Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

Ja, huisman, dat ik heb ook gepoogd. Maar dan vind ik een reactie als: het raakt me diep, zeg 1x hoe het zit en ga dan niet meer veel reageren niet aardig. En die gevoelens heb ik geuit. Ik heb het dicht bij mezelf gehouden. Als jij iets zegt wat ik niet geloof zeg ik toch niet dat je liegt?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik ga op jouw bijdragen niet meer in. Je reageert totaal niet inhoudelijk op mijn woorden.

Als we God op Zijn Woord geloven belijden we allereerst dat we zondaar zijn en voor God nooit meer kunnen bestaan. Lees mijn bijdragen maar na. En als je daar steeds omheen draait, zonder dat expliciet te erkennen, dan kan ik de discussie niet verder voeren.
Ik stel Gods Woord boven jouw bijdragen. En daar lees ik toch echt andere dingen dan jij beweert.
Dat betekent dus dat jij hier rechtstreeks beweert dat een mens bekeert kan worden zonder zondaar geworden te zijn voor God en zonder beleden te hebben dat hij voor God niet meer kan bestaan.

Waarvan akte!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef:
Ad Anker schreef:Huisman, GGlid en Onbekende zijn inmiddels diep geraakt.
Ik geloof daar eigenlijk niet zoveel van, maar ja, dat is natuurlijk ook subjectief.

GGlid wilde graag een apart draadje, maar met deze subjectiviteit kom je niet verder.

Ik proef bij Onbekende wel wat weerstand tegen de klassieke opvattingen over zonde en genade. Dat vertroebelt wellicht wat. Maar dat kunnen we inhoudelijk toch wel aan? Hij verwart m.i. ook tijdelijke noden en zorgen met ellendekennis die Gods Geest schenkt in de weg van de wedergeboorte. Wellicht kan hij daar nog wat op ingaan?
Ik wil daar best op ingaan. Maar misschien wil je mij dan eerst uitleggen waarom jij denkt dat ik tijdelijke noden en zorgen verwart met ellende kennis. Ik zie dat namelijk niet, dus hoop ik dat je me kunt uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat ik deze zaken verwar.
Ik zie dat je veel reageert vanuit jouw persoonlijke situatie. Een (boezem)zonde, gevolgen van gedrag en de bevrijding daaruit. Daarnaast lees ik veel over een helpende God, die complementair is aan wat jij doet. Maar dat is de verkeerde volgorde. In een ander topic lees ik dit van je:
De voortschrijdende heiligmaking is vooral een proces. Het is daarbij van belang om open te staan voor het werk van de Heilige Geest, die in het hart van iedere gelovige wonen én werken wil. Dan bemerk je tot verwondering dat gebeden om kracht, geduld, enz. verhoord worden. Dan merk je bij jezelf soms wat van de vruchten van de Geest (Galaten 5) maar vooral anderen om je heen merken die verandering op. Als je daarover kunt spreken met elkaar groeit de verwondering en de dankbaarheid aan Hem die dit schenkt!

Overigens heeft dit alles ook veel te maken met een bewust gebruiken van de geestelijke wapenrusting (Efeze 6) om de aanvallen van satan te weerstaan. Niet in eigen kracht, maar wel door dicht bij God te leven.

Hem prijzen in alles, daar schiet ik vaak nog in tekort. Wel is voor mij persoonlijk muziek een bewuste keuze om me op God te richten en Hem daarmee te aanbidden en te prijzen. Juist ook als het geloof zwak is, dan kan bewust God opzoeken in de muziek ervoor zorgen dat de dankbaarheid van je hoofd weer in het hart kan zakken.

Overigens werkt de Heilige Geest ook heel praktisch: als je met vraagstukken zit, hoor je een preek of heb je een onverwacht gesprek waarin je praktische adviezen of (deel)antwoorden krijgt. De Geest werkt ook door gelovigen om je heen te plaatsen. Daarom is de gemeenschap der heiligen ook zo belangrijk. Het mooiste is dat kerkmuren daarbij wegvallen.
-Ik sta open voor... Het gevolg: gebeden worden verhoord, de vruchten van de Geest worden zichtbaar.
-Ik kies voor muziek om me op God te richten... Het gevolg... Dankbaarheid zakt van mijn hoofd in mijn hart
-Ik heb vraagstukken... Het gevolg: de Heilige Geest zorgt voor praktische adviezen en antwoorden.

Dit filter ik bijvoorbeeld uit dit stukje. Vandaar dat ik daar wat op afga. Je kiest er zelf voor best persoonlijk te zijn, dus ik meen dat je daar ook op aangesproken wilt worden. Is dat niet zo, dan hoor ik dat graag!
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door KDD »

Ik denk dat we de volgende vast moeten houden en het aan de Heere overlaten hoe Hij dat doet:

Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

kt:
Dat is, al degenen die de Vader van eeuwigheid uitverkoren en Mij als Middelaar heeft gegeven, om hen zalig te maken,
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Ja, huisman, dat ik heb ook gepoogd. Maar dan vind ik een reactie als: het raakt me diep, zeg 1x hoe het zit en ga dan niet meer veel reageren niet aardig. En die gevoelens heb ik geuit. Ik heb het dicht bij mezelf gehouden. Als jij iets zegt wat ik niet geloof zeg ik toch niet dat je liegt?

Als jij dit een eerlijke reactie vindt laat ik dat bij jou liggen. Ik vind het iig niet!.
Als je niet inhoudelijk wil ingaan op een posting waarin ik poog vanuit de Schrift de zaken te onderbouwen maar alleen wat schampere opmerkingen plaatst zie ik geen stichtelijke discussie ontstaan.

Heb nu spijt dat ik aan deze discussie heb meegedaan. Knip mijn bijdragen maar weg a.u.b.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Maanenschijn »

Een uitwisseling van standpunten zonder persoonlijke prikken lijkt niet erg mogelijk. Dus met hier reageren loop ik risico…

Wel jammer. Ik zie reacties vanuit een bepaalde zorg ontstaan: de zorg dat ellendekennis wordt gebagatelliseerd: laten we vooral hameren op ellendekennis. Maar ook dat ellendekennis in toonaarden moet worden beleefd: laten we vooral de ellendekennis niet benadrukken.

Godskennis kan niet zonder zelfkennis. Zelfkennis kan niet zonder ellendekennis. Christuskennis kan niet zonder geloof. Geloof ziet op Christus en leert zichzelf meer en meer kennis.

Er is voorbereidend werk. Of door middel van een zacht suizen, of door middel van een stevig onweder wordt Gods stem gehoord die tot ons roept: Bekeert u en wordt behouden. Laten we toch vooral de wijze waarop de Heere een mens bekeerd aan Hem over. Alle zaken moeten gekend worden, maar de wijze waarop is niet aan ons.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:
Ad Anker schreef:Huisman, GGlid en Onbekende zijn inmiddels diep geraakt.
Ik geloof daar eigenlijk niet zoveel van, maar ja, dat is natuurlijk ook subjectief.

GGlid wilde graag een apart draadje, maar met deze subjectiviteit kom je niet verder.

Ik proef bij Onbekende wel wat weerstand tegen de klassieke opvattingen over zonde en genade. Dat vertroebelt wellicht wat. Maar dat kunnen we inhoudelijk toch wel aan? Hij verwart m.i. ook tijdelijke noden en zorgen met ellendekennis die Gods Geest schenkt in de weg van de wedergeboorte. Wellicht kan hij daar nog wat op ingaan?
Ik wil daar best op ingaan. Maar misschien wil je mij dan eerst uitleggen waarom jij denkt dat ik tijdelijke noden en zorgen verwart met ellende kennis. Ik zie dat namelijk niet, dus hoop ik dat je me kunt uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat ik deze zaken verwar.
Ik zie dat je veel reageert vanuit jouw persoonlijke situatie. Een (boezem)zonde, gevolgen van gedrag en de bevrijding daaruit. Daarnaast lees ik veel over een helpende God, die complementair is aan wat jij doet. Maar dat is de verkeerde volgorde. In een ander topic lees ik dit van je:
De voortschrijdende heiligmaking is vooral een proces. Het is daarbij van belang om open te staan voor het werk van de Heilige Geest, die in het hart van iedere gelovige wonen én werken wil. Dan bemerk je tot verwondering dat gebeden om kracht, geduld, enz. verhoord worden. Dan merk je bij jezelf soms wat van de vruchten van de Geest (Galaten 5) maar vooral anderen om je heen merken die verandering op. Als je daarover kunt spreken met elkaar groeit de verwondering en de dankbaarheid aan Hem die dit schenkt!

Overigens heeft dit alles ook veel te maken met een bewust gebruiken van de geestelijke wapenrusting (Efeze 6) om de aanvallen van satan te weerstaan. Niet in eigen kracht, maar wel door dicht bij God te leven.

Hem prijzen in alles, daar schiet ik vaak nog in tekort. Wel is voor mij persoonlijk muziek een bewuste keuze om me op God te richten en Hem daarmee te aanbidden en te prijzen. Juist ook als het geloof zwak is, dan kan bewust God opzoeken in de muziek ervoor zorgen dat de dankbaarheid van je hoofd weer in het hart kan zakken.

Overigens werkt de Heilige Geest ook heel praktisch: als je met vraagstukken zit, hoor je een preek of heb je een onverwacht gesprek waarin je praktische adviezen of (deel)antwoorden krijgt. De Geest werkt ook door gelovigen om je heen te plaatsen. Daarom is de gemeenschap der heiligen ook zo belangrijk. Het mooiste is dat kerkmuren daarbij wegvallen.
-Ik sta open voor... Het gevolg: gebeden worden verhoord, de vruchten van de Geest worden zichtbaar.
-Ik kies voor muziek om me op God te richten... Het gevolg... Dankbaarheid zakt van mijn hoofd in mijn hart
-Ik heb vraagstukken... Het gevolg: de Heilige Geest zorgt voor praktische adviezen en antwoorden.

Dit filter ik bijvoorbeeld uit dit stukje. Vandaar dat ik daar wat op afga. Je kiest er zelf voor best persoonlijk te zijn, dus ik meen dat je daar ook op aangesproken wilt worden. Is dat niet zo, dan hoor ik dat graag!
Dank voor je uitleg. Nu begrijp ik waar je het vandaan hebt. En aanspreken op persoonlijke dingen mag, ik ben altijd bereid om te getuigen van de hoop die in mij is.

Mijns inziens lees je toch echt door een bril met vooroordelen. Je draait de zaken namelijk om. Maar zo werkt het niet. En zo schrijf ik het ook niet.

-gebeden worden verhoord en ik merk het op omdat ik open sta. Gebeden worden niet verhoord omdat ik open sta. Geen verdienste maar genade.
-dankbaarheid zakt af, uit ervaring weet ik dat muziek helpend is. Een bewuste keuze is dan een manier om dicht bij God te leven en God gebruikt muziek écht. Maar dat is persoonlijk, dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.
-Gods Geest werkt ook praktisch. Dat is niet omdat ik vraagstukken heb, maar Hij weet dat ik vraagstukken heb en Hij zorgt dan voor antwoorden. Dat is geen verdienste van mij, dat is Zijn zorg voor Zijn kinderen.

De praktische kant van het werk van de Heilige Geest is behoorlijk ondergesneeuwd in de reformatorische wereld. Zou het kunnen zijn dat we er daarom moeilijk mee om kunnen gaan?

Stel rustig vervolg vragen en geef aub aan als ik je verkeerd interpreteer of verkeerd begrijp.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Susanna »

Ik zeg het nog een keertje.

Ik denk dat "ellende, verlossing, dankbaarheid" Gods normale weg is.

Alle drie de realiteiten vergezellen een kind van God, als hij of zij werkelijk Christus toebehoort. Bij de eerste redding is er de overtuiging van zonde, het zich tot Jezus wenden en voor Hem willen leven. In het toegroeien naar de christelijke volwassenheid zullen deze factoren steeds weer een rol spelen: Wat een zondaar ben ik in mezelf, wat een Redder heb ik in Jezus Christus, en als reactie daarop dankbaarheid. Hoe groter ons bewustzijn van zonde, hoe groter ons besef van verlossing en hoe groter onze inwendige verlangen om voortaan In Hem te leven.

Iemand, die heel jong is wedergeboren, zal hier ook iets van herkennen bij het opgroeien in de kennis en genade van Jezus Christus.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: Dat de hoofdman die zijn onwaardigheid tot tweemaal toe benoemd overtuigd is van zijn zonde is toch echt geen inlegkunde maar een nauwkeurig lezen van de Schrift. Het zelfde geldt van de Kananese vrouw die zich bij de honden voegt.

Blijf het zo vreemd vinden dat de kennis van de zonde blijkbaar een wat minder belangrijk stuk gevonden wordt. Allemaal redenaties om het wat te dempen. Waarom is de Heere Jezus gekomen? Waarom dat kruis op Golgotha? Waarom moest Hij verbrijzeld worden? Vanwege de zonde. Eer dat Hij die ongestraft liet strafte Hij de zonde aan Zijn eigen lieve Zoon. Daar krijgen al de Zijnen oog voor. Zonder een diepgaande kennis van je eigen verlorenheid zal het echt niet gaan. Dan krijg je lauwe christenen die niet weten dat ze ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn. De Heere raad ze ogenzalf aan om te zien wie ze werkelijk zijn. Dat is het werk van Gods Geest. Deze Jezus, Dien gij gekruist hebt. Verslagen en verbroken harten. Wat moeten wij doen? Dan wordt het een wonder dat er staat: Zie Ik sta aan de deur en Ik klop .

Deze discussie raakt mij zo diep dat ik niet veel zal reageren. Laten we a.u.b. geen lauwe ‘christenen’ kweken die blind zijn voor hun eigen toestand en ten diepste ook blind zijn voor Christus.
Ik heb nergens gezegd dat de zondekennis een minder belangrijk onderdeel is. Ik heb 2 punten die ik wil maken:
1. zie citaten diverse oudvaders, laten we oog en ruimte houden voor het feit dat de Heere ook op andere manieren werkt
2. een verzelfstandiging van de zondekennis zonder Christuskennis is even gevaarlijk als een Christuskennis zonder zondekennis. Zeker als we trap en mate gaan bepalen met niet bijbelse uitdrukkingen.

Ik weet van te veel mensen die hun leven lang zitten te wachten op een voldoende mate van zondekennis om tot Jezus te kunnen vluchten, of op een wonderlijke weg waarop de Heere enkel zou werken.
Lauw Christendom is er ter linkerzijde en ter rechterzijde!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door J.C. Philpot »

Susanna schreef:Ik zeg het nog een keertje.

Ik denk dat "ellende, verlossing, dankbaarheid" Gods normale weg is.

Alle drie de realiteiten vergezellen een kind van God, als hij of zij werkelijk Christus toebehoort. Bij de eerste redding is er de overtuiging van zonde, het zich tot Jezus wenden en voor Hem willen leven. In het toegroeien naar de christelijke volwassenheid zullen deze factoren steeds weer een rol spelen: Wat een zondaar ben ik in mezelf, wat een Redder heb ik in Jezus Christus, en als reactie daarop dankbaarheid. Hoe groter ons bewustzijn van zonde, hoe groter ons besef van verlossing en hoe groter onze inwendige verlangen om voortaan In Hem te leven.

Iemand, die heel jong is wedergeboren, zal hier ook iets van herkennen bij het opgroeien in de kennis en genade van Jezus Christus.
Dat vind ik heel mooi verwoord.

En deze kant hoeven we echt niet te verdoezelen, om een ruim en appélerend evangelie uit te dragen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik geloof dat de ''evd-weg'' ook de meest gangbare weg is. Maar om te zeggen dat iedereen langs die weg gaat, is mijns inziens niet juist.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Ik geloof dat de ''evd-weg'' ook de meest gangbare weg is. Maar om te zeggen dat iedereen langs die weg gaat, is mijns inziens niet juist.
Ik kan me op zich prima vinden in jouw opmerking.

Als de noodzaak van het tot erkentenis en belijdenis komen van verlorenheid, zonde en schuld maar niet weggerederneerd en weggerelativeerd wordt. Dat zie ik nog weleens gebeuren. Elke ware christen weet zich schuldig voor een Heilig God.

1 Johannes 10: Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door DDD »

Thea schreef:Lastig om goed te verwoorden. Wat ik probeer te zeggen, is dat Enny er van uit lijkt te gaan, dat het niet geraakt worden, ligt aan de combinatie genre boeken en persoonlijkheid. Ik denk, dat God Zijn Woord bij mensen brengt ongeacht of jij het type persoonlijkheid bent, wat daar gevoelig voor is. God breekt door onze grenzen heen als Hij werkt.
Maar God werkt niet bij iedereen via de genoemde boeken. Het is prima als je moe wordt van meditaties van twaalf in een dozijn. Daar hoef je je dan niet bezorgd om te maken.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Eloesje »

Geytenbeekje schreef:Ik geloof dat de ''evd-weg'' ook de meest gangbare weg is. Maar om te zeggen dat iedereen langs die weg gaat, is mijns inziens niet juist.
Lijkt mij wel noodzakelijk want waarvoor kun je dankbaar zijn als je niet verlost bent en waarvan kun je verlost worden als je geen ellende kent?

Inderdaad, het kan heel verschillend geuit kan worden. Iedereen bewandeld een eigen weg daarin, maar ik denk wel dat ieder kind van God van alle drie de stukken iets kent. Misschien niet direct, zoals bij een heel jong kind, maar je komt vanzelf je eigen zonden tegen, je hebt dagelijkse bekering nodig hè. Of ben ik de enige die iedere dag zich afvraagt waarom het weer niet gelukt is heilig voor God te leven? Het lijkt zo makkelijk en mooi, bij anderen lukt het wel (zo lijkt het), maar ik moet mezelf iedere keer weer toe de orde roepen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Drieslag ellende-verlossing-dankbaarheid (Uit Erdee)

Bericht door Onbekende »

De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Plaats reactie