kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Posthoorn »

Zo heb ik met veel genoegen gebruikgemaakt van de scheikundelessen van Sieger Kooij. :yahoo Als 50+'er, wel te verstaan.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Marck »

Was het vorige week spontaan ontvangen nummer van Nabij een promo nummer?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Simon0612 »

Marck schreef:Was het vorige week spontaan ontvangen nummer van Nabij een promo nummer?
Naar mijn weten niet hoor, kreeg jij hem spontaan dan? Hij komt standaard met de WS mee. Zonder abonnement op de WS kun je jezelf abonneren op Nabij Jou
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Zita »

De titel van het blad blijft me verbazen. Het ligt nogal niet lekker in de mond. Waar ligt de klemtoon? Als het een verwijzing is naar de tekst 'Nabij u is het Woord', dan ligt de klemtoon volgens mij op BIJ. Maar hoe dan ook klinkt het naar mijn idee niet. 'Wat zit je te lezen?' 'De Nabij jou'.
Met 'jou' wordt geprobeerd jongeren aan te spreken, vermoed ik. Maar waarom dan 'nabij'? Dat komt toch in het hedendaags spraakgebruik niet echt meer voor? Het voelt voor mij archaïsch. Je zegt toch 'dichtbij'? 'Nabij' ken ik alleen nog uit vaste uitdrukkingen en spreekwoorden.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door DDD »

Misschien dat in de taalkundige herziening van de GBS-editie van de SV het woord vervangen wordt door 'dichtbij'. Ik vind het zelf geen moeilijk woord. Maar ik ben niet zo'n goede graadmeter.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Marck »

Simon0612 schreef:
Marck schreef:Was het vorige week spontaan ontvangen nummer van Nabij een promo nummer?
Naar mijn weten niet hoor, kreeg jij hem spontaan dan? Hij komt standaard met de WS mee. Zonder abonnement op de WS kun je jezelf abonneren op Nabij Jou
Ah, dan snap ik het. Uit belangstelling had ik me recent ook geabonneerd op de WS. Vandaar. Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Mister »

Zita schreef:De titel van het blad blijft me verbazen. Het ligt nogal niet lekker in de mond. Waar ligt de klemtoon? Als het een verwijzing is naar de tekst 'Nabij u is het Woord', dan ligt de klemtoon volgens mij op BIJ. Maar hoe dan ook klinkt het naar mijn idee niet. 'Wat zit je te lezen?' 'De Nabij jou'.
Met 'jou' wordt geprobeerd jongeren aan te spreken, vermoed ik. Maar waarom dan 'nabij'? Dat komt toch in het hedendaags spraakgebruik niet echt meer voor? Het voelt voor mij archaïsch. Je zegt toch 'dichtbij'? 'Nabij' ken ik alleen nog uit vaste uitdrukkingen en spreekwoorden.
Hoofdredacteur Bronkhorst zegt in het RD: "Het is ontleend aan Deuteronomium 30 vers 14 waar staat: „Want dit Woord is zeer nabij u, in uw mond en in uw hart, om dat te doen”. In Romeinen 10 haalt Paulus dat aan als hij zegt: „Nabij u is het Woord”. Tegelijkertijd was het een zoektocht om een goede en compacte naam te bedenken die geen waardeoordeel in zich heeft en uitnodigt om te gaan lezen. In Nabij jou zit iets van dicht om je heen, een theologische en pedagogische benadering van jongeren."
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

Bericht door Marck »

Mister schreef:
Zita schreef:De titel van het blad blijft me verbazen. Het ligt nogal niet lekker in de mond. Waar ligt de klemtoon? Als het een verwijzing is naar de tekst 'Nabij u is het Woord', dan ligt de klemtoon volgens mij op BIJ. Maar hoe dan ook klinkt het naar mijn idee niet. 'Wat zit je te lezen?' 'De Nabij jou'.
Met 'jou' wordt geprobeerd jongeren aan te spreken, vermoed ik. Maar waarom dan 'nabij'? Dat komt toch in het hedendaags spraakgebruik niet echt meer voor? Het voelt voor mij archaïsch. Je zegt toch 'dichtbij'? 'Nabij' ken ik alleen nog uit vaste uitdrukkingen en spreekwoorden.
Hoofdredacteur Bronkhorst zegt in het RD: "Het is ontleend aan Deuteronomium 30 vers 14 waar staat: „Want dit Woord is zeer nabij u, in uw mond en in uw hart, om dat te doen”. In Romeinen 10 haalt Paulus dat aan als hij zegt: „Nabij u is het Woord”. Tegelijkertijd was het een zoektocht om een goede en compacte naam te bedenken die geen waardeoordeel in zich heeft en uitnodigt om te gaan lezen. In Nabij jou zit iets van dicht om je heen, een theologische en pedagogische benadering van jongeren."
Dank voor de info!
Plaats reactie