Collecte na corona

Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Collecte na corona

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 13 mar 2023, 19:36
Piet Puk schreef: 13 mar 2023, 19:32
Jawel, achterin hangen de collectezakken en van een rondgang met doorgeven word afgezien. Velen lijken toch nog via de bank hun collectegeld over te maken en dat levert meer op. Overigens begrijpelijk, want je gaat niet 8,30 euro overmaken. Nee dat word dan 9 euro of 10 euro o.i.d.
O? Ik heb een tijdlang keurig een sommetje gemaakt van de hoeveelheid collectemunten x de waarde die wij normaliter in de zak gestopt zouden hebben met degenen die thuis luisterden. Dan werd dat gerust een bedrag als 24,30.
Dat kan, maar ik vermoed dat dit in mijn gemeente (zonder collectemunten) niet gebeurd.

Overigens eindigen collectes bij ons ook nogal eens op 3 cent, 7 cent o.i.d. Daar doe jij dan nog niet aan mee, begrijp ik
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Behalve bij een dienst waar ik geen collectemunten bij me heb, maar wel een portemonnee met nog wisselgeld uit Duitsland erin. Dan kan dat zomaar gebeuren.
-
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

In gemeenten zonder collectebonnen/munten is het logisch, omdat giften per bank fiscaal aftrekbaar zijn. Als je netto hetzelfde geeft, ontvangt de kerk aanzienlijk meer.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 13 mar 2023, 20:05 In gemeenten zonder collectebonnen/munten is het logisch, omdat giften per bank fiscaal aftrekbaar zijn. Als je netto hetzelfde geeft, ontvangt de kerk aanzienlijk meer.
Ik vermoed dat er meerderen hier een overeenkomst hebben tussen kerk en hen, zodat giften zonder drempel aftrekbaar zijn?
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 13 mar 2023, 20:07
MGG schreef: 13 mar 2023, 20:05 In gemeenten zonder collectebonnen/munten is het logisch, omdat giften per bank fiscaal aftrekbaar zijn. Als je netto hetzelfde geeft, ontvangt de kerk aanzienlijk meer.
Ik vermoed dat er meerderen hier een overeenkomst hebben tussen kerk en hen, zodat giften zonder drempel aftrekbaar zijn?
Dan zijn contante giften alsnog niet aftrekbaar. Een deel zal meer dan 10% geven, dan maakt het sowieso niet uit.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 13 mar 2023, 20:08
Zeeuw schreef: 13 mar 2023, 20:07
MGG schreef: 13 mar 2023, 20:05 In gemeenten zonder collectebonnen/munten is het logisch, omdat giften per bank fiscaal aftrekbaar zijn. Als je netto hetzelfde geeft, ontvangt de kerk aanzienlijk meer.
Ik vermoed dat er meerderen hier een overeenkomst hebben tussen kerk en hen, zodat giften zonder drempel aftrekbaar zijn?
Dan zijn contante giften alsnog niet aftrekbaar. Een deel zal meer dan 10% geven, dan maakt het sowieso niet uit.
Klopt. Dus dan zijn collectebonnen erg handig.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef: 13 mar 2023, 20:21
MGG schreef: 13 mar 2023, 20:08
Zeeuw schreef: 13 mar 2023, 20:07
MGG schreef: 13 mar 2023, 20:05 In gemeenten zonder collectebonnen/munten is het logisch, omdat giften per bank fiscaal aftrekbaar zijn. Als je netto hetzelfde geeft, ontvangt de kerk aanzienlijk meer.
Ik vermoed dat er meerderen hier een overeenkomst hebben tussen kerk en hen, zodat giften zonder drempel aftrekbaar zijn?
Dan zijn contante giften alsnog niet aftrekbaar. Een deel zal meer dan 10% geven, dan maakt het sowieso niet uit.
Klopt. Dus dan zijn collectebonnen erg handig.
Voor de collectebonnen heb je dan weer wel de drempel.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Ja, maar het zou toch wel treurig zijn als een christen niet aan de 1 procentsdrempel komt?
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door Bruna »

Dat kun je niet zomaar zeggen. Bij iedereen is situatie weer anders.
Voor eenverdiener Jan Modaal valt het niet mee om gezin te onderhouden.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Dat ben ik niet met je eens. 1 procent is toch altijd wel een passend bedrag, ook als je van alleen een bijstandsuitkering moet rondkomen. En natuurlijk valt het voor een eenverdiener niet mee. Als de partner niet kan werken, dan is daar de diaconie voor. En anders is het goed om te werken, zodat je ook kunt delen met degene die nood heeft.

Ik weet een beetje hoe het is om weinig geld over te houden. Wat mij betreft, moet het uitgangspunt zijn dat je in ieder geval je tienden geeft. Of dat dan letterlijk moet, daar kun je verschillend over denken. Maar 1 procent is wel bedroevend weinig. Ik denk dat er zegen op rust als je giften niet als sluitpost hanteert, ook als je weinig verdient.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Daarin gaat de weduwe in de tempel ons inderdaad wel voor.
Al besef ik terdege dat je nooit voor een ander kunt beslissen.

Wat je zegt over de diaconie heeft wel iets dubbels. Dan ondersteunt de diaconie dus, zodat jij geld kunt geven aan de collecten in de kerk, voor diaconie en kerk... Afijn, als die aftrekbaar zijn bij de belasting wordt de kerk er in totaal niet slechter van ;)
-
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef: 13 mar 2023, 21:08

Voor de collectebonnen heb je dan weer wel de drempel.
Niet als je gewoon een overeenkomst sluit tussen kerk en persoon qua bedrag volgens mij. Het gaat om het bedrag dat je per jaar overmaakt aan je kerk.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Collecte na corona

Bericht door Job »

Hoe onbaatzuchtig geef je als je tevoren uitrekent of en wat je ervoor terugkrijgt? Ik vind het voor mezelf dubieus om van mijn offergaven wat terug te vragen. Laat de Belastingdienst niet weten wat uw rechterhand doet.

Het argument dat de kerk er beter van wordt, vind ik dan eerlijk gezegd een non-argument. Ja, ik weet dat kerken reclame maken voor deze regeling. Daar vind ik echt wat van. De Heere heeft de blijmoedige gever lief. Onbaatzuchtig. Geven en niet terugzien, dat is volgens mij wat Hij van ons vraagt.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 14 mar 2023, 08:28 Hoe onbaatzuchtig geef je als je tevoren uitrekent of en wat je ervoor terugkrijgt? Ik vind het voor mezelf dubieus om van mijn offergaven wat terug te vragen. Laat de Belastingdienst niet weten wat uw rechterhand doet.

Het argument dat de kerk er beter van wordt, vind ik dan eerlijk gezegd een non-argument. Ja, ik weet dat kerken reclame maken voor deze regeling. Daar vind ik echt wat van. De Heere heeft de blijmoedige gever lief. Onbaatzuchtig. Geven en niet terugzien, dat is volgens mij wat Hij van ons vraagt.
Het zijn gewoon giften, net als bv aan andere ANBI-instellingen wat mij betreft. Ik denk niet dat blijmoedig en giften aftrekken elkaar erg in de weg zitten.
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 08:00
Bruna schreef: 13 mar 2023, 21:08

Voor de collectebonnen heb je dan weer wel de drempel.
Niet als je gewoon een overeenkomst sluit tussen kerk en persoon qua bedrag volgens mij. Het gaat om het bedrag dat je per jaar overmaakt aan je kerk.
De drempel heb je dan alsnog als je bijvoorbeeld een gift geeft voor noodhulp in Turkije.
Plaats reactie