Geen verzoening door voldoening?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Herman »

MGG schreef:Ik dacht dat Den Hertog alle boeken controleerde op taalfouten. Spijtig dat dit niet of niet goed gebeurt is.
Semper Reformanda wordt uitgegeven door De Banier. Ongetwijfeld ben je als uitgever verantwoordelijk voor de eindredactie. Maar hier is een redactieteam van drie predikanten aan het werk.
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door MGG »

Herman schreef:
MGG schreef:Ik dacht dat Den Hertog alle boeken controleerde op taalfouten. Spijtig dat dit niet of niet goed gebeurt is.
Semper Reformanda wordt uitgegeven door De Banier. Ongetwijfeld ben je als uitgever verantwoordelijk voor de eindredactie. Maar hier is een redactieteam van drie predikanten aan het werk.
Dank voor de correctie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Posthoorn »

Dat is nalatigheid van De Banier.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:Dat is nalatigheid van De Banier.
Misschien kun jij aan je dominee vragen of je de boekjes mag controleren op taalfouten? ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Mannetje »

Heb je het boek mooi al vroeg kunnen lezen.
-
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2951
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Job »

Mannetje schreef:Heb je het boek mooi al vroeg kunnen lezen.
En gratis.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Marck »

Jammer dat het de laatste van de serie is. Waarom is er gekozen voor alleen de thema's die nu zijn behandeld?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Mister »

Marck schreef:Jammer dat het de laatste van de serie is. Waarom is er gekozen voor alleen de thema's die nu zijn behandeld?
Volgens het artikel:
Ergens stond vermeld dat dit het laatste deel van de SR-serie is.

Ds. Clements: „Nee dat is niet zo. Het volgende deel zal gaan over ”Schepping en de voorzienigheid”. Maar het zal wel snel 2,5 jaar duren voordat dat af is.”
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:Dat is nalatigheid van De Banier.
Misschien kun jij aan je dominee vragen of je de boekjes mag controleren op taalfouten? ;)
Daar hebben ze bij De Banier redacteurs en correctors voor. :hum
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door dennis »

Herman schreef:
MGG schreef:Ik dacht dat Den Hertog alle boeken controleerde op taalfouten. Spijtig dat dit niet of niet goed gebeurt is.
Semper Reformanda wordt uitgegeven door De Banier. Ongetwijfeld ben je als uitgever verantwoordelijk voor de eindredactie. Maar hier is een redactieteam van drie predikanten aan het werk.

Over taalfoutjes gesproken: niet goed gebeurt is ….
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Marck »

Mister schreef:
Marck schreef:Jammer dat het de laatste van de serie is. Waarom is er gekozen voor alleen de thema's die nu zijn behandeld?
Volgens het artikel:
Ergens stond vermeld dat dit het laatste deel van de SR-serie is.

Ds. Clements: „Nee dat is niet zo. Het volgende deel zal gaan over ”Schepping en de voorzienigheid”. Maar het zal wel snel 2,5 jaar duren voordat dat af is.”
Zelfs vermeld bij De Banier site dat dit het laatste deel is: https://www.debanier.nl/verzoening-door-voldoening
We zullen zien over 2,5 jaar :)
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door MGG »

dennis schreef:
Herman schreef:
MGG schreef:Ik dacht dat Den Hertog alle boeken controleerde op taalfouten. Spijtig dat dit niet of niet goed gebeurt is.
Semper Reformanda wordt uitgegeven door De Banier. Ongetwijfeld ben je als uitgever verantwoordelijk voor de eindredactie. Maar hier is een redactieteam van drie predikanten aan het werk.

Over taalfoutjes gesproken: niet goed gebeurt is ….

Gebeurd* jij blij ;)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Bookreader »

Er was afgelopen week een artikel naar aanleiding van dat nieuw verschenen boek Verzoening door voldoening. Zowel in het RD als op CVandaag was er een artikel. (Het RD-artikel is in deze discussie al genoemd, zie vorige 'bladzijde' van deze discussie.)

Nu is er een artikel op CVandaag, blijkbaar als een reactie, waarin W.J. Ouweneel zijn reactie geeft. GerGem-predikanten bekritiseren aloude verzoeningsleer (maar vergeten in de spiegel te kijken) heet het.
Wat hij allemaal zegt kan ik niet lezen, aangezien ik daar geen account heb om in te loggen.

Verzoening kan ik mij moeilijk voorstellen, zonder dat er sprake is van voldoening voor de schuld. Anders zouden wij wel met een héél fors probleem achterblijven! Daarmee wordt natuurlijk niet ontkend dat Christus ook overwinnaar is.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door DDD »

Ik vond het een mooi artikel. Overigens had prof. Ouweneel beter ook het Saambinder-artikel kunnen lezen, want dat was wel iets genuanceerder. Maar ik denk dat hij wel gelijk heeft dat er soms in de GG voorstellingen zijn alsof God door Jezus bedwongen moet worden om niet te toornen. Terwijl de verkiezende liefde geheel uit God drieenig komt. Maar dat hangt samen met de dwaling dat God zowel de verkiezing als de verwerping primair heeft bedacht tot zijn eigen eer.

Dat kun je voor zover ik weet alleen gronden op een klank-exegese van de Romeinenbrief.
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Geen verzoening door voldoening?

Bericht door Refojongere »

Beste DDD,

Je zegt dat Jezus niet gekomen is om God zover te krijgen om niet te toornen. Waarschijnlijk zul je dit o.a. met Joh. 3:17 onderbouwen:
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

Maar dat God toornig is op deze wereld blijkt uit het vers erna: Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. En ook uit vers 36: Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.

Daaruit blijkt toch dat Jezus moest sterven om Gods toorn te blussen? Dus: God heeft uit liefde Zijn Zoon gezonden zodat Zijn toorn voor de gelovigen geblust wordt! Barmhartigheid roemt tegen het oordeel.


Dan de zgn. Klankexegese. Verkiezing en verwerping tot Gods eer zou niet kloppen?
Hoe leg je dan Rom. 9:22 uit?
En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft?
Gesloten