Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Marck »

Iemand al gelezen? Aan te bevelen?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Bruna »

Geen idee. Hij kan wel mooi schrijven. Boek over thuislezers bijvoorbeeld.
Dit gaat over de OGG in Kinderdijk?
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Bertiel »

Onze gemeente zit ook in een schuur. Staan we er ook in?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Marck »

Ja Kinderdijk In één generatie veranderde de wereld in een dorp. Tegelijk verdween het dorp als besloten gemeenschap, die zichzelf in alle opzichten kon bedruipen. In 'Schuurtjesvolk' roept de auteur het dorpsbestaan van weleer tot leven, waarbij hij het verleden beschrijft zoals hij het beleefde toen het nog heden was. Hij doet dat vanuit zijn jeugdherinneringen aan Kinderdijk, waar hij opgroeide binnen een groot gezin dat was aangesloten bij een schuurkerk. Ook voor hen die tot een van de gevestigde kerken binnen de gereformeerde gezindte behoren, zal veel herkenbaar zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef:Onze gemeente zit ook in een schuur. Staan we er ook in?
Ik kwam pas een paar keer langs jouw mooie stadje, of jullie gemeente erin staat betwijfel ik, natuurlijk kan het wel herkenning oproepen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Marck »

Marck schreef:Ja Kinderdijk In één generatie veranderde de wereld in een dorp. Tegelijk verdween het dorp als besloten gemeenschap, die zichzelf in alle opzichten kon bedruipen. In 'Schuurtjesvolk' roept de auteur het dorpsbestaan van weleer tot leven, waarbij hij het verleden beschrijft zoals hij het beleefde toen het nog heden was. Hij doet dat vanuit zijn jeugdherinneringen aan Kinderdijk, waar hij opgroeide binnen een groot gezin dat was aangesloten bij een schuurkerk. Ook voor hen die tot een van de gevestigde kerken binnen de gereformeerde gezindte behoren, zal veel herkenbaar zijn.
Is trouwens de beschrijving van het boek op de site. Geen eigen eigen tekst. Was de "" "" vergeten.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door refomart »

Ik vraag me af of de schuurkerk op kinderdijk betrekking heeft. Als ik naar de afbeelding kijk en naar de predikanten waar Dr. P. de Vries vanuit zijn jeugd naar verwijst, dan zou het ook kunnen gaan om de vrije gemeente van Alblasserdam. Dat sluit ook goed aan op de toelichtende tekst op het boek.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door refo »

refomart schreef:Ik vraag me af of de schuurkerk op kinderdijk betrekking heeft. Als ik naar de afbeelding kijk en naar de predikanten waar Dr. P. de Vries vanuit zijn jeugd naar verwijst, dan zou het ook kunnen gaan om de vrije gemeente van Alblasserdam. Dat sluit ook goed aan op de toelichtende tekst op het boek.
Huib de Vries, dat is iemand anders.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door refomart »

refo schreef:
refomart schreef:Ik vraag me af of de schuurkerk op kinderdijk betrekking heeft. Als ik naar de afbeelding kijk en naar de predikanten waar Dr. P. de Vries vanuit zijn jeugd naar verwijst, dan zou het ook kunnen gaan om de vrije gemeente van Alblasserdam. Dat sluit ook goed aan op de toelichtende tekst op het boek.
Huib de Vries, dat is iemand anders.
Ja, bij mijn weten de broer van.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Marck »

refomart schreef:Ik vraag me af of de schuurkerk op kinderdijk betrekking heeft. Als ik naar de afbeelding kijk en naar de predikanten waar Dr. P. de Vries vanuit zijn jeugd naar verwijst, dan zou het ook kunnen gaan om de vrije gemeente van Alblasserdam. Dat sluit ook goed aan op de toelichtende tekst op het boek.
Beide plaatsen komen aan bod vermoedelijk. Van Kinderdijk tot het Schuurtje in Alblasserdam. Maar we zullen het zien.
Mauries06
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Mauries06 »

refomart schreef: 28 feb 2023, 10:12 Ik vraag me af of de schuurkerk op kinderdijk betrekking heeft. Als ik naar de afbeelding kijk en naar de predikanten waar Dr. P. de Vries vanuit zijn jeugd naar verwijst, dan zou het ook kunnen gaan om de vrije gemeente van Alblasserdam. Dat sluit ook goed aan op de toelichtende tekst op het boek.
Ja, gaat over het vrije kerkje in Alblasserdam. Dat wordt daar nog steeds het schuurtje genoemd. Pas in het RD stond er ook een stuk over, n.a.v het boek.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef: 27 feb 2023, 21:34 Geen idee. Hij kan wel mooi schrijven. Boek over thuislezers bijvoorbeeld.
Dit gaat over de OGG in Kinderdijk?
Gereformeerde Samenkomst. Later overgestapt naar de HHK.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nieuw boek Huib de Vries: Schuurtjesvolk

Bericht door Herman »

Marck schreef: 27 feb 2023, 18:48 Iemand al gelezen? Aan te bevelen?
Een leuk boek om te lezen. Voornamelijk familiegeschiedenis (80%) en iets minder over de kerk, hoewel dat wel een rol speelde.

Ik vond het wel aardig om te lezen, vooral ook omdat we diverse leden van de familie wat beter kennen. Als je in de omgeving woont, dan zullen ook wel wat bekende namen voorbij komen.

Feit is dat het minder over de gemeente gaat, dan over hen als familie.
Plaats reactie