Fusie GKV/NGK in NeGK

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Delftenaar »

In Maastricht is dit allemaal geen discussie meer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Ditbenik »

Delftenaar schreef:In Maastricht is dit allemaal geen discussie meer.
Logisch. Daar zijn de NGK en GKV enkele jaren terug al gefuseerd en nog steeds is het een hele kleine gemeente. De gemeente is vacant en ds Ron van der Spoel (PKN) werkt daar als 'interim-predikant'. Naast Maastricht is er nog een 'grote' GKV in Brunssum (een kleine 200 leden) en een hele kleine in Venlo. Brunssum heeft een eigen predikant, Maastricht en Venlo liggen 85 km uit elkaar maar hadden tot 2020 samen een predikant.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Mistig »

De bezwaarde GKV-ers kwamen afgelopen zaterdag bijeen in Urk.

https://www.rd.nl/artikel/999252-ds-jan ... -mensbeeld
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Johannes 3:16 »

Een interessante podcast van het ND over
"Waarom verontruste vrijgemaakten niet mee willen naar de nieuwe fusiekerk"

https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... closemodal
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Marck »

De huidige 28 classes (GKv) en 8 regionale vergaderingen (NGK) worden bij de eenwording van de beide kerkgenootschappen samengevlochten tot 28 nieuwe regio’s.
Recent heeft de Regiegroep gepeild in hoeverre de nieuwe regio’s al begonnen zijn met onderlinge kennismaking en samenwerking. De uitkomsten van deze informatieve belronde laten een wat wisselend beeld zien, maar over het algemeen zijn de kerken vol goede moed aan de samenwerking begonnen.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door merel »

deschpin schreef: 11 nov 2022, 15:25
Mistig schreef:Op 1 mei 2023 fuseren de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken.
Er is al veel over gesproken, maar misschien is het goed om hier wat nieuws te delen (ook van eventueel andere kanalen, dan RD).
Laatste jaar komen er regelmatig GKV leden over naar de PKN, de veranderingen in de GKV gaan de laatste 20 jaar pijlsnel.
Bij ons ook; afgelopen jaar al wel 50 leden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Orchidee »

Er komen bij ons ook wel gkv' ers over.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Bezorgd »

Orchidee schreef: 13 mar 2023, 22:59 Er komen bij ons ook wel gkv' ers over.
Bij ons ook regelmatig.
Instroom vanuit rechts en vanuit links.

Wat weer interessante dynamiek oplevert:
In eerste instantie kijkt 'rechts' een beetje de kat uit de boom bij binnenkomst van 'die vrijgemaakten'
Maar uiteindelijk is het regelmatig zo dat zij die vanuit rechts binnenkomen 'vernieuwing' of verandering willen en de ex GKV 'ers juist heel voorzichtig zijn geworden en het liefste alles bij het oude houden.
"We hebben er genoeg narigheid van gezien" zegt men dan.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 08:38
Orchidee schreef: 13 mar 2023, 22:59 Er komen bij ons ook wel gkv' ers over.
Bij ons ook regelmatig.
Instroom vanuit rechts en vanuit links.

Wat weer interessante dynamiek oplevert:
In eerste instantie kijkt 'rechts' een beetje de kat uit de boom bij binnenkomst van 'die vrijgemaakten'
Maar uiteindelijk is het regelmatig zo dat zij die vanuit rechts binnenkomen 'vernieuwing' of verandering willen en de ex GKV 'ers juist heel voorzichtig zijn geworden en het liefste alles bij het oude houden.
"We hebben er genoeg narigheid van gezien" zegt men dan.
Klopt. Wij kerken in een PKN gemeente met 2 verschillende liggingen; een kerk waar alleen psalmen gezongen worden en een waar een ruimere liturgie gebruikt wordt. Ik zie dat met name de oudere Gkv- ers graag naar de kerk met een behoudende ligging gaan en de gezinnen meer naar de kerk met de ruimere liturgie.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door merel »

Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door huisman »

merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.

Volgens mij ben jij van de CGK overgestapt naar de PKN. Welke metafoor past daarbij? Van de regen in de ………..?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door merel »

huisman schreef: 25 apr 2023, 12:22
merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.

Volgens mij ben jij van de CGK overgestapt naar de PKN. Welke metafoor past daarbij? Van de regen in de ………..?
O, ik zeg niet dat het binnen de PKN beter is. Mijn overstap was ook uit nood' geboren en geen keuze uit overtuiging. Alleen verbaast het mij de overstap naar een kerkverband waar dezelfde discussie gevoerd wordt.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door Mistig »

merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.
Van een kerkverband waar ze de Bijbelse principes hebben losgelaten naar een kerkverband waar ze de Bijbelse principes laatst weer aanvaard hebben. Dat lijkt me een goede keuze.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG
Berichten: 3461
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door MGG »

Mistig schreef: 25 apr 2023, 12:56
merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.
Van een kerkverband waar ze de Bijbelse principes hebben losgelaten naar een kerkverband waar ze de Bijbelse principes laatst weer aanvaard hebben. Dat lijkt me een goede keuze.
Eens. Hoewel een groeiende minderheid de Bijbel door een andere bril leest. Ik denk dat het zonder scheuring max 2 a 3 synodes duurt.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Fusie GKV/NGK in NeGK

Bericht door deschpin »

Mistig schreef: 25 apr 2023, 12:56
merel schreef: 25 apr 2023, 10:39 Ik las in het ND dat bezwaarde vrijgemaakten mogelijk overstappen naar de CGK. Denk dat dat van de regen in de drup is.
Van een kerkverband waar ze de Bijbelse principes hebben losgelaten naar een kerkverband waar ze de Bijbelse principes laatst weer aanvaard hebben. Dat lijkt me een goede keuze.
verwijderd
Laatst gewijzigd door deschpin op 26 apr 2023, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie