Decembervraag over Bijbellezen

Plaats reactie
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Susan »

1. Zijn er Bijbelgedeeltes die dit jaar meer tot je spraken dan ooit
2. Welke?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Ad Anker »

Ik vond het mooi om een bijbelboek door te nemen en daarbij de kanttekeningen en verwijsteksten mee te pakken. Afgelopen jaar was dat Hebreeën en Leviticus. Boeken met veel raakvlakken. Bij Leviticus gebruikte ik ook een boekje van Andrew Bonar.

Ik ben een beetje dagboekmoe. Ik heb 'Morgengedachten' van Winslow afgelopen jaar gelezen, ben blij dat het uit is morgen, al staan er prachtige stukken in.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben afgelopen zomer in de profeten begonnen. Ik zag er wat tegen op (het kost iets meer inspanning), maar ze hebben een rijke inhoud.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Anselmus »

Ad Anker schreef:Ik vond het mooi om een bijbelboek door te nemen en daarbij de kanttekeningen en verwijsteksten mee te pakken. Afgelopen jaar was dat Hebreeën en Leviticus. Boeken met veel raakvlakken. Bij Leviticus gebruikte ik ook een boekje van Andrew Bonar.

Ik ben een beetje dagboekmoe. Ik heb 'Morgengedachten' van Winslow afgelopen jaar gelezen, ben blij dat het uit is morgen, al staan er prachtige stukken in.
Herkenbaar die dagboekmoeheid. Soms begin ik weer eens, zoals vorig jaar in Dagboek Vroege Kerk door Van Willigen, maar ik lees liever zelf Bijbel. Minder gekleurd door de ogen van de schrijver of een gevoel van fast food, maar dat heb ik ook bij al die stukjes in kerkblaadjes.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Lilian1975 »

Begonnen in de Romeinenbrief. Leerzaam, heilzaam.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Ad Anker »

Anselmus schreef:Herkenbaar die dagboekmoeheid. Soms begin ik weer eens, zoals vorig jaar in Dagboek Vroege Kerk door Van Willigen, maar ik lees liever zelf Bijbel. Minder gekleurd door de ogen van de schrijver of een gevoel van fast food, maar dat heb ik ook bij al die stukjes in kerkblaadjes.
Helemaal mee eens. Al kan ik best getroffen worden door een 'stukje'.
Maar dagelijks verplicht uit zo'n dagboek lezen vind ik wat vermoeiend.

Toch heb ik deze week bij de 2e hands een dagboekje van Spurgeon meegenomen over Ps. 119. Mijn vrouw leest heel graag van Spurgeon, dus dat komt wel goed. Structuur is wel lekker.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Maar dagelijks verplicht uit zo'n dagboek lezen vind ik wat vermoeiend.
Sommige dagboeken lees ik niet elke dag. Ik negeer dan gewoon de datum, en pak als ik het dagboek weer eens lees het volgende stukje.

Kan een optie zijn als je van het verplicht dagelijkse lezen af wil.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Mannetje »

Het ene sluit het andere niet uit, toch?
's Morgens lees ik voor mijzelf meestal op volgorde door een Bijbelboek.
's Avonds lees ik samen met mijn vrouw aan de hand van een dagboek, dit jaar en komend jaar weer "Leven en Licht".

Wat betreft de vraag:
Een aantal jaar geleden werd er tijdens een bijzondere dienst gepreekt over 2 Korinthe 12:9 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht."
Hoewel die preek ook toen erg bemoedigend was, kwam deze tekst dit jaar weer terug. Een grote vreugde, om er opnieuw kracht uit te mogen putten. Enerzijds als ik mag ervaren dat ik met een lichaam dat niet altijd wil wat ik wil toch mijn werk en andere bezigheden kan doen. Anderzijds omdat er bijzondere omstandigheden op mijn pad zijn gekomen, waarin deze tekst ook tot grote bemoediging mag zijn.

Wie bovenstaande leest ziet dat ik laatst genoemde omstandigheden niet concreet maak, dat laat ik ook zo.
-
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door KDD »

Susan schreef:1. Zijn er Bijbelgedeeltes die dit jaar meer tot je spraken dan ooit
2. Welke?
Filippenzen 1. Vooral het volgende, Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden. Wij zien lijden vaak als een ongewenst iets. We willen wel geloof ontvangen maar geen lijden. Hier staat dat lijden ook een genadegave is. Ik heb dat nog nooit zo gezien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door -DIA- »

Wat ons wel wat te zeggen heeft. Maar wat ook dit tijdelijke leven doet kennen als een niets zijnde. Want wat is tijd? Wat is eeuwigheid? Zeg het maar, zo iemand dat kan zeggen.

We lazen 1 Johannes 2 de verzen 18-23:
18 Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.
19 Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
20 Doch gij hebt de zalving van den Heilige, en gij weet alle dingen.
21 Ik heb u niet geschreven omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij die weet, en omdat geen leugen uit de waarheid is.
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.


Met de tijd die we beleven raken we steeds meer het bewustzijn van de kortheid van de tijd, maar ook van de onverbeterlijkheid van de mens. Er is wel gevraagd: Hoe komen we door de tijd? Maar een belangrijker vraag mag wel zijn: Hoe komen we uit de tijd.

...en wij vliegen daarheen...
Psalm 90 vers 10 (laatste gedeelte)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Maar dagelijks verplicht uit zo'n dagboek lezen vind ik wat vermoeiend.
Sommige dagboeken lees ik niet elke dag. Ik negeer dan gewoon de datum, en pak als ik het dagboek weer eens lees het volgende stukje.

Kan een optie zijn als je van het verplicht dagelijkse lezen af wil.
Afgelopen jaar hebben het dagboekje "Waakt en bidt" van Wulfert Floor gelezen. Het zijn stukjes uit de eenvoudige oefeningen. Je hoeft die niet altijd als dagboek te lezen, ook gewoon tussendoor pak je zo'n dagboek wel, en leest wat voor jezelf.
Verschillende dagboeken heb ik in huis. Wat we het komende jaar kiezen, weten we nog niet, maar ik denk in de richting van het dagboek "Teerkost op de weg" van ds. J. Koster. Aan dit dagboek hebben we verschillende herinneringen. Het was het laatste dagboek dat mijn vader in zijn laatste levensjaar (1995), zolang hij een stem had, heeft gelezen. Veel dingen kunnen dan wel aangrijpen, als je dan zo je vader deze dingen weer bewogen hoort lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door bombus »

Susan schreef:1. Zijn er Bijbelgedeeltes die dit jaar meer tot je spraken dan ooit
2. Welke?
Het boek Openbaring.
Het was voor mij eigenlijk best een onbekend Bijbelboek.
Maar het heeft me zoveel geleerd over de geestelijke werkelijkheid waarin we leven, welke vijanden er tegen de kerk strijden en waarmee en hoe ze alle volken verleiden, en over de heerlijke toekomst waarnaar de Kerk uit mag zien.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Susan »

Susan schreef:1. Zijn er Bijbelgedeeltes die dit jaar meer tot je spraken dan ooit
2. Welke?
De storm op zee Marcus 4:35-41. Daar heb ik vaak aan gedacht en troost uit geput.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Decembervraag over Bijbellezen

Bericht door Marck »

Wat betreft de dagboeken, was eigenlijk niet de vraag van deze topic, heb ik zelf genoten van de twee dagboeken met teksten van Kersten. Had die al tijden in de kast staan.
Wat betreft bijbelboeken, dat waren best veel verschillende over het hele jaar. Misschien Job wel het meeste omdat ik het Kromme in het levenslot heb doorgespit. Daar werd veel naar verwezen.
Plaats reactie