Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Ja toch wel omdat een democratie een regeringsvorm is waar de meerderheid bepaald, en dat is, zoals gezegd, vaak een zienswijze die haaks op de bijbel staat.
Ik zou geen betere bestuursvorm kunnen bedenken. Je ziet wat er gebeurd in landen die geregeerd worden door autocraten en dictators. Daar worden mensen onderdrukt.
Maar kan je er daarom als christen achter staan? Anders word het een beetje van, je hebt popmuziek en heavy metal, bij gebrek aan beter kies ik dan maar voor popmuziek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Maar kan je er daarom als christen achter staan? Anders word het een beetje van, je hebt popmuziek en heavy metal, bij gebrek aan beter kies ik dan maar voor popmuziek.
Natuurlijk, omdat in een democratische rechtsstaat er rekening wordt gehouden met minderheden. De mate waarin dat gebeurd is wellicht onderwerp van discussie.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Maar kan je er daarom als christen achter staan? Anders word het een beetje van, je hebt popmuziek en heavy metal, bij gebrek aan beter kies ik dan maar voor popmuziek.
Natuurlijk, omdat in een democratische rechtsstaat er rekening wordt gehouden met minderheden. De mate waarin dat gebeurd is wellicht onderwerp van discussie.
Staat de mens dan niet meer op de voorgrond dan God?
Zo nee, waarom niet volgens jou?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Staat de mens dan niet meer op de voorgrond dan God? Zo nee, waarom niet volgens jou?
Ik begrijp jouw denken niet zo goed. Hoe anders in een democratie kan God op de voorgrond komen dan door mensen?
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door bombus »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Staat de mens dan niet meer op de voorgrond dan God? Zo nee, waarom niet volgens jou?
Ik begrijp jouw denken niet zo goed. Hoe anders in een democratie kan God op de voorgrond komen dan door mensen?
In een democratie kan God op de voorgrond komen door mensen die hun geloof openlijk belijden en hun overtuigingen naar voren brengen in het politieke debat en in hun politieke activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door mensen die zich inzetten voor beleid dat in lijn is met hun religieuze overtuigingen, of door mensen die hun geloof delen met anderen tijdens verkiezingscampagnes of in politieke partijen. Het is ook mogelijk dat God op de voorgrond komt door religieuze leiders die een rol spelen in het publieke debat en invloed uitoefenen op politieke besluitvorming.
Laatst gewijzigd door bombus op 17 dec 2022, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Staat de mens dan niet meer op de voorgrond dan God? Zo nee, waarom niet volgens jou?
Ik begrijp jouw denken niet zo goed. Hoe anders in een democratie kan God op de voorgrond komen dan door mensen?
Ik stelde jou eigenlijk een vraag maargoed.

Wat ik bedoel aan te geven is dat in een democratie de 10 geboden aan de kant gegooid worden, dit is simpelweg helaas de realiteit. Dit wetend rijst bij mij de vraag op of je als christen wel achter het principe van een democratie kan staan? Het gaat in het leven om Gods wil, niet om wat mensen willen. De uitwerking van een democratie is niet Gods wil.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door bombus »

HersteldHervormd schreef:De laatste tijd stel ik mij de vraag wat is als christen moet denken van een democratie?
Er zijn verschillende manieren waarop christenen kunnen denken over een democratie. Sommige christenen zien democratie als een goede regeringsvorm omdat het iedereen de mogelijkheid geeft om zijn of haar mening te laten horen en om deel te nemen aan het politieke proces. Anderen zien democratie als een middel om rechtvaardigheid te bevorderen.
Sommige christenen zien democratie ook als een manier om de wil van God te volgen, omdat het ons in staat stelt om samen te werken en te zoeken naar oplossingen voor problemen in onze samenleving. Andere christenen zien democratie echter als een zondig systeem omdat het gebaseerd is op menselijke overwegingen en omdat het niet altijd in lijn is met de leerstellingen van het christelijk geloof.
Het is belangrijk om te onthouden dat democratie een menselijk systeem is en dat het niet perfect is. Het is daarom belangrijk om actief deel te nemen aan het politieke proces en te proberen invloed uit te oefenen op beslissingen die genomen worden, maar ook om te blijven zoeken naar manieren om de democratie te verbeteren en om te werken aan rechtvaardigheid in onze samenleving.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door Thea »

Daarom zie je ook dat bepaalde geestelijke groeperingen niet deelnemen aan de politiek, bv Russische baptisten. Zij leven bij de Godsregering. Daar is best wat voor te zeggen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Nederland – representatieve democratie of postdemocratie?

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Wat ik bedoel aan te geven is dat in een democratie de 10 geboden aan de kant gegooid worden, dit is simpelweg helaas de realiteit. Dit wetend rijst bij mij de vraag op of je als christen wel achter het principe van een democratie kan staan? Het gaat in het leven om Gods wil, niet om wat mensen willen. De uitwerking van een democratie is niet Gods wil.
Met welke bestuursvorm heb je dat wel?

Een democratische rechtsstaat heeft aandacht voor minderheden en de welvaartsstaat garandeert een bepaald bestaansminimum.

En wat is Gods wil? Ik zie enkel mensen die denken dat ze Gods wil kennen, gebaseerd op hun interpretatie van teksten. En als ze die afgeleide wil gaan opleggen aan anderen, is dictatuur niet ver weg.

Of verwacht je een vorm van Goddelijk ingrijpen?
Plaats reactie