Waar vind je dit in de bijbel?Thea schreef:De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Het zaad in dorre aarde
Re: Het zaad in dorre aarde
Re: Het zaad in dorre aarde
Misschien denkt Thea aan Romeinen 10.DDD schreef:Waar vind je dit in de bijbel?Thea schreef:De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Re: Het zaad in dorre aarde
Dit wordt een ingewikkelde discussie zo. Jij verbindt in de door mij dikgedrukte woorden toch de twee verschillende gelijkenissen? Ik vind het vervelend dat je suggereert dat ik een beetje mis ben.huisman schreef:Je haalt twee gelijkenissen door elkaar. Mattheüs 13 : 1-9 en uitleg : 18-23 is het zaad het Woord des Koninkrijks.Ararat schreef:Ik vind wat je zegt na je terechte eerste zin erg spannend. Tijdens elke dienst gaat het Woord open, er komt een boodschap die je naar eigen maatstaven eenzijdig kunt vinden, en vervolgens gaat de luisteraar op basis van die eenzijdigheid vrijuit? Die persoon gaat dus niet anders weg dan dat hij/zij kwam? Hij/zij kan daar in elk geval niets aan doen, want: verkeerd gestrooid zaad?huisman schreef:Je gaat als onbekeerde nooit “vrijuit”
Maar als de Christus der Schriften niet verkondigd wordt maar een soort sinterklaas dan ga je inderdaad vrijuit onder zo’n prediking. Het zaad is immers het Woord des Koninkrijks ( Mattheüs 13:19) Als er met het zaad geknoeid wordt zal het geen vrucht dragen. Eigenlijk wordt er dan onkruid gezaaid. Dat staat één gelijkenis verder in Mattheüs 13 ( 24-30)
Ik ben daarnaast bang dat er met het erbij halen van de gelijkenis van het onkruid iets mis gaat in je post. De uitleg van Jezus Zelf is deze: Matteüs 13:38 De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze. 39 De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.
1. Het zaad zijn de kinderen, van het Koninkrijk of van de boze. Geen boodschap dus.
2. De onkruidzaaier is de duivel. Wie is de man op de kansel dan volgens jou?
De tweede gelijkenis haalde ik aan om te laten zien dat er ook onkruid gezaaid wordt. Lees even een verklaring bij vers 36-43 . De Heere Jezus zaait geen kinderen des Koninkrijks maar Zijn gezaaide zaad brengt deze voort. Zoals het zaad van de vijand onkruid (kinderen des bozen) voortbrengt.
Voor vraag twee lees Galaten 1: 6-12. Waar Paulus o.a zegt: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Ja en zo’n ander Evangelie kan zelfs van kansels klinken. Bekent voorbeeld de Hoogleraar theoloog en Hervormd predikant P.Smits (1906-2002)die over de verzoeningsleer zei: En geef dan wat Paulus betreft mijn portie maar aan Fikkie.
Dit zei hij in 1959 op Goede Vrijdag!
Vervolgens kom je nu opeens met uitspraken van een zekere predikant.
Laten we even teruggaan naar voor de ingewikkeldheid: het ging over een eenzijdige verkondiging. Ik vraag me nog steeds af of de luisteraar werkelijk onder een eenzijdige verkondiging vrijuit gaat. Moeilijker is de vraag niet.
Geloven is een werkwoord
Re: Het zaad in dorre aarde
Wat zie je voor verband tussen deze twee teksten? Ik kan daar toch werkelijk niet eenzelfde conclusie uit halen.gallio schreef:Misschien denkt Thea aan Romeinen 10.DDD schreef:Waar vind je dit in de bijbel?Thea schreef:De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Re: Het zaad in dorre aarde
Dit zijn 3 teksten uit Romeinen 10. Zo onduidelijk is het betoog van Paulus daar toch niet?DDD schreef:Wat zie je voor verband tussen deze twee teksten? Ik kan daar toch werkelijk niet eenzelfde conclusie uit halen.gallio schreef:Misschien denkt Thea aan Romeinen 10.DDD schreef:Waar vind je dit in de bijbel?Thea schreef:De prediker doet er toch wel toe? Het zal toch een geroepen dienstknecht moeten zijn, anders zal zijn arbeid geen vrucht doen. Hoewel God ook met een kromme stok een rechte slag kan doen.
Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Re: Het zaad in dorre aarde
Ik zie wel dat mensen niet zullen preken zonder dat zij gezonden worden. Maar daaruit zou ik niet afleiden dat niet geroepen predikanten (dat kun je natuurlijk sowieso al nooit weten) niet zouden preken. Het ligt meer voor de hand om het om te draaien. Mensen die preken, zijn dus geroepen. Als je je althans tot deze tekst beperkt.
Re: Het zaad in dorre aarde
Lees je Bijbel!! Bv Handelingen 20:29 en 30. zware wolven zullen inkomen: Dat is gruwelijke en valse leraars die de kudde vernielen met hun valse leer. (Zie kanttekeningen)DDD schreef:Ik zie wel dat mensen niet zullen preken zonder dat zij gezonden worden. Maar daaruit zou ik niet afleiden dat niet geroepen predikanten (dat kun je natuurlijk sowieso al nooit weten) niet zouden preken. Het ligt meer voor de hand om het om te draaien. Mensen die preken, zijn dus geroepen. Als je je althans tot deze tekst beperkt.
Dit is wat er nu in 2023 gebeurd. Het is de eeuw van de zware wolven. Vraag om open ogen. Die hebben wij van nature niet Openbaring 3:17 en gij zijt blind…………ja, maar ik toch niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.