rustig op onderzoek uitgaan, zowel naar wat de Reformatie zegt als naar wat de Nadere Reformatie zegt.
Beetje jammer dat dit niet verder werd uitgewerkt. Maar goed... zal wel moeilijk zijn...
Ach, 't is nog maar ruim 17 jaar geleden. Kan nog komen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door Herman »

In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: 16 mar 2023, 12:29
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22
Herman schreef: 16 mar 2023, 08:39 In het Handboek Kerkgeschiedenis van Nederland wordt deze ontwikkeling nog steeds op deze manier beschreven. Ook het thema zekerheid van het geloof valt in meerdere aspecten uiteen, waar de onvoorwaardelijkheid van de heilsbeloften in de Nadere Reformatie meer op de achtergrond is geraakt. Ik zie dus weinig wat pleit voor de herziene opvattingen van prof. Graafland.
Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.
U kunt niet mee met de theologie van Prof. Graafland, maar u kent de theologie van Graafland niet?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2023, 14:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 12:29
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mar 2023, 12:04
-DIA- schreef: 16 mar 2023, 10:22

Anderzijds kunnen we ook niet mee met de theologie van prof. Graafland.
Ik ben niet bekend met de theologie van Prof. Graafland, wat houdt deze in? En waarin kunt u niet mee?
Ik ben ook geen theoloog, maar er zijn gewone mensen die soms meer weten dan geleerde theologen. Dit is iets wat mensen van nu, en mensen in het verleden, die rationeel denken vaak niet begrijpen en begrepen.
Degenen die op de oude manier (zoals altijd dus) door God tot God zijn bekeerd, en dat met verlies van al het hunne, en enkel uit vrije genade, deze mensen missen de levende bevinding in zijn theologie. Hier is denk ik, ook hier, genoeg over gezegd. Daar komen we hier niet uit omdat we hier ook rationeel denken. We willen alles kunnen begrijpen en beredeneren, maar het werk van God is niet te beredeneren met ons natuurlijke verstand. Ik zou hier meer van kunnen zeggen, ook met mijn verstand, maar ik denk dat ik dit achterwege moet laten, ook gezien eerder ervaringen. Kort: We belijden Gods soevereine, vrije genade, een mens die in de val dood ligt en zich niet meer kan oprichten. Een mens die vijandig staat tegenover zijn Schepper en Weldoener. Een mens die zegt in woorden en daden: Wijk van mij, want we hebben geen lust in de kennis van U. Velen menen dat dit te zwart/wit is. Kan de mens dan niets anders doen dan zondigen? Dat belijden we. Is daarmee de verantwoordelijkheid van de mens minder, en kan hij zich beroepen als: Ik kan er niets aan doen, want ik kan me niet bekeren? De vraag is of dat persoonlijk bij ondervinding is geleerd. Dan is de mens nochtans niet te verontschuldigen. Denk aan de Catechismus: Is God dan onrechtvaardig dat Hij in Zijn wet eist wat wij niet kunnen? Dan weten we allen verstandelijk het antwoord.
U kunt niet mee met de theologie van Prof. Graafland, maar u kent de theologie van Graafland niet?
Het zou me niet verbazen dat het een dominee was naar uw hart. Anders had u hier immers niet op gereageerd?
Wat ik weet is dat de diepgang en het vrije van de soevereine genade van God niet recht worden verklaard.
En u hebt gelijk, ik heb hem weinig of niet gehoord maar wel veel over gelezen, en dan wel vanuit het bevindelijk oogpunt.
U begrijpt hopelijk wel dat het me niet lust hier weer over in discussie te gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben meer bang dat u soms prediking en zaken veroordeeld, die u niet (goed) kent.
Ik ben zoals gezegd niet bekend met Prof. Graafland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatie en Nadere Reformatie

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2023, 22:00 Ik ben meer bang dat u soms prediking en zaken veroordeeld, die u niet (goed) kent.
Ik ben zoals gezegd niet bekend met Prof. Graafland.
Ik veroordeel niets wat ik niet weet. Laten we onderscheid maken tussen zaken die we weten en zaken die we niet weten. We veroordelen niet alles, dat zou gelijk zijn met het kind dat met het badwater wordt weggegooid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie