De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 01 mar 2023, 17:30
huisman schreef: 01 mar 2023, 16:42
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:35
huisman schreef: 01 mar 2023, 15:12
Ik ken echt geen mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. In al de jaren dat ik pastorale bezoeken doe ben ik dat nog nooit tegengekomen. Heb ook nog nooit een preek gehoord of gelezen waar dat als voorwaarde gesteld werd.
Maar als je dus helemaal niet op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden die de aanleiding zijn voor deze discussie, en het zelfs zover van je bed afstaat dat je niemand kent die hiermee te maken heeft, waarom neem je hier dan zulke extreme standpunten over in?

Ik kan dat toch moeilijk begrijpen.

Jij kent mensen die oprecht geloven dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn en een prediking die dat als voorwaarde stelt? Wat ik al eerder zei: Ik kom mensen wel tegen die de verkiezing gebruiken om zich achter te verschuilen en de verkiezing een volkomen verkeerde plaats geven. Maar dat is niet wat @Cyrillus zegt.

Kun je mij vertellen welke standpunten van mij extreem zijn? Graag met compleet citaat want het is nogal een forse beschuldiging.
De extreme formuleringen maak ik rood. Je citeert ze immers zelf al.

Ik ken inderdaad mensen die zich verschuilen achter de uitverkiezing en dat is het gevolg van een prediking die te veel onder de beheersing van de uitverkiezing staat. Dat zijn de zogenoemde kleine lettertjes.

Ik ken inderdaad mensen die zeggen dat God het moet doen en dat zij er hun hele leven om gevraagd hebben. Dat is precies hetzelfde, mijns inziens, alleen wat minder dramatisch geformuleerd.
Dat is niet extreem maar mijn waarneming. Wel zorgvuldig blijven. Het ging uitsluitend om @Cyrillus opmerking over mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. Dat kom ik niet tegen. Wat jij noemt is niet hetzelfde want dat ben ik in de loop der jaren wel tegengekomen.

Het ging mij dus om het dramatisch geformuleerde, om jouw woorden te gebruiken.

Verder moet jij gewoon ophouden om mij steeds te betichten van extremisme en radicaliteit. Ik kan er best tegen maar ik denk niet dat het een christen past om zijn gesprekspartner zo te framen.
Een beetje naastenliefde is niet zo vreemd op een christelijk forum toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 01 mar 2023, 16:38
pierre27 schreef: 01 mar 2023, 05:53
DDD schreef:Als je een smerige smaak in je mond krijgt van dit soort -toch relatief overzichtelijke- verschillen, dan zou ik psychotherapie aanraden. Dat zal je dan vast in meerdere opzichten van pas komen. Het kan sowieso meestal geen kwaad, zoiets.
Op wie je nu reageert is mij niet geheel duidelijk. Gemakshalve zal ik een reactie geven. Inleven is duidelijk niet een sterke kant van je. Hoewel ik het met je eens ben dat deze therapie meestal geen kwaad kan, is het in dit geval een nare manier van reactie geven. Denk je echt dat je met dit advies refomart helpt?
Ik neem geen standpunt in over mijn inlevingsvermogen. Maar ik vind het geen nare reactie. Ik vind het een heel adequate reactie, die behulpzaam kan zijn. Ik schat in dat de kans niet enorm is, maar het helpt niet om wantrouwen uit te stralen over andermans zelfreflectief vermogen. Dus ja: ik geloof dat het helpt. Anders zou ik het niet zeggen.

Jouw kennelijk wat zwartgalliger mensbeeld doet daar wat mij betreft niets aan af.
Aha, nu ben ik de zwartgallige. Ga zo door beste man.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

huisman schreef: 01 mar 2023, 17:39
DDD schreef: 01 mar 2023, 17:30
huisman schreef: 01 mar 2023, 16:42
DDD schreef: 01 mar 2023, 16:35

Maar als je dus helemaal niet op de hoogte bent van de feiten en omstandigheden die de aanleiding zijn voor deze discussie, en het zelfs zover van je bed afstaat dat je niemand kent die hiermee te maken heeft, waarom neem je hier dan zulke extreme standpunten over in?

Ik kan dat toch moeilijk begrijpen.

Jij kent mensen die oprecht geloven dat je eerst moet weten uitverkoren te zijn en een prediking die dat als voorwaarde stelt? Wat ik al eerder zei: Ik kom mensen wel tegen die de verkiezing gebruiken om zich achter te verschuilen en de verkiezing een volkomen verkeerde plaats geven. Maar dat is niet wat @Cyrillus zegt.

Kun je mij vertellen welke standpunten van mij extreem zijn? Graag met compleet citaat want het is nogal een forse beschuldiging.
De extreme formuleringen maak ik rood. Je citeert ze immers zelf al.

Ik ken inderdaad mensen die zich verschuilen achter de uitverkiezing en dat is het gevolg van een prediking die te veel onder de beheersing van de uitverkiezing staat. Dat zijn de zogenoemde kleine lettertjes.

Ik ken inderdaad mensen die zeggen dat God het moet doen en dat zij er hun hele leven om gevraagd hebben. Dat is precies hetzelfde, mijns inziens, alleen wat minder dramatisch geformuleerd.
Dat is niet extreem maar mijn waarneming. Wel zorgvuldig blijven. Het ging uitsluitend om @Cyrillus opmerking over mensen die eerst willen weten dat ze uitverkoren zijn. Dat kom ik niet tegen. Wat jij noemt is niet hetzelfde want dat ben ik in de loop der jaren wel tegengekomen.

Het ging mij dus om het dramatisch geformuleerde, om jouw woorden te gebruiken.

Verder moet jij gewoon ophouden om mij steeds te betichten van extremisme en radicaliteit. Ik kan er best tegen maar ik denk niet dat het een christen past om zijn gesprekspartner zo te framen.
Een beetje naastenliefde is niet zo vreemd op een christelijk forum toch?
Ik frame niet. Ik neem waar. En bovendien vraag ik mij af of ik jou wel eens inhoudelijk van extremisme heb beschuldigd. Dat zou mij verbazen. Maar je drukt je wel extreem uit. Dat zijn twee heel verschillende dingen, in mijn beleving.

Met gebrek aan naastenliefde heeft het in ieder geval niets te maken. Dat is ook wel weer duidelijk een kwestie van perspectief, want ik lees hier op het forum zo nu en dan ook dat ik altijd zo aardig en beleefd ben. Het is dus maar net wat je normaal vindt. Naastenliefde is niet perse zoetsappig. Maar wel oprecht betrokken en eerlijk, voor zover gepast, uiteraard.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Afgelopen week in DWS weer een prima artikel van de hand van ouderling L. Van der Tang over het boek 'Dordt zoals je Dordt niet kende'. Niet afgevend op ds. G.A. van den Brink en tot besluit wat we kunnen leren van de discussie. Ik heb het in ieder geval met meer instemming gelezen dan Nabij Jou! Ik hou het voorlopig maar bij DWS.
Henk J
Berichten: 2589
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Nabij jou is ook een jongerenblad he, beetje flauw om dat met elkaar te vergelijken.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 10 apr 2023, 19:13 Nabij jou is ook een jongerenblad he, beetje flauw om dat met elkaar te vergelijken.
Lijkt me niet, hoe groot wil je de overstap maken van het jongerenblad naar de DWS straks. Ben bang dat veel jongeren/jeugd van GGiN daardoor in de toekomst de DWS niet gaan lezen, omdat de taalkloof te groot is.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 10 apr 2023, 19:10 Afgelopen week in DWS weer een prima artikel van de hand van ouderling L. Van der Tang over het boek 'Dordt zoals je Dordt niet kende'. Niet afgevend op ds. G.A. van den Brink en tot besluit wat we kunnen leren van de discussie. Ik heb het in ieder geval met meer instemming gelezen dan Nabij Jou! Ik hou het voorlopig maar bij DWS.
In de Saambinder stond ook een mooi artikel het boek. Ds Clements schrijft een 5 delige serie.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 10 apr 2023, 19:18
Piet Puk schreef: 10 apr 2023, 19:10 Afgelopen week in DWS weer een prima artikel van de hand van ouderling L. Van der Tang over het boek 'Dordt zoals je Dordt niet kende'. Niet afgevend op ds. G.A. van den Brink en tot besluit wat we kunnen leren van de discussie. Ik heb het in ieder geval met meer instemming gelezen dan Nabij Jou! Ik hou het voorlopig maar bij DWS.
In de Saambinder stond ook een mooi artikel het boek. Ds Clements schrijft een 5 delige serie.
In de Saambinder staat de eerste aflevering van een serie van zes, en gaan zo in op wat ds. van den Brink in zijn boek heeft geschreven. In het eerste artikel lees ik al dat hij geen woord terugneemt van wat hij heeft gezegd. (of was het nu een 5-delige serie) ik dacht te reageren op dhr. P. Puk, maar nu zie ik dat dhr/mevr. MMG ook al reageerde....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Jeremiah »

Posthoorn schreef:
huisman schreef: 01 mar 2023, 16:25Maar als je dat plaatsmakend werk onbesproken laat wordt het uiterst gevaarlijk. Paulus zegt. Wij prediken Christus, den gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
In kerkmensen zit van nature dezelfde ergernis en vinden ten diepste het kruis een dwaasheid. Pas als de Heilige Geest onze verlorenheid laat zien krijgt de Gekruisigde oneindige waarde.
Hier zou ik nog wat meer over willen zeggen.

Het is idd. waar dat het feit dat je je zonden moet kennen, als een klip kan fungeren. Ik weet dat uit eigen ervaring. Door een boekje van H. Bonar raakte ik van die klip verlost. Toch was het niet zo dat ik toen wist hoe ik tot Christus moest komen. Dat was voor mij 'bedekt', om het zo maar eens te zeggen.

Wat ik nu zou zeggen tegen iemand die ook op die klip vastloopt? Ik zou niet zeggen: het is niet nodig, hoor, dat je je zonden kent. Ik zou wel willen zeggen: God weet Zelf wel hoe en wanneer Hij jou brengt op die plaats waar Hij je hebben wil, de plaats waar je 'zondaar voor God wordt'. Dat kan in een paar seconden gebeurd zijn.
Dan besef je dat de zaligheid alleen nog maar van Góds kan kan komen. En dát is het moment waarop Christus aan de ziel geopenbaard wordt! En dat is wel nodig, want anders zou je Hem nóg niet zien.

Conclusie: Het moet alles van boven komen. En God werkt het op Zijn tijd en wijze.
Welk boekje van Bonar?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Jeremiah schreef: 11 apr 2023, 15:02
Posthoorn schreef:Het is idd. waar dat het feit dat je je zonden moet kennen, als een klip kan fungeren. Ik weet dat uit eigen ervaring. Door een boekje van H. Bonar raakte ik van die klip verlost. Toch was het niet zo dat ik toen wist hoe ik tot Christus moest komen. Dat was voor mij 'bedekt', om het zo maar eens te zeggen.
Welk boekje van Bonar?
'Gods weg van vrede', Horatius Bonar.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/artikel/1016631

Ds J.M.J. Kieviet heeft een recensie geschreven.
Voornamelijk positief met hier en daar een kanttekening.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 14 apr 2023, 13:23 https://www.rd.nl/artikel/1016631

Ds J.M.J. Kieviet heeft een recensie geschreven.
Voornamelijk positief met hier en daar een kanttekening.
Deze dominee heeft een gave om heel sympathiek te zijn en te blijven. Maar dat is niet hetzelfde als positief. Hij neemt het oordeel van Dr. Van den Brink over de gebreken in de prediking niet over en daarmee weerspreekt hij ook de noodzaak van dit boek. Hij vind zijn taalgebruik te scherp. En hij legt in zijn 5e punt (door de mond van Kohlburgge) een eerlijke toetssteen over het geheel van de prediking neer. Ik meen dat dr. Van den Brink in de verste verte niet bij dit 5e punt in de buurt komt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Herman schreef: 14 apr 2023, 13:28
Bertiel schreef: 14 apr 2023, 13:23 https://www.rd.nl/artikel/1016631

Ds J.M.J. Kieviet heeft een recensie geschreven.
Voornamelijk positief met hier en daar een kanttekening.
Deze dominee heeft een gave om heel sympathiek te zijn en te blijven. Maar dat is niet hetzelfde als positief. Hij neemt het oordeel van Dr. Van den Brink over de gebreken in de prediking niet over en daarmee weerspreekt hij ook de noodzaak van dit boek. Hij vind zijn taalgebruik te scherp. En hij legt in zijn 5e punt (door de mond van Kohlburgge) een eerlijke toetssteen over het geheel van de prediking neer. Ik meen dat dr. Van den Brink in de verste verte niet bij dit 5e punt in de buurt komt.
Inderdaad is punt 4 en 5 scherp verwoord en daarmee wordt het hele boek (m.i.terecht) als onevenwichtig, eenzijdig en zelfs als gevaarlijk beoordeeld door deze predikant.

Mooie ironische woordspeling van deze predikant over het boek van dr. G.A. van de Brink '200 pagina's die met kleine letters dichtbedrukt '

Moest ik wel om glimlachen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

punt 4 heeft dr v.d. Brink zelf over gezegd in zijn boek, dat het boek juist daar NIET over gaat, enkel over het aanbod van genade zoals geleerd door de Dordtse leerregels.

Punt 5: luister zijn preken maar na. Ik oordeel over de preken van dr vd Brink die ik gehoord heb. Ik vind de veronderstelling van Herman te ver gaan en niet in overeenstemming met de waarheid.

heb jij het boek gelezen dan Huisman?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

Ik vind het een sympathieke recensie.
Mi nodigt het juist uit tot het lezen van het boek.
En met deze woorden van ds Kieviet in het achterhoofd kan het dus leerzaam en opbouwend zijn.
Gesloten