Wegzinkende kennis

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wegzinkende kennis

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef: 01 mar 2023, 15:57 Is dit nu wegzinkende kennis van mij?
Ik begrijp u helemaal, en u zal zeker de enige niet zijn maar duizenden in Nederland zullen het net zo ervaren, maar om dat uit te leggen lijkt hier moeilijk, maar ik vat dit heel goed. Overigens, zo lijkt me althans, gebruikt zo wel uw eigen woorden om te verwoorden wat u in de preek beluisterde.
Ik denk dat er gedoeld werd op het hoofd op het blok leggen. Dat de mens aan Gods kant valt, en hij het met God eens wordt. Maar een mens zal uit zichzelf het hoofd nooit op het blok leggen. Daarvoor is in- en overwinnende genade nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wegzinkende kennis

Bericht door KDD »

ISAÄC AMBROSIUS schreef: 01 mar 2023, 16:07
Beeldt u in dat gij een misdadiger (die zijn vonnis al heeft) naar het schavot zag brengen, beeldt u in dat gij hem zijn slecht bestede tijd, zijn bloedige daden, zijn grove zonden hoorde bewenen en beklagen. Ja, beeldt u in dat hij zo deerlijk huilt en krijt, dat het een steenachtig hart zich daarover zou erbarmen en al ogen die hem slechts aanzagen zich van schreien niet kende onthouden. Indien deze man in deze toestand zijn koning met zijn Pardonbrief in zijn hand tot hem zag komen aanlopen, wat zou dit voor hem een vrolijk gezicht zijn? Voorwaar geen gezicht is daarbij te vergelijken.
Nu, zo is het gelegen met de mens die over zijn zonden bedroefd is, terwijl hij zijn jammerlijke toestand beklaagd en bekend. Wat een korte stap is er tussen hem en de verdoemenis (alsof hij nu voor de mond der hel en als op het schavot was).
Maar wordt hij Christus schielijk gewaar, Wien Hij aanschouwt met een lans in Zijn zijde, met een doornenkroon op Zijn hoofd, de voeten met nagelen doorboord, met een Pardonbrief in Zijn hand, deze aan alle mensen aanbiedende die ze slechts door het geloof willen aannemen. – O, dit gezicht kan de aller-godlooste mens op de aarde, dood in zonden en overtredingen, weer levendig kan maken!
Plaats reactie