Beroepingswerk discussie [7]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Het ligt er aan hoe je het invult.
Er zijn predikers die eens per maand of per kwartaal een preek voorbereiden.
De rest van de diensten blijft de preek hoegenaamd hetzelfde, alleen wordt er elke dienst een andere tekst als kapstok gebruikt.
Maar dat is niet zoals het hoort uiteraard.
Die predikers zouden dan weer wel baat hebben bij ChatGPT. :)
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door newton »

Nathanaël schreef:
J.C. Philpot schreef:
newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.

4 tot 8 uur per preek is wel een heel magere inschatting. Als iemand in 4 uur een preek voorbereidt heeft hij of uitzonderlijke gaven of weinig achting voor zijn roeping en hoorders. Het uitgangspunt in de PKN is 10 uur voor een ervaren predikant. (En dat gaat dan over een preek van 10-20 minuten.) Op de opleiding staat er 20 uur voor een dienst, dat is dus voorbereiding en uitvoering.
10 uur voor 140 euro, dat is amper minimumloon voor een universitair geschoolde.
Met wat extra preekbeurten kun je een 50% aanstelling dus niet echt aanvullen tot een normaal salaris.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Nathanaël »

newton schreef:
Nathanaël schreef:
J.C. Philpot schreef:
newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.

4 tot 8 uur per preek is wel een heel magere inschatting. Als iemand in 4 uur een preek voorbereidt heeft hij of uitzonderlijke gaven of weinig achting voor zijn roeping en hoorders. Het uitgangspunt in de PKN is 10 uur voor een ervaren predikant. (En dat gaat dan over een preek van 10-20 minuten.) Op de opleiding staat er 20 uur voor een dienst, dat is dus voorbereiding en uitvoering.
10 uur voor 140 euro, dat is amper minimumloon voor een universitair geschoolde.
Met wat extra preekbeurten kun je een 50% aanstelling dus niet echt aanvullen tot een normaal salaris.
Nee, maar een gemeentepredikant maakt geen nieuwe preek voor een dienst waarin hij als gastvoorganger voorgaat. Dus de preekbeurt waar die 142 euro voor wordt overgemaakt heeft niet meer zoveel voorbereiding gekost natuurlijk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.
De voorbereiding van een preek kost 1 tot 1,5 dag. Het bedrag wat je noemde is inderdaad een vergoeding voor het leiden van een dienst buiten de eigen gemeente. Deze vergoeding staat binnen de HHK ook voor lezingen op conferenties, jongeren-, zendingsdagen e.d. Ook dan kost een gedegen voorbereiding al gauw een dag. Van de vergoeding gaat inderdaad ongeveer de helft na de belastingdienst. Als we uitgaan van een gemiddelde reistijd van twee uur, acht uur voorbereiding en drie uur aanwezig zijn is het netto € 65,-- voor 13 uur. Dat maakt toch € 5,-- per uur.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

De vergoeding moet je dan ook zien als een aanvulling op het traktement, maar niet als reële vergoeding voor gewerkte uren.
Emma de Jong
Berichten: 166
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Emma de Jong »

Herman schreef:De vergoeding moet je dan ook zien als een aanvulling op het traktement, maar niet als reële vergoeding voor gewerkte uren.
Is dat een ander traktement als in de GG?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:De vergoeding moet je dan ook zien als een aanvulling op het traktement, maar niet als reële vergoeding voor gewerkte uren.
Dat is een flauwe. De beloning geldt voor iedereen. Ook voor mensen zonder traktement. Buiten de kerk betalen we overuren extra uit. Binnen de kerk is dan een fooitje voldoende.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:De vergoeding moet je dan ook zien als een aanvulling op het traktement, maar niet als reële vergoeding voor gewerkte uren.
Dat is een flauwe. De beloning geldt voor iedereen. Ook voor mensen zonder traktement. Buiten de kerk betalen we overuren extra uit. Binnen de kerk is dan een fooitje voldoende.

Ik zie het meer als een onkostenvergoeding. Een predikant heeft een traktement waar hij de werkzaamheden voor moet verrichten zoals afgesproken in de beroepingsbrief.
Als hij buiten zijn gemeente preekbeurten/lezingen enz. afspreekt krijgt hij daar een nette onkostenvergoeding voor.
In de CGK zijn die vergoedingen landelijk vastgelegd in richtlijnen. Wordt elk jaar een inflatiecorrectie op toegepast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

newton schreef:10 uur voor 140 euro, dat is amper minimumloon voor een universitair geschoolde.
Met wat extra preekbeurten kun je een 50% aanstelling dus niet echt aanvullen tot een normaal salaris.
Zeg dat wel, mijn oren klapperen. Altijd gedacht dat er minimaal zo'n 300 euro met de gastpredikant mee naar huis ging.

Hoe zit het eigenlijk met predikanten die in eigen gemeente extra actief zijn met preekbeurten? Bijvoorbeeld elke week een Bijbellezing, nog naast de zondagse diensten? Geeft dat een hoger traktement dan een predikant die zijn handen vol heeft aan twee preken per zondag, of werkt het niet zo?

En begrijp ik goed dat elke rouwdienst die in de consulentgemeente wordt verzorgd ook uitbetaald wordt? Dan krijg je ook al snel scheefgroei.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Zo werkt preken niet. Het is geen presentatie of voorlees beurt. Ik kan mij goed voorstellen dat een dominee na 2 of 3 preekbeurten vermoeid is. Ik denk dat veel dominees een normale werkdag van 10-12 uur minder intensief vinden dan op zondag 3x preken. (Recent zei een dominee nog dat hij de maandagmorgen gebruikt om bij te komen van de intensieve arbeid van de dag ervoor.)
Als een dominee 50% werkt, dan neem ik aan dat hij op zondag 2x preekt. Je beroept een parttime dominee toch omdat de hoeveelheid werk in de gemeente beperkt is?

Binnen de GG is het zover ik weet niet gebruikelijk om te onderhandelen over het salaris voor een preekbeurt. De meeste gemeente geven een vast bedrag. Studenten krijgen vanzelfsprekend veel meer, omdat het vaak hun enige inkomstenbron is. In de OGG en de GGiN komt het volgens mij nog voor dat een dominee op de zak preekt.
Of het bij de OGG nog gebeurd weet ik niet, maar in de GGiN zijn het volgens mij vastgestelde tarieven.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3552
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Job schreef:
newton schreef:10 uur voor 140 euro, dat is amper minimumloon voor een universitair geschoolde.
Met wat extra preekbeurten kun je een 50% aanstelling dus niet echt aanvullen tot een normaal salaris.
Zeg dat wel, mijn oren klapperen. Altijd gedacht dat er minimaal zo'n 300 euro met de gastpredikant mee naar huis ging.

Hoe zit het eigenlijk met predikanten die in eigen gemeente extra actief zijn met preekbeurten? Bijvoorbeeld elke week een Bijbellezing, nog naast de zondagse diensten? Geeft dat een hoger traktement dan een predikant die zijn handen vol heeft aan twee preken per zondag, of werkt het niet zo?

En begrijp ik goed dat elke rouwdienst die in de consulentgemeente wordt verzorgd ook uitbetaald wordt? Dan krijg je ook al snel scheefgroei.
Gemeente bepalen zelf het traktement. Veel werkzaamheden of Bijbellezingen betekenen dus niet automatisch dat een predikant meer verdient. Daarbij komt nog bij dat de meeste werkzaamheden voor de landelijke kerk vrijwillig zijn (o.a. synode en deputaatschappen). Een predikant die in een kleine gemeente staat en veel voor de landelijke kerk doet, zal vaak een relatief laag uurloon hebben. Een dominee die veel verdient en bijvoorbeeld door leeftijd of gezondheid weinig werkt, heeft een relatief hoog uurloon.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Job schreef:
newton schreef:10 uur voor 140 euro, dat is amper minimumloon voor een universitair geschoolde.
Met wat extra preekbeurten kun je een 50% aanstelling dus niet echt aanvullen tot een normaal salaris.
Zeg dat wel, mijn oren klapperen. Altijd gedacht dat er minimaal zo'n 300 euro met de gastpredikant mee naar huis ging.

Hoe zit het eigenlijk met predikanten die in eigen gemeente extra actief zijn met preekbeurten? Bijvoorbeeld elke week een Bijbellezing, nog naast de zondagse diensten? Geeft dat een hoger traktement dan een predikant die zijn handen vol heeft aan twee preken per zondag, of werkt het niet zo?

En begrijp ik goed dat elke rouwdienst die in de consulentgemeente wordt verzorgd ook uitbetaald wordt? Dan krijg je ook al snel scheefgroei.
Gemeente bepalen zelf het traktement. Veel werkzaamheden of Bijbellezingen betekenen dus niet automatisch dat een predikant meer verdient. Daarbij komt nog bij dat de meeste werkzaamheden voor de landelijke kerk vrijwillig zijn (o.a. synode en deputaatschappen). Een predikant die in een kleine gemeente staat en veel voor de landelijke kerk doet, zal vaak een relatief laag uurloon hebben. Een dominee die veel verdient en bijvoorbeeld door leeftijd of gezondheid weinig werkt, heeft een relatief hoog uurloon.
In de HHK en PKN bepalen gemeenten niet zelf hun traktement. Dat is landelijk geregeld. In de CGK weet ik niet. Bij overige kerkverbanden is het een beetje 'wild-west'.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:De vergoeding moet je dan ook zien als een aanvulling op het traktement, maar niet als reële vergoeding voor gewerkte uren.
Dat is een flauwe. De beloning geldt voor iedereen. Ook voor mensen zonder traktement. Buiten de kerk betalen we overuren extra uit. Binnen de kerk is dan een fooitje voldoende.
Ik zie het meer als een onkostenvergoeding. Een predikant heeft een traktement waar hij de werkzaamheden voor moet verrichten zoals afgesproken in de beroepingsbrief..
Daarnaast staan nadrukkelijke waarschuwingen in het NT dat je mensen die het voor het geld doen moet wantrouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:In de HHK en PKN bepalen gemeenten niet zelf hun traktement. Dat is landelijk geregeld. In de CGK weet ik niet. Bij overige kerkverbanden is het een beetje 'wild-west'.
Bij de CGK en GKV is het ook landelijk geregeld.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Piet Puk »

Ditbenik schreef:
J.C. Philpot schreef:
newton schreef:Gaat van dat bedrag ook nog de helft naar de belastingdienst? Met zulke bedragen lijkt het wel vrijwilligerswerk met een attentie voor de moeite.

Voor een kerkdienst mag je wel 2 uur rekenen met op tijd in de consistorie aanwezig zijn.
Hoeveel uur voorbereiding heeft een gemiddelde preek?
Al met al wordt dat een heel mager uurloon.
Er gaat inderdaad nog een deel naar de belastingdienst. De voorbereidingstijd zal per predikant verschillen, maar dat zal variëren van 4 tot 8 uur per preek.

Nu wordt er voor preken buiten de eigen gemeente wel vaak een preek gebruikt, die men al voor de eigen gemeente heeft gemaakt.
De voorbereiding van een preek kost 1 tot 1,5 dag. Het bedrag wat je noemde is inderdaad een vergoeding voor het leiden van een dienst buiten de eigen gemeente. Deze vergoeding staat binnen de HHK ook voor lezingen op conferenties, jongeren-, zendingsdagen e.d. Ook dan kost een gedegen voorbereiding al gauw een dag. Van de vergoeding gaat inderdaad ongeveer de helft na de belastingdienst. Als we uitgaan van een gemiddelde reistijd van twee uur, acht uur voorbereiding en drie uur aanwezig zijn is het netto € 65,-- voor 13 uur. Dat maakt toch € 5,-- per uur.
Dat mag niet. Volgens mij zit hij dan namelijk onder het wettelijk netto-minimumloon :D
Plaats reactie