Contact

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Contact

Bericht door Job »

3Gert schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik heb een tijd gehad dat ik overwoog om thuislezer te worden, niet gedaan, maar ik heb wel vaak moeite wanneer ik de diepgang van vooral 17de eeuwse preken van bijv. Watson, Flavel, Gray, Philip Henry, James Durham vergelijk met veel hedendaagse preken.
Dan valt het niveau en de diepgang van hedendaagse preken mij nogal eens tegen.
Van harte mee eens!
Datzelfde ervaar ik niet zozeer met de prediking, maar wel met de hedendaagse meditaties die in allerhande blaadjes terug te vinden zijn. Kan het niet over m'n hart verkrijgen ze ongelezen te laten. Er zijn soms verrassende uitzonderingen. En ik moet mezelf er steeds aan herinneren dat de oorzaak van als iets me niet raakt, meestentijds van binnen ligt. Het is ook goedbedoeld om ze overal in op te nemen. Maar het ontspoort wat. Zet er toch een stukje van een oudvader in, denk ik dan. Het bespaart dominees gelijk veel tijd. Wat dat betreft altijd blij met pagina 3 in het RD.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Contact

Bericht door Marck »

Job schreef:
CvdW schreef:In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Er is een mooi boek over van Huib de Vries. Daaruit blijkt (bleek, ten tijde van de verschijning van het boek) dat er op heel wat plaatsen mensen nog thuislezen zondags. Ook wat binnenvaartschippers. Mogelijk kan Huib de Vries je verder helpen.
Klopt. Mooi boek trouwens.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Contact

Bericht door Job »

Marck schreef:
Job schreef:
CvdW schreef:In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Er is een mooi boek over van Huib de Vries. Daaruit blijkt (bleek, ten tijde van de verschijning van het boek) dat er op heel wat plaatsen mensen nog thuislezen zondags. Ook wat binnenvaartschippers. Mogelijk kan Huib de Vries je verder helpen.
Klopt. Mooi boek trouwens.
Zeker, naar aanleiding van dit topic heb ik het weer geleend en ik weet direct weer waarom dat boek begrip bij me tot stand heeft gebracht voor thuislezers. Iedereen aan te raden, het houdt ons kerkgangers een glasheldere spiegel voor. En nee, daarmee wil ik het belang van kerkgang niet ontkrachten.
3Gert
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2023, 09:39

Re: Contact

Bericht door 3Gert »

Job schreef:
CvdW schreef:In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Er is een mooi boek over van Huib de Vries. Daaruit blijkt (bleek, ten tijde van de verschijning van het boek) dat er op heel wat plaatsen mensen nog thuislezen zondags. Ook wat binnenvaartschippers. Mogelijk kan Huib de Vries je verder helpen.
Nu je het zegt, dat boek daar heb ik over gehoord maar was het eigenlijk al min of meer vergeten. Ik zal wel eens kijken. Dank voor de tip!
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Contact

Bericht door MGG »

Job schreef:
Marck schreef:
Job schreef:
CvdW schreef:In Nederhemert wonen thuislezers en in Poederoijen ook. In Dordrecht wonen er thuislezers, dochter werkt of heeft bij het RD gewerkt. Wonen er in Den Haag geen thuislezers meer? Bij mijn weten is er een connectie met Nederhemert.
In gemeente Reimerswaal ook. deze hebben een achtergrond behorend bij ds. Paauwe.
Ik zal is navragen of er meer plaatsen zijn.
Er is een mooi boek over van Huib de Vries. Daaruit blijkt (bleek, ten tijde van de verschijning van het boek) dat er op heel wat plaatsen mensen nog thuislezen zondags. Ook wat binnenvaartschippers. Mogelijk kan Huib de Vries je verder helpen.
Klopt. Mooi boek trouwens.
Zeker, naar aanleiding van dit topic heb ik het weer geleend en ik weet direct weer waarom dat boek begrip bij me tot stand heeft gebracht voor thuislezers. Iedereen aan te raden, het houdt ons kerkgangers een glasheldere spiegel voor. En nee, daarmee wil ik het belang van kerkgang niet ontkrachten.
Dank voor de tip. Ik ken zelf alleen thuislezers die Hervormd gedoopt zijn en thuislezen, omdat de preken in hun ogen niet Bijbels zijn. (Vaak een liberale dorpskerk.)
Het belang van kerkgang ontkrachten kan ook niet zonder de Bijbel geweld aan te doen.
Plaats reactie