Prediking

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Prediking

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Jawel.
Laat duidelijk zijn, niet om de inhoud.
Maar ik ben er van overtuigd dat een prediker alles moet doen om de hoorder te boeien. Mee te nemen.
En in de wereld waar we nu leven, zeker de jongere generatie, is het heel belangrijk daarover na te denken.

Er bestaan nu twee uitersten in onze kringen. (Ja, een beetje generaliserend)
Een boeiende prediking, maar vaak een zwakke Schriftuitleg en een preek vol van bekende termen enerzijds. En anderzijds een goed doordachte prediking. Stevige Schriftuitleg. Maar waar de vorm meer weg heeft van een leesdienst.

Het is verleidelijk om namen te noemen van predikers die beiden hebben. Die kant wil ik niet op.
Maar ik heb studenten gesproken die erkennen dat aandacht voor voordracht, presentatie en preekstijl op de Universiteiten een onderbelicht punt is. En dat is jammer.
Dat er op de TUA te weinig aandacht aan de performance wordt besteed, ben ik met je eens.
En het kost niet eens zo veel tijd/energie om aandacht voor preektechnieken te hebben. Ik denk dat 1 of 2 EC al voldoende is. Wat dat betreft doen hbo-theologen het vaak beter.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Prediking

Bericht door Klavart »

Ditbenik schreef:
Klavart schreef:
Tiberius schreef:Loop niet te veel heen en weer; blijf binnen (zeg maar) 1 vierkante meter. Al ken ik zelf ook wel predikers die meer ruimte nemen, en toch goed te volgen zijn. Maar voor de meeste mensen is dat heen en weer rennen te vermoeiend.
Het voordeel van een houten broek (...) is dat heen en weer rennen niet mogelijk is.
Ik ervaar het als bewust kwetsen wanneer je de plaats waar het Woord van God verkondigd wordt en waar de Heilige Geest werkt denigrerend loopstal noemt.
Mijn excuses daarvoor. Het was niet de bedoeling om te kwetsen. Helaas kan ik het niet meer wijzigen (zoals hierboven).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Prediking

Bericht door Bezorgd »

Job schreef:Deze woorden van Paulus uit 1 Korinthe 1 geven te denken:

17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.

Hoe verhoudt zich dat tot het aanleren van preektechnieken?
Interessante vraag. De eenvoud van het Evangelie moet blijven staan. De vorm kan wijzigen. De Joden een Jood en de Grieken een Griek, zou toch, met een beetje vrijheid van exegese ;) , ook die kant op kunnen wijzen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Prediking

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
Job schreef:Deze woorden van Paulus uit 1 Korinthe 1 geven te denken:

17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.

Hoe verhoudt zich dat tot het aanleren van preektechnieken?
Interessante vraag. De eenvoud van het Evangelie moet blijven staan. De vorm kan wijzigen. De Joden een Jood en de Grieken een Griek, zou toch, met een beetje vrijheid van exegese ;) , ook die kant op kunnen wijzen.
"De Joden een Jood" zeker ja. "De Grieken een Griek" is volgens mij toevoegen aan de Schrift. Het staat er niet.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 28 feb 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Prediking

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Job schreef:Deze woorden van Paulus uit 1 Korinthe 1 geven te denken:

17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik tenietmaken.

Hoe verhoudt zich dat tot het aanleren van preektechnieken?
Interessante vraag. De eenvoud van het Evangelie moet blijven staan. De vorm kan wijzigen. De Joden een Jood en de Grieken een Griek, zou toch, met een beetje vrijheid van exegese ;) , ook die kant op kunnen wijzen.
Zeker, maar dat gaat m.i. meer over het afstemmen op de hoorder en het adresseren van de Boodschap.
Ik herken de valkuil in elk geval bij mezelf dat ik geboeid aan de lippen van een begaafd prediker kan hangen en me achteraf moet afvragen: wie heb je (ik dus) nu de meeste eer gegeven tijdens deze dienst? Waar eindig ik in? Soms is luisteren naar een eenvoudige, in onze optiek minder begaafde prediker, die eenvoudig doorgeeft wat de Heere zegt, voor mij heilzamer. Pas zei @Ad Anker rondom het beroepingswerk: "De predikanten die niet beroepen worden, zijn de beste". Aansluitend daarop denk ik dat juist zij vaak erg zegenrijke predikanten zijn. Zij verdwijnen (eerder), waardoor Christus kan verschijnen.

Wat geen pleidooi betekent voor een slechte preekvoorbereiding of het jezelf gemakkelijk maken op de preekstoel. En begaafdheid kun je niet wegpoetsen. Ik weet van een predikant voor wie juist zijn begaafdheid een grote worsteling was. Hij trok overvolle kerken, maar hij ervoer keer op keer: talloze mensen kwamen voor hem.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Het idee. Begaafdheid hóef je ook helemaal niet weg te poetsen. Je moet je werk en ambt zo goed mogelijk doen.

Ik vind dit echt een voorkeur van doorslaan in gemaakte nederigheid. Het is natuurlijk prima om te bidden dat je bescheiden mag blijven. Maar je hoeft jezelf niet minder begaafd voor te doen dan je bent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2961
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Prediking

Bericht door Job »

DDD schreef:Het idee. Begaafdheid hóef je ook helemaal niet weg te poetsen. Je moet je werk en ambt zo goed mogelijk doen.

Ik vind dit echt een voorkeur van doorslaan in gemaakte nederigheid. Het is natuurlijk prima om te bidden dat je bescheiden mag blijven. Maar je hoeft jezelf niet minder begaafd voor te doen dan je bent.
Ik zeg toch ook nergens dat dat moet? Dat is het hele punt niet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Die worsteling geeft wel dat idee. Maar ik begreep het misschien verkeerd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Prediking

Bericht door Ditbenik »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:
Klavart schreef:
Tiberius schreef:Loop niet te veel heen en weer; blijf binnen (zeg maar) 1 vierkante meter. Al ken ik zelf ook wel predikers die meer ruimte nemen, en toch goed te volgen zijn. Maar voor de meeste mensen is dat heen en weer rennen te vermoeiend.
Het voordeel van een houten broek (...) is dat heen en weer rennen niet mogelijk is.
Ik ervaar het als bewust kwetsen wanneer je de plaats waar het Woord van God verkondigd wordt en waar de Heilige Geest werkt denigrerend loopstal noemt.
Mijn excuses daarvoor. Het was niet de bedoeling om te kwetsen. Helaas kan ik het niet meer wijzigen (zoals hierboven).
Oke. Dank je!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik het goede topic heb, anders moet het misschien verplaatst worden.
Ik hoorde vanmiddag een preek van ds. W. Silfhout.

Nu viel me op dat hij aan het eind van de dienst,
na de slotzang,
hij van de preekstoel afkwam,
en beneden voor preekstoel,
de hand van de ouderling drukte,
en de zegen op de gemeente legde.
Heeft dit een speciale betekenis? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Misschien dat iemand iets over de achtergrond hiervan kan zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Prediking

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 22 aug 2023, 14:38 Ik weet niet of ik het goede topic heb, anders moet het misschien verplaatst worden.
Ik hoorde vanmiddag een preek van ds. W. Silfhout.

Nu viel me op dat hij aan het eind van de dienst,
na de slotzang,
hij van de preekstoel afkwam,
en beneden voor preekstoel,
de hand van de ouderling drukte,
en de zegen op de gemeente legde.
Heeft dit een speciale betekenis? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Misschien dat iemand iets over de achtergrond hiervan kan zeggen?
Misschien was hij het vergeten. En dat de ouderling hem daar op wees.

Wij hadden onlangs een dominee die het stil gebed op de preekstoel deed. Meestal gebeurt dat bij ons onderaan de trap.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 22 aug 2023, 15:18
-DIA- schreef: 22 aug 2023, 14:38 Ik weet niet of ik het goede topic heb, anders moet het misschien verplaatst worden.
Ik hoorde vanmiddag een preek van ds. W. Silfhout.

Nu viel me op dat hij aan het eind van de dienst,
na de slotzang,
hij van de preekstoel afkwam,
en beneden voor preekstoel,
de hand van de ouderling drukte,
en de zegen op de gemeente legde.
Heeft dit een speciale betekenis? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Misschien dat iemand iets over de achtergrond hiervan kan zeggen?
Misschien was hij het vergeten. En dat de ouderling hem daar op wees.

Wij hadden onlangs een dominee die het stil gebed op de preekstoel deed. Meestal gebeurt dat bij ons onderaan de trap.
Dat zou kunnen. Ik had ds Silfhout een poos niet gezien, maar viel me wel op dat hij oud is geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking

Bericht door -DIA- »

Wie spreekt hier? Ik ken de stem ergens maar weet het zo niet:

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord

Ik zie het al, het is ds van Aalst
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 jan 2024, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Prediking

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef: 03 jan 2024, 12:27 Wie spreekt hier? Ik ken de stem ergens maar weet het zo niet:

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Ds. J.J. Hoogerbrug denk ik.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prediking

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef: 03 jan 2024, 12:31
-DIA- schreef: 03 jan 2024, 12:27 Wie spreekt hier? Ik ken de stem ergens maar weet het zo niet:

http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Ds. J.J. Hoogerbrug denk ik.
Ik dacht ds. van Aalst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie